نوده (آبیک)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نوده (آبیک)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانقزوین
شهرستانآبیک
بخشبخش مرکزی
دهستانکوهپایه غربی
نوده (آبیک) بر ایران واقع شده‌است
نوده (آبیک)
۳۶°۱۴′۴۶″شمالی ۵۰°۲۳′۰۹″شرقی / ۳۶٫۲۴۶۱۱۱°شمالی ۵۰٫۳۸۵۸۳۳°شرقی / 36.246111; 50.385833
مردم
جمعیت۵۱ نفر (سرشماری ۹۵)
اطلاعات روستایی
کد آماری۲۳۶۷۴۶
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۲۸۲

نوده روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان آبیک و طالقان در حد فاصل استان تهران و استان قزوین ایران است.

این روستا در فاصله حدودی ١٠٠ كيلومتری از شهر تهران و كمتر از ٥٠ كيلومتری قزوین واقع شده است ، که با خودروی سواری می‌توان از قزوين اين مسافت را در زمانی كمتر از ۱ ساعت پیمود. فاصله اين روستا از اتوبان تهران- قزوين در حدود ١٦ کيلومتر می‌باشد. مسیر آن جاده‌ای است فرعی که از روستای کوندج واقع در حد فاصل بین شهرک حصارک و نیروگاه حرارتی شهید رجایی از اتوبان و جاده اصلی کرج -قزوین به سمت شمال اتوبان جدا شده و پس از گذشتن از روستاهای انجیلاق و شکرناب به روستاهای نوده و كياده که در کنار هم قرار دارند می‌رسد. این روستا دارای چشم‌اندازهای زیبای کوهستانی در بلندی‌های خود بوده و برخی بناهای تاریخی روستا به زمان ایلخانی برمی‌گردد. نوده با توجه به جایگاه جغرافیایی آن بیشتر مناسباتش با قزوین بوده و از نظر تقسیمات کشوری از توابع شهرستان آبیک استان قزوین می‌باشد ؛ اما از دید فرهنگی و اجتماعی، زبان تاتی، آداب و رسوم، باورها و سنت‌ها، شیوه و سبک زندگی بخشی از طالقان است. زبان تاتی یکی از گویش‌های بسیار قدیمی و پیشینه‌دار است و مردم منطقه خود را جزو پایین طالقان می‌دانند. در پی کارهایی که زمان صفويه ، قاجاريه و از دوره مشروطه در راستای گسترش نفوذ حکومت در سرتاسر کشور صورت گرفت، دگرگونی‌هایی در مدیریت روستایی از جمله طالقان در منصب کدخدایی و ساختار و کارکردهای آن پدید آمد. در نوشته‌های تاریخی و ادبی سده سوم و چهارم، برای واژه کدخدا معانی گوناگونی همچون فرد دانا، رئیس خانه و مرد خانه، نگهبان شهر، وزیر و پیشکار بزرگان، معتمد و رئیس هر یک از محلات شهر، متصدی امور روستا ذکر شده است. آخرين كدخدای روستاهای نوده ، كياده و غريب مزرعه از سال ١٣١٨ش/۱۹۳۸م كدخدا اصغر بابائی فرزند غلامرضا از نوادگان كدخدا پهلوان سليمان بود(سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سند شماره: ۲۹۱ و٩٨٤). اين منصب با پیدایش پهلوی دوم و پس از برپایی قوانينی در سراسر روستاهای طالقان كمرنگ گرديد.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان کوهپایه غربی قرار دارد و بر پایه سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۹ نفر (۴۸خانوار) بوده‌ است. این روستا تا سال‌های دهه ١٣٥٠ حدود ١٠٠ خانوار و جمعیتی حدود ٥٠٠ نفر داشت که اغلب به کار کشاورزی می‌پرداختند. ولی با روند مهاجرت به شهرها برخی از ساکنان این روستا به ویژه جوانان برای ادامه تحصيلات و كار به تهران يا قزوین کوچ نموده و در شهرها ماندگار شدند، كه موجب کاهش جمعیت این روستا گردید. اگرچه هم اکنون جمعیت این روستا در بهار و تابستان با پاییز و زمستان همسان نیست. در بهار و تابستان بسیاری از اهالی به روستا می‌آیند ، بنابراین جمعیت در این فصول افزایش می یابد؛ ولی در پاییز و زمستان دوباره برخی از ساکنان به شهر بازمی‌گردند.

محصولات کشاورزی نوده[ویرایش]

تا سال‌های اواخر دهه ۱۳۵۰ و نیمه نخست دهه ۱۳۶۰ هجری شمسی کشاورزی، باغداری و دامداری در این روستا رونق بسيار داشت. در آن دوره برجسته‌ترين محصولات کشاورزی روستا گندم، جو، لوبیا، نخود و عدس بود که در مزارع آبی و دیمی کشت می‌شد و از مهم‌ترين محصولات درختی روستا نيز می توان گردو، بادام، انگور، کشمش و سنجد را نام بود. این محصولات کشاورزی نیاز مردم روستا را برآورده می‌نمود و مازاد آن در بازارهای تهران و قزوین به فروش می‌رفت. سایر نیازهای زندگی اهالی از درآمد فروش اين اقلام کشاورزی فراهم می‌شد. از سال‌های پیش از ١٣٢٠ بخش چشمگیری از اين محصولات مانند كشمش و سنجد به دست بازرگانان نوده‌ای با كاروان‌هايی به همراه فرش، گليم و ساير صنايع دستی طالقان از راه كوه‌ها و گذرهای پرمخاطره از بلايای طبيعی و راهزنان به بازارهای شمالی كشور و استان گيلان صادر و در برابر آن برنج ، چای و ساير اقلام دریافت می‌گردید. در سال‌های اولیه دهه ۶۰ و با كاهش بارندگی‌های موسمی کم کم كشت محصولاتی كه وابستگی بيشتری به آب داشتند کنار گذاشته شدند و مزارع منطقه جای خود را به باغ‌هايی از جمله گيلاس و گردو دادند.

جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های روستای نوده[ویرایش]

چشم‌اندازهای طبیعی مهم‌ترین و جذاب‌ترین دیدنی‌های این روستاست:

  • چشم‌انداز بسیار زیبای روستا (چشم‌اندازی شبیه به ماسوله)
  • آبشار زیبای چهارپاش (آبشاری با ارتفاع حدود ٤٠ متر که در فصول پرآبی بسیار دیدنی است. آین آبشار در فصول سرما و یخبندان به یخ شار بسیار زیبا تبدیل می‌شود که بسیار دیدنی است)
  • تنگ دره (دره ای صخره‌ای که به دلیل صخره‌ای بودن بسیار باریک است به گونه‌ای که می‌توان پاها را به دو سوی رودخانه چسباند و از روی آب رودخانه حرکت کرد)
  • صاف دره (دره ای با آب بسیار شفاف)
  • روخانه یا رودخانه (رودخانه بزرگی که با پیوستن چند رود شکل گرفته‌است. دو سوی این رودخانه باغ و درختکاری است و چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد)
  • دشتان (باغ‌های گیلاس)
  • ترندشت (باغ‌های انگور)
  • خرس دره (باغ‌های انگور)
  • جن لانی دره (دره لانه‌های جن)
  • سیاکول (سیاه کوه)
  • چفته (مزرعه باغ انگور با چشم‌اندازی زیبا)
  • باغستان انگور جی یری باغان (باغ‌های بالا)
  • آبشار زردلجاری سره (آبشاری با ارتفاع حدود ٣٠ متر که در فصول پر آبی آب دارد و بسیار دیدنی است. اما در فصول گرما خشک است و فقط چک چک آب را می‌توان مشاهده کرد)
  • کلابن (منطقه ای کوهستانی با صخره ای بسیار بزرگ). این منطقه در فاصله ای دور از روستا قرار دارد و باید کوهنوردی کرد تا به آن رسید.
  • شاه سبزه پوش (امامزاده‌ای در دل کوهستان و بر فراز بلندترین قله منطقه با نام کوه عدنان یا کوه شاه سبزه پوش) این منطقه در فاصله‌ای دور از روستا قرار دارد و باید کوهنوردی کرد تا به آن رسید.
  • عسلک (منطقه‌ای کوهستانی با چشمه‌ای پر آب و مزارع زیبا) این منطقه در فاصله‌ای دور از روستا قرار دارد و باید کوهنوردی کرد تا به آن رسید.
  • پیلا کمر (صخره بزرگ) این منطقه هم در فاصله‌ای دور از روستا قرار دارد و باید کوهنوردی کرد تا به آن رسید.
  • و بسیاری از مناطق طبیعی دیگر که البته به دلیل فاصله از روستا به راحتی قابل دسترسی نیست.

بازی‌های بومی نوده[ویرایش]

در این روستا بازی‌های بومی زیادی رواج داشته که امروزه چندان از آن‌ها خبری نیست. مهم‌ترین بازی‌ها عبارت بودند از:

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.