نسرین افضلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نسرین افضلی
زادهٔ۱۳۵۷
تهران
ملیتایرانی
پیشهفعال و پژوهشگر مطالعات زنان
محل تحصیلدانشگاه تهران
پیشینه علمی
شاخه(ها)مطالعات زنان

نسرین افضلی (زاده ۱۳۵۷ در تهران) پژوهشگر مطالعات زنان، و فمینیست است. او به دلیل شرکت در تجمع فعالان زنان در اسفند ۱۳۸۵ بازداشت شد.[۱][۲][۳]

نسرین افضلی از اعضای وبگاه‌های زنان ایرانی، میدان زنان و سردبیر سایت فمینیسم روزمره است.[۴][۵][۶][۷][۸]

زندگی‌نامه[ویرایش]

افضلی که فعالیت دانشجویی را در دورهٔ اصلاحات آغاز کرده بود، پس از آشنایی با گروه‌های فمینیستی، به فعالیت در حوزهٔ زنان علاقه‌مند شد[۹][۱۰]

او در ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ در مقابل دادگاه انقلاب تهران، به همراه بیش از سی نفر از فعالان جنبش زنان ایران که در حمایت از پروین اردلان، نوشین احمدی خراسانی، سوسن طهماسبی، فریبا داوودی مهاجر و شهلا انتصاری مقابل این دادگاه تجمع کرده بودند، دستگیر شد که همگی آنان طی چند روز آزاد شدند. افضلی در حکم بدوی دادگاه به اتهام اخلال در نظم عمومی محاکمه و به شش ماه حبس تعلیقی و ده ضربهٔ شلاق محکوم شد.[۱۰][۱۱]

منابع[ویرایش]

  1. «صفحه دو، صفحه دو آخر هفته - BBC News فارسی». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۵.
  2. رادیو هلند. «رادیو هلند: یکصد هزار بانوی ایرانی درنامه‌ای به فیفا و AFC خواهان حضور در ورزشگاه‌ها شدند». دریافت‌شده در ۱۰ فوریه ۲۰۱۵.
  3. وبسایت تقاطع. «نسرین افضلی در گفتگو با تقاطع: انقلاب اسلامی مانع بزرگی در مقابل شتاب پیشرفت زنان بود». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۵.
  4. مریم حسین خواه (۱۳۹۱-۱۲-۱۷). «روز جهانی زن و کار خانگی زنان». رادیوزمانه. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ آوریل ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۱ فروردین ۱۳۹۴.
  5. «وبگاه میدان زنان». دریافت‌شده در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۵.
  6. «The Islamic Republic, violence and oppression of women and forced hejab Laws». IRAN HUMAN RIGHTS REVIEW. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ فوریه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۰ فوریه ۲۰۱۵.
  7. بی‌بی‌سی فارسی. «مصاحبه بی‌بی‌سی فارسی با نسرین افضلی پیرامون اسیدپاشی». دریافت‌شده در ۱۰ فوریه ۲۰۱۵.
  8. رادیو هلند. «حق شما تمام آزادی است: گزارشی از پخش تراکتهای «آزادی، آزادی ما داریم می‌آییم» در دو میدان بزرگ تهران». دریافت‌شده در ۱۰ فوریه ۲۰۱۵.
  9. وبسایت تقاطع. «نسرین افضلی در گفتگو با تقاطع: انقلاب اسلامی مانع بزرگی در مقابل شتاب پیشرفت زنان بود». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۵.
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ «یک حکم شلاق دیگر برای فعالان زن». دویچه وله فارسی. ۲۱ آوریل ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۱۰ فوریه ۲۰۱۵.
  11. «نسرین افضلی، فعال حقوق زنان به حبس و شلاق محکوم شد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۰۳.