مادر (ترانه پینک فلوید)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«مادر»
ترانه پینک فلوید
از آلبوم دیوار
تاریخ انتشار۳۰ نوامبر ۱۹۷۹ (بریتانیا)
۸ دسامبر ۱۹۷۹ (امریکا)
تاریخ ضبطآوریل - نوامبر ۱۹۷۹
ژانرپراگرسیو راک
زمان۵:۳۵
ناشرئی‌ام‌آی
آهنگساز(ها)راجر واترز
ترانه‌سرا(ها)راجر واترز

مادر (به انگلیسی: Mother) آهنگی از گروه موسیقی پراگرسیو راک پینک فلوید است که در آلبوم ۱۹۷۹ آن‌ها با نام دیوار قرار دارد. این آهنگ توسط راجر واترز نوشته شده‌است.

درباره آهنگ[ویرایش]

مدت زمان این اهنگ ۵:۳۵ ثانیه‌است. در ساخت آهنگ از سازهایی مانند اُرگ، پیانو، گیتار آکوستیک و الکتریک و درام استفاده شده‌است. در ابتدا راجر واترز به خواندن (از زبان فرزند) می‌پردازد و بعد دیوید گیلمور آهنگ را از زبان مادر می‌خواند و به دنبالش گیتار الکتریک نواخته می‌شود.

داستان[ویرایش]

در این آهنگ، پینک که مریض شده، نگران اتفاقات آینده است، از مادرش سوالاتی می‌پرسد. اما مادرش در اقدامی عجیب، به جای دلداری، به پسرش می‌گوید که

مادر کاری می‌کند همه کابوس‌های تو واقعی شوند! مادر می‌خواهد ترس‌هایش را درون تو بریزد!

اینجا متوجه می‌شویم که مادر پینک به طرز بیمارگونه‌ای نمی‌خواهد فرزندش دچار هیچگونه آسیبی بشود. برای همین نمی‌خواهد اجازه بدهد پرواز کند (شاید نمی‌خواهد او را هم مانند پدر پینک، از دست بدهد)، اما شاید بگذارد پینک آواز بخواند. چندین بار در آلبوم، عنوان "کودک غمگین" به کار می‌رود، که نماد مشکلات و غم‌های آینده زندگی پینک است. مادر، در مراقبت از پینک در حدی زیاده روی می‌کند که حتی می‌گوید:

مادر دوست دخترهایت را برایت چک می‌کند!

و همچنین در اواخر آهنگ می‌شنویم:

البته که مادر به تو کمک می‌کند دیوار را بسازی!

و نتیجه می‌گیریم که مادر پینک نیز "آجری دیگر در دیوار" تنهایی و انزوای پینک است.[۱]

در فیلم دیوار[ویرایش]

در فیلم دیوار هنگام پخش این آهنگ، صحنه‌هایی از شخصیت اول داستان یعنی پینک به همراه همسرش را نشان می‌دهد که به وی حسی بی‌تفاوت نشان می‌دهد و در پی این بی توجهی پینک به گذشته‌های خود فکر می‌کند و زمانی که مادرش در همه حال به او توجه می‌کرد اما همسرش چنین حسی را به وی ندارد.[۲]

سازندگان و نوازندگان[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Tommy Vance. «تحلیل آهنگ مادر». http://www.thewallanalysis.com/. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  2. فیلم دیوار پینک فلوید

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Mother (chanson de Pink Floyd)». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای فرانسوی، بازبینی‌شده در اول اوت ۲۰۱۲. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Mother (Pink Floyd song». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در اول اوت ۲۰۱۲.