نیمه تاریک ماه (تور)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تور نیمه تاریک ماه
تور/کنسرت اثر پینک فلوید
تاریخ شروع ۱۸ ژانویه ۱۹۷۲
تاریخ پایان ۴ نوامبر ۱۹۷۳
گاه‌نگاری تورهای پینک فلوید
تور فضولی
(۱۹۷۱)
تور نیمه تاریک ماه
(۱۹۷۲–۱۹۷۳)
تورهای ۱۹۷۴
(۱۹۷۴)

تور نیمه تاریک ماه (به انگلیسی: Dark Side of the Moon Tour) یک تور/کنسرت از گروه موسیقی پراگرسیو راک پینک فلوید بود که در سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳ برای حمایت از آلبوم نیمه تاریک ماهشان برگزار کرده بودند. این تور در دو مقطع انجام شد، مقطع اول قبل از انتشار آلبوم در سال ۱۹۷۲ است و مقطع بعدی بعد از انتشار آلبوم در سال ۱۹۷۳ صورت پذیرفت.

تور ۱۹۷۲[ویرایش]

در تورهای ۱۹۷۲ و قبل از انتشار آلبوم، عناوین آهنگ‌ها و نوع اجرای آهنگ‌ها با مشابهشان بعد از انتشار در آلبوم متفاوت بود، آهنگ «On The Run» تحت نام «The Travel Sequence» اجرا می‌شد، آهنگ Time با سرعت کمتر خوانده می‌شد و نیمه اول آهنگ را ریچارد رایت و گیلمور با هم می‌خواندند، همچنین این خط: «Lying supine in the sunshine» از این آهنگ را به جای خط «Tired of lying in the sunshine» در آهنگ زمان (نسخه آلبوم) می‌خواندند. آهنگ «The Great Gig in the Sky» تحت عناوینی همچون «Religion» یا «The Mortality Sequence» اجرا می‌شد. آهنگ Money با مقدمه‌ای طولانی از نواختن گیتار بیس آغاز می‌شد. آهنگ Us and Them فاقد نواختن ساکسفون بود؛ برخلاف نسخهٔ آلبوم که دیک پری ساکسفون می‌نواخت.

پینک فلوید در حال اجرای نیمه تاریک ماه در سال ۱۹۷۳ Earls Court Exhibition

تور ۱۹۷۳[ویرایش]

پینک فلوید دو تور کوتاه مدت در سال ۱۹۷۳ در آمریکا برگزار کرد، یکی در ماه مارس و همزمان با انتشار آلبوم جدیدش نیمه تاریک ماه و دیگری در ماه ژوئیه بود. همچنین این اولین بار بود که پینک فلوید در تورهایش موسیقیدانانی را همراه خودش می‌برد، برخلاف تورهای قبل مانند تور مادر قلب‌اتمی که از موسیقیدانان ساکن در آن محل استفاده می‌کرد. موسیقیدانان در تور نیمه تاریک ماه شامل دیک پری (نوازنده ساکسیفون در آهنگ ما و آن‌ها و پول) و سه یا چهار زن (بانو) برای اجرای کُر بود. در ۴ نوامبر ۱۹۷۳ نیز پینک فلوید دو اجرا در Rainbow Theatre انجام داد.

لیست آهنگ‌ها[ویرایش]

نمونه‌لیستی که عمدتاً در این تور از آن استفاده می‌شده.

لیست اول

اجرای کامل نیمه تاریک ماه

لیست دوم

یک لیست متعارف در تورهای ۱۹۷۳

لیست اول
لیست دوم

اعضای گروه[ویرایش]

همراه با:

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Dark Side of the Moon Tour». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۷ ژوئیه ۲۰۱۲.