زمان (ترانه پینک فلوید)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«زمان»
ترانه پینک فلوید
از آلبوم نیمهٔ تاریک ماه
تاریخ پخش۱۹۷۳
تاریخ ضبطژوئن ۱۹۷۲ تا ژانویهٔ ۱۹۷۳
ابی‌رود استودیوز
ژانرپراگرسیو راک، اسپیس راک
سایکدلیک راک
زمان۷:۰۵ (نسخه آلبوم)
۳:۳۳ (نسخهٔ تک‌آهنگ)
ترانه‌سرا(ها)راجر واترز (نسخهٔ تک‌آهنگ)
دیوید گیلمور، ریچارد رایت، راجر واترز، نیک میسن (نسخهٔ آلبوم)
تهیه‌کننده(ها)پینک فلوید
گاه‌نگاری تک‌آهنگ‌های پینک فلوید
««پول»
(۱۹۷۳)»
«زمان» ««دودی بگیر»
(۱۹۷۵)»
از آلبوم نیمه تاریک ماه
از آلبوم پژواک‌ها: بهترین‌های پینک فلوید

«زمان» (به انگلیسی: Time) نام چهارمین ترانهٔ آلبومِ نیمه تاریک ماه محصول سال ۱۹۷۳ میلادی اثر گروه موسیقی پراگرسیو راک پینک فلوید است، و تنها ترانه در آلبوم می‌باشد که هر چهار عضوِ گروه در ساخت آن نقش داشته‌ان، گرچه متن ترانهٔ آن توسط راجر واترز نوشته شده‌است. این ترانه دربارهٔ چگونگی لغزش زمان است، درحالی که بیشتر مردم تا وقتی که دیر می‌شود آن را نمی‌فهمند. این ایده زمانی به ذهن راجر واترز آمد که او فهمید دیگر در زندگی‌اش خود را برای چیزی آماده نمی‌کند بلکه در وسط آن قرار دارد.او این درکش را در سنین ۲۸ تا ۲۹ سالگی در مصاحبه‌های مختلف شرح داده است. این ترانه به‌خاطر بخش آغازین آن که با صدای تیک تیک ساعت، چایمز و صدای زنگ ساعت آغاز می‌شود شناخته‌شده‌است. این قسمت در واقع به‌عنوان یک تست کوادروفونیک توسط آلن پارسونز ضبط شده‌بود و قرار نبود در آلبوم استفاده شود.

ترانهٔ «زمان» اشاره به زمانی دارد که در حال گذر است. توهم گذر زمان، سریع‌تر از آنچه که در واقعیت اتفاق می‌افتد و احساس ناامیدی به‌خاطر فرصت‌های از دست‌رفته‌ای که دیگر بازنمی‌گردند.

بخش آغازین آهنگ یا همان بخش تیک تیک ساعت‌ها مدت‌ها به عنوان تیتراژ برنامهٔ تقویم تاریخ از رادیوی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد.[۱]

نسخه‌های زنده و جایگزین[ویرایش]

  • نسخهٔ زنده این آهنگ را می‌توان در آلبوم زندهٔ گروه با نام تکانه مشاهده کرد.
  • نسخهٔ زنده دیگری هم از آهنگ را می‌توان در آلبوم صدای دلچسب رعد شنید، با این تفاوت که نسخه برگشت قطعهٔ «نفس بکش» همراهش اجرا نشد.

نسخه‌های بازخوانی شده[ویرایش]

منابع[ویرایش]