عشق‌آباد (طبس)

مختصات: ۳۴°۲۲′۰۹″شمالی ۵۶°۵۵′۴۹″شرقی / ۳۴٫۳۶۹۲°شمالی ۵۶٫۹۳۰۳°شرقی / 34.3692; 56.9303
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عشق‌آباد
جلگه دستگردان
کشور ایران
استانخراسان جنوبی
شهرستانطبس
بخشدستگردان
مردم
جمعیت۳٬۹۶۵ نفر (۱۳۹۵)
رشد جمعیت۱۴٪- (۵سال)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۷۶۸ متر
اطلاعات شهری
شهردارصابر یوسفی پور
وبگاه
شناسهٔ ملی خودرو ایران
کد آماری۲۳۴۵
عشق‌آباد بر ایران واقع شده‌است
عشق‌آباد
روی نقشه ایران
۳۴°۲۲′۰۹″شمالی ۵۶°۵۵′۴۹″شرقی / ۳۴٫۳۶۹۲°شمالی ۵۶٫۹۳۰۳°شرقی / 34.3692; 56.9303

عشق‌آباد مرکز بخش دستگردان شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی است. این شهر در حاشیه جادهٔ طبس به شهرستان بردسکن از توابع استان خراسان جنوبی قرار دارد.

پیشینه[ویرایش]

در کمتر از دویست سال پیش فردی به نام خدابخش رمضان در این محل واقع در منطقه‌ای که به جلگه دستگردان معروف بود برای بیرون آوردن آب، چاله‌ای و سپس قناتی حفر کرد و با توجه به بالا بودن آب‌های زیرزمینی در این نقطه، آغاز به کشاورزی کرد و از آن قنات کوچک، روستایی ساخت که مرکز بخش و سپس شهر عشق‌آباد را تشکیل داد.

البته در این منطقه روستای میان آباد با قدمت زیاد وجود داشت و به خاطر جمعیتی بیشتری که داشت در آغاز برای مرکزیت دستگردان پیشنهاد شده‌بود اما به خاطر مخالفت ریش‌سفیدان و املاک‌داران این روستا با این استدلال که مرکزیت میان‌آباد موجب شلوغی می‌شود، از این کار جلوگیری شد و عشق‌آباد عنوان مرکزیت را به‌دست‌آورد.

عشق‌آباد امروزی از ترکیب عشق‌آباد و محله‌های میان‌آباد، زیرک‌آباد، حاجی‌آباد تشکیل شده‌است. قلعه تاریخی روستای ده محمد در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر عشق آباد و ۶۵ کیلومتری شهر طبس و ۵۰ کیلومتری شهر بشرویه واقع شده‌است. با وجود کم توجهی هنوز سرپاست ولی نیاز به توجه بیشتری دارد. با هزینه‌ای نه چندان زیاد مکانی بسیار زیبا برای جذب گردشگر و توریست خواهد بود. از جمله نیازهای اساسی اشتغال و در نتیجه افزایش جمعیت با توجه به منابع بسیار غنی معدنی این منطقه است.

جاذبه‌های گردشگری[ویرایش]

از جمله مناطق گردشگری بسیار دیدنی در این منطقه می‌توان به تپه‌های ماسه بادی در روستای منصویه در کیلومتر ۱۵ جاده عشق آباد-طبس و روستاهای تاریخی با قلعه‌های بسیار دیدنی در روستاهای بم، دهنو ون، احمدآباد کلاته، دستگردان، هودر، ملوند (قلعه حسن صباح)، ده محمد، حسن‌آباد، وکیل آبادو… اشاره کرد که قدمت برخی از این بناهای تاریخی به دوران شداد بر می‌گردد. مناطق گردشگری که دیدن آن خالی از لطف نیست رباط زنگیچه، غار جهنم، روستای زیبای معدن قلعه و … است.

رصدخانه آبخورگ هم در عشق‌آباد با امکانات بالا آبشار مصنوعی از بالای کوه آمده است تشکیل شده‌است.

جمعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۳٬۹۶۵ نفر (در ۱٬۲۷۷ خانوار) بوده‌است.[۱]

جمعیت تاریخی
سالجمعیت±%
۱۳۸۵۴٬۴۷۴—    
۱۳۹۰۴٬۶۲۳۳٫۳٪+
۱۳۹۵۳٬۹۶۵۱۴٫۲٪−
  • مشاهیر
    • محمد باقری، نویسنده و پژوهشگر تاریخ و تمدن عشق آباد و طبس www.katibeins.ir

پانویس[ویرایش]

  1. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی (اکسل) در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

تصاویر قلعه