سد سرنی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سد سرنی
سد سرنی در ایران واقع شده
سد سرنی
موقعیت سد سرنی در ایران
نام رسمیسد سرنی میناب
کشورایران پرچم ایران
محلروستای کریان، ۳۴ كيلومتری جنوب شرقی شهر میناب، استان هرمزگان
مختصات۲۶°۵۸′۲۸″شمالی ۵۷°۱۶′۵۴″شرقی / ۲۶٫۹۷۴۴۴۹°شمالی ۵۷٫۲۸۱۵۶۹°شرقی / 26.974449; 57.281569
آغاز ساخت۱۳۹۴
گشایش۱۳۹۸
سد و سرریزها
گونه سدخاکی با هسته رسی
بر روی رودرودخانه سرنی
ارتفاع از پی۵۲ متر
طول تاج۴۶۰ متر
عرض تاج۱۲ متر
مخزن
حجم کل مخزن۷۰ میلیون متر مکعب
سد پایین‌دست و سرریزها
گونه سدخاکی با هسته رسی

سد سرنی استان هرمزگان یک سد خاکی با هسته رسی است که در ۳۴ کیلومتری جنوب شرقی شهر میناب، بر روی رودخانه سرنی احداث شده‌است. این سد به ارتفاع تاج ۵۲ متر و طول ۴۶۰ متر قادر است ۷۰ میلیون متر مکعب آب را ذخیره کند.

تاریخچه و مشخصات طرح سد[ویرایش]

عملیات اجرایی سد و نیروگاه سرنی و همچنین سامانه انتقال و تصفیه خانه آن در سال ۱۳۹۴ با تسهیلات بانک توسعه اسلامی و با پیمانکاری یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی آغاز و در سال ۱۳۹۸ در کمتر از ۴ سال به بهره‌برداری رسید.[۱] طول تاج سد ۴۶۰ متر، عرض تاج ۱۲ متر، ارتفاع از پی ۵۲ متر، طول سر ریز ۱۷۰ متر، عرض سر ریز ۴۳٫۵ متر، عرض در پی ۲۸۰ متر، طول تونل انحراف ۲۷۵ متر و حجم بدنه سد بیش از ۱٫۸ میلیون مترمکعب است.[۲]

سد مخزنی سرنی با هدف تأمین آب شرب مناطق محروم میناب و بندرعباس در استان هرمزگان ساخته شد. تا پیش ساخت این سد و شبکه انتقال و تصفیه خانه جدید میناب تأمین آب شرب مناطق تحت پوشش نیازمند استفاده از آب شیرین کن با هزینه بالا بود.[۳]

نگارخانه[ویرایش]

.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. میزان، خبرگزاری. «ساخت سد ۷۰ میلیون مترمکعبی در مناطق محروم هرمزگان توسط بنیاد مستضعفان». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۱.
  2. «سد سرنی میناب در شرق هرمزگان با ظرفیت رسمی ۶۱میلیون متر مکعب روز شنبه با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید». www.irna.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۱.
  3. «ساخت سد ۷۰ میلیون مترمکعبی در مناطق محروم هرمزگان». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۰-۰۲-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۱.