سد شمیل و نیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سد شمیل و نیان
سرریز دریاچه بر روی دیواره سد نیان قرار دارد
سد شمیل و نیان در ایران واقع شده
سد شمیل و نیان
موقعیت سد شمیل و نیان در ایران
نام رسمیسد شمیل و نیان
کشورایران پرچم ایران
محل۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی شهر بندرعباس، استان هرمزگان
مختصات۲۷°۳۱′۵۲″شمالی ۵۶°۵۳′۴۸″شرقی / ۲۷٫۵۳۱۱۴۱°شمالی ۵۶٫۸۹۶۷۷۷°شرقی / 27.531141; 56.896777
آغاز ساخت۱۳۸۱
گشایش۱۳۹۱
سد و سرریزها
گونه سدخاکی با هسته رسی
بر روی رودرودخانه شمیل و زندان
مخزن
حجم کل مخزن۹۸ میلیون متر مکعب
سد پایین‌دست و سرریزها
گونه سدخاکی با هسته رسی

سد شمیل و نیان دو دیواره سد خاکی با هسته رسی هستند که مخزن مشترک سد شمیل و نیان را تشکیل می‌دهند و به آنها به صورت اختصار سد شمیل و نیان می‌گویند. این سد بر روی رودخانه شمیل و زندان ساخته شده و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق شهر بندرعباس در استان هرمزگان قرار دارد.

این سد با دارای ظرفیت ذخیره آب ۹۸ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۹۱ بهره‌برداری شد. هدف از احداث سد مهار سیل‌های فصلی برای تأمین بخشی از آب شرب بندر عباس، جزیره قشم، بندر خمیر و صنایع غرب بندر عباس و ۲۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست بوده‌است.[۱]

مشخصات سد[ویرایش]

دیواره شمیل دارای هسته رسی به ارتفاع ۳۲ متر و طول تاج ۱۲۰۰ متر و دیواره نیان با هسته رسی به ارتفاع ۲۷ متر و طول تاج ۵۱۰ متر می‌باشند.[۲] بر روی دیواره نیان در سمت غرب دریاچه سرریز سد قرار دارد و دیواره شرقی به نام شمیل فقط دارای دریچه تخلیه از کف است.

به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان در سال ۱۳۹۷، نزدیک به ۸۰٪ نیاز آبی شهر بندرعباس از طریق مخزن سد شمیل و نیان تأمین می‌شود.[۳]

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان |. «ذخیره آب سد شمیل و نیان بندرعباس تمام شد / تابستان سختی در پیش است + عکس». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۱.
  2. «سدهای شمیل و نیان در استان هرمزگان به بهره‌برداری رسیدند». dolat.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۱.
  3. «مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان از خشک شدن کامل دو سد شمیل و نیان طی 20 روز آینده خبر داد. ۸۰٪ آب بندعباس از این دو سد تأمین می‌شود».