زنان در اروگوئه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زنان در اروگوئه
پاولینا لوئیسی رهبر برجسته فمینیسم در اروگوئه و همچنین اولین زن اروگوئه ای بود که به عنوان پزشک فارغ‌التحصیل شد..
شاخص نابرابری جنسیتی[۳]
ارزش۰٫۲۸۸ (۲۰۱۹)
رُتبه۶۲ از ۱۶۲
مرگ مادر (در هر ۱۰۰٬۰۰۰)۲۹ (۲۰۱۰)
سهم زنان در دولت‌ها16% (2014)[۱]
زنان بالای ۲۵ سال با آموزش متوسطه۵۰٫۶٪ (۲۰۱۰)
زنان کارمند و شاغل۶۸٪ (۲۰۱۴)[۲]
گزارش جهانی فاصله جنسیتی[۴]
ارزش۰٫۷۰۲ (۲۰۲۱)
رُتبه۸۵ از ۱۵۶ از مجموعِ ۱۴۴

زنان در اروگوئه به وضعیت زنانی که در اروگوئه متولد شده‌اند، در آن زندگی می‌کنند و اهل اروگوئه هستند می‌پردازد. با توجه به کشورها و فرهنگ‌های آنها، نسبت بسیار بالایی از زنان اروگوئه ای وجود دارد که در نیروی کار این کشور آمریکای جنوبی شرکت می‌کنند. قانون اروگوئه معتقد است که زنان اروگوئه از حقوق برابر برای قدرت، اقتدار و امتیازات برخوردار هستند. اما در واقعیت، زنان هنوز «مقام بالاتر اقتصادی، حرفه‌ای، سیاسی، اجتماعی و مذهبی» را اشغال نمی‌کنند.[۵] در رابطه با عرصه سیاسی، زنان سازمان ملل گزارش داد که یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ توسط اتحادیه بین پارلمانی (IPU) اروگوئه را به عنوان ۱۰۳ امین از ۱۸۹ کشور از نظر نمایندگی زنان در پارلمان رتبه‌بندی کرد.[۶] رتبه پایین اروگوئه تا حدودی به دلیل مشارکت سیاسی پایین آن از زنان است: تا سال ۲۰۱۴ تنها ۱۶ درصد از اعضای پارلمان زن هستند.

زنان سرشناس[ویرایش]

یکی از زنان برجسته اروگوئه ای پائولینا لوئیسی است. لوئیسی رهبر جنبش فمینیستی در کشور اروگوئه بود. در سال ۱۹۰۹، او اولین زن در این کشور بود که مدرک پزشکی گرفت و بسیار مورد احترام بود. او نماینده اروگوئه در کنفرانس‌های بین‌المللی زنان بود و به سراسر اروپا سفر کرد و نظر خود را در مورد حقوق زنان بیان کرد و در سال ۱۹۱۹، پائولینا نیروی حقوق زنان را در اروگوئه راه اندازی کرد. در سال ۱۹۲۲، کنفرانس پان-آمریکایی زنان پائولینا لوئیسی را به عنوان معاون افتخاری این نشست معرفی کرد و او همچنان به فعال بودن خود ادامه داد تا اینکه اروگوئه به زنان حق رأی داد.

خشونت خانگی[ویرایش]

خشونت خانگی یک مشکل بسیار جدی است،[۷] به ویژه جرایم به اصطلاح عاطفی، که تا سال ۲۰۱۷ طبق ماده ۳۶ قانون مجازات (La pasión provocada por el adulterio) - ماده ۳۶ - تحمل می‌شد .[۸] در تاریخ ۳۱ آذر ۱۳۹۶ ماده ۳۶ قانون مجازات برای رفع جرم شور و شوق اصلاح شد.[۹] از سال ۲۰۱۳ تلاش‌های سیاسی مداومی برای حذف این ماده از قانون جزا صورت گرفته‌است.[۱۰][۱۱][۱۲]

قبل از سال ۲۰۰۶، مرتکبین تجاوز، اگر پس از تجاوز، با قربانی ازدواج می‌کردند، از مجازات عفو می‌شدند.[۱۳] قانون اروگوئه در برابر خشونت خانگی از سال ۲۰۰۲ تصویب شده‌است.[۱۴]

بر اساس یک مطالعه سازمان ملل در سال ۲۰۱۸، اروگوئه پس از جمهوری دومینیکن، دومین کشور و بالاترین میزان قتل زنان توسط شرکای فعلی یا سابق را در آمریکای لاتین دارد.[۱۵]

سقط جنین[ویرایش]

قانون سقط جنین در اروگوئه در مقایسه با سایر کشورهای آمریکای لاتین بسیار لیبرال است. در سال ۲۰۱۲، اروگوئه دومین کشور در آمریکای لاتین بعد از کوبا شد که سقط جنین را بر اساس تقاضا (در ۱۲ هفته اول بارداری) قانونی کرد.[۱۶]

سیاست[ویرایش]

برخلاف بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، زنان چندان در سیاست حضور ندارند. اروگوئه یکی از پایین‌ترین درصد زنان در سیاست را در آمریکای لاتین دارد.[۱۷]

خواندن بیشتر[ویرایش]

Asunción Lavrin، زنان، فمینیسم و تغییرات اجتماعی: آرژانتین، شیلی و اروگوئه، ۱۸۹۰–۱۹۴۰ (مطبوعات نبراسکا، ۱۹۹۵)

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Uruguay | quotaProject: Global Database of Quotas for Women". QuotaProject. Retrieved 2017-04-26.
  2. "Labor force participation rate, female (% of female population ages 15-64) (modeled ILO estimate) | Data". Data.worldbank.org. Retrieved 2017-04-26.
  3. "Gender Inequality Index" (PDF). HUMAN DEVELOPMENT REPORTS. Retrieved 26 October 2021.
  4. "Global Gender Gap Report 2021" (PDF). World Economic Forum. Retrieved 4 January 2022.
  5. "Culture of Uruguay - history, people, clothing, traditions, women, beliefs, food, customs, family". Everyculture.com. 2010-10-09. Retrieved 2017-04-26.
  6. "Archived copy". Archived from the original on 2013-05-10. Retrieved 2013-07-01.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:عنوان آرشیو به جای عنوان (link)
  7. "Uruguay Human Rights | Amnesty International USA". Amnestyusa.org. Retrieved 2017-04-26.
  8. "Archived copy". Archived from the original on 2015-07-30. Retrieved 2015-06-14.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:عنوان آرشیو به جای عنوان (link)
  9. "Ley N° 19580".
  10. "Uruguay no condena el homicidio por adulterio".
  11. "Violencia doméstica: proponen derogar artículo 36, sobre "pasión provocada por el adulterio"". Archived from the original on 6 March 2016. Retrieved 15 March 2022.
  12. "Nuestro Código exonera homicidio por adulterio". Diario La República.
  13. {{cite book}}: Empty citation (help)
  14. "Archived copy". Archived from the original on 2014-12-01. Retrieved 2015-06-14.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:عنوان آرشیو به جای عنوان (link)
  15. "Muerte de mujeres ocasionada por su pareja o ex-pareja íntima". 11 January 2016.
  16. "Uruguay legalises abortion". Bbc.com. 17 October 2012.
  17. "Women in Parliaments: World Classification". Ipu.org. Retrieved 2017-04-26.