روتردام

مختصات: ۵۱°۵۵′ شمالی ۴°۳۰′ شرقی / ۵۱٫۹۱۷°شمالی ۴٫۵۰۰°شرقی / 51.917; 4.500
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از رتردام)
روتردام
Rotterdam
چشم‌اندازی از رتردام
چشم‌اندازی از رتردام
پرچم روتردام
پرچم
نشان رسمی روتردام
مهر
مختصات: ۵۱°۵۵′ شمالی ۴°۳۰′ شرقی / ۵۱٫۹۱۷°شمالی ۴٫۵۰۰°شرقی / 51.917; 4.500
کشور هلند
استان هلند جنوبی
مدیریت
 • شهرداراحمد ابوطالب
مساحت
 • شهر۲۰۶ کیلومتر مربع (۸۰ مایل مربع)
جمعیت
 (۲۰۱۱)
 • شهر۶۱۷٬۳۴۷
 • کلان‌شهری
۱٬۲۱۱٬۵۲۳
نام اهلیت(ها)Rotterdammer
منطقه زمانییوتی‌سی ۱+ (CET)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی ۲+ (CEST)
پیش‌شماره(های) تلفن۰۱۰ (۳۱)+
وبگاه

رُتِردام[۱] (به هلندی: Rotterdam) بزرگ‌ترین بندر اروپا و دومین بندر بزرگ جهان پس از بندر شانگهای است. شهر و بندر رتردام در استان هلند جنوبی در کشور هلند واقع شده‌است. جمعیت رتردام در ماه مارس ۲۰۱۳ برابر با ۶۱۸٫۲۷۹ نفر بود است. بیش از نیمی از ساکنان این شهر خارجی‌تبار هستند. رتردام پس از آمستردام دومین شهر بزرگ کشور هلند است. جایگاه راهبردی آن در دلتای «راین-ماس-اسخلد» بر کرانه دریای شمال و در قلب سامانه‌ای انبوه از راه‌آهن‌ها، جاده‌ها و راه‌های هوایی و آبی باعث شده تا به این شهر لقب «دروازه اروپا» داده شود. روتردام هم‌چنین به خاطر چندفرهنگی بودن شهر، دانشگاه اراسموس، معماری مدرن، بمباران رتردام در جنگ جهانی، و چشم‌اندازهای کناره رودخانه‌ای خود شهرت دارد. رُتِردام را پایتخت معماری و شهرسازی هلند می‌دانند که شهرسازی آن آمیزه‌ای از هنر آوان گارد و شهرسازی مدرن و سنتی هلندی است.[۲]نزدیک به ۳۰۰ فرهنگ ملی و قومی گوناگون در رتردام زندگی می‌کنند.

جغرافیا[ویرایش]

روتردام در غرب کشور هلند و در جنوب منطقه کلان‌شهری «راندستاد» واقع شده‌است. منطقه کلان‌شهری «روتردام-رَینموند» که سکونتگاهی پیوسته را تشکیل می‌دهد، در مجموع ۱٫۳ میلیون جمعیت دارد.

شهر روتردام در کرانه رودخانه نیووه ماس قرار داد. رودخانه راین در این محل به دریای شمال می‌ریزد. نام این شهر به معنی سد (dam) بر روی رودخانه «رُته» است. رته رودخانه کوچکی است که در مرکز شهر رتردام به نیووه ماس می‌پیوندد.

پیشینه[ویرایش]

نورافشانی شهر رتردام در شب، به یادبود سال‌روز بمباران رتردام در سال ۱۹۴۰ میلادی.
منطقهٔ کُپ فان زاید در روتردام.

پیشینه سکونتگاه اولیه در این مکان که در پست‌ترین نقطه کنار رود «روته» (Rotte) قرار داشت دست کم به سال ۹۰۰ میلادی می‌رسد. نهر روته از زمین‌های باتلاقی می‌گذشت و نام آن یعنی روته که در قدیم روتا (Rotta) تلفظ می‌شد نیز به معنی «آب گل‌آلود» است. واژه روتا از دو بخش روت (گل‌آلود) و «آ» (آب) تشکیل شده‌است.

در حدود سال ۱۱۵۰ سیل‌های بزرگ باعث پایان توسعه این سکونتگاه شد ولی مردم محل در این مکان سدها و خاکریزهای حفاظتی مختلفی ساختند که از آن جمله می‌توان «خاکریز اسخیلاند بر دریای مرتفع» (به هلندی: Schielands Hoge Zeedijk) را نام برد که در امتداد ساحل شمالی «نیووه ماس» امروزی ساخته شد.

در تاریخ ۷ ژوئن ۱۳۴۰، کنت ویلم چهارم هلند به رتردام حق شهر بودن بخشید و جمعیت این شهر در آن تاریخ حدود دو هزار نفر اعلام شد. در حدود سال ۱۳۵۰ یک کانال کشتیرانی به نام «رتردامسه اسخی» (به هلندی: Rotterdamse Schie) گشایش یافت که از این راه دسترسی رتردام به شهرهای بزرگتر واقع در شمال حاصل شد و این شهر را تبدیل به مرکز بارگیری و باراندازهای هلند، انگلستان و آلمان کرد.

در خلال سال‌ها رفته‌رفته به اهمیت بندر رتردام افزوده شد به گونه‌ای که به عنوان کرسی یکی از شش «اتاق» کمپانی هند شرقی هلند برگزیده شد.

جمعیت[ویرایش]

جدول زمانی جمعیت رتردام
سال ۱۷۹۶ ۱۸۳۰ ۱۸۴۹ ۱۸۷۹ ۱۸۹۹ ۱۹۲۵ ۲۰۰۵
جمعیت ۵۳۲۰۰ ۷۲۳۰۰ ۹۰۱۰۰ ۱۴۸۱۰۰ ۳۱۸۵۰۰ ۵۴۷۹۰۰ ۶۰۴۸۱۹

مترو[ویرایش]

متروی روتردام در سال ۱۹۶۸ تأسیس شده و هم‌اکنون دارای ۵ خط و ۶۲ ایستگاه می‌باشد.

شهرهای خواهر[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «رتردام». پارسی ویکی. www.loghatnaameh.org. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۹-۱۷.
  2. «رتردام، پایتخت فستیوال اروپا». euronews. ۲۰۱۳-۰۶-۱۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۹-۱۷.
  • Wikipedia contributors, "Rotterdam," Wikipedia, The Free Encyclopedia, (accessed November 13, 2011).

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]