دانشکده فنی کاسپین

مختصات: ۳۷°۳۳′۴۷٫۹″ شمالی ۴۹°۰۵′۳۹٫۹″ شرقی / ۳۷٫۵۶۳۳۰۶°شمالی ۴۹٫۰۹۴۴۱۷°شرقی / 37.563306; 49.094417
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانشکده فنی کاسپین دانشگاه تهران
نام مستعاردانشکده فنی چوکا[الف]
نوعدولتی
بنیانگذاری شدهمهر ۱۳۷۵[۲]
وابستگیپردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران
ارائه دهنده رشته‌هایمهندسی شیمی - مهندسی مکانیک - مهندسی پلیمر
رئیسدکتر سید مصطفی رضوی
کارمندان مدیریتی۴۳ نفر
موقعیترضوانشهر، گیلان، ایران
وبگاه

دانشکده فنی کاسپین، نام یکی از یازده دانشکدهٔ دانشکدگان فنی دانشگاه تهران است که به مساحت ۴٫۵ هکتار بازیر بنای ۱۱۰۰۰ متر مربع در ضلع جنوبی شهرک ولیعصر چوکا واقع در شهرستان رضوانشهر، استان گیلان و در جوار کارخانه صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا) بنیان‌گذاری شده‌است. ساختمان دانشکده فنی کاسپین در یک طبقه طراحی شده‌است تا ضمن ایجاد هماهنگی با محیط اطراف، امکان گسترش مقطعی آن در بخش‌ها و جهات مختلف باشد. دانشکده فنی کاسپین دارای امکانات کم‌نظیر در حوزه آموزش و پژوهش در شاخه‌های مهندسی شیمی، مهندسی پلیمر و مهندسی مکانیک بوده و تنها از طریق کنکور سراسری از میان متقاضیان برتر دانشجو می‌پذیرد. فضایی آرام و اقلیم خوش آب و هوای رضوانشهر گیلان در کنار امکانات آموزشی و پژوهشی از ویژگی‌های منحصر به فرد این دانشکده می‌باشد.[۳] طبق تغييرات ايجاد شده در روال آموزشي دانشكده از سال 1400 در كنار مقطع كارشناسي سه رشته عنوان شده مقطع كارشناسي ارشد مهندسي مكانيك در گرايش تبديل انرژي نيز در كنار مقطع كارشناسي ارشد مهندسي پليمر و مهندسي شيمي نيز توسط اين دانشكده جذب مي شود. همچنین در سال 1401 استادیار رشته مهندسی مکانیک و مدیرگروه وقت رشته مهندسی مکانیک دانشکده فنی کاسپین، خانم دکتر تارا فریضه به عنوان برگزیده جشنواره آموزش دانشگاه تهران انتخاب شدند. [۴]

پیشینه[ویرایش]

دانشکده فنی دانشگاه تهران با حدود هشتاد سال قدمت، مهد مهندسی کشور و مادر دانشگاه‌های صنعتی ایران محسوب می‌شود. این دانشکده از آغاز تاکنون با پذیرش استعدادهای برتر، جمع کثیری از دانشمندان و متخصصان کشور را که بسیاری از آنان نقش بسزایی در راه‌اندازی و تداوم حرکت چرخ‌های صنعت کشور و پذیرش مسئولیت‌های سنگین در اداره مملکت دارند، تربیت کرده‌است.[۵] در راستای سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بایگانی‌شده در ۳ دسامبر ۲۰۰۳ توسط Wayback Machine در جهت کاهش تمرکز فعالیت‌های دانشگاهی در کلان‌شهرها و کاهش فاصله مناطق برخوردار و محروم و در اجرای سیاست گسترش و توسعه دانشگاه تهران و پردیس دانشکده‌های فنی، دو واحد دانشگاهی به نام‌های دانشکده فنی کاسپین و دانشکده فنی فومن در استان گیلان ایجاد شده‌است. لازم به یادآوریست که دانشگاه تهران یک واحد دانشگاهی دارای چندین پردیس و دانشکده است که کلمه پردیس در اینجا ترجمه ای نه چندان دقیق از اصطلاح انگلیسی campus به معنی شعبهٔ دانشگاه می‌باشد. دانشگاه تهران در واقع یک واحد آموزشی multi-campus است. به همین دلیل اصطلاح پردیس در نام دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران هیچ گونه ارتباطی با پردیس‌های خودگردان ندارد و پذیرش دانشجو تنها براساس آزمون سراسری و ثبت نام در این پردیس بدون دریافت هیچگونه هزینه آموزشی و در دورهٔ روزانه و از میان داوطلبان برتر آزمون سراسری می‌باشد.[۶] نخستین وروردی این دانشکده در سال تحصیلی ۷۶–۱۳۷۵ با پذیرش دانشجو در رشته تحصیلی مهندسی شیمی و در گرایش صنایع سلولزی، آغاز بکار کرده‌است.[۷] پیش از آغاز سال تحصیلی ۹۰–۱۳۹۱ زمزمه‌های مبنی بر انحلال این دانشکده و عدم حمایت دانشگاه تهران منتشر شد که پس از چندی تکذیب و این دانشکده کماکان به ادامه حیات آموزشی خود می‌پردازد.[۸]

مرکز کامپیوتر[ویرایش]

مرکز انفورماتیک این دانشکده نیز در اواخر سال ۹۳ تأسیس شد.[۹] این مرکز به ۴۰ دستگاه رایانه و سرور و تجهیزات پیشرفتهٔ رایانه‌ای مجهز می‌باشد. خوابگاه‌های برادران و خواهران نیز مجهز به سایت کامپیوتر می‌باشند. اتصال به شبکه جهانی اینترنت از طریق دیتا و با سرعت بالا برقرار است.

آزمایشگاه‌ها و کارگاه ها[ویرایش]

کارگاه های تحقیقاتی در دست احداث:

  1. کارگاه تحقیقاتی مهندسی مکانیک

کارگاه های آموزشی در دست احداث:

  1. کارگاه اتومکانیک
  2. کارگاه برق
  3. کارگاه جوشکاری
  4. کارگاه ماشین ابزار

آزمایشگاه‌های آموزشی:

  1. آزمایشگاه مکانیک سیالات
  2. آزمایشگاه کنترل فرایند
  3. آزمایشگاه عملیات واحد
  4. آزمایشگاه فیزیک
  5. آزمایشگاه چندمنظوره
  6. آزمایشگاه مقاومت مصالح
  7. آزمایشگاه دینامیک و ارتعاشات
  8. آزمایشگاه ترمودینانیک

آزمایشگاه‌های تحقیقاتی:

  1. آزمایشگاه تحقیقات غشایی
  2. آزمایشگاه تحقیقات فرایندهای جداسازی و نانوفناوری
  3. آزمایشگاه تحقیقات مرکزی و مرکز آنالیز
  4. آزمایشگاه تحقیقات انرژی، محیط زیست و مواد نانوساختار
  5. آزمایشگاه تحقیقات سلولوزی
  6. آزمایشگاه تحقیقات پیشرفته خمیر و کاغذ
  7. آزمایشگاه تحقیقات چندفازی[۱۰]

خوابگاه‌ها[ویرایش]

خوابگاه‌های دانشکده فنی کاسپین نیز در شهرک ولی عصر (عج) - چوکا واقع در شهرستان رضوانشهر می‌باشند. خوابگاه خواهران دانشکده فنی کاسپین پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران از سال ۱۳۸۰ تأسیس شده‌است و دارای ۲ ساختمان ۳ طبقه‌ای و در هر طبقه ۵ واحد ۵۰ متری وجود دارد. خوابگاه برادران دانشکده فنی کاسپین پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران از سال ۱۳۸۰ تأسیس شده‌است و دارای ۶ طبقه و در هر طبقه ۶ واحد ۷۰ متری وجود دارد. سالن بدنسازی خوابگاه برادران در سال ۱۳۹۵ تجهیز شده‌است. به‌طور کلی خوابگاه‌های این دانشکده از سطح قابل قبولی برخوردار می‌باشد.

جشنواره عکاسی کاسپیکز[ویرایش]

کانون فیلم و عکس دانشکده فنی کاسپین دانشگاه تهران جشنواره‌ عکاسی دانشجویی کاسپیکز را با هدف "تقدیر از نگاه نو"، "دستاوردهای خلاقانه هنری دانشجویان در زمینه‌های عکاسی"، "بررسی دیدگاه‌های متنوع در خلق اثر" و "نمایش مجازی آثار" در دو بخش «عکاسی از طبیعت» و «عکاسی از فضای پیرامون شهری» برگزار گرديد كه آثار ارسالي توسط دانشجويان توسط دوران در دو بخش "جایزه بهترین عکس در موضوع طبیعت" و "جایزه بهترین عکس در موضوع محیط پیرامون شهری" مورد بررسي قرار گرفت. همچنین جایزه بهترین اثر به انتخاب دانشجویان و رای گیری عمومی انتخاب شد. [۱۱]


منابع[ویرایش]

  1. «معرفی دانشکده». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ مارس ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۲.
  2. «نخستین گردهمایی کانون فارغ التحصیلان دانشکده فنی کاسپین رضوانشهر برگزار شد». ایسنا. ۱۱ آبان ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۹ جولای ۲۰۱۵.
  3. «پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران». ویکی‌پدیا.
  4. «برگزیدگان نهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران معرفی شدند». دانشگاه تهران. ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱.
  5. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۹ ژوئیه ۲۰۱۵.
  6. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۱ اوت ۲۰۱۷.
  7. «آشنایی با دانشکده فنی کاسپین رضوانشهر و فومن دانشگاه تهران». نشریه دانشگاه تهران. دریافت‌شده در ۱۳۹۴/۰۴/۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  8. «انحلال دانشکده فنی کاسپین + پاسخ». تابناک. ۲۹ شهریور ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۱۳۹۴/۰۴/۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  9. «افتتاح مرکزانفورماتیک دانشکدهٔ فنی کاسپین-پردیس دانشگاه تهران». کانون فرهنگی آموزش. دریافت‌شده در ۱۳۹۴/۰۴/۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  10. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ ژوئیه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۵.
  11. «برگزاری مجازی جشنواره عکاسی دانشجویی کاسپیکز». ايسنا. ۱۸ اسفند ۱۳۹۹.

پیوند به بیرون[ویرایش]


خطای یادکرد: خطای یادکرد: برچسب <ref> برای گروهی به نام «persian-alpha» وجود دارد، اما برچسب <references group="persian-alpha"/> متناظر پیدا نشد. ().