خاندان مهران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خاندان مهران
خاندان مادرپارتیان
کشورایران باستان
اعضاءپیروز (اسپهبد), مهران مهروندک, بهرام چوبین, شاپور مهران, مهران ستاد, شهروراز, ایزدگشنسب
دارایی(ها)شهر ری
شاخه‌(های) فرعی

خاندان مهران یکی از هفت خاندان ممتاز پارتی ایران (هفت خاندان پارتی) است.[۱] کومش-پهلو سرزمین موروثی خاندان پارتی «مهران» بود که به شاخهٔ اسپراپت تعلق داشته‌است[۲][۳] حوزهٔ نفوذ این خاندان ری بود،[۴] اما برخی از تاریخ‌دانان حوزهٔ نفوذی این خاندان را در طبرستان دانسته‌اند.[۵]

بهرام چوبین رئیس و فرماندهٔ خاندان مهران بوده‌است.[۴]سیاوخش (یا سیاوش) نیز از خاندان مهران گفته شده، که نسب او به بهرام چوبین، این اسپهبد مشهور می‌رسید. در زمان سقوط شاهنشاهی ساسانی و جنگ‌های داخلی بر سر قدرت از وی در منابع مختلف به‌عنوان حکمران ری نام برده شده‌است. به نظر می‌رسد وی در جریان درگیری‌های نبرد ری کشته شده باشد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Samanid». هشتم نوامبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ششم فوریه ۲۰۱۲. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید=،|تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  2. مارکوات، یوزف مارکوارت (۱۳۷۳). ایرانشهر بر مبنای جغرافیای موسی خورنی. ترجمهٔ مریم میر احمدی. تهران: انتشارات اطلاعات. ص. صفات ۱۴۴ و ۱۴۵.)
  3. مجله شرق‌شناسی آلمان، شماره 49، صفحه 637، س6
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «Bahrām VI Chūbīn». Online Encyclopedia of Britannica. دریافت‌شده در ششم فوریه ۲۰۱۲. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  5. کاوه فرخ. «IRANIAN CHARACTER OF THE ARMENIAN LANGUAGE» (PDF). دریافت‌شده در ششم فوریه ۲۰۱۲. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)