باغ و عمارت امیر

مختصات: ۳۸°۰۴′۰۱٫۹۵″ شمالی ۴۶°۱۵′۴۸٫۸۲″ شرقی / ۳۸٫۰۶۷۲۰۸۳°شمالی ۴۶٫۲۶۳۵۶۱۱°شرقی / 38.0672083; 46.2635611
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
باغ و عمارت امیر (کبیر)
Map
نامباغ و عمارت امیر (کبیر)
کشورایران
استاناستان آذربایجان شرقی
شهرستانتبریز
بخشمنطقهٔ ۴
اطلاعات اثر
کاربریعمارت، باغ
دیرینگیدوران‌های تاریخی پس از اسلام
دورهٔ ساخت اثردوران‌های تاریخی پس از اسلام، قاجاریان
بانی اثرامیرکبیر
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۱۱۱۶
تاریخ ثبت ملی۱۶ شهریور ۱۳۸۳

باغ و عمارت امیر (کبیر) مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام - قاجاریان است و در تبریز، بلوار آزادی، خیابان امیرکبیر (منطقهٔ ۴ شهرداری)[۱] واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۱۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۲]

امیرکبیر در دوران ولیعهدی محمدشاه قاجار به همراه پدرش در تبریز و در دستگاه ولیعهد حضور داشت. او خانه‌باغی هم به دور از حرمخانه (واقع در مرکز شهر) در منطقه‌ای که امروزه به نام او «وزیرآباد» خوانده می‌شود، احداث نمود و مدتی به همراه خانواده‌اش ساکن آن بود. پس از اینکه امیرکبیر به همراه محمدشاه به تهران منتقل شد، این خانه‌باغ مورد استفاده قرار نگرفت و بیش از ۹۰ درصد آن تخریب گردید. نهایتاً در سال ۱۳۹۲ خورشیدی با رعایت شکل اولیهٔ خود مرمت گردید. امروزه خیابانی هم که این خانه‌باغ را به کمربندی میانی تبریز متصل می‌کند، «خیابان امیرکبیر» نام گرفته‌است.[۳]

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «تقسیم‌بندی مناطق دهگانه شهرداری تبریز» (PDF). اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۹ ژوئن ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱۵ مهٔ ۲۰۲۰.
  2. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  3. «گذری بر «خانه باغی» که امیرکبیر در آن سکونت داشت/ «امیرکبیر» در تبریز چه می‌کرد؟». خبرگزاری ایسنا. دریافت‌شده در ۱۵ مارس ۲۰۲۲.