ال کامینو: فیلم بریکینگ بد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ال کامینو: فیلم بریکینگ بد
A man in a buzzcut looks towards the left with a red stripe behind his head to left and another red stripe in front of his eye on the right.
پوستر تبلیغاتی
کارگردانوینس گیلیگان
تهیه‌کننده
نویسندهوینس گیلیگان
بر پایهبریکینگ بد
اثر وینس گیلیگان
بازیگران
موسیقیدیو پورتر
فیلم‌بردارمارشال ادامز
تدوین‌گراسکیپ مک‌دونالد
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهنتفلیکس
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-۱۰-۱۱)
مدت زمان
۱۲۲ دقیقه[۱]
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلمبیش از ۶ میلیون دلار[۲]
فروش گیشهبیش از ۴۰٬۰۰۰ دلار[۳]

ال کامینو: فیلم بریکینگ بد (به انگلیسی: El Camino: A Breaking Bad Movie) (به اختصار ال کامینو) فیلم درام جنایی و وسترن معاصر آمریکایی محصول سال ۲۰۱۹ است. این فیلم بخشی از فرنچایز بریکینگ بد، به عنوان دنباله و پایانی برای مجموعه تلویزیونی بریکینگ بد می‌باشد. این فیلم داستان جسی پینکمن را ادامه می‌دهد که با والتر وایت، معلم سابق خود در طول سریال برای ساختن یک امپراتوری مت‌آمفتامین مستقر در البوکرکی دست به شراکت زد. وینس گیلیگان، خالق سریال، نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی ال کامینو را برعهده داشت. آرون پال دوباره نقش خود را در نقش جسی پینکمن بازی کرد. همچنین چندین بازیگر بریکینگ بد از جمله جسی پلمونس، کریستن ریتر، چارلز بیکر، مت جونز، رابرت فورستر، جاناتان بنکس و برایان کرانستون نیز نقش های خود را تکرار کردند. فورستر در روز اکران ال کامینو درگذشت و یکی از آخرین نقش‌آفرینی‌های او در این فیلم رقم خورد.

گیلیگان از هنگامی که قسمت پایانی سریال بریکینگ بد را می‌نوشت، داستان ال کامینو را در ذهن پرورش داد. او در سال ۲۰۱۷ نزدیک به دهمین سالگرد این سریال، با ایده ساخت این فیلم با آرون پال ملاقات کرد و چند ماه بعد فیلمنامه آن را تکمیل کرد. تصویربرداری اصلی به طور مخفیانه در نیومکزیکو و در نوامبر ۲۰۱۸ آغاز شد و نزدیک به ۵۰ روز به طول انجامید. این پروژه تایید نشده باقی ماند تا اینکه نتفلیکس یک تریلر از آن را در ۲۴ اوت، ۲۰۱۹ منتشر کرد.

ال کامینو در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ به صورت دیجیتالی در نتفلیکس و به طور محدود در سینماها اکران شد و در ۱۶ فوریه ۲۰۲۰ اولین نمایش تلویزیونی را در شبکه ای‌ام‌سی داشت. این فیلم نقدهای مثبت منتقدان را به خود اختصاص داد و برنده جوایز متعددی از جمله برنده بهترین فیلم ساخته شده برای تلویزیون در جوایز تلویزیونی به انتخاب منتقدان و بهترین فیلم ساخته شده برای تلویزیون در جوایز ستلایت شد. ال کامینو علاوه بر این، چهار نامزدی در جوایز امی ساعات پربیننده برای بهترین فیلم تلویزیونی و سایر بخش‌ها به دست آورد.

داستان[ویرایش]

جسی پینکمن در یک فلش بک به مدت کوتاهی پیش از ترک تجارت مت‌آمفتامین متعلق به والتر وایت، [یادداشت ۱] از مایک ارمنتراوت می‌پرسد که برای شروع دوباره به کجا می‌رود. مایک می‌گوید اگر جوان‌تر بود به آلاسکا می‌رفت، که جسی را مجذوب کرد. جسی ابراز تمایل می‌کند که اشتباهات گذشته خود را جبران کند، اما مایک هشدار می‌دهد که شروع دوباره، این کار را برایش غیرممکن می‌کند.

در زمان حال، جسی از مجتمع برادری آریایی با شورلت ال کامینو که متعلق به تاد آلکوئست است، فرار می‌کند.[یادداشت ۲] او به خانه اسکینی پیت و بجر در البوکرکی می‌رود آنها ماشین را پنهان می‌کنند و به جسی جایی برای خواب می‌دهند. صبح روز بعد، جسی با جوی پیر تماس می‌گیرد تا ال کامینو را از بین ببرد، اما جو پس از کشف لوجک آن را رها می‌کند. پیت نقشه‌ای طراحی می‌کند تا به نظر برسد جسی پس از معامله ال کامینو با فورد تاندربرد متعلق به پیت فرار کرده است. پیت و بجر پولی را که والتر وایت به آنها داده بود را به جسی می‌دهند،[یادداشت ۲] و بجر در تاندربرد به سمت جنوب حرکت می‌کند، بنابراین به نظر می‌رسد جسی به سمت مکزیک رفته است. پیت با ال کامینو می ماند و منتظر است تا پلیس به دنبال لوجک بیایند. جسی با پونتیاک فیرو متعلق به بجر می‌رود. او از طریق اخبار رادیو، مسمومیت مرگبار یک زن توسط والتر وایت،[یادداشت ۳] و همچنین مرگ والتر را مطلع می‌شود.[یادداشت ۲]

در یک فلش بک تاد، جسی را که در اسارت به سر می‌برد[یادداشت ۴] به آپارتمانش می‌برد تا به خلاص شدن از جنازه زن نظافتچی خود کمک کند، خدمتکار تاد پس از کشف پول مخفی او توسط تاد کشته شده بود. آنها لو شانزر، همسایه فضول تاد را دست به سر می‌کنند و جسد را در کویر منقش دفن می‌کنند. جسی برای مدت کوتاهی تپانچه‌ای را که تاد رها کرده بود را در دست می‌گیرد، اما تاد با او صحبت می‌کند تا آن را پس دهد.

در زمان حال، جسی مخفیانه وارد آپارتمان تاد می‌شود و به دنبال پول تاد می‌گردد. او مخفیگاه جدید را پیدا می‌کند، اما پلیس‌هایی با نام‌های نیل کندی و کیسی وارد می‌شوند و شروع به جستجو می‌کنند. جسی مخفی می‌شود اما بعد از اینکه کیسی او را پیدا کرد، او را با اسلحه نگه می‌دارد. نیل جسی را خلع سلاح می‌کند، جسی هم متوجه می‌شود که این دو پلیس نیستند، بلکه اوباش‌هایی هم هستند که به دنبال پول تاد آمده‌اند. جسی برای نجات خود فاش می‌کند که پول نقد را پیدا کرده است. لو گزارش می‌دهد که یادداشتی قدیمی از تاد پیدا کرده است و کیسی با تظاهر به علاقه حواس او را پرت می‌کند. نیل و جسی بر سر پول نقد چانه می‌زنند و نیل به جسی اجازه می‌دهد یک سوم آن را بگیرد. با رفتن آنها، جسی، نیل را به عنوان جوشکاری به یاد می‌آورد که در حالی که او مجبور شده بود برای برادری آریایی مت‌آمفتامین درست کند، بند نگهدارنده او را ساخته است.

جسی اد گالبریت، «مخفی‌کننده» را پیدا می‌کند که ۱۲۵۰۰۰ دلار برای کمک به جسی به اضافه ۱۲۵۰۰۰ دلار برای موقعیت قبلی که جسی او را استخدام کرد اما نتوانست متعهد شود، می خواهد. [یادداشت ۵] جسی ۱۸۰۰ دلار کم دارد و اد نیز از کمک خودداری می‌کند. جسی با دانستن اینکه آنها تحت نظر هستند، با والدین خود تماس می‌گیرد و وانمود می‌کند که می‌خواهد تسلیم شود. پس از خروج والدینش و پلیس، جسی مخفیانه وارد خانه پینکمن می‌شود و یک کلت وودزمن و یک ایور جانسون بدون چکش را از گاوصندوق پدرش بر می‌دارد.[۹][۱۰]

جسی به مغازه نیل می‌رود، جایی که نیل، کیسی و سه دوستش با اسکورت‌ها و کوکائین در حال جشن گرفتن هستند. پس از خروج روسپی‌ها، او درخواست ۱۸۰۰ دلار می‌کند و نیل نمی‌پذیرد. نیل با دیدن کلت وودزمن در کمربند جسی، او را برای سهم خود به دوئل دعوت می‌کند. جسی موافقت می‌کند و وقتی نیل دستش را به سمت تفنگش می‌برد، جسی با ایور جانسونی که در جیب ژاکتش پنهان کرده بود به او شلیک می‌کند. در ادامه کیسی به سمت جسی شلیک می‌کند، اما جسی با تفنگ نیل او را می‌کشد. جسی گواهینامه‌های رانندگی بقیه مردان را جمع می‌کند و اجازه خروج به آنها می‌دهد و تهدید می‌کند که اگر به پلیس اطلاع دهند باز می‌گردد و آنها را می‌کشد. او پول نقد نیل را بر می‌دارد و پس از تنظیم یک انفجار برای پوشاندن ردهای او، آنجا را ترک می‌کند.

در یک فلش بک،[یادداشت ۶] والتر و جسی بعد از چند روز ساخت مت‌آمفتامین، در حال خوردن صبحانه هستند. تخمین زده می‌شود که آنها بیش از ۱ میلیون دلار سود خواهند داشت، والتر از اینکه تمام عمرش برای انجام کاری خاص صبر کرده است ابراز تاسف می‌کند و جسی را خوش شانس می‌خواند زیرا او مجبور نیست منتظر بماند.

در زمان حال اد، جسی را در ماشین پارک شده در نزدیکی هینز، آلاسکا پیاده می‌کند. جسی به اد نامه‌ای برای براک کانتیو می‌دهد و تصدیق می‌کند که نمی‌خواهد با هیچ کس دیگری خداحافظی کند. در حال رانندگی، جسی به دوران خود با جین مارگولیس بازگشته است. [یادداشت ۷] جسی به جین می‌گوید که صحبت‌های او در مورد رفتن به هر سویی که دنیا او را می‌برد را تحسین می‌کند، اما جین آن را به عنوان استعاره رد می‌کند و جسی را تشویق می‌کند که خودش تصمیم بگیرد. جسی در حال رانندگی است و به چشم‌انداز یک زندگی جدید لبخند می‌زند.

بازیگران[ویرایش]

تم‌ها و سبک[ویرایش]

در حالی که داستان ال کامینو بر فرار جسی پینکمن به آلاسکا متمرکز است، وینس گیلیگان، نویسنده و کارگردان فیلم، اظهار داشت که موضوع فیلم بر تبدیل شدن جسی از یک پسربچه به یک مرد بالغ تمرکز کرده‌است. همانطور که جسی در طول بریکینگ بد شریک والتر وایت بود، ال کامینو در مقابل، جسی را نشان می‌دهد که با گذشته‌اش کنار می‌آید و بدون تأثیر وایت تصمیم‌های خودش را می‌گیرد.[۱۲] این مضمون در فلش‌بک‌هایی که ال کامینو با مایک ارمنتراوت در آغاز، و والتر وایت و جین مارگولیس در پایان به چاپ می‌رسانند، رایج است. آلان سپینوال از رولینگ استون توضیح داد که در حالی که این صحنه‌ها به این عنوان یادآوری می‌شود که جسی قبلاً چه کسی بوده و الان همه چیزش را که از دست داده است، «هر سه فلش بک همچنین در مورد روشی است که جسی به دلیل شرایط غم‌انگیز مجبور شده است بزرگ شود و بیشتر درباره آن فکر کند. جایگاه او در جهان هستی و تاثیری که بر دیگران می‌گذارد. و آنها قصد دارند او را در جاده‌ای قرار دهند که اد گالبریث او را در پایان فیلم ترک می‌کند.»[۷] آرون پال شخصیت خود جسی را فردی توصیف کرد که «چندین بار به جهنم رفته و بازگشته است و هنوز هم برای آن گناهان هزینه می‌پردازد»، اما دونا بومن از ای. وی. کلاب خاطرنشان کرد که جسی با رهایی خود از اقدامات جاه‌طلبانه والتر وایت، رستگاری خود را پیدا کرد و از سرنوشت مرشد خود اجتناب کرد و در نهایت به خود فرصتی برای آینده داد.[۱۳][۱۴]

فلش بک آغازین با جسی و مایک همچنین در این موضوع است که جسی می‌خواهد از نو شروع کند و در عین حال اوضاع را با گذشته خود درست می‌کند. اگرچه مایک هشدار داد که شروع دوباره باعث می‌شود جبران آن غیرممکن شود، جسی چندین بدهی احساسی سریال را با ژست‌های اصلاح‌کننده در طول فیلم بازپرداخت می‌کند: خداحافظی مناسب با دوستانش بجر و اسکینی پیت، عذرخواهی از والدینش برای آخرین‌بار، گرفتن انتقام از نیل کندی و کیسی، بازپرداخت بدهی (به معنای واقعی کلمه) خود به اد گالبریث، و ارسال نامه خداحافظی و عذرخواهی خود برای براک کانتیو.[۷] گیلیگان با قرار دادن تحلیل خود در مورد دوئل نهایی جسی با نیل، صحنه را بیش از کسب پول نقدی که جسی برای فرارش نیاز داشت، تفسیر کرد و بلکه به عنوان راهی برای «جن‌گیری شیاطین» که او را از وقایع سریال آزار می‌داد، تفسیر کرد. هم گیلیگان و هم آرون پال گمان می‌کردند که جسی حتی در زندگی جدیدش در آلاسکا همچنان توسط این شیاطین تسخیر می‌شود، اما حداقل با خلاص کردن جهان از شر یک شخص شرور، به نوعی انتقام برای گذشته‌اش دست یافته بودند.[۱۲][۱۳]

بریکینگ بد اغلب به عنوان یک اثر وسترن معاصر طبقه‌بندی می‌شود. این موضوع در ال کامینو نیز وجود دارد.[۱۵][۱۶] گیلیگان تحسین خود را از کارگردان سرجو لئونه و عشق خود را به ژانر وسترن ابراز کرد. او ابتدا می‌خواست بریکینگ بد را با فرمت سینمااسکوپ که لئون برای سه‌گانه دلار استفاده کرده بود فیلمبرداری کند و در ال کامینو به آرزویش رسید.[۲][۱۷] منتقدان به دوئل بین جسی و نیل اشاره کردند که مستقیماً به سبک فیلم‌های وسترن است.[۱۸][۱۹] گیلیگان به خوب، بد، زشت و دیگر درگیری‌های کلاسیک با اسلحه اشاره کرد تا صحنه را با تکنیک‌های پوشش دوربین مشابه ترتیب دهد، همچنین آهنگساز دیو پورتر از عناصر وسترن در موسیقی این صحنه استفاده کرد.[۲۰][۲۱] بن تراورز از ایندی‌وایر تأثیرات وسترن فیلم را در «مناظر فراگیر، تنها بازمانده و آخرین بن‌بست» دنبال می‌کند، در حالی که مت زولر سیتس از وب سایت ولچر عنوان ال کامینو را «بی‌شرمانه با رنگ وسترن» می‌داند و به فقدان پلان آخر و احساساتی بودن آشکار به عنوان وفادار به روح وسترن‌های کلاسیک اشاره می‌کند. [۲۲][۲۳]

تولید[ویرایش]

ایده کلی[ویرایش]

وینس گیلیگان، خالق و شورانر سریال برکینگ بد، ایده ال کامینو را در حین نوشتن قسمت پایانی سریال «فلینا» داشت. او از خود پرسید که پس از وقایع قسمتی که جسی پس از نجات توسط والتر وایت از محوطه نئونازی‌ها فرار کرد،[۱۷] چه اتفاقی برای جسی پینکمن افتاد. اگرچه او سرنوشت جسی را در فیلمنامه پایانی مبهم نگه داشت، اما گیلیگان در طول مصاحبه دو احتمال را ارائه داد: یکی واقع گرایانه‌تر که در آن پلیس جسی را چند مایلی دورتر از محوطه گرفتار کرد و دوم خوشبینانه‌تر، جایی که او فرار کرد اما هنوز مجبور بود با آن چیزهای وحشتناکی که در طول سریال شاهد بود، کنار بیاید.[۲۴][۲۵]

در سال‌های بعد، گیلیگان با هر دو رویکرد بازی کرد. یکی از ایده‌های اولیه این بود که جسی در نزدیکی مرز کانادا پنهان شد و برای کمک به یک زن جوان در شهر دوباره پایش به جرم و جنایت کشیده شد. این نسخه با جسی در یک سلول زندان در صحنه پایانی به پایان رسید، اما برای اولین بار در صلح به زندان افتاد.[۲۶] هالی رایس دوست دختر گیلیگان، توصیه کرد که این پایان‌بندی را رد کند و گفت که طرفداران از دیدن زندانی شدن جسی پس از تمام زندگی‌اش قدردانی نمی‌کنند.[۲۷] او همان بازخورد را هنگام ارائه ایده‌های جداگانه برای فیلم با گروه نویسندگی «بهتره با سال تماس بگیری» دریافت کرد. کارکنان بسیاری از نویسندگان سریال اصلی را به نمایش گذاشتند. گیلیگان در ابتدا به عنوان یکی از مجریان برنامه در فصل‌های اولیه فعالیت می کرد و سپس اتاق نویسندگان را ترک کرد تا روی پروژه های دیگر تمرکز کند.[۱۷][۲۸] آنها همچنین با این پایان مخالفت کردند زیرا قصد داشتند از ایده مشابهی برای قسمت آخر مجموعه تلویزیونی بهتره با سال تماس بگیری استفاده کنند، که هنوز هم سال‌ها بعد از آن می گذشت، و احساس کردند که این نتیجه‌گیری با داستان آنها بهتر از جسی مطابقت دارد.[۲۹] پس از استقبال منفی مقامات از مفهوم گرفتار شدن جسی، گیلیگان متعاقباً با خط داستانی جسی در حال فرار به آلاسکا رفت.[۲۶]

ساخت[ویرایش]

A young man with a buzzcut wearing a denim jacket and a black shirt faces the camera, speaks into a microphone.
ال کامینو داستان جسی پینکمن که توسط آرون پال به تصویر کشیده شده است را پس از رویدادهای مجموعه تلویزیونی بریکینگ بد دنبال می‌کند.

ایده اولیه برای ادامه داستان جسی پینکمن به عنوان یک فیلم کوتاه یا «مینی اپیزود» حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آغاز شد. گیلیگان که متوجه شد یک فیلم کوتاه مقرون به صرفه نیست، تصمیم گرفت یک فیلم بلند بسازد.[۱۷] او در ابتدا به فکر نامگذاری «'۶۳» بود و با اشاره به وضعیت غیررسمی آن به عنوان قسمت ۶۳ بریکینگ بد، عنوان کرد.[۱۲] با این حال، در جلسه‌ای که گیلیگان ایده‌های داستانی را با کارکنان بهتره با سال تماس بگیری مطرح کرد، تهیه‌کننده اجرایی سریال توماس اشنوز به او توصیه کرد این عنوان پیشنهادی را تغییر دهد.[۱۷][۱۲] اشنوز که به عنوان تهیه‌کننده اجرایی و نویسنده در هر دو مجموعه تلویزیونی خدمت می‌کرد، به گیلیگان استدلال کرد که بریکینگ بد اساساً بر داستان والتر وایت تمرکز دارد، در حالی که فیلم و عنوان آن باید منحصر به فرد باشد تا نشان دهد که آنها بر روی جسی پینکمن متمرکز شده‌اند.[۳۰][۱۲] گیلیگان با اشاره به نام شورلت ال کامینو، ماشینی که جسی در قسمت «فلینا» با آن رانندگی می‌کند، موافقت کرد و در نهایت به عنوان ال کامینو رضایت داد.[۱۲]

نزدیک به دهمین سالگرد نمایش بریکینگ بد، گیلیگان شروع به اشتراک گذاشتن این ایده با بازیگران سابق و خدمه به عنوان وسیله‌ای برای جشن گرفتن این نقطه عطف کرد.[۲] آرون پال که نقش جسی را در این سریال به تصویر می‌کشید، تأیید کرد که در همین زمان، یک تماس تلفنی از گیلیگان دریافت کرد که به بازگشت شخصیت او اشاره کرد.[۳۱][۳۲] پال در ابتدا بر این باور بود که این به معنای نمایش فیلم بهتره با سال تماس بگیری است که پیش درآمدی برای بریکینگ بد بود. گیلیگان سپس قصد خود را برای ادامه داستان جسی پس از وقایع سریال نشان داد که باعث هیجان زیاد پال شد.[۳۳] اگرچه او فکر می‌کرد که بریکینگ بد نتیجه رضایت‌بخشی دارد، اما پال همچنان به شخصیت جسی پینکمن احساس دلبستگی می‌کرد. طرفداران مرتباً از او درباره موقعیت جسی می‌پرسیدند، در حالی که او گهگاه درباره سرنوشت خود جسی فکر می‌کرد.[۳۴] در پایان مکالمه، پال اشتیاق نشان داد که با هر ایده‌ای که گیلیگان برای ادامه سریال بریکینگ بد داشت درگیر شود.[۳۱]

گیلیگان هفت ماه پس از پیشنهاد ایده‌اش، یک فیلمنامه کامل را به پال ارائه کرد.[۳۵] پال سه ساعت را در دفتر گیلیگان گذراند و فیلمنامه را بررسی کرد و تقریباً بلافاصله احساس کرد که می‌تواند طرز فکر و ضربات عاطفی جسی را درک کند.[۳۴][۳۶] پس از خواندن اولیه آن پال چنان تحت تأثیر قرار گرفت که احساس لال شدن کرد و این واکنش اولیه را شبیه به واکنش پس از اولین خواندن خود از قسمت «فلینا» تشبیه کرد.[۳۴][۳۷] هنگامی که فیلمنامه را تمام کرد، پال به ابراز خوشحالی و هیجان برای فیلم ادامه داد، او آن را «نامه عاشقانه» به طرفداران جسی و بریکینگ بد دانست و گیلیگان را به خاطر نزدیک شدن با احتیاط و دقت به فیلمنامه تحسین کرد.[۳۱][۳۷]

اگرچه گیلیگان پیش از این درگیر فیلم‌های بلند بود، ال کامینو اولین کارگردانی و تهیه‌کنندگی او بود.[۲] در حالی که او مفهوم یک فیلم دنباله‌دار را برای مدت طولانی پس از پایان بریکینگ بد در نظر گرفت، اما گیلیگان اظهار داشت که اگر بهتره با سال تماس بگیری ناموفق می‌شد، احتمالاً نمی‌توانست آن را بسازد.[۳۸] زمانی که گیلیگان اولین فیلم خود را برای سونی پیکچرز تله‌ویژن ساخت، استودیوی مربوط به بریکینگ بد و بهتره با سال تماس بگیری، مدیران حاضر در اتاق به سرعت موافقت کردند که وارد هیئت شوند. گیلیگان با در دست داشتن فیلمنامه‌اش، به‌طور انتخابی فیلم را به چند توزیع‌کننده بالقوه خرید و به دلیل سابقه حضورشان در نمایش، در نتفلیکس و ای‌ام‌سی حل و فصل کرد. گیلیگان قصد داشت ال کامینو یک اکران در سینما نیز داشته باشد، که قبلاً نتفلیکس برای برخی از اولین فصل‌های سریال بریکینگ بد کرده بود. بودجه نامشخص ال کامینو بیش از ۶ میلیون دلار از بودجه برای هر قسمت فصل آخر مجموعه بود.[۲]

نویسندگی[ویرایش]

A man with dark brown hair, sporting rectangular glasses, a mustache, and a goatee while wearing a teal shirt and dark grey glasses, looks to the right while speaking into a microphone.
وینس گیلیگان خالق و مجری سریال بریکینگ بد نویسندگی و کارگردانی ال کامینو را بر عهده داشته است.

گیلیگان برخلاف بسیاری از کارهایش از پرونده‌های ایکس ، بریکینگ بد و بهتره با سال تماس بگیری که در آن با اتاق نویسندگان همکاری کرد تا فیلمنامه‌هایش را بسازد و به ضرب‌الاجل‌هایش برسد، فیلمنامه فیلم را به تنهایی نوشت تا زمانی که احساس کرد آماده نمایش است. گیلیگان با توجه به ال کامینو به عنوان کدی برای بریکینگ بد ، معتقد بود که این فیلم در درجه اول برای طرفداران جذاب خواهد بود و برای کسانی که مجموعه تلویزیونی را تماشا نکرده اند لذت بخش نخواهد بود. این موضوع بر تصمیم او برای نوشتن آن به‌عنوان ادامه‌ی مستقیم به جای درج صحنه‌های نمایشی برای جذب بینندگان جدید تأثیر گذاشت.[۲] او احساس می‌کرد که ال کامینو را می‌توان به‌طور مستقل از هر دو بریکینگ بد و اسپین‌آف بهتره با سال تماس بگیری دید، دقیقاً مانند اینکه چگونه این دو سریال را می‌توان مستقل از یکدیگر دید. با این حال، او همچنین معتقد بود که این سه اثر با هم در یک چارچوب بزرگتر وجود دارند و بینندگان باید همه آنها را با هم تماشا کنند تا تجربه کامل را دریافت کنند.[۱۷]

وقتی فکر می‌کرد از کدام شخصیت‌های بریکینگ بد برای ال کامینو استفاده کند، گیلیگان به فکر بازگرداندن اسکایلر وایت، والتر جونیور، هنک و ماری شریدر، گاس فرینگ و سال گودمن بود، اما نتوانست راهی برای گنجاندن آنها در داستان جسی پیدا کند.[۲۷] یک مفهوم اولیه شامل بازگرداندن عمو جک به عنوان روحی بود که جسی را در طول سفرش آزار می‌داد، اما گیلیگان این ایده را به این علت که احساس می‌کرد جسی به اندازه کافی رنج کشیده بود، کنار گذاشت.[۱۷] از میان شخصیت‌هایی که در نهایت استفاده کرد، گیلیگان بیشتر از همه برای بازگرداندن تاد آلکوئست ضداجتماع، احساس هیجان کرد، زیرا او شیفتگی به این شخصیت داشت و آرزو می‌کرد که می‌توانست در سریال بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.[۱۲] جسی پلمونس که نقش تاد را بازی می‌کرد، در اولین خواندن فیلمنامه از نقش قابل توجه شخصیت متوفی خود ابراز شگفتی کرد و بخش خود را از فیلم به‌عنوان تاد بدون نظارت بزرگترها توصیف کرد که بهترین روز خود را سپری می‌کند.[۳۹][۴۰] او همچنین صحنه‌های خود با جسی را به یک زوج هنری کمدی تشبیه کرد.[۳۹]

با مرگ تاد و بقیه گروه نئونازی در پایان «فلینا»، گیلیگان احساس کرد که فیلم به یک شرور جدید نیاز دارد تا درگیری برای جسی در خط داستانی کنونی ایجاد کند. به همین دلیل، گیلیگان شخصیت نیل کندی را خلق کرد که به دلیل روابط تجاری قبلی خود با باند، او را «نازی همسایه» نامید. او همچنین نیل را اجتماعی‌تر از تاد توصیف کرد و گفت که نیاز به فردی در حد نیل است تا بدون پرسیدن سؤالات زیاد یا حتی اهمیت دادن به وضعیت جسی، زمینه‌ای برای اتصال به جسی فراهم کند. گیلیگان نگران معرفی شخصیت جدیدی بود که در بریکینگ بد دیده نشده بود، اما همچنین آن را «درام ۱۰۱» نامید تا نیل را در بر بگیرد زیرا او به جسی شروری بخشید که توانست بر او غلبه کند و به فیلم ذوق بیشتری داد.[۱۷]

مردی با موهای سفید، عینک دایره ای، پیراهن آبی و ژاکت قهوه ای روشن، رو به جلو در حالی که یک بطری آب و میکروفون در مقابلش قرار دارد.
پیتر گولد و کارکنان نویسندگی بهتره با سال تماس بگیری به طور مرتب با گیلیگان هنگام ساخت فیلمنامه مشورت می‌کردند.

گیلیگان اتاق نویسندگان بهتره با سال تماس بگیری را در طول تولید ال کامینو از جمله در طول فرآیند نوشتن، درگیر نگه می‌داشت.[۴۱] این نه تنها برای این بود که اطمینان حاصل شود که تداوم این دو پروژه با یکدیگر تداخل نداشته باشد، بلکه پیشنهادهایی برای بهبود فیلمنامه او نیز دریافت کند. پس از اتمام اولین پیش‌نویس، گیلیگان بلافاصله از پیتر گولد مشاوره گرفت، که با گیلیگان در توسعه بهتره با سال تماس بگیری همکاری داشت و پس از اینکه گیلیگان نقش خود را در سریال کاهش داد، تنها شورانر آن شد.[۴۲][۲۸] تصمیم برای آوردن جین مارگولیس به داستان ناشی از این مشورت بود، زیرا فیلمنامه اولیه شامل این شخصیت نمی‌شد. پس از اینکه گولد پیش‌نویس اول را خواند، توصیه کرد که جین می‌تواند در پایان ظاهر شود، «جایی که برای مخاطب بیشترین اهمیت را دارد». گیلیگان چند هفته به این پیشنهاد فکر کرد و در نهایت موافقت کرد. او این ایده را در فیلمنامه خود گنجاند و جین در نهایت سطرهای پایانی ال کامینو را ارائه کرد.[۱۲][۴۳] کریستن ریتر، که در این فیلم دوباره ایفای نقش کرد، پایانِ کار با شخصیتش را «بسیار زیبا» خواند زیرا «جسی را با دلیجان مسلح همراه با جین به غروب آفتاب فرستاد... او در حال خوب شدن بود و جین آنجا با او بود.»[۴۴]

یکی از بزرگترین عناصر حذف شده در پیش‌نویس‌های بعدی، اولین چیزی بود که گیلیگان برای فیلمنامه نوشت محتوای نامه جسی به براک بود.[۴۵] گیلیگان قصد داشت آن را به صورت صدا بخواند در حالی که جسی در صحنه آخر در آلاسکا رانندگی می‌کرد. پال آن را به عنوان «صادقانه‌ترین، زیباترین و دلسوزترین نامه‌ای که می‌توان تصور کرد توصیف کرد – واقعاً فقط دلش را می‌ریزد و می‌گوید متاسفم.»[۴۶] در حالی که عوامل بهتره با سال تماس بگیری محتویات نامه را ستایش کردند، گولد و چندین نفر دیگر احساس کردند که بهتر است به تخیل مخاطب واگذار شود تا جسی چه نوشته است. گیلیگان متعاقباً تصمیم گرفت از این نامه برای پایان دادن به داستان جسی استفاده نکند و صداپیشگی آن هرگز ضبط نخواهد شد.[۴۱][۴۷] پال با تصمیم گیلیگان موافقت کرد، اما گفت که احساس می‌کند «در هم شکسته» است که در برش نهایی ظاهر نشد.[۲۶] او پس از پایان فیلمبرداری نامه را در اختیار داشت و ابراز امیدواری کرد که محتوای نامه در نهایت برای عموم فاش شود.[۴۷][۴۶]

گیلیگان صحنه نشستن والتر و جسی در غذاخوری را با لحنی آرام نوشت و قصد داشت آخرین فرصت را برای دیدن این دو شخصیت در کنار هم به عنوان آخرین لذت برای طرفداران فراهم کند. تهیه‌کننده ملیسا برنشتاین پیشنهاد کرد که کمی تندتر به صحنه اضافه شود تا این صحنه بیشتر در بین مخاطبان طنین انداز شود.[۱۱] گیلیگان بیشتر صحنه فیلمنامه اصلی را دست نخورده باقی گذاشت، اما او و برنشتاین به این خط رسیدند: «تو واقعاً خوش شانسی، می‌دانی؟ اینکه مجبور نبودی تمام زندگیت را برای انجام یک کار خاص صبر کنی»، این صحنه به تم ال کامینو می‌خورد که جسی سرانجام کنترل زندگی‌اش را به دست می‌گیرد.[۱۲]

فیلمبرداری[ویرایش]

تحت عنوان کاری گرین‌بریر، اکثر فیلمبرداری در البوکرکی، نیومکزیکو از نوامبر ۲۰۱۸ تا فوریه ۲۰۱۹ انجام شد و کل فیلمبرداری ۵۰ روز به طول انجامید.[۴۸][۴۹][۲] ال کامینو سرعت فیلم‌برداری آرام‌تری نسبت به بریکینگ بد داشت و تنها یک و نیم تا سه صفحه فیلم‌نامه در روز فیلم‌برداری می‌شد در مقابل بریکینگ بد که شش تا هشت صفحه بود.[۲] این برنامه کم فشار به بازیگران فرصت بیشتری برای بداهه‌پردازی در صحنه می‌دهد و در عین حال به اعضای گروه زمان بیشتری برای فیلم‌برداری از طیف وسیع‌تری از نماها و پوشش دوربین بیشتر می‌دهد.[۵۰][۵۱] گیلیگان احساس کرد که سرعت پایین‌تر به او اجازه می‌دهد تا در حین فیلم‌برداری بیشترین حس برای خلقت خود داشته باشد.[۱۷]

علیرغم اینکه فاصله زمانی از پایان سریال، بازیگران نمی‌توانند شخصیت‌هایشان را به تصویر نمی‌کشند، اما اعضای بازیگران احساس می‌کردند که نقش‌های قبلی خود را مجدداً به سهولت بازی می‌کنند.[۵۲][۵۳] پال صحنه‌های خود را بدون هیچ تمرینی فیلمبرداری کرد، زیرا احساس می‌کرد به راحتی می‌تواند به احساسات جسی به همان روشی که در سریال می‌توانست دسترسی داشته باشد.[۳۴] او تکرار نقش جسی را به بستن دهان یک دوست قدیمی تشبیه کرد.[۵۴] ال کامینو همچنین از بسیاری از عواملی استفاده کرد که از زمان اجرای سربرنامه برکینگ بد نقش‌های خود را بر عهده داشتند، زیرا پس از پایان آن سریال، چندین نفر در مجموعه بهتره با سال تماس بگیری استفاده شده بودند.[۳۲] اولین چیزی که برای ال کامینو فیلمبرداری شد صحنه‌ای بود که جسی در خانه بجر و اسکینی پیت ظاهر می‌شود و خود را بر روی تخت می‌اندازد.[۵۵][۵۶] پال اولین روز فیلمبرداری خود با گیلیگان، مت جونز، چارلز بیکر و اعضای سابق سریال را با یک دیدار خانوادگی مقایسه کرد.[۵۵][۵۶]

در طول تصویربرداری اصلی، تولید تقریباً تصمیم گرفت از تصویربرداری جسی که در حال برداشتن یک سوسک در خارج از دفتر نیل کندی است، صرف نظر کند[یادداشت ۸] و دلیل آن محدودیت‌های زمان‌بندی بود. پال در به تصویر کشیدن این لحظه ثابت قدم ماند و از آن به عنوان بینشی کلیدی از چارچوب ذهنی جسی یاد کرد. خدمه تسلیم شدند و صحنه را در یک برداشت فیلمبرداری کردند.[۴۷]

تصویربرداری[ویرایش]

در ال کامینو از نسبت تصویر ۲.۳۹ عریض و از دوربین آری الکسا ۶۵ استفاده شد تا کار را به شیوه‌ای سینمایی ثبت شود.[۲] گیلیگان و مارشال آدامز، فیلمبردار فیلم، الکسا ۶۵ را به‌خاطر کیفیت آن در تصویربرداری در نور کم انتخاب کردند، که فیلم به شدت از آن بهره می‌برد. همچنین استفاده از این دوربین به این معنی بود که ال کامینو به صورت دیجیتالی فیلمبرداری می‌شود، در مقابل بریکینگ بد که روی فیلم ۳۵ میلی‌متری فیلمبرداری می‌شود.[۵۷] جودی ری، طراح تولید، خاطرنشان کرد که گیلیگان از لنز و نسبت تصویر عریض‌تر برای خلق تجربه‌ای مجلل‌تر از مجموعه تلویزیونی استفاده کرد و به تصاویر چشم‌انداز وسیع‌تر اجازه داد تا با ضربات داستانی ال کامینو روبرو شوند. استفاده از گزینه‌های اقتصادی بیشتر که معمولا برای تلویزیون استفاده می‌شود.[۵۸] آدامز با این نظر موافق بود و به عنوان مثال به فضای وسیع و خالی کویر منقش اشاره کرد که بر وضعیت تنهایی و ناامید جسی در اسارت تاد تأکید می‌کرد.[۵۹]

گیلیگان می‌خواست فیلم‌برداری ال کامینو ظاهر طبیعت‌گرایانه‌ای که در برکینگ بد و بهتره با سال تماس بگیری داشته، حفظ شود و در عین حال آن را نیز گسترش دهد. آدامز تصریح کرد این را به‌عنوان «ظاهر واقع‌گرایانه و کاربردی برای نمای بیرونی شبانه و فضای داخلی کم نور که تمام رنگ‌ها و ظاهر البوکرکی را در بر می‌گیرد» که این را در بهتره با سال تماس بگیری نیز استفاده کرد.[۵۷] با ترکیب الکسا ۶۵ با لنزهای دی‌ان‌ای آری پرایم، آدامز توانست در نور کم به طور مؤثر تصویربرداری و عمق میدان را کنترل کند و همچنین کنتراست و تعادل رنگ را حفظ کند.[۶۰][۵۷] آدامز پالت رنگ ال کامینو را با داوینچی‌ریزالو درجه‌بندی کرد. او اجازه نداد که رنگ‌هایی را که او در بریکینگ بد استفاده کرده را دیکته کند و تصمیم گرفت تا پالتی خاص برای فیلم بسازد. برای کمک به تصویربرداری روزانه، تیم تولید از فوتوکم استفاده کرد، که همان کار را در بریکینگ بد و بهتره با سال تماس بگیری انجام دادند. خدمه فیلم را با تغییرات رنگی درخواستی به اعضای فوتوکم در محل تحویل دادند، که سپس تغییرات را اعمال کردند تا تصاویر روزانه به سرعت برای بازبینی آدامز منتشر شوند.[۶۰]

آدامز ال کامینو را راهی برای ادای احترام به فیلمبردار اصلی بریکینگ بد مایکل اسلوویس دید.[۶۱] اگرچه آدامز در فصل سوم بهتره با سال تماس بگیری مدیر فیلمبرداری را برعهده گرفت، اما قبلاً در پایان فصل چهارم بریکینگ بد با اسلوویس به صورت پیک‌آپ فیلمبرداری کرده بود و در اولین قسمت فصل پنجم سریال به عنوان فیلمبردار فعالیت کرد.[۵۷][۵۹] برای ال کامینو، آدامز تلاش زیادی کرد تا با لنز اسلوویس از این سری مطابقت داشته باشد، در حالی که آن را برای فرمت دیجیتالی فیلم و نسبت ابعاد بزرگ‌تر تغییر داد.[۶۱][۵۹] او صحنه بیرون آمدن جسی از محوطه را یکی از صحنه‌هایی دانست که با استفاده از این روش به‌روزرسانی شده بود و آن را به «برشی مستقیم» از آخرین حضور جسی در قسمت پایانی بریکینگ بد تشبیه کرد. آدامز همین اصل را برای صحنه‌های دیگری که از لوکیشن‌های سریال استفاده می‌کرد، مانند مجتمع و فروشگاه وکیوم که در آنها اعمال کرد.[۵۹]

گیلیگان برای تمایز صحنه‌های فلاش بک از صحنه‌های فعلی، تصمیم گرفت از اشباع رنگ‌های مختلف استفاده نکند. او در عوض تصمیم گرفت که فلش‌بک‌ها را با دوربین بر روی دست فیلم‌برداری کند، در حالی که صحنه‌های امروزی بیشتر با دوربین روی پایه و قفل شده‌اند. این واقعیت که بسیاری از بریکینگ بد از فیلم‌برداری دستی استفاده می‌کردند، الهام‌بخش این تصمیم بود.[۵۹] با توجه به اینکه دوربین الکسا ۶۵ برای حمل در حین فیلمبرداری بسیار بزرگ است، گیلیگان با قرار دادن دوربین در بالای یک کیسه هوای کامیون، که به راحتی بین دو صفحه پلاستیکی باد و باز می شود، به این امکان دست یافت.[۶۰]

طراحی صحنه[ویرایش]

فیلمبرداری اساساً در البوکرکی استودیوز انجام شد، جایی که هر دو مجموعه بریکینگ بد و بهتره با سال تماس بگیری همراه با مکان‌های دیگر در سراسر شهر فیلم‌برداری شدند.[۶۲][۵۷] میکروفون‌های بی‌سیم در سرتاسر صحنه‌ها و روی بازیگران برای ضبط صدای محیط و دیالوگ‌های طبیعی در حین فیلم‌برداری نصب شده بودند، زیرا گیلیگان استفاده از صداهای ارگانیک را به جایگزینی خودکار دیالوگ در طول پس‌تولید ترجیح می‌دهد.[۶۳]

مجموعه‌های قابل توجه جدید ساخته شده در استودیو شامل آپارتمان تاد و مغازه جوشکاری بود که در آن رویارویی نهایی جسی با نیل کندی و کیسی اتفاق افتاد. برای اولین بار، ری که به عنوان طراح تولید در فصل چهارم بهتره با سال تماس بگیری کار می‌کرد، مجموعه را طوری تنظیم کرد که منعکس‌کننده دوگانگی شخصیت تاد باشد. اتاق نشیمن اولیه آفتابی، دقیق، و تمیز به نظر می‌رسید که بازتابی از شخصیت بیرونی «پسر پیشاهنگ» تاد بود، و با پالت تخم‌مرغ‌های عید پاک کودکانه تزئین شده بود تا حس رشد متوقف‌شده‌اش را القا کند. با این حال، پالت مجموعه با رفتن به اتاق خواب او تیره‌تر می‌شد که نشان‌دهنده تمایلات ضداجتماعی تاد است.[۵۸] پلمونس مجموعه آپارتمان را به نگاه کردن به درون مغز تاد تشبیه کرد و هرج و مرج مطلق را در زیر نظم ظاهری سطح توصیف کرد.[۶۴] ری همچنین ابعاد مجموعه آپارتمان را متناسب با نسبت تصویر ال کامینو هنگام عکاسی از بالای سر طراحی کرد. با انجام این کار، گیلیگان می‌توانست تصویر جسی را خلق کند که به طور همزمان در چند اتاق مختلف به دنبال پول تاد می‌گردد.[۶۵] برای کارگاه جوشکاری، ری می‌خواست دقت نحوه ظاهر شدن یک تجارت جوشکاری و مطابقت با مکان بیرونی آن را حفظ کند، اما همچنین این مجموعه را برای بدلکاری صحنه و مسدود کردن دوربین ضروری طراحی کرد. ری دفتر شیشه‌ای را در پشت مجموعه گنجانده است تا شکستگی در طول اوج را شامل شود و ضربات اکشن صحنه را تقویت کند.[۵۸]

چندین مکان بریکینگ بد برای ال کامینو مورد استفاده مجدد قرار گرفت، مانند اقامتگاه خانواده پینکمن، مرکز خرید استریپ که شامل دفتر سال گودمن، و تعمیرگاه جاروبرقی اد گالبریث بود.[۶۶] فروشگاه اصلی جاروبرقی از زمان پایان این مجموعه فروخته شده بود و تبدیل به یک فروشگاه مبلمان شده بود، بنابراین تیم تولید باید مجموعه را از ابتدا بازسازی می‌کرد و از یک خریدار ویژه برای پیدا کردن وسایل یکسان از سمساری‌ها و تعمیرگاه‌ها استفاده می‌کرد.[۵۸] بازسازی مجموعه تعمیرات جاروبرقی، راحتی بیشتری را برای پخش فصل پنجم بهتره با سال تماس بگیری که چندین ماه بعد پخش شد، فراهم کرد. در ابتدا، قسمتی شامل اد گالبریث بود که صرفاً به‌عنوان صداپیشگی اجرا می‌شد، زیرا بودجه اپیزود نمی‌توانست هزینه پرواز بازیگر رابرت فورستر به البوکرکی و بازسازی مجموعه فروشگاه جاروبرقی را پوشش دهد. با این حال، برنشتاین تشخیص داد که هم فورستر و هم مجموعه بازسازی شده به عنوان بخشی از ال کامینو فراهم باشند. او سپس ترتیبی داد تا گیلیگان در طول تولید فیلم، صحنه‌های مربوط به مجموعه تلویزیونی بهتره با سال تماس بگیری را شخصاً با فورستر، ماه‌ها قبل از شروع فیلمبرداری برای هر قسمت دیگری، فیلمبرداری کند.[۶۷]

یکی از مکان‌های اصلی بریکینگ بد که باید عمدتاً روی صحنه بازسازی می‌شد، محوطه‌ای بود که جسی در آن زندانی شده بود، زیرا بسیاری از سازه‌های اصلی ویران شده بود. مجموعه جدید فضای داخلی قفس را برای صحنه‌های اولیه اسارت جسی و دیدن تاد از طریق نرده‌های فولادی بازسازی کرد. فیلمبرداری سکانس بیرونی بعدی که تاد به جسی اجازه می‌دهد از حبس خود خارج شود، در همین محل انجام شد. تیم تولید یک سوله قابل دسترس را در مرکز شهر البوکرکی پیدا کرد و یک قفس در مقیاس کوچکتر در کنار آن ساخت تا با سایت اصلی مجموعه مطابقت داشته باشد.[۶۵] برای آزمایشگاه مرکب بازسازی‌شده، این مجموعه از اکثر وسایل اصلی استفاده کرد، به ویژه تجهیزات آزمایشگاهی که والتر وایت کمی قبل از مرگش در صحنه آخر بریکینگ بد لمس کرد. علیرغم اینکه منجر به یک خطای تداومی شد، گیلیگان گفت که دلش نمیخواست اثر خونین دست والت از روی پایه را پاک کند و در عوض آن را به عنوان یک ایستر اگ برای طرفدارانش باقی گذاشت.[۶۸]

مکان‌های بیرونی[ویرایش]

منظره‌ای از کویر منقش با صخره‌های سرخ رنگ و سایه‌های گیاه اسطوخودوس در کوه‌ها
رشته‌کوهی پوشیده از برف، با چندین درخت کاج در پیش زمینه.
علاوه بر البوکرکی، مکان‌های فیلمبرداری شامل کویر منقش در آریزونا (سمت چپ) و اطراف رشته کوه تیتان در وایومینگ (راست) بود.

بودجه و برنامه فیلمبرداری افزایش یافته فرصتی را برای گیلیگان فراهم کرد تا صحنه‌هایی را در خارج از نیومکزیکو ثبت کند، کاری که او می‌خواست اما در طول بریکینگ بد نمی‌توانست انجام دهد.[۲] یکی از این مکان‌ها شامل کویر منقش در آریزونا بود، جایی که فیلمبرداری صحنه دفن نظافتچی تاد توسط جسی و تاد انجام شد.[۱۲] گیلیگان پس از سفرهای متعدد با هلیکوپتر بین کالیفرنیا و البوکرکی، ایده تصویربرداری در منطقه را داشت و به زیبایی طبیعی آن توجه داشت. از آنجایی که سفر به کویر منقش نیاز به مجوز داشت، گیلیگان مجوز ویژه‌ای از ملت ناواهو برای فیلم‌برداری دریافت کرد.[۲۷] پال و پلمونس با هلیکوپتری که توسط خود گیلیگان که یک خلبان دارای گواهینامه است به کویر منقش وارد شدند.[۶۹] صحنه‌ای که تاد در ال کامینو خود شب را با هم شریک شویم را می‌خواند نیز در این منطقه فیلمبرداری شده است. گیلیگان خاطرنشان کرد که حالتی که تاد در حین رانندگی می‌دهد را پلمونس بداهه ساخته است.[۲۷] گیلیگان بعدها به دوران فیلمبرداری خود در کویر منقش را به عنوان بهترین روز کارگردانی در کارنامه‌اش اشاره کرد.[۷۰]

سکانس دیگری که خارج از البوکرکی فیلمبرداری شد، صحنه پایانی رانندگی جسی به سمت زندگی جدیدش در هینز، آلاسکا بود. در حالی که گیلیگان می‌خواست از بزرگراه هینز برای فیلمبرداری در لوکیشن استفاده کند، تولید آن گزینه را گران قیمت یافت و در عوض از محیطی مشابه بیرون از جکسون، وایومینگ استفاده کرد. در طول روز فیلمبرداری، خدمه از هوای مه‌آلود استفاده کردند تا به طور طبیعی رشته کوه تیتان را در پس زمینه پنهان کنند. این به آنها اجازه داد تا از استفاده از فناوری دیجیتال برای حذف نقطه عطف در پس از تولید اجتناب کنند.[۷۱] برای صحنه قبلی که جسی آخرین مبادلات خود را با اد گالبریث در پارکینگ خارج از هاینز انجام می‌داد، فیلمبرداری در سندیاکرست، خط الراس در نقطه مرتفع کوه‌های سندیا که مشرف به البوکرکی است، انجام شد.[۷۲]

محرمانگی[ویرایش]

مردی میانسال با موهای قهوه‌ای و ریش، پیراهن چهارخانه‌ای به تن دارد و با نگاهی سخت به دوربین نگاه می‌کند.
حضور کوتاه برایان کرانستون در نقش والتر وایت در تعطیلی دو روزه او از نمایش برادوی فیلمبرداری شد.

ساخت ال کامینو از مراحل پیش تولید کاملا مخفیانه انجام شد. برخی از بازیگران فیلم بدون اینکه بدانند برای ادامه بریکینگ بد است، تماس گرفتند، و برخی این واقعیت را در زمان شروع تولید از خانواده‌های خود مخفی نگه داشتند.[۷۳][۵۰] تهیه‌کنندگان در این دوره از فیلمنامه بسیار محافظت کردند. بازیگران و خدمه باید به صورت فیزیکی در مقابل آنها حضور می‌داشتند تا نسخه‌ای را که با قفل و کلید نگهداری می‌شد بخوانند.[۷۴][۷۵] تنها در نزدیکی شروع فیلمبرداری، شایعاتی مبنی بر شروع ساخت فیلم بریکینگ بد و بازگشت پال در نقش جسی به گوش رسید.[۷۶][۷۷] برایان کرانستون، که در نقش والتر وایت در این سریال ایفای نقش کرد، پروژه را در مصاحبه‌ای تایید کرد اما گفت که فیلمنامه را ندیده است، اگرچه اگر گیلیگان خواستار آن شد و علاقه نشان داد که در آن شرکت کند.[۷۸]

کرانستون در نهایت در ال کامینو ظاهر می‌شود و با یک جت شخصی به البوکرکی پرواز می‌کند تا صحنه‌های خود را در مدت ۳۶ ساعت فیلمبرداری کند.[۱۱] در آن زمان او در نمایشی با نام شبکه تولید برادوی بازی کرد، نقشی که در نهایت جایزه تونی را برای بهترین بازیگر نقش اول مرد دریافت کرد، اما از یک استراحت دو روزه در ژانویه برای فیلمبرداری استفاده کرد.[۷۹][۸۰] از آنجایی که کرانستون از زمان پایان سریال موهایش را بلند کرده بود، تیم آرایش از کلاه کچل و سبیل مصنوعی برای کمک به او برای رسیدن به ظاهر والتر وایت استفاده کردند و جلوه‌های بصری بیشتری در مدت پس از تولید به او اضافه شد تا ظاهر او را کامل کنند.[۸۱][۸۲] فیلمبرداری برای صحنه رستوران ابتدا انجام گرفت، در حالی که مجموعه فقط شامل اعضای خدمه و خانواده‌هایشان بود که به‌منظور محرمانه نگه‌داشتن فیلم، به‌عنوان افراد اضافی خدمت می‌کردند.[۷۹] با وجود اینکه محل فیلمبرداری محصور شده بود اما تعداد زیادی از مردم محلی کاروان نمادین مجموعه تلویزیونی را در پارکینگ غذاخوری دیدند، اما خدمه از این بهانه استفاده کردند که در حال فیلمبرداری تبلیغاتی برای تور بریکینگ بد بودند تا توجه‌ها را منحرف کنند.[۱۲] کرانستون روز بعد صحنه راهرو را گرفت و بلافاصله به فرودگاه بازگشت و به موقع به نیویورک رسید تا در همان شب اجرایش را انجام دهد.[۷۹][۸۲] کرانستون برای جلوگیری از عکس‌های پاپاراتزی، هنگام اسکورت از مجموعه و در سرتاسر صحنه، خود را به شدت مبدل کرد.[۷۹] وقتی فیلمبرداری آن روز تمام شد، به کرانستون و پال گفته شد که از دیدن یکدیگر خودداری کنند.[۵۶]

اقدامات مشابهی انجام شد تا اطمینان حاصل شود که اخبار فیلمبرداری به مردم محلی نمی‌رسد و بازیگران و عوامل فیلم تحت محدودیت‌های شدید در مورد آنچه می‌توانند در مورد پروژه بگویند.[۲] عوامل مجموعه هنگام رفتن به صحنه فیلمبرداری یا هنگام تصویربرداری در مکان‌های عمومی، شنل‌های بزرگی برای پنهان کردن هویت خود می‌پوشیدند و به هر یک از شخصیت‌های آنها اسامی رمز داده می‌شد.[۸۳][۸۴][۸۵] وقتی خارج از صحنه فیلمبرداری بودند، بازیگران نمی‌توانستند یکدیگر را ببینند و وقتی تشخیص داده می‌شدند بر روی کار روی فیلم به دروغ می‌گفتند.[۵۶][۸۶][۸۷] زمانی که رسانه‌ها شروع به برقراری ارتباط بین گرین بریر و بریکینگ بد کردند، بیشتر تصویربرداری‌ها به پایان رسیده بود.[۳۱] پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه این فیلم دنباله‌ای بریکینگ بد خواهد بود، نمایندگان ای‌ام‌سی، نتفلیکس و تلویزیون سونی پیکچرز همگی از اظهار نظر در مورد وجود این پروژه خودداری کردند.[۸۸] پال نسبت به وضعیت آن ابراز نگرانی کرد و در مصاحبه‌ای ادعا کرد که هیچ چیزی در مورد فیلم بریکینگ بد نشنیده بود، حتی اگر فیلمبرداری یک ماه قبل به پایان رسیده بود.[۸۹] فیلمبرداری فصل پنجم بهتره با سال تماس بگیری اندکی پس از پایان فیلمبرداری ال کامینو برای استفاده از خدمه جمع‌آوری شده انجام شد. به این ترتیب، اعضای بازیگران بهتره با سال تماس بگیری از فیلم آگاه شدند اما سوگند یاد کردند که پروژه را مخفی نگه دارند.[۹۰] چند روز قبل از اعلام ال کامینو، باب ادنکیرک، که در نقش سال گودمن در مجموعه‌های بریکینگ بد و بهتره با سال تماس بگیری بازی کرده است، کنایه زد که فیلم قبلاً تکمیل شده است و تهیه‌کنندگان «کار شگفت‌انگیزی برای مخفی نگه داشتن» آن انجام داده‌اند.[۹۱]

تدوین[ویرایش]

راف‌کات ال کامینو تخمین زده می‌شود که سه ساعت زمان برد و ۳۰ درصد از فیلم‌های فیلم تمام‌شده باقی‌مانده باشند.[۹۲] گیلیگان منتظر ماند تا فیلمبرداری کامل شود و سپس وارد اتاق برش شد تا ارائه بازخورد کند. او اولین‌بار بود که راف‌کاتِ تدوینگر، اسکیپ مک‌دونالد را مشاهده می‌کرد و اولین فیلمی بود که با هم ویرایش می‌کردند.[۵۱] مک‌دونالد که در فیلم‌های بریکینگ بد و بهتره با سال تماس بگیری کار کرده است، به ضرورت هیجان‌انگیز و کوتاه‌تر کردن صحنه‌ها برای حفظ علاقه تماشاگران و همچنین جلوگیری از طولانی شدن بیش از حد زمان فیلم اشاره کرد.[۲۰][۹۳] او همچنین حفظ ریتم و سرعت و همچنین عدم وجود پیام بازرگانی را یکی از بزرگترین تفاوت‌های کار خود در این فیلم و این دو مجموعه تلویزیونی توصیف کرد.[۹۳]

یکی از توسعه‌های داستانی که در طول فرایند پس‌تولید حذف شد، شامل شلیک گلوله به پهلوی جسی در آخرین رویارویی با نیل و کیسی بود.[۱۷] به دنبال آن اد گالبریث صبح روز بعد جسی مجروح را در فروشگاه وکیوم پیدا کرد، و جسی متعاقباً صندوق عقب ماشینش را باز کرد تا پول نقدی را که برای انجام معامله به دست آورده بود نشان دهد.[۹۴] در حالی که پال درخواست کرد که این سکانس در قسمت نهایی باقی بماند، گیلیگان احساس کرد که این سکانس بازدهی کمی برای بینندگان دارد و تصمیم گرفت آن را حذف کند تا فیلم سریعتر به نتیجه برسد.[۹۵][۷۲] دیگر صحنه‌های حذف‌شده برای زمان اجرا شامل استراحت بیشتر جسی در اتاق هتلش قبل از ملاقات با والتر وایت و یک سکانس طولانی از جسی و جین در طول سفر جاده‌ای آنها بود.[۹۶][۹۷] گیلیگان تأیید کرد که صحنه‌های حذف شده و تکمیل‌شده به عنوان هدیه برای انتشار نسخه ویدیوی خانگی ال کامینو در دسترس خواهند بود.[۱۷]

موسیقی[ویرایش]

موسیقی متن[ویرایش]

«موسیقی بریکینگ بد گاهی بسیار بسیار کم است و من فکر می‌کنم که موسیقی ال کامینو همچنان به آن وفادار است، اما پیچیدگی و عمقی در این موسیقی وجود دارد که برای پر کردن فضای بیشتر صوتی در یک سالن تئاتر، کاملتر و بزرگتر است. این چیزی بود که ما قطعا دنبالش بودیم.»

دیو پورتر, آهنگساز ال کامینو[۹۸]

برای تنظیم موسیقی ال کامینو، تیم تولید از آهنگساز دیو پورتر استفاده کرد که تمام موسیقی اصلی را برای بریکینگ بد و بهتره با سال تماس بگیری ساخته بود.[۹۸][۹۹] پورتر که بعداً به مراحل تولید رسید، تخمین زد که شش تا هشت هفته برای آهنگسازی زمان صرف کرده است، که در مقایسه با سه تا چهار روز هر قسمت برای این دو سریال، جدول زمانی بسیار طولانی‌تری است.[۱۰۰][۱۰۱] با توجه به برنامه طولانی‌تر تولید، گیلیگان بیشتر در استودیو ظاهر می‌شد تا به موسیقی پورتر گوش دهد و ایده‌هایش را تبادل کند، کاری که هرگز در طول بریکینگ بد انجام نداده بود.[۷۵] پورتر به نوبه خود احساس کرد که منابع بیشتری برای اضافه کردن تفاوت‌های ظریف به موسیقی ال کامینو دارد و با گیلیگان برای دستیابی به صدایی سینمایی که می‌تواند هویت خود را نیز تثبیت کند، کار کرد.[۱۰۲]

پورتر هنگام آهنگسازی به طور متوالی به فیلم نزدیک می‌شد، روشی که او آن را منحصر به فرد در روند معمول خود توصیف کرد.[۱۰۳] او موسیقی را در ابتدای فیلم طوری تنظیم کرد که شبیه قسمتی از بریکینگ بد باشد، پیش از آنکه به تدریج برای جسی به نظر برسد.[۱۰۴] مشابه کار او در هر دو مجموعه تلویزیونی که موسیقی او ترکیبی از صداهای الکترونیکی و سازهای زنده استفاده می‌کرد.[۲۱] پورتر هنگام اشاره به بزرگ‌ترین تفاوت‌های بین بریکینگ بد و ال کامینو، اشاره کرد که در حالی که سریال بین خطوط داستانی چندگانه در هم تنیده جابه‌جا می‌شد، فیلم بر روی یک قوس منحصربه‌فرد متمرکز شد، تجربه‌های جسی، که او آن را «رشته اخلاقی» مجموعه می‌دانست.[۱۰۳][۱۰۴] این داستان خطی‌تر به پورتر فرصتی داد تا وضعیت ذهنی جسی را بیشتر بررسی کند و صدای او را آزمایش کند.[۱۰۴] او محتویات ال کامینو و امتیاز حاصل از آن را بیشتر «ذهنی» و «روانی» توصیف کرد تا اینکه بر «آدرنالین سریع» تکیه کند.[۱۰۲]

پورتر هنگام آماده‌سازی موسیقی خود، سریال را دوباره تماشا کرد تا نشانه‌های موسیقایی را که می‌توانست برای ال کامینو دوباره ببیند، انتخاب کند. بسیاری از شخصیت‌ها و مکان‌های بازگشتی مضامین به‌روز دریافت کردند. پورتر صحنه‌هایی با اد گالبریث و ترکیب را به عنوان نمونه ذکر کرد. با این حال، برای متمایز کردن صحنه‌های فلش‌بک از صحنه‌هایی که در حال حاضر اتفاق می‌افتند، پورتر سعی کرد تا جایی که ممکن است کمتر صداهای سینمایی سری اصلی را تکرار کند. او هدف اصلی خود را از طراحی صدای فیلم این بود که بخواهد به موسیقی استفاده شده در این سریال پیوند بزند، اما به گونه ای که احساس ناخوشایندی یا نابجا نداشته باشد.[۱۰۲] به همین دلیل، پورتر ترجیح داد که هیچ ارجاع موسیقایی به آهنگ اصلی بریکینگ بد نداشته باشد؛ او احساس می‌کرد که این کار نشان‌دهنده والتر وایت است و در داستانی که عمدتاً درباره جسی است، نمی‌گنجد.[۱۰۵]

موندو یک موسیقی متن رسمی را در ۱۴ اکتبر ۲۰۲۰، تقریبا یک سال کامل پس از اکران فیلم، منتشر کرد. ۲۶ آهنگ دو آلبومی دارای امتیاز پورتر و بسیاری از آهنگ های مجاز ال کامینو بود.[۱۰۶]

آهنگ‌های دارای مجوز[ویرایش]

آهنگ‌های دارای مجوز در ال کامینو به‌طور محدود استفاده شدند.[۹۸] سه اثر برجسته در برش نهایی عبارتند از: شب را با هم شریک شویم اثر دکتر هوک و مدیسین شو، که تاد در طول سفر جاده‌ای خود و جسی در ماشین می‌خواند، اسپیکی از رد اسنپر، که روی مونتاژی که جسی در آن جستجو می‌کند، پخش می‌شود. آپارتمان تاد، و پارازیت در رادیو ساخته جیم وایت، که در تیتراژ پایانی پخش شد.[۱۰۷]

سایر آهنگ‌های دارای مجوز عبارتند از:[۱۰۸]

بازاریابی[ویرایش]

نتفلیکس به طور رسمی ال کامینو: فیلم بریکینگ بد را در ۲۴ اوت ۲۰۱۹ اعلام کرد و از عنوان، توضیحات، پوستر، لوگو، تیزر تریلر و تاریخ اکران فیلم ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ رونمایی کرد.[۱۰۹]

چند روز قبل، نتفلیکس به طور تصادفی این فیلم را در وب سایت خود فهرست کرد، که کاربران به سرعت متوجه آن شدند.[۱۱۰] به دلیل محرمانه بودن پروژه، طرفداران و منتقدان به طور یکسان از اعلام ناگهانی و همچنین با اطلاع از اینکه تاریخ انتشار زودتر از حد انتظار فرا خواهد رسید، متعجب شدند.[۱۱۱][۱۱۲][۱۱۳]

پیش‌پرده‌ها[ویرایش]

اولین پیش‌پرده منتشر شده در طی اعلامیه ال کامینو، صحنه‌ای را نشان می‌دهد که اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا از اسکینی پیت در مورد مکان جسی پینکمن بازجویی می‌کند. چارلز بیکر این نقش را در اولین نگاه عمومی به فیلم تکرار کرد.[۱۱۲] اگرچه از این صحنه در قسمت پایانی استفاده نشد، برخی از منتقدان پس از نمایش اولیه به اهمیت آن در گاه‌شماری ال کامینو اشاره کردند و حدس زدند که این صحنه به احتمال زیاد مدت کوتاهی پس از جدایی جسی و اسکینی پیت رخ داده است.[۷][۱۱۴] بعداً بیکر فاش کرد که فیلمنامه اصلی صحنه پیش‌پرده را شامل نمی‌شود.[۱۱۵]

نتفلیکس اولین پیش‌پرده خود را در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹ منتشر کرد که تنها شامل کلیپ‌های بریکینگ بد بود که بر روی آهنگ طلسم‌شده[یادداشت ۹] اثر کلوئی ایکس هلی تنظیم شده بود.[۱۱۷] تیزر دوم، که جسی در ال کامینو نشسته و به گزارش‌های خبری رویدادهای قبلی سریال در رادیو گوش می‌دهد، در مراسم هفتاد و یکمین جوایز امی ساعات پربیننده در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۹ برای اولین بار پخش شد.[۱۱۸] یک تریلر کامل برای اولین‌بار در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۹ پخش شد که اولین نگاه کامل خود را از کلیپ‌های ال کامینو همراه با آهنگ تشییع جنازه آسمان توسط روبن و تاریک در اختیار بینندگان قرار داد.[۱۱۹][۱۲۰]

قبل از نمایش ال کامینو، نتفلیکس دو ویدیوی تبلیغاتی دیگر منتشر کرد که از تصاویر جدیدی از فیلم یا صحنه استفاده می‌کردند: یک کلیپ تیزر از صحبت جوی پیر با جسی در تلفن و دیگری که یک فیلم دو دقیقه‌ای از پشت صحنه بود.[۱۲۱][۱۲۲] نتفلیکس بعداً در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۹ یک فیلم طولانی ۱۳ دقیقه‌ای از پشت صحنه با عنوان جاده به ال کامینو منتشر کرد.[۱۲۳]

شمارش معکوس برای ال کامینو[ویرایش]

قبل از انتشار ال کامینو، حساب های توییتر بریکینگ بد و سامسونگ آمریکا شمارش معکوس را به اشتراک گذاشتند.[۱۲۴] این تبلیغ با عنوان شمارش معکوس برای ال کامینو نتیجه مشارکت سامسونگ با نتفلیکس بود.[۱۲۵] شمارش معکوس همچنین به صورت پخش زنده ۶۲ ساعته در تلویزیون‌های سامسونگ قبل از انتشار فیلم در دسترس خواهد بود.[۱۲۶]

این کمپین شاهد بازگشت هیول بابینو، با بازی لاول کرافورد شخصیت برکینگ بد و بهتره با سال تماس بگیری بود که دوباره این نقش را بازی کرد.[۱۲۴] در سرتاسر شمارش معکوس، هیول در چندین میان‌آهنگ ویدیویی کوتاه از او ظاهر شد که بی‌صبرانه در خانه امن[یادداشت ۱۰] نشسته بود و در حال غلت زدن یا تماشای اخبار بود.[۱۲۷][۱۲۸] پس از پایان شمارش معکوس، ویدیویی از خروج هیول از خانه امن نشان داده شد.[۱۲۹] این شخصیت در نهایت در ال کامینو ظاهر نشد، اما بسیاری اظهار داشتند که این تبلیغ به سؤالی که مدت‌ها توسط طرفداران درباره سرنوشت هیول پس از پایان برکینگ بد مطرح شده بود، پاسخ داد.[۱۲۴][۱۲۷][۱۲۸]

بیش از ۳.۵ میلیون بیننده قبل از اکران فیلم پخش زنده را تماشا کردند. کمستری، آژانس تبلیغاتی پشت این آگهی بعداً کمپینی را برای در نظر گرفتن جایزه تحت عنوان در انتظار با هیول ارائه کرد. این کمپین جایزه برنز را در تلویزیون برای دوازدهمین جوایز سالانه شورتی و جایزه برنز برای سرگرمی و محتوای مارکدار برای جوایز کلیو ۲۰۲۰ کسب کرد.[۱۳۰][۱۳۱]

گوی برفی: داستان بریکینگ بد[ویرایش]

همزمان با اولین نمایش تلویزیونی ال کامینو در ای‌ام‌سی، این شبکه یک فیلم کوتاه سه دقیقه‌ای «گوی برفی: داستان بریکینگ بد» را در حساب کاربری رسمی یوتیوب خود در تاریخ ۱۶ فوریه ۲۰۲۰ منتشر کرد.[۱۳۲][۱۳۳] در این فیلم کوتاه به کارگردانی اریک اشمیت و نویسندگی ملیسا نگ، جسی پلمونس در نقش تاد و لورا فریزر صداپیشگی او را در نقش لیدیا رودارت کویل ایفا می‌کنند.[۱۳۴][۱۳۵] این فیلم کوتاه پیش از وقایع فیلم اتفاق می‌افتد، که در آن تاد در حال بهم چسباندن قطعات گوی برفی سفارشی است که شامل شباهت‌های او و لیدیا و بسته‌های شناور استویا است، و در همان حال نیز سعی می‌کند با لیدیا تماس بگیرد و تاریخ قرار را از او بپرسد.[۱۳۶][۱۳۷] ال كامینو قبلاً همان گوی برفی را در صحنه زمانی كه كیسی اتاق خواب تاد را بازرسی می‌كند نشان داده بود.[۱۳۸]

انتشار[ویرایش]

مردی مسن با پیراهن سفید و ژاکت قهوه‌ای با حسرت به سمت چپ دوربین نگاه می‌کند.
ال کامینو یکی از آخرین حضورهای رابرت فورستر بود، زیرا او در روز اکران فیلم درگذشت.

ال کامینو: فیلم بریکینگ بد اولین نمایش جهانی خود را در ۷ اکتبر ۲۰۱۹ در سالن تئاتر ریجنسی ویلیج در لس‌آنجلس با حضور چندین بازیگر از فیلم، بریکینگ بد و بهتره با سال تماس بگیری برگزار شد.[۳۸][۱۳۹] نتفلیکس این فیلم را به صورت دیجیتالی در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ منتشر کرد.[۳۱] ال کامینو نیز از ۱۱ تا ۱۳ اکتبر در ایالات متحده انتشار محدود را دریافت کرد.[۱۴۰] بعداً در تلویزیون ای‌ام‌سی در ۱۶ فوریه ۲۰۲۰ و پس از یک ماراتن کامل سریال در شبکه نمایش داده شد.[۱۴۱]

در روز اکران ال کامینو، رابرت فورستر، بازیگر نقش اد در هر دو سریال و فیلم، بر اثر عوارض ناشی از سرطان مغز در سن ۷۸ سالگی درگذشت.[۱۴۲] در این میان در سرتاسر هالیوود، بازیگران و خدمه برکینگ بد به او ادای احترام کردند.[۷۲][۱۴۳][۱۴۴] به گفته آرون پال، فورستر قبل از مرگش این فیلم را تماشا کرده بود، «او به این فیلم و به من بسیار افتخار می‌کرد. او با من تماس گرفت و گفت که من را دوست دارد. احساس می‌کردم که مشکلی وجود دارد، اما سوار هواپیما شدم و وقتی که فرود آمد، او درگذشته بود. شنیدن آن خبر فوق‌العاده غم‌انگیز بود.»[۱۴۵]

بینندگان[ویرایش]

نیلسن گزارش داد که ال کامینو ۲٫۶۵ میلیون بیننده در یک روز پس از اکران خود به خود جلب کرد، با مجموع ۶٫۵۴ میلیون بیننده در آخر هفته افتتاحیه.[۱۴۶][۱۴۷] ۸٫۲ میلیون بیننده دیگر نیز چند دقیقه از ال کامینو را در سه روز اول عرضه آن تماشا کردند.[۱۴۶] این به خوبی با اولین پخش فصل پنجم بریکینگ بد با ۵٫۹ میلیون بیننده و پایانی با ۱۰٫۳ میلیون در زمانی که برای اولین‌بار از ای‌ام‌سی پخش شد مقایسه شد.[۱۴۸][۱۴۹] پس از هفته اول اکران، نتفلیکس اعلام کرد که بیش از ۲۵ میلیون خانواده فیلم را دیده‌اند.[۱۵۰]

برای اکران محدود ال کامینو، ۱۲ سالن از ۱۲۵ سالنی که این فیلم را به نمایش گذاشتند، مجموعاً ۴۰۰۰۰ دلار، یعنی به طور متوسط ۳۳۳۳ دلار در هر سالن، درآمد داشتند.[۳] درپ محاسبه کرد که اگر ال کامینو اکران گسترده‌ای در سینما داشته باشد، و اگر هر بیننده گزارش شده بلیطی را با قیمت متوسط برای دیدن آن خریداری کرده باشد، آن وقت فیلم در آخر هفته در صدر باکس آفیس قرار می‌گیرد.[۱۵۱] ماه‌ها بعد، ال کامینو ۷۷۴۰۰۰ بیننده را برای نمایش تلویزیونی ای‌ام‌سی جذب کرد.[۱۵۲]

رسانه خانگی[ویرایش]

ال کامینو اولین انتشار ویدیوی خانگی خود را در ۱۳ اکتبر ۲۰۲۰ به عنوان یک ترکیب دی‌وی‌دی/بلوری بسته‌بندی شده در یک استیل‌بوک نسخه محدود از سرگرمی خانگی سونی پیکچرز دریافت کرد. ویژگی‌های انحصاری بلوری شامل یک قطعه تفسیری از وینس گیلیگان و آرون پال، صحنه‌های حذف‌شده و توسعه‌یافته، یک حلقه گیج و توضیحات صحنه با گیلیگان بود. از دیگر ویژگی‌های بلوری و دی‌وی‌دی می‌توان به یک صوت تفسیری از چندین بازیگر و خدمه، یک مستند پشت صحنه، تیزرها و تریلرهای تبلیغاتی، و گالری‌های طراحی جلوه‌های بصری اشاره کرد.[۱۵۳]

بازخورد[ویرایش]

واکنش انتقادی[ویرایش]

در وب‌سایت بازبینی جمعی راتن تومیتوز، ال کامینو: فیلم بریکینگ بد بر اساس نظرات ۱۳۳ منتقد، با میانگین امتیاز ۷.۳/۱۰، امتیاز ۹۲ درصد را کسب کرده است. اجماع انتقادی آن چنین بود: «اگرچه نه ضروری، سرگرم‌کننده، ال کامینو یک کد دیرهنگام رضایت بخش به داستان بریکینگ بد می‌افزاید، که توسط بهترین عملکرد حرفه‌ای از آرون پال هدایت می شود».[۱۵۴] متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس ۳۵ منتقد، به ال کامینو امتیاز ۷۲ از ۱۰۰ را اختصاص داد که نشان‌دهنده «نقدهای عموماً مطلوب» است.[۱۵۵]

جودی برمن از تایم، نقش اصلی آرون پال را «مسحورکننده» دانست و با استناد به راحتی او در ایفای این نقش گفت: «او به طور کامل در نقشی که سال‌ها بازی نکرده بود دوباره در آن زندگی می‌کند... او جسی را با همان ترکیبی از حماقت (زوال) و وحشت وجودیش (در حال افزایش) ایفای نقش کرد و او را به پایان رساند.»[۱۵۶] لیز شنون میلر در نقد خود از ورج توضیح داد که «کار [پال] در ال کامینو، با توجه به ضریب دشواری بالایی که برای بازی در بسیاری از گونه‌های این شخصیت به وجود می‌آید، خیره‌کننده است» و به دنبال آن بیان کرد: «چیزی که باعث می‌شود ال کامینو بسیار قانع‌کننده باشد و چگونه با تغییر او از همان روزهای اولیه ارتباط برقرار می کند.»[۱۵۷] در مقابل، دیوید لوزلی از جی‌کیو احساس کرد که ال کامینو از پتانسیل کامل پال استفاده نمی‌کند و می‌گوید «بدون حضور بازیگران، فیلم اغلب نمی‌داند با او چه کند».[۱۵۸] دنیل فینبرگ از هالیوود ریپورتر نیز عملکرد جسی پلمونس را برجسته می‌کند و می‌گوید: «پلمونس هرگز آنقدر که شایسته نبود... و این ممکن است زمان خوبی باشد تا به درستی از مرد عجیب و وحشتناکی که تاد بود لذت ببریم».[۱۵۹] فینبرگ همچنین کارگردانی وینس گیلیگان را ستود و گیلیگان را «یک سبک بصری دقیق و پیچیده... مفهوم بریکینگ بد به عنوان یک وسترن معاصر هرگز به این وضوح بیان و اجرا نشده است.» او همچنین به مارشال آدامز فیلمبردار، اسکیپ مک‌دونالد تدوین‌گر و دیو پورتر آهنگساز، که همگی در سریال بریکینگ بد و بهتره با سال تماس بگیری کار کرده‌اند، به خاطر کمک به ال کامینو در «بازگشت به قواعد اصلی برنامه» اعتبار می‌بخشد.[۱۵۹] درن فرانیچ، منتقد، در نقدی برای انترتینمنت ویکلی، سبک گیلیگان را «پر انرژی» دانست و با ذکر فیلم‌برداری، تدوین و مونتاژ ال کامینو، از بودجه بیشتر استفاده شده «بیشتر برای اضطراب بالا تا آتش‌سوزی پر زرق و برق»، تمجید کرد.[۱۶۰] اریک آدامز از ای.وی. کلاب تصور کرد که تصاویر وسترن کمی «به طرز ناشیانه‌ای به کار گرفته شده‌اند» اما مقیاس فیلم را تحسین کرد.[۱۶۱]

به عنوان ادامه بریکینگ بد[ویرایش]

آلان سپینوال از رولینگ استون ال کامینو را از منظر روایی، به عنوان ادامه‌ای از بریکینگ بد ستایش کرد و اظهار داشت: «اگر نتیجه [بریکینگ بد] نقصی داشت... این بود که جسی جا مانده بود. در پایان ال کامینو، دیگر اینطور نیست».[۱۶۲] ملیسا لئون از دیلی بیست با این موضوع موافق بود و گفت: «ال کامینو وسترن معاصر آرامش‌دهنده وینس گیلیگان، خالق بریکینگ بد، داستان جسی را تکمیل می‌کند و جزئیات زخم‌های عاطفی (و فیزیکی) را که والت برای زندگی با آنها به جا گذاشته است، ارائه می‌کند.[۱۶۳] استیو گرین از ایندی‌وایر در رابطه با وقایع فیلم از مجموعه قبلی اظهار داشت: «اگرچه شبح شرکای سابق جسی ال کامینو را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، اما گیلیگان به طور مؤثر توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند تا آنها را بر زمان حال متمرکز شوند».[۱۶۴] وقتی این فیلم را با دیگر پروژه‌های فرنچایز بریکینگ بد مقایسه می‌کنند، روکسان سانکتو از لیتل وایت لایز اشاره می‌کند که «اسپین‌آف‌های فیلم به روند خطرناکی تبدیل شده‌اند که اغلب به ناامیدی ختم می‌شود... تعادل باید حفظ شود و خوشبختانه خالق آن وینس گیلیگان آن را با ال کامینو میخکوب کرده است.[۱۶۵] در حالی که جاش اشپیگل از مجله اسلش‌فیلم ال کامینو را لذت بخش می دانست، برعکس، فیلم را برای قوس کلی مجموعه غیر ضروری می دانست. او نوشت که «اگر عاشق بریکینگ بد بودید... شاید فکر می‌کردید که بعدا جسی پینکمن چه خواهد شد؟» حتی پاسخ دادن به این سؤال وینس گیلیگان ایده بدی نبود. این است که یک نسخه دو ساعته از آن پاسخ، به همان اندازه که زیبا به نظر می‌رسد و به همان اندازه که خوب عمل می‌کند، کاملاً اضافی بود.[۱۶۶] فرانیچ به طور مشابه ال کامینو را با یک مراسم ویژه تجلیل از تلویزیون مقایسه کرد و آن را «پروژه‌ای بازیگوش، بسیار سرگرم کننده و نه همیشه ضروری» نامید.[۱۶۰] هیو مونتگومری، خبرنگار بی‌بی‌سی، نسبت به این فیلم تعارف کمتری داشت، او ال کامینو را به‌عنوان «یک بخش از فرنچایز به اندازه هر چیزی که روی صفحه بزرگ رویای آن را می‌بینید، همان اندازه کند و توخالی است» توصیف کرد.[۱۶۷] با این حال، آلیسا ویلکینسون از واکس استدلال کرد که لذت ال کامینو «از دیدن دوباره شخصیت‌های مورد علاقه شما ناشی می‌شود، نه حل و فصل قطعات گمشده‌ای که شش سال خواب شما را عذاب داده‌اند».[۱۶۸] برایان تالریکو از راجرابرت.کام همچنین به لزوم دیدن کامل بریکینگ بد قبل از تماشای فیلم اشاره کرد و نوشت: «اگر در مورد اتفاقی که در موفقیت‌آمیز ای‌ام‌سی رخ داد گیج هستید، به شما هشدار داده شود که ال کامینو دست شما را نمی‌گیرد. این فیلم به اندازه فیلمی که پس از پایان فصل پنجم تماشا می‌شود، به عنوان یک فیلم مستقل طراحی نشده است».[۱۶۹] ریچارد روپر از شیکاگو سان-تایمز با این موضوع موافق بود و گفت: «اگر سعی کنید بدون دیدن سریال، این دنباله تیز و جذاب را تماشا کنید، مانند بجر بدون اسکینی پیت گم خواهید شد.»[۱۷۰] وادیم ریزوف از سایت اند ساوند هنگام صحبت در مورد اینکه کدام مخاطب از فیلم لذت می‌برد، گفت: «ال کامینو فقط برای طرفدارانی کار می‌کند که می‌توانند به یاد بیاورند که همه این چهره‌های آشنا چه کسانی هستند، کشش نوستالژیک و امکان اتصال مجدد گاهی در دیالوگ خلاصه می‌شود. بیشتر آنها از افشاگری‌های مضحک اجتناب می‌کنند، اما دیگران گیج خواهند شد.»[۱۷۱]

تمجیدها[ویرایش]

ال کامینو چندین نامزدی در دسته‌های فیلم‌های تلویزیونی یا استریمینگ را از مراسم‌های جوایز صنعت بزرگ دریافت کرد، جایی که بریکینک بد قبلاً در دسته‌های سریال‌های تلویزیونی جوایز متعددی را کسب کرده بود.[۱۷۲][۱۷۳][۱۷۴] سه جایزه برنده شده توسط این فیلم شامل بهترین فیلم ساخته شده برای تلویزیون در جوایز تلویزیونی به انتخاب منتقدان، دستاورد برجسته در تدوین صدا - ارائه تک در جوایز حلقه طلایی و بهترین فیلم سینمایی ساخته شده برای تلویزیون در جوایز ستلایت است.[۱۷۵][۱۷۶][۱۷۷]

برای هفتاد و دومین دوره جوایز امی هنرهای خلاقانه ساعات پربازدید، ال کامینو چهار نامزدی دریافت کرد: فیلم تلویزیونی برجسته، ویرایش تصویر تک دوربین برجسته و میکس صدا برجسته برای یک سریال یا فیلم محدود، و ویرایش برجسته صدابرای یک سریال محدود، فیلم یا ویژه‌برنامه[۱۷۸] بسیاری از منتقدان پیش‌بینی می‌کردند که پال و پلمونس به‌ترتیب برای نقش‌هایشان در فیلم نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در یک سریال یا فیلم محدود خواهند شد، اما هر دو بازیگر برنده نشدند.[۱۷۹][۱۸۰] از آنجایی که بریکینگ بد مجموعاً شانزده جایزه امی را در طول اجرای خود جمع‌آوری کرد، برخی از منتقدان نیز احساس کردند که ال کامینو می‌تواند بر اساس تاثیر قبلی سریال بر رای دهندگان، برنده بهترین فیلم تلویزیونی شود.[۱۸۱][۱۸۲][۱۸۳] با این حال، آموزش بد مدعی دریافت این جایزه شد، در حالی که نگهبانان در هر بخش فنی که ال کامینو نامزد شده بود، برنده شد.[۱۸۴]

جوایز دریافت شده توسط ال کامینو: فیلم بریکینگ بد
جایزه تاریخ مراسم دسته‌بندی نامزدها نتیجه منبع
جوایز انجمن صدای سینما ۲۵ ژانویه، ۲۰۲۰ دستاورد برجسته در میکس صدای فیلم‌های تلویزیونی یا سریال‌های محدود فلیپ دابلیو. پالمر, لری بی. بنجامین, کوین ولنتاین, گرگ هیز, کریس ناوارو, و استیسی مایکلز نامزدشده [۱۸۵][۱۸۶]
جایزه تلویزیونی به انتخاب منتقدان ۱۲ ژانویه، ۲۰۲۰ بهترین فیلم ساخته شده برای تلویزیون ال کامینو: فیلم بریکینگ بد برنده [۱۸۷][۱۷۵]
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در یک فیلم/مینی‌سریال جسی پلمونس نامزدشده
جوایز انجمن کارگردانان آمریکا ۲۵ ژانویه ۲۰۲۰ کارگردانی برجسته - مینی‌سریال یا فیلم تلویزیونی وینس گیلیگان[الف] نامزدشده [۱۸۸][۱۸۹]
جوایز حلقه طلایی ۱۹ ژانویه، ۲۰۲۰ دستاورد برجسته در ویرایش صدا - ارائه تک کورت نیکولاس فورشگر, تاد تون، کاترین مدسن، جین بوگل، لوک گیبلون، جیسون ترگو نیومن، برایانت جی فورمن، جف کرانفورد، گرگ باربانل و الکس اولریچ برنده [۱۹۰][۱۷۶]
جوایز امی هنرهای خلاقانه ساعات پربیننده ۱۶ سپتامبر، ۲۰۲۰[ب] تدوین تک دوربین برای یک مینی‌سریال یا مجموعه آنتولوژی یا فیلم اسکیپ مک‌دونالد نامزدشده [۱۷۸][۱۸۴]
میکس صدا برای یک مینی‌سریال یا مجموعه آنتولوژی یا فیلم فیلیپ دبلیو. پالمر, لری بی. بنجامین, کوین ولنتاین, و استیسی مایکلز نامزدشده
۱۹ سپتامبر ۲۰۲۰[ب] تدوین صدا برای یک مینی‌سریال یا مجموعه آنتولوژی، فیلم یا ویژه‌برنامه کورت نیکولاس فورشگر, تاد تون، کاترین مدسن، جین بوگل، لوک گیبلون، جیسون ترگو نیومن، برایانت جی فورمن، جف کرانفورد، گرگ باربانل و الکس اولریچ نامزدشده
بهترین فیلم تلویزیونی ال کامینو: فیلم بریکینگ بد نامزدشده
جوایز انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا ۱۸ ژانویه، ۲۰۲۰ بهترین تهیه‌کنندگان فیلم پخش شده یا تلویزیونی مارک جانسون، ملیسا برنشتاین، چارلز نیوریث، وینس گیلیگان، آرون پال و دایان مرسر نامزدشده [۱۹۲][۱۹۳]
جوایز ستلایت ۱۹ دسامبر، ۲۰۱۹ بهترین بازیگر مرد - مینی‌سریال یا فیلم تلویزیونی آرون پال نامزدشده [۱۹۴][۱۷۷]
بهترین فیلم تلویزیونی ال کامینو: فیلم بریکینگ بد برنده
جوایز ساترن ۲۶ اکتبر، ۲۰۲۱ بهترین فیلم اکشن یا ماجراجویی ال کامینو: فیلم بریکینگ بد نامزدشده [۱۹۵][۱۹۶]
بهترین بازیگر مرد آرون پال نامزدشده
جوایز انجمن نویسندگان آمریکا ۱ فوریه، ۲۰۲۰ تلویزیون: فرم طولانی - اقتباسی وینس گیلیگان نامزدشده [۱۹۷][۱۹۸]
  1. نامزدهای اضافی: رابین لو چانو، چارلز نیوریث (مدیران تولید واحد)، جان وایلدرموت (دستیار اول کارگردان)، کیتی گالو (دستیار دوم کارگردان)، ناتان ای. دیویس (دستیار دوم کارگردان)، ملیسا بوسکو لاود ، و چاد گویت (دستیار دوم کارگردان اضافی).[۱۸۸]
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ هفتاد و دومین مراسم امی هنرهای خلاق ساعات پربیننده از ۱۴ تا ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۰ و در ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۰ برگزار شد. تاریخ ذکر شده در کنار هر دسته‌بندی امی نشان دهنده زمان اهدای جایزه مربوطه است.[۱۹۱]

آینده[ویرایش]

هم وینس گیلیگان و هم آرون پال، ال کامینو را نتیجه‌ای مناسب برای داستان جسی پینکمن می‌دانستند، بدون اینکه هیچ‌کدام برنامه‌ای فوری برای دنباله‌ای پس از اکران فیلم داشته باشند.[۷۱][۱۹۹] گیلیگان با گمانه‌زنی درباره زندگی جدید جسی در هینز، آلاسکا، پس از اتفاقات ال کامینو، گمان می‌کرد که جسی «از آبجوسازی لذت می‌برد و شاید در تولیدکنندگان اسکی کاری پیدا کند... مردم بسیار خوب آلاسکا از او در جامعه استقبال می‌کنند.»[۷۱] پال معتقد بود که «جسی می‌خواهد از دردسر دوری کند. او مقدار زیادی پول نقد در اختیار دارد. و سبک زندگی بسیار ساده‌ای خواهد داشت. او به مکانی بسیار کوچک در آلاسکا نقل مکان می‌کند، بنابراین به هرچیزی نیاز ندارد. او می‌داند که چگونه با دستانش کار کند، بنابراین فقط باید این مهارت‌ها را تازه کند و به هنرمندی تبدیل شود که همیشه قرار بود باشد.»[۱۳]

با این حال، نه گیلیگان و نه پال به طور قطعی امکان ساخت دنباله فیلم ال کامینو را رد نکردند.[۱۲][۳۲] گیلیگان زمانی که به پایان فصل آخر مجموعه تلویزیونی بهتره با سال تماس بگیری کمک کرد، می‌خواست داستان جدیدی خارج از مجموعه بریکینگ بد بسازد، اما اگر همه علاقه‌مند بودند، احتمال کمی برای بازگشت به خط داستانی جسی وجود داشت.[۲][۱۲] او پیشنهاد کرد که یک دنباله احتمالی ممکن است در هینز اتفاق بیفتد.[۷۱] پال گفت که اگر گیلیگان احساس کند که داستان بیشتری برای گفتن دارد، علاقه مند است دوباره نقش جسی را بازی کند، اما به شدت تردید داشت که چنین سناریویی رخ دهد زیرا فیلم پایان رضایت بخشی به این شخصیت داد.[۵۲] او همچنین ابراز تمایل کرد صرف نظر از اینکه پروژه مربوط به بریکینگ بد است یا خیر دوباره با گیلیگان کار کند.[۱۹۹] اگرچه پال به ایده دیدن ماجراهای جسی در آلاسکا اشاره گرمی کرد، او همچنین چشم‌انداز فصل جدیدی برکینگ بد را که بر روی او متمرکز شود، رد کرد.[۵۲][۲۰۰]

پال در نهایت دوباره جسی پینکمن را در فصل آخر بهتره با سال تماس بگیری برای دو قسمت تکرار کرد و گیلیگان کارگردانی قسمت دوم را بر عهده داشت.[۲۰۱] با این حال، ظاهر شخصیت او به طور متعارف قبل از وقایع ال کامینو اتفاق افتاد.[۲۰۲][۲۰۳] پس از اعلام اولیه نقش مهمان خود، پال تکرار کرد که هر بازگشت دیگری به عنوان جسی پینکمن نیازمند مشارکت گیلیگان است.[۴۷] گیلیگان مدت کوتاهی قبل از اینکه بهتره با سال تماس بگیری به پایان برسد، مجدداً تأیید کرد که هیچ برنامه‌ای برای ورود جدید در فرنچایز ندارد.[۲۰۱] پس از پایان سریال، پال گفت که احساس اطمینان می کند که بهتره با سال تماس بگیری آخرین حضور جسی را رقم زده است و آن را خداحافظی با شخصیت او خواند.[۲۰۴]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. در طول رویدادهای «خرید سهام» و «اسم من رو بگو»، که در اوایل سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاد.[۴][۵][۶]
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ همانطور که در «فلینا» نشان داده شد.[۷]
  3. خارج از فیلم با نام لیدیا رودارت کویل شناخته می‌شود.[۸]
  4. پس از رویدادهای «ایالت گرانیت».[۷]
  5. همان‌طور که در «اعترافات» نشان داده شد.[۷]
  6. در طول رویدادهای «۴ روز بیرون».[۱۱]
  7. پس از وقایع فلش‌بک کلد اوپن در «آبیکیو» می گذرد.[۴]
  8. بازگشت به صحنه مشابهی در «دالی موشه».[۴۷]
  9. آهنگ اصلی متعلق به پلاترز است که پیشتر در «ماندالا» پخش شده بود.[۱۱۶]
  10. جایی که گویا از «توحاجییلی» در آن سکونت داشته است.[۱۲۴]

منابع[ویرایش]

  1. "El Camino: A Breaking Bad Movie". Netflix. Archived from the original on October 2, 2019. Retrieved September 18, 2019.
  2. ۲٫۰۰ ۲٫۰۱ ۲٫۰۲ ۲٫۰۳ ۲٫۰۴ ۲٫۰۵ ۲٫۰۶ ۲٫۰۷ ۲٫۰۸ ۲٫۰۹ ۲٫۱۰ ۲٫۱۱ Keegan, Rebecca (September 18, 2019). "'Breaking Bad' Returns: Aaron Paul and Vince Gilligan Take a TV Classic for a Spin in 'El Camino'". The Hollywood Reporter. Archived from the original on April 15, 2020. Retrieved September 18, 2019.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Brueggemann, Tom (October 13, 2019). "Record-Breaking 'Parasite' Scores the Best Platform Opening Since 'La La Land'". IndieWire. Archived from the original on April 15, 2020. Retrieved November 6, 2019.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Wigler, Josh (October 11, 2019). "How 'El Camino' Honors and Moves Beyond 'Breaking Bad'". The Hollywood Reporter. Archived from the original on April 15, 2020. Retrieved October 14, 2019.
  5. Halterman, Jim (October 23, 2019). "Vince Gilligan on the Possibility of More 'Breaking Bad'-Inspired Movies". TV Insider. Archived from the original on April 15, 2020. Retrieved October 23, 2019.
  6. Miller, Liz Shannon (October 15, 2019). "How El Camino Fits into the Breaking Bad Timeline". Vulture. New York, NY. Archived from the original on October 20, 2020. Retrieved December 30, 2020.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ ۷٫۲ ۷٫۳ ۷٫۴ ۷٫۵ Sepinwall, Alan (October 12, 2019). "'El Camino: A Breaking Bad Movie' Recap: Jesse Pinkman Is Born Again". Rolling Stone. Archived from the original on April 15, 2020. Retrieved October 17, 2019.
  8. Jeffery, Morgan (October 17, 2019). "Laura Fraser reacts to her Breaking Bad character's El Camino fate". Radio Times. Archived from the original on June 13, 2020. Retrieved June 13, 2020.
  9. Eger, Chris (October 14, 2019). "Jesse Pinkman is Back: The Curious Guns of El Camino". Guns.com. Burnsville, MN. Archived from the original on April 15, 2020. Retrieved October 30, 2019.
  10. Maccar, David (October 14, 2019). "Guns of El Camino: A Breaking Bad Movie". Range 365. Winter Park, FL: Bonnier Corporation. Archived from the original on September 27, 2020. Retrieved December 7, 2020.
  11. ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ ۱۱٫۲ Ryan, Patrick (October 14, 2019). "'El Camino': 'Breaking Bad' creator explains how that major character returned". USA Today. Archived from the original on February 18, 2020. Retrieved October 8, 2021.
  12. ۱۲٫۰۰ ۱۲٫۰۱ ۱۲٫۰۲ ۱۲٫۰۳ ۱۲٫۰۴ ۱۲٫۰۵ ۱۲٫۰۶ ۱۲٫۰۷ ۱۲٫۰۸ ۱۲٫۰۹ ۱۲٫۱۰ ۱۲٫۱۱ ۱۲٫۱۲ Snierson, Dan (October 15, 2019). "Breaking Bad creator Vince Gilligan breaks down El Camino – and how he decided which characters to revive". Entertainment Weekly. Archived from the original on April 15, 2020. Retrieved October 17, 2019.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ ۱۳٫۲ Snierson, Dan (October 13, 2019). "Aaron Paul breaks down El Camino, surprise reunions, and if he'll play Jesse again". Entertainment Weekly. Archived from the original on May 15, 2020. Retrieved June 7, 2020.
  14. Bowman, Donna (October 11, 2019). "El Camino gives the Breaking Bad-verse its first redemption story". The A.V. Club. Archived from the original on October 15, 2019. Retrieved October 16, 2019.
  15. Nevins, Bill (March 27, 2013). "Contemporary Western: An Interview with Vince Gilligan". Local iQ. Archived from the original on April 3, 2013. Retrieved June 7, 2020.
  16. Bojalad, Alec (October 14, 2019). "El Camino: Breaking Bad Easter Eggs and Reference Guide". Den of Geek. Archived from the original on March 23, 2020. Retrieved June 11, 2020.
  17. ۱۷٫۰۰ ۱۷٫۰۱ ۱۷٫۰۲ ۱۷٫۰۳ ۱۷٫۰۴ ۱۷٫۰۵ ۱۷٫۰۶ ۱۷٫۰۷ ۱۷٫۰۸ ۱۷٫۰۹ ۱۷٫۱۰ Sepinwall, Alan (October 15, 2019). "'Breaking Bad' Creator Vince Gilligan on 'El Camino' and Rooting for Jesse Pinkman". Rolling Stone. Archived from the original on October 15, 2019. Retrieved October 15, 2019.
  18. The Ringer Staff (October 14, 2019). "The 'El Camino' Exit Survey". The Ringer. Archived from the original on April 20, 2020. Retrieved June 11, 2020.
  19. Meyer, Joshua (October 14, 2019). "'El Camino: A Breaking Bad Movie' Spoiler Review: Getting the Band Back Together for a Gunslinging Netflix Coda". /Film. Archived from the original on October 22, 2019. Retrieved June 11, 2020.
  20. ۲۰٫۰ ۲۰٫۱ Phillips, David (June 29, 2020). "Editor Skip Macdonald on Cutting 'El Camino,' 'Better Call Saul,' and 'Breaking Bad'". Awards Daily. Archived from the original on June 29, 2020. Retrieved June 29, 2020.
  21. ۲۱٫۰ ۲۱٫۱ Phillips, David (May 13, 2020). "Composer Dave Porter on Scoring 'El Camino' and the Entire 'Breaking Bad' Universe". Awards Daily. Archived from the original on May 18, 2020. Retrieved May 18, 2020.
  22. Travers, Ben (October 12, 2019). "'El Camino' Is an Ideal Epilogue to a Perfect Ending, Not Another Chapter of 'Breaking Bad'". IndieWire. Archived from the original on October 12, 2019. Retrieved October 11, 2019.
  23. Seitz, Matt Zoller (October 11, 2019). "El Camino Gives Breaking Bad Fans Exactly What They Want". Vulture. Archived from the original on December 17, 2019. Retrieved June 7, 2020.
  24. Lyons, Margaret (October 28, 2013). "Behold the Final Two Pages of Breaking Bad's Finale Script". Variety. Archived from the original on April 14, 2021. Retrieved March 30, 2022.
  25. Snierson, Dan (September 30, 2013). "'Breaking Bad': Creator Vince Gilligan explains series finale". Entertainment Weekly. Archived from the original on April 15, 2020. Retrieved October 14, 2019.
  26. ۲۶٫۰ ۲۶٫۱ ۲۶٫۲ Snierson, Dan (October 14, 2019). "Aaron Paul and Vince Gilligan reveal two alternate endings to El Camino: A Breaking Bad Movie". Entertainment Weekly. Archived from the original on April 15, 2020. Retrieved October 14, 2019.
  27. ۲۷٫۰ ۲۷٫۱ ۲۷٫۲ ۲۷٫۳ Fernandez, Maria Elena (October 14, 2019). "The Breaking Bad Movie Almost Had a Very Different Ending". Vulture. Archived from the original on October 15, 2019. Retrieved October 26, 2019.
  28. ۲۸٫۰ ۲۸٫۱ Birnbaum, Debra (April 5, 2017). "'Better Call Saul's' 'Breaking' Point: How It's Gearing Up for Gus Fring". Variety. Archived from the original on July 22, 2020. Retrieved February 16, 2022.
  29. Davids, Brian (August 16, 2022). "'Better Call Saul' Team Talks Finding Closure With Series Finale". The Hollywood Reporter. Archived from the original on August 16, 2022. Retrieved August 30, 2022.
  30. Sepinwall, Alan (August 1, 2022). "Better Call Saul Writer on Finally Entering the World of Breaking Bad". Rolling Stone. Archived from the original on August 12, 2022. Retrieved August 2, 2022.
  31. ۳۱٫۰ ۳۱٫۱ ۳۱٫۲ ۳۱٫۳ ۳۱٫۴ Itzkoff, Dave (August 24, 2019). "'Breaking Bad' Movie, Starring Aaron Paul, Coming to Netflix in October". The New York Times. Archived from the original on April 15, 2020. Retrieved August 24, 2019.
  32. ۳۲٫۰ ۳۲٫۱ ۳۲٫۲ Sepinwall, Alan (October 19, 2019). "'El Camino: A Breaking Bad Movie': Aaron Paul on Jesse Pinkman's Wild Ride". Rolling Stone. Archived from the original on April 15, 2020. Retrieved October 21, 2019.
  33. Mack, David (October 24, 2019). "Aaron Paul Revealed The Touching Response To His "BoJack" Character's Sexuality". Buzzfeed News. Archived from the original on January 4, 2021. Retrieved March 29, 2022.
  34. ۳۴٫۰ ۳۴٫۱ ۳۴٫۲ ۳۴٫۳ Raftery, Brian (October 1, 2019). "95 Minutes With Aaron Paul: The Breaking Bad star returns to his greatest role". Vulture. Archived from the original on October 1, 2019. Retrieved October 4, 2021.
  35. Stolworthy, Jacob (October 18, 2019). "Aaron Paul: 'Even after I tested for Breaking Bad, no one wanted me to play Jesse Pinkman'". The Independent. Archived from the original on June 4, 2021. Retrieved October 4, 2021.
  36. Chow, Andrew (October 2, 2019). "Aaron Paul on Revisiting His 'Old Friend' Jesse Pinkman in El Camino: A Breaking Bad Movie". Time. Archived from the original on April 15, 2020. Retrieved October 29, 2019.
  37. ۳۷٫۰ ۳۷٫۱ Naahar, Rohan (October 19, 2019). "Aaron Paul exclusive interview: El Camino star talks about the diner scene, teases more Breaking Bad stories". Hindustan Times. Archived from the original on August 23, 2021. Retrieved October 19, 2019.
  38. ۳۸٫۰ ۳۸٫۱ Couch, Aaron (October 8, 2019). "'Breaking Bad' Universe Collides at 'El Camino' Premiere". The Hollywood Reporter. Archived from the original on April 15, 2020. Retrieved October 17, 2019.
  39. ۳۹٫۰ ۳۹٫۱ Ryan, Patrick (October 19, 2019). "'El Camino': Jesse Plemons calls 'Breaking Bad' sequel 'the darkest buddy comedy ever'". USA Today. Archived from the original on February 15, 2020. Retrieved June 21, 2020.
  40. Shaffer, Marshall (June 16, 2020). "Jesse Plemons Reflects On 'El Camino,' Acting Opposite Philip Seymour Hoffman In 'The Master' & More". The Playlist. Archived from the original on January 24, 2022. Retrieved April 3, 2022.
  41. ۴۱٫۰ ۴۱٫۱ Bell, Amanda (June 23, 2020). "Vince Gilligan Says El Camino: A Breaking Bad Movie Balanced the 'Scales of Justice' for Jesse Pinkman". TV Guide. Archived from the original on June 24, 2020. Retrieved July 2, 2020.
  42. Couch, Aaron; Wigler, Josh (October 13, 2019). "Will 'Breaking Bad' Movie 'El Camino' Influence the End of 'Better Call Saul'?". The Hollywood Reporter. Archived from the original on October 13, 2019. Retrieved October 15, 2019.
  43. Spencer, Samuel (October 11, 2019). "'El Camino' Ending Explained: What Happened at the End of the 'Breaking Bad' Movie and Will There Be a Sequel?". Newsweek. Archived from the original on November 16, 2019. Retrieved June 10, 2020.
  44. Davids, Brian (September 30, 2021). "Krysten Ritter on 'Nightbooks' and the Legacy of 'Breaking Bad'". The Hollywood Reporter. Archived from the original on September 30, 2021. Retrieved September 30, 2021.
  45. Chow, Andrew (October 11, 2019). "Aaron Paul on the Ending – and the Cameos – of El Camino: A Breaking Bad Movie". Time. Archived from the original on January 11, 2022. Retrieved April 4, 2022.
  46. ۴۶٫۰ ۴۶٫۱ Bell, Amanda (October 11, 2019). "Aaron Paul Explains Jesse's Letter at the End of El Camino: A Breaking Bad Movie". TV Guide. Archived from the original on October 11, 2019. Retrieved October 14, 2019.
  47. ۴۷٫۰ ۴۷٫۱ ۴۷٫۲ ۴۷٫۳ ۴۷٫۴ Davids, Brian (April 15, 2022). "Aaron Paul on 'Dual' and Guest-Starring on 'Better Call Saul'". The Hollywood Reporter. Archived from the original on April 17, 2022. Retrieved April 17, 2022.
  48. Andreeva, Nellie (February 13, 2019). "Vince Gilligan's 'Breaking Bad' Movie Headed To Netflix & AMC". Deadline Hollywood. Archived from the original on February 13, 2019. Retrieved July 1, 2019.
  49. Gomez, Adrian (November 6, 2018). "'Breaking Bad' coming to the big screen". Albuquerque Journal. Archived from the original on July 25, 2019. Retrieved July 24, 2019.
  50. ۵۰٫۰ ۵۰٫۱ Couch, Aaron (October 12, 2019). "How 'El Camino' Brought Back 'Breaking Bad' Favorites Badger and Skinny Pete". The Hollywood Reporter. Archived from the original on October 16, 2019. Retrieved October 15, 2019.
  51. ۵۱٫۰ ۵۱٫۱ Hullfish, Steve (August 30, 2020). "ART OF THE CUT with the editor of "El Camino: A Breaking Bad Movie"". ProVideoCoalition. Archived from the original on May 6, 2021. Retrieved April 3, 2022.
  52. ۵۲٫۰ ۵۲٫۱ ۵۲٫۲ Meslow, Scott (October 14, 2019). "Aaron Paul on Breaking Bad One More Time". GQ. Archived from the original on June 27, 2021. Retrieved July 31, 2021.
  53. Lawrence, Derek (October 16, 2019). "Jesse Plemons talks his extended El Camino return, Todd's admiration for Jesse". Entertainment Weekly. Archived from the original on July 23, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  54. Harnick, Chris (October 11, 2019). "Aaron Paul on the "Beautiful, Crazy Story" of El Camino: A Breaking Bad Movie". E! News. Archived from the original on January 13, 2021. Retrieved March 29, 2022.
  55. ۵۵٫۰ ۵۵٫۱ Greene, Steve (October 14, 2019). "'El Camino': Aaron Paul on Why Recreating a 'Breaking Bad' Scene Was the Movie's Toughest Moment". IndieWire. Archived from the original on March 4, 2021. Retrieved August 9, 2021.
  56. ۵۶٫۰ ۵۶٫۱ ۵۶٫۲ ۵۶٫۳ Snierson, Dan (October 11, 2019). "Breaking Bad: Aaron Paul on that top secret scene in El Camino". Entertainment Weekly. Archived from the original on October 11, 2019. Retrieved October 11, 2019.
  57. ۵۷٫۰ ۵۷٫۱ ۵۷٫۲ ۵۷٫۳ ۵۷٫۴ Altman, Randi (October 23, 2019). "DP Chat: Marshall Adams talks El Camino: A Breaking Bad Movie". postPerspective. Archived from the original on April 20, 2020. Retrieved March 27, 2020.
  58. ۵۸٫۰ ۵۸٫۱ ۵۸٫۲ ۵۸٫۳ Phillips, David (December 9, 2019). "Production Designer Judy Rhee Enters the World Of 'Breaking Bad' With 'El Camino'". Awards Daily. Archived from the original on December 8, 2019. Retrieved June 5, 2020.
  59. ۵۹٫۰ ۵۹٫۱ ۵۹٫۲ ۵۹٫۳ ۵۹٫۴ Phillips, David (June 4, 2020). "Cinematographer Marshall Adams on Making 'El Camino' Into a Modern Day Western". Awards Daily. Archived from the original on June 5, 2020. Retrieved June 5, 2020.
  60. ۶۰٫۰ ۶۰٫۱ ۶۰٫۲ Hogg, Trevor (January 14, 2020). "The Cinematography and Color Grading of 'El Camino': A Creative and Technical Achievement". Sound & Picture. Archived from the original on May 13, 2020. Retrieved June 5, 2020.
  61. ۶۱٫۰ ۶۱٫۱ Goldrich, Robert (June 5, 2020). "Adams, Macdonald Reflect On Lensing, Editing "El Camino: A Breaking Bad Movie"". Shoot. Archived from the original on June 8, 2020. Retrieved June 18, 2020.
  62. "Albuquerque Studios: Recent Productions". Albuquerque Studios. Archived from the original on June 6, 2020. Retrieved June 8, 2020.
  63. "El Camino: A Breaking Bad Movie Cooks a Crystal-Clear Mix with Lectrosonics". Lectrosonics. November 5, 2019. Archived from the original on March 25, 2023. Retrieved June 6, 2023.
  64. Brennan, Matt (October 14, 2019). "Being one of TV's best character actors suits Jesse Plemons just fine". Los Angeles Times. Archived from the original on February 14, 2022. Retrieved April 3, 2022.
  65. ۶۵٫۰ ۶۵٫۱ Grouchnikov, Kirill (December 15, 2019). "Production design of "El Camino" – interview with Judy Rhee". Pushing Pixels. Archived from the original on July 12, 2021. Retrieved July 12, 2021.
  66. Rowles, Dustin (February 2, 2019). "The 'Breaking Bad' Movie Is Currently Shooting in Familiar Locations". Uproxx. Archived from the original on April 29, 2020. Retrieved March 17, 2020.
  67. Sepinwall, Alan (February 23, 2020). "'Better Call Saul' Season Premiere Recap: 'Magic Man'". Rolling Stone. Archived from the original on February 24, 2020. Retrieved February 23, 2020.
  68. Hedash, Kara (January 9, 2020). "Breaking Bad: Walter White's Bloody Handprint Was In El Camino". Screen Rant. Archived from the original on January 15, 2020. Retrieved February 24, 2020.
  69. "Jesse Plemons and Aaron Paul Arrived in the Painted Desert via Vince Gilligan's Helicopter to Shoot a Pivotal 'El Camino' Scene". Yahoo!. November 1, 2019. Archived from the original on October 20, 2021. Retrieved October 20, 2021.
  70. Fienberg, Daniel (April 6, 2020). "'Better Call Saul's' Vince Gilligan on the 'Bagman' Desert Shoot: "Just Pure Hell"". The Hollywood Reporter. Archived from the original on April 7, 2020. Retrieved June 15, 2020.
  71. ۷۱٫۰ ۷۱٫۱ ۷۱٫۲ ۷۱٫۳ Clayton, Kyle (November 14, 2019). "Haines cameos in Breaking Bad movie". Chilkat Valley News. Archived from the original on April 28, 2020. Retrieved April 28, 2020.
  72. ۷۲٫۰ ۷۲٫۱ ۷۲٫۲ Snierson, Dan (October 15, 2019). "Vince Gilligan pays tribute to Robert Forster and how he did big little things in El Camino". Entertainment Weekly. Archived from the original on October 22, 2019. Retrieved October 21, 2019.
  73. Wigler, Josh (October 15, 2019). "'Breaking Bad' Star on Secret 'El Camino' Role: "It Just Felt Classic"". The Hollywood Reporter. Archived from the original on October 15, 2019. Retrieved October 15, 2019.
  74. Singh, Olivia (October 29, 2019). "Watch Aaron Paul transform into Jesse Pinkman for flashbacks in Netflix's 'Breaking Bad' film". Business Insider. Archived from the original on August 18, 2022. Retrieved August 23, 2023.
  75. ۷۵٫۰ ۷۵٫۱ Chitwood, Adam (October 14, 2019). "'El Camino' Composer Dave Porter on Returning to the World of 'Breaking Bad'". Collider. Archived from the original on October 15, 2019. Retrieved October 16, 2019.
  76. Goldberg, Lesley (November 6, 2018). "'Breaking Bad' Movie From Creator Vince Gilligan in the Works". The Hollywood Reporter. Archived from the original on March 19, 2019. Retrieved March 17, 2019.
  77. Hall, Jacob (November 7, 2018). "Exclusive: The 'Breaking Bad' Movie Will Be a Sequel Following Jesse After the Series Finale, Aaron Paul to Return". /Film. Archived from the original on January 9, 2020. Retrieved January 21, 2020.
  78. France, Lisa Respers (November 8, 2018). "Bryan Cranston confirms 'Breaking Bad' movie happening". CNN. Archived from the original on August 25, 2019. Retrieved March 17, 2019.
  79. ۷۹٫۰ ۷۹٫۱ ۷۹٫۲ ۷۹٫۳ Sepinwall, Alan (October 14, 2019). "Bryan Cranston on 'El Camino: A Breaking Bad Movie'". Rolling Stone. Archived from the original on October 14, 2019. Retrieved October 14, 2019.
  80. Kiefer, Halle (June 9, 2019). "Hadestown, The Ferryman Lead 2019 Tony Award Winners". Vulture. Archived from the original on April 28, 2021. Retrieved July 14, 2021.
  81. Blisten, Jon (October 21, 2019). "Watch Bryan Cranston Transform into Walter White in Less Than a Minute". Rolling Stone. Archived from the original on October 21, 2019. Retrieved October 22, 2019.
  82. ۸۲٫۰ ۸۲٫۱ Keegan, Rebecca (October 14, 2019). "The Secrets Behind Bryan Cranston's Clandestine 'El Camino' Cameo". The Hollywood Reporter. Archived from the original on August 23, 2021. Retrieved August 23, 2021.
  83. Harding, Laura (October 25, 2019). "Aaron Paul on El Camino: It's a proper way to say goodbye to Jesse Pinkman". The Irish News. Archived from the original on April 20, 2020. Retrieved October 26, 2019.
  84. Ryan, Patrick (October 10, 2019). "Aaron Paul on making the top-secret 'Breaking Bad' movie: 'It felt like a 'Star Wars' set'". USA Today. Archived from the original on February 23, 2020. Retrieved April 19, 2020.
  85. Weiss, Josh (October 16, 2019). "How Did 'El Camino' Stay Such A Secret? The Movie's Production Designer Has Answers". Forbes. Archived from the original on October 22, 2019. Retrieved August 7, 2021.
  86. Fisher, Neil (August 17, 2019). "Aaron Paul interview – how drugs and crime paid off for the star of El Camino and Breaking Bad". The Times. Archived from the original on July 17, 2020. Retrieved March 28, 2022.
  87. Welk, Brian (October 24, 2019). "Jesse Plemons Says He Would 'Lie to Strangers Repeatedly' About Filming 'El Camino'". TheWrap. Archived from the original on October 25, 2019. Retrieved October 26, 2019.
  88. Goldberg, Lesley (February 13, 2019). "'Breaking Bad' Movie Is a Sequel Starring Aaron Paul and Will Air on AMC and Netflix". The Hollywood Reporter. Archived from the original on March 22, 2019. Retrieved March 17, 2019.
  89. Nyren, Erin (March 16, 2019). "Aaron Paul Addresses 'Breaking Bad' Movie Reports: 'It Has to Star Jesse'". Variety. Archived from the original on November 29, 2020. Retrieved August 3, 2021.
  90. Gates, Christopher (March 9, 2020). "Actor Tony Dalton opens up about Better Call Saul – Exclusive interview". Looper.com. Archived from the original on March 16, 2020. Retrieved March 16, 2020.
  91. McVey, Ciara (August 20, 2019). "Bob Odenkirk Teases 'Better Call Saul' Season 5: "Everything's on Fire and It's Burning Down Around Us"". The Hollywood Reporter. Archived from the original on August 21, 2019. Retrieved August 22, 2019.
  92. Weintraub, Steve "Frosty" (October 13, 2019). "'El Camino: A Breaking Bad Movie' Was Originally 3 Hours Says Aaron Paul". Collider. Archived from the original on October 13, 2019. Retrieved October 16, 2019.
  93. ۹۳٫۰ ۹۳٫۱ Jacobsen, Jacob (June 15, 2020). "Skip Macdonald ('El Camino' editor) on the differences between 'Breaking Bad' and its sequel Netflix movie". Gold Derby. Archived from the original on June 16, 2020. Retrieved July 2, 2020.
  94. Davenport, Khris 'Khal' (October 12, 2020). "Watch This Previously-Unreleased Scene From 'El Camino: A Breaking Bad Movie'". Complex Networks. Archived from the original on October 14, 2020. Retrieved October 13, 2020.
  95. Russell, Bradley (October 18, 2019). "Aaron Paul on the El Camino deleted scene he "fought" to keep in the final movie". GamesRadar+. Archived from the original on November 24, 2020. Retrieved October 4, 2021.
  96. Agar, Chris (October 13, 2020). "Jesse Hasn't Changed His Old Ways in El Camino Deleted Scene". Screen Rant. Archived from the original on October 14, 2020. Retrieved October 13, 2020.
  97. Snierson, Dan (October 12, 2020). "Breaking Bad: El Camino alternate ending revealed where Jesse tries to propose to Jane". Entertainment Weekly. Archived from the original on October 12, 2020. Retrieved October 13, 2020.
  98. ۹۸٫۰ ۹۸٫۱ ۹۸٫۲ Weiss, Josh (October 11, 2019). "'El Camino' Composer Cooks Up His Thoughts On Revisiting The 'Breaking Bad' Finale". Forbes. Archived from the original on October 13, 2019. Retrieved October 27, 2019.
  99. Grobar, Matt (August 15, 2022). "'Better Call Saul' Composer Dave Porter Unveils Music From AMC Series' Swan Song Season As Its Finale Looms – Hear The Exclusive Track". Deadline Hollywood. Archived from the original on August 15, 2022. Retrieved August 16, 2022.
  100. Russell, Bradley (June 5, 2020). "I am the one who rocks: El Camino's composer on bringing the Breaking Bad saga to a fitting end". GamesRadar+. Archived from the original on August 3, 2021. Retrieved October 14, 2021.
  101. O'Brien, Rebecca (May 13, 2020). "Looking at El Camino: An Interview with Dave Porter". Film Music Central. Archived from the original on January 28, 2021. Retrieved October 14, 2021.
  102. ۱۰۲٫۰ ۱۰۲٫۱ ۱۰۲٫۲ Wood, Jennifer (October 15, 2019). "The Hidden Breaking Bad References in El Camino's Musical Score". Vulture. Archived from the original on October 15, 2019. Retrieved October 27, 2019.
  103. ۱۰۳٫۰ ۱۰۳٫۱ Ames, Jeff (October 30, 2020). "CS Score: Bride of Frankenstein and El Camino's Dave Porter & Thomas Golubić". ComingSoon.net. Archived from the original on February 25, 2021. Retrieved October 14, 2021.
  104. ۱۰۴٫۰ ۱۰۴٫۱ ۱۰۴٫۲ Burton, Bryan (June 23, 2020). "Dave Porter: The Musical Architect of Walter White and Saul Goodman". Awards Focus. Archived from the original on January 19, 2021. Retrieved October 14, 2021.
  105. Gartenberg, Ruby (October 31, 2019). "Dave Porter". Pop Disciple. Archived from the original on April 30, 2020. Retrieved April 30, 2020.
  106. Kaye, Ben (October 12, 2020). "El Camino: A Breaking Bad Movie Soundtrack Gets First-Ever Release from Mondo". Consequence of Sound. Archived from the original on October 13, 2020. Retrieved October 13, 2020.
  107. Sorren, Martha (October 11, 2019). "The El Camino Soundtrack Doesn't Overshadow Jesse's Journey". Refinery29. Archived from the original on April 30, 2020. Retrieved April 30, 2020.
  108. Hough, Q.V. (October 11, 2019). "El Camino Soundtrack: Every Song In The Breaking Bad Movie". Screen Rant. Archived from the original on October 21, 2019. Retrieved April 30, 2020.
  109. Drury, Sharareh; Beresford, Trilby (August 24, 2019). "'Breaking Bad' Movie Headed to Netflix This Fall, Teaser and Poster Released". The Hollywood Reporter. Archived from the original on September 28, 2019. Retrieved October 12, 2019.
  110. Lattanzio, Ryan (August 24, 2019). "Netflix Reveals 'Breaking Bad' Movie, Release Date, First Clip". IndieWire. Archived from the original on October 16, 2019. Retrieved October 15, 2019.
  111. Politi, Daniel (August 25, 2019). "Netflix Confirms Rumors: Breaking Bad Movie Will Be Released in October". Slate. Archived from the original on October 18, 2019. Retrieved October 17, 2019.
  112. ۱۱۲٫۰ ۱۱۲٫۱ Gemmill, Allie (August 24, 2019). "'El Camino: A Breaking Bad Movie' Release Date Announced in First Teaser". Collider. Archived from the original on October 18, 2019. Retrieved October 17, 2019.
  113. Roberts, Andrew (August 24, 2019). "'Breaking Bad' Fans Weigh in on Upcoming Netflix Movie 'El Camino'". PopCulture.com. Archived from the original on October 18, 2019. Retrieved October 17, 2019.
  114. Wigler, Josh (October 16, 2019). "'El Camino': 7 Questions After the 'Breaking Bad' Movie". The Hollywood Reporter. Archived from the original on October 25, 2019. Retrieved October 24, 2019.
  115. Dwilson, Stephanie Dube (October 12, 2019). "'El Camino' Skinny Pete Missing Scene: What Happened?". Heavy. Archived from the original on October 13, 2019. Retrieved October 13, 2020.
  116. Miller, Matt (September 10, 2019). "This New Song For Breaking Bad Movie El Camino Is a Subtle Hint at Jesse Pinkman's Most Defining Moment". Esquire. Archived from the original on September 11, 2019. Retrieved June 12, 2020.
  117. Sharf, Zack (September 10, 2019). "Prepare for the 'Breaking Bad' Movie With Netflix's Unbearable Supercut of Jesse Pinkman's Pain". IndieWire. Archived from the original on October 21, 2019. Retrieved October 21, 2019.
  118. Patches, Matt (September 22, 2019). "The teaser for Netflix's Breaking Bad sequel El Camino recalls gruesome details". Polygon. Archived from the original on November 17, 2019. Retrieved September 22, 2019.
  119. Welk, Brian (September 24, 2019). "'El Camino' Trailer: Aaron Paul's Jesse Pinkman Is 'Ready' in First Full Look at 'Breaking Bad' Movie". TheWrap. Archived from the original on September 24, 2019. Retrieved September 24, 2019.
  120. "Spill New Music: Reuben and the Dark Shares New Video + Winter Tour Dates | "Black Water" Featured in El Camino: A Breaking Bad Movie Trailer". The Spill Magazine. September 29, 2019. Archived from the original on December 27, 2019. Retrieved October 25, 2020.
  121. Evangelista, Chris (September 29, 2019). "The Latest 'El Camino' Teaser Brings Back Another 'Breaking Bad' Character". /Film. Archived from the original on October 1, 2019. Retrieved April 28, 2020.
  122. Ferguson, LaToya (October 10, 2019). "'El Camino: A Breaking Bad Movie': Netflix Drops Behind the Scenes Featurette". IndieWire. Archived from the original on October 10, 2019. Retrieved October 21, 2019.
  123. Jussim, Matthew (October 30, 2019). "Go Behind the Scenes of the Making of 'El Camino: A Breaking Bad Movie' in New Netflix Documentary". Men's Journal. Archived from the original on February 25, 2020. Retrieved February 24, 2020.
  124. ۱۲۴٫۰ ۱۲۴٫۱ ۱۲۴٫۲ ۱۲۴٫۳ Gallagher, Caitlin (October 10, 2019). "The 'El Camino' Cast Is Full Of Your 'Breaking Bad' Faves". Bustle. Archived from the original on October 12, 2019. Retrieved October 15, 2019.
  125. "The Countdown to El Camino launches on Samsung TV Plus". Samsung. October 9, 2019. Archived from the original on October 16, 2019. Retrieved October 16, 2019.
  126. Nudd, Tim (December 16, 2019). "The Year in Creativity, 2019 – Part 1". Muse by Clio. Archived from the original on December 17, 2019. Retrieved May 5, 2020.
  127. ۱۲۷٫۰ ۱۲۷٫۱ Singh, Olivia (October 11, 2019). "12 'Breaking Bad' stars who returned for Netflix's sequel movie 'El Camino'". Business Insider. Archived from the original on October 21, 2019. Retrieved October 16, 2019.
  128. ۱۲۸٫۰ ۱۲۸٫۱ McNear, Claire (October 15, 2019). "Ranking the Cameos From 'Breaking Bad' and 'Better Call Saul' in 'El Camino'". The Ringer. Archived from the original on October 25, 2019. Retrieved October 25, 2019.
  129. Thoman, Lauren (October 14, 2019). "El Camino's biggest unanswered questions". Looper.com. Archived from the original on October 14, 2019. Retrieved October 14, 2019.
  130. "Waiting With Huell". Shorty Awards. May 3, 2020. Archived from the original on April 13, 2020. Retrieved May 5, 2020.
  131. "Waiting With Huell". Clio Awards. April 28, 2021. Archived from the original on May 9, 2021. Retrieved May 9, 2021.
  132. Dick, Jeremy (February 17, 2020). "Snow Globe: A Breaking Bad Short Gives Us More of Todd from El Camino". MovieWeb. Archived from the original on February 18, 2020. Retrieved February 18, 2020.
  133. "Snow Globe: A Breaking Bad Short | El Camino". AMC. February 16, 2020. Retrieved October 19, 2022 – via YouTube.
  134. Shoemaker, Allison (February 21, 2020). "Todd makes a "Snow Globe" in this new Breaking Bad short". The A.V. Club. Archived from the original on February 22, 2020. Retrieved April 28, 2020.
  135. Ehrlich, Brenna (February 21, 2020). "'Breaking Bad' Gifts Us a Todd-Centric Short Before 'Saul' Season Premiere". Rolling Stone. Archived from the original on March 6, 2020. Retrieved April 29, 2020.
  136. Rowles, Dustin (February 2, 2020). "A Brand New 'Breaking Bad' Short Gives Todd's Snow Globe An Origin Story". Uproxx. Archived from the original on February 20, 2020. Retrieved April 29, 2020.
  137. Seth, Radhika (October 24, 2019). "Breaking Bad's Aaron Paul on El Camino, alternate endings and shooting in secret". Vogue India. Archived from the original on December 30, 2020. Retrieved April 17, 2022.
  138. Venable, Nick (February 19, 2020). "New Breaking Bad Video Reveals The Story Behind Todd's Creepiest Snow Globe". CinemaBlend. Archived from the original on July 19, 2021. Retrieved July 19, 2021.
  139. "Netflix hosts 'El Camino' premiere in California". KRQE. October 7, 2019. Archived from the original on October 10, 2019. Retrieved October 10, 2019.
  140. Sharf, Zack (September 18, 2019). "Netflix Sets 'Breaking Bad' Movie Theatrical Release for One Weekend Only". IndieWire. Archived from the original on September 20, 2019. Retrieved September 18, 2019.
  141. Mitovich, Matt Webb (January 7, 2020). "Breaking Bad Movie Gets AMC Premiere Date, Following a Full Series Marathon". TVLine. Archived from the original on January 8, 2020. Retrieved January 7, 2020.
  142. Saperstein, Pat (October 11, 2019). "Robert Forster, Oscar-Nommed Star of 'Jackie Brown,' Dies at 78". Variety. Archived from the original on March 3, 2021. Retrieved October 11, 2019.
  143. Haring, Bruce (October 11, 2019). "Robert Forster Saluted For His Acting Skill And Personal Warmth in Online Tributes". Deadline Hollywood. Archived from the original on October 12, 2019. Retrieved October 11, 2019.
  144. Andreeva, Nellie; Patten, Dominic (October 12, 2019). "Aaron Paul Remembers 'El Camino' Co-Star Robert Forster". Deadline Hollywood. Archived from the original on October 12, 2019. Retrieved October 12, 2019.
  145. Power, Tom (October 18, 2019). "Aaron Paul says El Camino really is the end for Jesse Pinkman". Polygon. Archived from the original on October 19, 2019. Retrieved October 18, 2019.
  146. ۱۴۶٫۰ ۱۴۶٫۱ Porter, Rick (October 17, 2019). "'El Camino' Draws Solid Opening-Weekend Viewing, Nielsen Says". The Hollywood Reporter. Archived from the original on October 18, 2019. Retrieved October 17, 2019.
  147. Thorne, Will (October 17, 2019). "'El Camino: A Breaking Bad Movie' Scores 6.5 Million Viewers Across First Weekend". Variety. Archived from the original on October 17, 2019. Retrieved October 17, 2019.
  148. Bibel, Sara (August 13, 2013). "Sunday Cable Ratings: 'Breaking Bad' Wins Night, 'True Blood', 'Low Winter Sun', 'Devious Maids', 'Dexter', 'The Newsroom' & More". TV by the Numbers. Archived from the original on June 10, 2016. Retrieved October 17, 2019.
  149. Bibel, Sara (October 1, 2013). "Sunday Cable Ratings: 'Breaking Bad' Wins Big, 'Talking Bad', 'Homeland', 'Boardwalk Empire','Masters of Sex' & More". TV by the Numbers. Archived from the original on October 24, 2013. Retrieved October 17, 2019.
  150. Snierson, Dan (October 23, 2019). "El Camino: A Breaking Bad Movie watched by 25 million-plus households in first week". Entertainment Weekly. Archived from the original on October 23, 2019. Retrieved October 23, 2019.
  151. Fuster, Jeremy (October 17, 2019). "'El Camino' Might Have Beaten 'Joker' at Weekend Box Office If Released in Theaters Nationwide". TheWrap. Archived from the original on October 18, 2019. Retrieved October 17, 2019.
  152. Metcalf, Mitch (February 19, 2020). "Updated: ShowBuzzDaily's Top 150 Sunday Cable Originals & Network Finals: 2.16.2020". Showbuzz Daily. Archived from the original on September 10, 2019. Retrieved February 28, 2020.
  153. Prange, Stephane (August 26, 2020). "'El Camino: A Breaking Bad Movie' Blu-ray Combo Pack Steelbook Due Oct. 13". Media Play News. Archived from the original on August 26, 2020. Retrieved August 26, 2020.
  154. "El Camino: A Breaking Bad Movie". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Archived from the original on October 16, 2019. Retrieved July 16, 2023. ویرایش در ویکی‌داده
  155. "El Camino: A Breaking Bad Movie". Metacritic. Red Ventures. Archived from the original on October 11, 2019. Retrieved February 19, 2021.
  156. Berman, Judy (October 11, 2019). "Review: El Camino Transforms Breaking Bad's Jesse Pinkman Into an Action Hero for the Ages". Time. Archived from the original on February 23, 2020. Retrieved October 15, 2019.
  157. Miller, Liz Shannon (October 11, 2019). "El Camino adds no redemption to Breaking Bad, but ups the insight into Jesse Pinkman". The Verge. Archived from the original on April 7, 2020. Retrieved April 25, 2020.
  158. Levesley, David (October 11, 2019). "El Camino takes Breaking Bad and makes it... just bad". GQ. Archived from the original on February 2, 2020. Retrieved May 4, 2020.
  159. ۱۵۹٫۰ ۱۵۹٫۱ Fienberg, Daniel (October 11, 2019). "'El Camino: A Breaking Bad Movie': TV Review". The Hollywood Reporter. Archived from the original on October 15, 2019. Retrieved October 16, 2019.
  160. ۱۶۰٫۰ ۱۶۰٫۱ Franich, Darren (October 11, 2019). "El Camino is the Breaking Bad finale for everyone who thought Jesse got a raw deal". Entertainment Weekly. Archived from the original on October 11, 2019. Retrieved October 16, 2019.
  161. Adams, Erik (October 11, 2019). "El Camino proves that Breaking Bad still has some twists and turns in it". The A.V. Club. Archived from the original on October 15, 2019. Retrieved October 16, 2019.
  162. Sepinwall, Alan (October 11, 2019). "'El Camino: A Breaking Bad Movie' Review: Fan Service Firing on All Cylinders". Rolling Stone. Archived from the original on October 14, 2019. Retrieved October 16, 2019.
  163. Leon, Melissa (October 14, 2019). "Aaron Paul on Jesse Pinkman's 'Heartbreaking' Reunion With Walter White in 'El Camino'". The Daily Beast. Archived from the original on October 15, 2019. Retrieved April 16, 2020.
  164. Greene, Steve (October 11, 2019). "'El Camino' Review: A Riveting Goodbye to 'Breaking Bad'". IndieWire. Archived from the original on October 11, 2019. Retrieved October 11, 2019.
  165. Sancto, Roxanne (October 12, 2019). "Review: El Camino: A Breaking Bad Movie". Little White Lies. Archived from the original on January 5, 2020. Retrieved April 26, 2020.
  166. Spiegel, Josh (October 11, 2019). "'El Camino: A Breaking Bad Movie' Review: Well-Executed, But Unnecessary". /Film. Archived from the original on December 7, 2019. Retrieved April 27, 2020.
  167. Montgomery, Hugh (October 11, 2019). "El Camino: A Breaking Bad Movie is a Colossal Waste of Time". BBC. Archived from the original on October 12, 2019. Retrieved October 12, 2019.
  168. Wilkinson, Alissa (October 13, 2019). "In El Camino, a desperate Jesse Pinkman tries to break free of Breaking Bad". Vox. Archived from the original on October 12, 2019. Retrieved October 16, 2019.
  169. Tallerico, Blake (October 11, 2019). "Review: El Camino: A Breaking Bad Movie". RogerEbert.com. Archived from the original on April 12, 2020. Retrieved April 16, 2020.
  170. Roeper, Richard (October 11, 2019). "'El Camino' movie on Netflix lives up to 'Breaking Bad' standards". Chicago Sun-Times. Archived from the original on November 22, 2019. Retrieved April 26, 2020.
  171. Rizov, Vadim (October 16, 2019). "El Camino: A Breaking Bad Movie review – a tele-finale for old fans' sake". Sight & Sound. Archived from the original on October 17, 2019. Retrieved April 26, 2020.
  172. Montgomery, Daniel (December 30, 2019). "'El Camino: A Breaking Bad Movie' is the odds-on favorite to win at Critics' Choice Awards despite Aaron Paul's snub". Gold Derby. Archived from the original on November 5, 2021. Retrieved November 10, 2021.
  173. Montgomery, Daniel (January 18, 2020). "'El Camino' expected to give the 'Breaking Bad'-verse its third PGA Award". Gold Derby. Archived from the original on November 2, 2021. Retrieved November 10, 2021.
  174. Andreeva, Nellie (July 28, 2020). "'Breaking Bad' Prequel & Sequel Score Emmy Noms As 'Better Call Saul' & 'El Camino' Both Vie For Top Prizes". Deadline Hollywood. Archived from the original on August 18, 2020. Retrieved November 10, 2020.
  175. ۱۷۵٫۰ ۱۷۵٫۱ Boucher, Geoff; Ramos, Dino-Ray (January 12, 2020). "Critics' Choice Awards: 'Once Upon A Time In Hollywood' Wins Best Picture, Netflix And HBO Among Top Honorees – Full Winners List". Deadline Hollywood. Archived from the original on February 16, 2020. Retrieved April 16, 2020.
  176. ۱۷۶٫۰ ۱۷۶٫۱ Ramos, Dino-Ray (January 19, 2020). "MPSE Golden Reel Awards: 'Ford V Ferrari', '1917', 'Parasite', 'The Mandalorian' Among Winners". Deadline Hollywood. Archived from the original on February 26, 2021. Retrieved October 29, 2021.
  177. ۱۷۷٫۰ ۱۷۷٫۱ "2019 Winners". International Press Academy. December 19, 2019. Archived from the original on December 19, 2019. Retrieved April 16, 2020.
  178. ۱۷۸٫۰ ۱۷۸٫۱ "2020 Primetime Emmy® Awards – Nomination Press Release" (PDF). Academy of Television Arts & Sciences. July 28, 2020. Archived (PDF) from the original on July 28, 2020. Retrieved July 28, 2020.
  179. Feinberg, Scott (July 24, 2020). "Feinberg Forecast: Final Projections Ahead of Tuesday's Emmy Nominations". The Hollywood Reporter. Archived from the original on August 4, 2020. Retrieved October 29, 2021.
  180. Hibberd, James (July 28, 2020). "Emmy nominations snubs and surprises 2020". Entertainment Weekly. Archived from the original on May 30, 2021. Retrieved October 29, 2021.
  181. Agard, Chancellor (September 9, 2017). "How many Emmys did Breaking Bad win?". Entertainment Weekly. Archived from the original on May 30, 2021. Retrieved November 2, 2021.
  182. Hammond, Pete (September 10, 2020). "Emmy Predictions 2020: Outstanding Television Movie – Netflix Has Four Of Five Nominees Including 'El Camino' But Is This Breaking 'Bad Education' For HBO?". Deadline Hollywood. Archived from the original on September 10, 2020. Retrieved October 29, 2021.
  183. Roush, Matt (September 16, 2020). "2020 Emmy Predictions for Limited Series & Movies: Matt Roush's Picks". TV Insider. Archived from the original on September 19, 2020. Retrieved October 29, 2021.
  184. ۱۸۴٫۰ ۱۸۴٫۱ Greene, Steve (September 20, 2020). "'SNL,' Dave Chappelle, and 'Maisel' Top List of Creative Arts Emmys' Final Night Winners". IndieWire. Archived from the original on September 21, 2020. Retrieved September 21, 2020.
  185. Giardina, Carolyn (January 25, 2020). "'Ford v Ferrari' Finishes First at Cinema Audio Society Awards". The Hollywood Reporter. Archived from the original on April 7, 2022. Retrieved August 31, 2022.
  186. "56th CAS Awards Winners". Cinema Audio Society. February 16, 2020. Archived from the original on March 6, 2020. Retrieved April 16, 2020.
  187. Schwartz, Ryan; Caruso, Nick (December 8, 2019). "Critics' Choice Awards 2020: Fleabag, Watchmen, When They See Us, Unbelievable Among TV Nominees". TVLine. Archived from the original on December 9, 2019. Retrieved December 8, 2019.
  188. ۱۸۸٫۰ ۱۸۸٫۱ "DGA Announces 2019 Awards Nominees for: Movies for Television & Limited Series; Variety/Talk/News/Sports – Regularly Scheduled Programming; Reality Programs; Children's Programs; Commercials; and Documentary". Directors Guild of America. January 6, 2020. Archived from the original on January 11, 2020. Retrieved January 6, 2020.
  189. THR Staff (January 25, 2020). "DGA Awards: Sam Mendes and '1917' Win Best Feature Film". The Hollywood Reporter. Archived from the original on February 10, 2020. Retrieved November 2, 2021.
  190. Lattanzio, Ryan (December 16, 2019). "'Joker,' 'Once Upon a Time in Hollywood' Dominate Sound Editors' Golden Reel Noms". IndieWire. Archived from the original on August 2, 2021. Retrieved October 29, 2021.
  191. Hammond, Pete (August 6, 2020). "Emmys: Television Academy Spreads 72nd Awards Presentations Over Six Nights In September, Reduces Number Of Primetime Categories". Deadline Hollywood. Archived from the original on January 30, 2021. Retrieved October 1, 2021.
  192. "Nominations Announced in Motion Pictures and Television Programs Categories – 2020 Awards". Producers Guild of America. January 7, 2020. Archived from the original on January 13, 2020. Retrieved January 7, 2020.
  193. Crist, Allison; Keegan, Rebecca; Gardner, Chris; Howard, Annie (January 18, 2020). "PGA Awards: '1917' Named Outstanding Motion Picture". The Hollywood Reporter. Archived from the original on March 22, 2020. Retrieved April 16, 2020.
  194. "International Press Academy – The 24th Annual Satellite Awards" (PDF). Satellite Awards. December 2, 2019. Archived (PDF) from the original on December 3, 2019. Retrieved December 4, 2019.
  195. Hipes, Patrick (March 4, 2021). "Saturn Awards Nominations: 'Star Wars: Rise Of Skywalker', 'Tenet', 'Walking Dead', 'Outlander' Lead List". Deadline Hollywood. Archived from the original on March 7, 2021. Retrieved March 7, 2021.
  196. Tartaglione, Nancy (October 27, 2021). "Saturn Awards Winners: 'Star Wars: The Rise Of Skywalker' Leads With Five Prizes – Full List". Deadline Hollywood. Archived from the original on October 27, 2021. Retrieved October 27, 2021.
  197. McNary, Dave (December 5, 2019). "Writers Guild Unveils 2020 TV Award Nominees". Variety. Archived from the original on December 5, 2019. Retrieved December 5, 2019.
  198. Beresford, Trilby; Crist, Allison; Chuba, Kirsten; Lewis, Hilary (February 1, 2020). "WGA Awards: 'Parasite' and 'JoJo Rabbit' Among Film Winners". The Hollywood Reporter. Archived from the original on March 10, 2020. Retrieved April 16, 2020.
  199. ۱۹۹٫۰ ۱۹۹٫۱ Brow, Jason; Swan, Allison (October 8, 2019). "Aaron Paul Reveals Whether Or Not He Thinks There Will Be More 'Breaking Bad' To Come After 'El Camino'". Hollywood Life. Archived from the original on January 25, 2022. Retrieved March 28, 2022.
  200. Samadder, Rhik (October 6, 2019). "Aaron Paul: 'Breaking Bad changed my life'". The Guardian. Archived from the original on July 29, 2021. Retrieved August 3, 2021.
  201. ۲۰۱٫۰ ۲۰۱٫۱ Schneider, Michael (August 8, 2022). "'Better Call Saul' Co-Creator Vince Gilligan on Kim's Brush With 'Breaking Bad' and Setting the Finale Stage". Variety. Archived from the original on August 9, 2022. Retrieved August 9, 2022.
  202. Moreau, Jordan (August 1, 2022). "How 'Better Caul Saul' Brought Back [SPOILERS] and Why the Director Didn't De-Age Them". Variety. Archived from the original on August 2, 2022. Retrieved August 2, 2022.
  203. Sepinwall, Alan (August 8, 2022). "'Better Call Saul' Recap: Better Call Kim". Rolling Stone. Archived from the original on August 9, 2022. Retrieved August 9, 2022.
  204. Davids, Brian (August 19, 2022). "Aaron Paul Bids Farewell to Jesse Pinkman and Explains Why He Can't Watch His 'Westworld' Showcase Episode". The Hollywood Reporter. Archived from the original on August 19, 2022. Retrieved August 19, 2022.

پیوند به بیرون[ویرایش]