پرش به محتوا

سمانه اصغری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از اصغری، سمانه)
سمانه اصغری
زادهٔ۱۳۷۲
تحصیلاتمهندسی صنایع
محل تحصیلدانشگاه خوارزمی
پیشهفعال حقوق کودکان
اتهام(های) جزایی«تبلیغ علیه نظام»
مجازات(های) جزایی۱۸ سال و ۳ ماه حبس

سمانه اصغری (زادهٔ ۱۳۷۲) فعال حقوق کودکان، فعال حقوق زنان و زندانی سیاسی اهل ایران است.

فعالیت‌ها

[ویرایش]

سمانه اصغری دانش‌آموختهٔ مهندسی صنایع در دانشگاه خوارزمی است. او فعال حقوق زنان و کودکان کار، و عضو سابق هیئت‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان بود. او همچنین سابقهٔ همکاری با جمعیت امام علی را نیز دارد.[۱][۲]

بازداشت

[ویرایش]

سمانه اصغری در تاریخ ۱۹ مهر ۱۴۰۱، در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران، با یورش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به خانه‌اش و توقیف وسایل شخصی، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.[۳][۴] وی در تاریخ ۱۳ آبان در اعتراض به عدم دسترسی به خدمات درمانی در زندان دست به اعتصاب غذا زد و پس از مدتی به آن پایان داد. او پس از ۳۵ روز به زندان زنان قرچک منتقل شد.[۵] در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱، اصغری توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به‌ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، به اتهاماتی همچون «اخلال در نظم و آسایش عمومی»، «اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یک‌دیگر»، «تبلیغ علیه نظام»، «حضور زنان در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی»، «عضویت در دسته یا جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» و «نشر اکاذیب» و بدون دسترسی به وکیل، به ۱۸ سال و سه ماه زندان محکوم شد؛ که ۶ سال و ۳ ماه از این حکم قابل اجرا خواهد بود.[۱][۶] همچنین گفته می‌شود به سمانه اصغری اعلام کرده‌بودند که آزاد خواهد شد ولی چنین نشد.[۲] وی در نهایت در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ از زندان آزاد شد.[۷][۸][۹] در بهمن‌ماه همان سال، حکم یک‌سال حبس او در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.[۱۰]

جستارهای وابسته

[ویرایش]

منابع

[ویرایش]
  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «محکومیت سمانه اصغری به ۱۸ سال و سه ماه زندان». ایران‌وایر. ۱۸ اسفند ۱۴۰۱.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «۱۸ سال و سه ماه حبس برای سمانه اصغری؛ برخورد دوگانه با «عفو»». www.radiozamaneh.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۰.
  3. ایران، حقوق بشر در (۲۰۲۳-۰۳-۰۹). «محکومیت سمانه اصغری، فعال حقوق کودک به بیش از ۱۸ سال حبس تعزیری». حقوق بشر در ایران. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۰.
  4. «سمانه اصغری، فعال حقوق کودک، به مجموعاً ۱۸ سال و سه ماه زندان محکوم شد». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۰.
  5. «حکم ۱۸ سال حبس برای یک فعال حقوق کودک؛ قاضی مانع صدور قرار وثیقه برای سمانه اصغری شد». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۰.
  6. «۱۸ سال حبس برای سمانه اصغری، نقض حکم اعدام مهدی بهمن». ایندیپندنت فارسی. ۲۰۲۳-۰۳-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۰.
  7. سمانه اصغری در تهران بازداشت شد, هرانا ۱۴۰۲/۰۶/۲۴.
  8. سمانه اصغری آزاد شد, دنیای اقتصاد ۱۴۰۲/۰۲/۴.
  9. «سمانه اصغری، فعال حقوق کودکان و زنان از زندان آزاد شد». www.radiozamaneh.com. ۲۰۲۳-۰۴-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۱.
  10. «تایید حکم حبس سمانه اصغری در دادگاه تجدیدنظر». شرق. ۲۰۲۴-۰۲-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۱.