ویکی‌پدیا:جایزه مقاله سال/۲۰۲۴/مقدماتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این صفحه به منظور تقسیم کار و ثبت نتایج داوری مقدماتی جایزه مقاله سال ۲۰۲۴ ایجاد شده‌است. نکات مهمی که برای داوران و سایر کاربران علاقه‌مند مهم است، در کادر زیر آمده‌است.

مقالهٔ خوب سال[ویرایش]

لیگ هلویی[ویرایش]

در این لیگ، ۱۳ مقاله حاضر بودند که ۹ مقاله به جدول رده‌بندی راه پیدا کردند. دیوید فینچر و و کوهستان به طنین آمد برای مرحله بعدی انتخاب شدند. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۳۷ (UTC)[پاسخ]

جمع‌بندی داوری مقدماتی لیگ هلویی
رتبه نام مقاله امتیاز داور اول امتیاز داور دوم امتیاز داور سوم جمع امتیاز
۱ دیوید فینچر ۰ ۵ ۴ ۹
۲ و کوهستان به طنین آمد ۰ ۳ ۵ ۸
۳ سندرم تجرد در ژاپن ۴ ۰ ۳ ۷
۴ مرلین مونرو ۰ ۴ ۲ ۶
۵ برج گنبد قابوس ۵ ۰ ۰ ۵
۶ دین در امپراتوری مغول ۳ ۰ ۰ ۳
۶ بولتون و پارک ۲ ۰ ۱ ۳
۸ اوتنپیشتی ۱ ۱ ۰ ۲
۸ ایمی آدامز ۰ ۲ ۰ ۲


داور اول: آرش
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ برج گنبد قابوس ۵ به رغم آن‌که با ایده‌آل من از موضوع فاصله می‌دارد، به مقالهٔ «برج گنبد قابوس» بالاترین نمره را می‌دهم، چراکه به باور من سروکله‌زدن با موضوعاتی که از داستان‌وارگی کمتری برخوردار اند، سخت ملال‌آور است. دلیل دومم برای دادن بالاترین نمره این است که تحریر مقالات مرتبط با میراث تاریخی ایران تشویق شود. هر چه مقالات بیشتری از این دست خوبیده و برگزیده شوند، ما به ساختن الگوهای تحریر چنین مقالاتی نزدیک‌تر می‌شویم.
۲ سندرم تجرد در ژاپن ۴ از میان موضوعات اجتماعی این لیگ، مقالهٔ «سندرم تجرد در ژاپن» بیش از باقی سویه‌های تحقیقی می‌دارد، خاصه آن‌که مقاله تحریری‌است نه ترجمه‌ای. به‌عنوان موضوعی جامعه‌شناختی، تعریف، سنخ‌شناسی، علل، و پیامدهای این موضوع اجتماعی به‌خوبی تشریح شده‌اند. موضوع مقاله نیز برای خوانندهٔ فارسی‌زبانِ غالباً ایرانی که با پدیدهٔ کاهش ازدواج و فرزندآوری مواجه است، می‌تواند جذاب باشد. ایراد مقاله نیز ارجاعات نااستاندارد آن است.
۳ دین در امپراتوری مغول ۳ نویسندگان چنین مقالاتی نیرویی دوچندان صرف بایند کرد. این دست مقالات به پازلی می‌مانند که نویسند باید یکایک قطعات آن را از حوزه‌های گوناگون گردآورد، و گوشه‌های هر قطعه را چنان ساید که در هم چفت شوند، و در نهایت تصویری بدون درز از موضوع ارائه دهند. به نظر من، این مقاله واجد چنین وضعی است.
۴ بولتون و پارک ۲ از میان مقالات ترجمه‌ای، «بولتون و پارک» بیش از همه پسندیدم. مزیت‌های این مقاله موضوع جذاب آن است. موضوعْ موضوعی اجتماعی‌است، داستان‌واردگی خوبی می‌دارد، فضای تاریخی و حقوقی عصر ویکتوریایی را بازنماییده‌است. کمی ویراستاری فنی نثر مقاله را بهبود خواهد داد.
۵ اوتنپیشتی ۱ مایل بودم به این مقاله نمرهٔ بالاتری بدهم، چراکه موضوعی تخصصی و فاقد جذابیت ذاتی‌است، فلذا پرداختن به چنین موضوعی دست‌مریزاد می‌دارد، دودیگر این‌که مقاله نه ترجمه‌ای، که تحریری‌است، و این امر خود دست‌مریزاد را دوچندان می‌کند. با این احوال، چرا «اوتنپیشتی» را در واپسین رده نهادم؟ دیباچهٔ مقاله که همانا ویترین مقاله است، از عهدهٔ نمایاندن چیستی موضوع و گسترهٔ موضوعی مندرج در بدنهٔ مقاله برنیامده‌است. به‌طور خلاصه، قرارگرفتن «اوتنپیشتی» در فهرست من مدیون جهد نویسنده در پرداختن به موضوعی سخت است، و تخصیص پایین‌ترین نمره بدان به این دلیل است که کار دیباچهٔ مقاله به‌خوبی درنیامده‌است.
داور دوم: RousouR
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ دیوید فینچر ۵ کار حرفه‌ای و از روی دل. مدتها روی آن کار شده و مبنای خوبی هم در ویکی انگلیسی دارد.
۲ مریلین مونرو ۴ به نظرم رفتن به سراغ موضوعاتی از این دست، در زبان فارسی مشکلات ذاتی خود را دارد. با تلاش و بر مبنای مقاله برگزیده در انگلیسی، کار را به گمب رسانده‌اند. امتیاز خود مقاله کمتر است اما بولتون و پارک را نیز در گمب دارند. آمیک خوبی هم دارد.
۳ و کوهستان به طنین آمد ۳ با آنکه در ویکی انگلیسی، مقاله در همان سال ۲۰۱۳ خوب شد اما تلاش‌های قبلی در ویکی‌فا (۲۰۱۸ و ۲۰۱۹) ناموفق بودند. خوب شدن مقاله در بار سوم بازتابی از تجربهٔ خوب کردن‌های سال گذشته است.
۴ ایمی آدامز ۲ ترجیح میدادم از موضوع سینما سه انتخاب در لیگ نداشته باشم اما کار شخص سومی است و بر مبنای برگزیدهٔ انگلیسی خوب انجام گرفته است.
۵ اوتنپیشتی ۱ (کار خود و ...) متنی باستانی و خوانشی مرجع‌شده از آن. در این خوانش، «پندهای سه‌گانه» و ارتباطشان با سطرهای پایانی، تصویر دقیق‌تری از حماسه را با خود دارد. در نتیجه، به رویکرد امروزی به این متن و سایر متن‌های مشابه یاری می‌رساند.
داور سوم: جـیپیوتر
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ و کوهستان به طنین آمد ۵ موضوع جذاب برای مخاطب فارسی‌زبان، نثر خوب، پرداختن به ابعاد بومی موضوع، ارجاعات کاملاً استاندارد و منظم و استفادهٔ متناسب از تصاویر. به برگزیدگی نیز بسیار نزدیک است.
۲ دیوید فینچر ۴ موضوع قابل توجه و مهم، نثر مناسب، ارجاع‌دهی استاندارد، وجود مقاله‌های وابسته و محتوای مرتبط در پروژه‌های خواهر، استفادهٔ مناسب و منظم از تصاویر، طرح‌بندی و بخش‌بندی استاندارد.
۳ سندرم تجرد در ژاپن ۳ موضوع جالبی دارد، اما نسبت به دو مورد قبلی جذابیتش کمتر است. واضح و خوانا نوشته شده و به تناسب از تصاویر مرتبط نیز در آن استفاده شده است. نمودارهای آن به فارسی هستند و تنها یک پیوند قرمز در متنش دیده می‌شود.
۴ مریلین مونرو ۲ کامل و شامل است و به‌جز در بخش منابع، پیوند قرمزی در متنش دیده نمی‌شود. چیدمان تصاویر و بخش‌بندی‌ها می‌توانست بهتر باشد. ارجاع‌ها و منابع نیز منظم و تمیز هستند.
۵ بولتون و پارک ۱ موضوعش منطبق با مسائل روز است و اطلاعات مفیدی در خصوص همجنس‌گرایی در طول تاریخ ارائه می‌دهد. کمی از نظر رعایت شیوه‌نامهٔ بخش‌بندی، خصوصاً در بخش‌های پایانی مشکل دارد و قرار دادن تصاویر در سمت راست نیز باعث بروز مشکلات نمایشی شده است. اما در کل مقالهٔ خوب و قابل قبولی است.

لیگ نعنایی[ویرایش]

در این لیگ، ۱۳ مقاله حاضر بودند که ۱۰ مقاله به جدول رده‌بندی راه پیدا کردند. سکه‌های ساسانی و آترا-هاسیس برای مرحله بعدی انتخاب شدند. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۵۸ (UTC)[پاسخ]

جمع‌بندی داوری مقدماتی لیگ نعنایی
رتبه نام مقاله امتیاز داور اول امتیاز داور دوم امتیاز داور سوم جمع امتیاز
۱ سکه‌های ساسانی ۴ ۵ ۰ ۹
۲ آترا-هاسیس ۰ ۲ ۵ ۷
۳ اتومبیل‌دزدی بزرگ ۴ ۵ ۰ ۰ ۵
۳ دین رومی ۰ ۴ ۱ ۵
۵ دین و باروری ۱ ۰ ۳ ۴
۵ سایپا شاهین ۰ ۰ ۴ ۴
۷ هانتینگ گراند ۳ ۰ ۰ ۳
۷ تنسر ۰ ۳ ۰ ۳
۷ نبرد ویازما–بریانسک ۰ ۱ ۲ ۳
۱۰ داستان توکیو ۲ ۰ ۰ ۲
داور اول: استارتسلا
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ اتومبیل‌دزدی بزرگ ۴ ۵ اول از همه موضوع خود مقاله که بسیار خاطره‌انگیز است؛ لید این مقاله بسیار دقیق است و ترجمه خوانایی دارد، و خواننده را به سمت خواندن کامل این مقاله جذب می‌کند. همچنین پانویس‌ها و منابع به خوبی یاد شده‌است. چندین پیوند قرمز هم وجود دارد که نسبت به پیوندهای موجود وضعیت خوبی دارد.
۲ سکه‌های ساسانی ۴ فارغ از لید طولانی، موضوع مقاله به خوبی در مقاله گنجانده شده‌است و مطالب به طور کامل خوانا و قابل درک است؛ بخش «سکه‌ها به تفکیک شاهان» جذاب‌ترین بخش مقاله است، ریز به ریز دربارهٔ اشکال مختلف سکه‌ها در دوران شاهان مختلف توضیح داده شده‌است و مشکلی ندارد. پیوند قرمز در مقاله مشاهده نشد به جز یک پیوند که در بخش منابع وجود دارد.
۳ هانتینگ گراند ۳ موضوع مقاله جذاب است و در لید به جزئیات اصلی بازی اشاره شده‌است که خواننده را به خواندن ادامه مقاله وادار می‌کند. بر روی بخش «گیم‌پلی» و «داستان» به خوبی کار شده‌است و شیوه‌نامه رعایت شده‌است. پیوند قرمز در مقاله وجود دارد و در منابع این تعداد بیشتر است.
۴ داستان توکیو ۲ لید مقاله موضوع را به خوبی پوشش داده‌است و موضوعش برایم جذاب است. بخش‌های مختلف مقاله از جمله بازیگران و داستان بسیار دانشنامه‌ای و کامل است. پیوند قرمزی وجود ندارد
۵ دین و باروری ۱ مقاله‌ای خوب و کامل است و موضوعش می‌تواند برای خواننده جذاب باشد، اما در بخش‌هایی از مقاله عدم رعایت شیوه‌نامه مشاهده می‌شود و چند کلمه‌ای پشت هم تکرار شده‌است.
داور دوم: Nightdevil
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ سکه‌های ساسانی ۵ نوشتار ارزش دانشنامه‌ای والایی دارد و نگارنده نیز عموم جوانب را با استناد به منابع معتبر پوشش داده و از تصاویر مرتبط به‌شکلی مفید استفاده کرده‌است.
۲ دین رومی ۴ گستردگی منابع و موضوعاتی که در بازه تحت پوشش نوشتار می‌گنجد بسیار است اما به‌نظر نگارنده توانسته تا حدی به نوشتار ساختار و شمولیت بدهد.
۳ تنسر ۳ نوشتاری مهم، که نگارنده با وجود کمبود منابع در این زمینه (بر خلاف دین رومی) توانسته با رعایت اصول گمخ و عدم خروج از گستره موضوع مقاله‌، آن را به ۳۵۰۰ کلمه برساند و از نظر شکلی هم ایرادی بر آن وارد نیست.
۴ آترا-هاسیس ۲ نوشتار مشخصا نتیجه پژوهش کافی در منابع است و کلیات موضوع را پوشش می‌دهد.
۵ نبرد ویازما–بریانسک ۱ نوشتار جوانب موضوع را پوشش می‌دهد و به‌نظر در استناد به منابع معتبر دقت به خرج رفته‌است.
داور سوم: آرش
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ آترا-هاسیس ۵ پژوهشی جامع بر پایهٔ منابعی معتبر در موضوعی تخصصی و ملال‌آور! جامعیت مقاله قابل قبول است. شیوه‌نامه رعایت شده‌است. نثر مقاله نیازمند ویراستاری است تا ابهام از برخی جملات زدوده شود.
۲ سایپا شاهین ۴ بازدید مقاله به‌طرز شگفت‌انگیزی بالا است. نوشتن مقالاتی که چند ده هزار خوانندهٔ دست‌به‌نقد می‌دارند، مصداق مشتری‌مداری است، و بر اعتبار و ضریب نفوذ ویکی‌پدیای فارسی خواهد افزود. تخصیص نمرهٔ ۴ به شاهین بدین معنا نیست که مقاله فاقد ایراد است، یا از این بهتر نمی‌تواند شد.
۳ دین و باروری ۳ نویسنده ارتباط میان دو متغیر را پژوهیده‌است، از این روی، مقاله شأن تحقیقی می‌دارد. موضوع نیز از مسائل مبتلابه ایرانیان است، فلذا برای خوانندهٔ غالباً ایرانی جذابیت می‌تواند بود. با این حال، پرداختن به ارتباط میان متغیر دین و باروری بضاعتی بیش از این‌ها را می‌دارد. مقاله در شیوه‌نامه، به‌ویژه در ارجاعات، ضعف‌هایی می‌دارد، چه اگر نداشتی، نمرهٔ فزون‌تری بدادمی.
۴ نبرد ویازما–بریانسک ۲ موضوعی محدود (مطالعهٔ موردی؟) که به‌خوبی از کار درآمده‌است. نثر مقاله مقبول است، و ارجاعات آن استاندارد. در کل، مقالاتی که مصداق مطالعهٔ موردی استند، اگر بخشی از طرحی کلان‌تر باشند، برای رشد دانشنامه بسیار مفید اند (راهبرد پایین به بالا).
۵ دین رومی ۱ موضوع بدیع است، و خوانندهٔ فارسی‌زبان به منابع اندکی در این باره دسترسی می‌دارد. نکتهٔ آموزندهٔ دین رومی این است که خواننده درمی‌یابد که تا پیش از عصر مدرن، همهٔ امور درون قسمی از نظامات متافیزیکی معنامند می‌شده‌است. به تعبیری، هیچ امری بیرون از اراده‌هایی که سر در آسمان داشتند، وجود نمی‌داشت.

مقاله برگزیده سال[ویرایش]

لیگ خردلی[ویرایش]

در این لیگ، ۸ مقاله حاضر بودند که هر ۸ مقاله به جدول رده‌بندی راه پیدا کردند. فتح تهران و خدای جنگ: خیانت برای مرحله بعدی انتخاب شدند. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۱۲ (UTC)[پاسخ]

جمع‌بندی داوری مقدماتی لیگ خردلی
رتبه نام مقاله امتیاز داور اول امتیاز داور دوم امتیاز داور سوم جمع امتیاز
۱ فتح تهران ۴ ۵ ۴ ۱۳
۲ خدای جنگ: خیانت ۲ ۱ ۵ ۸
۳ زیاریان ۵ ۰ ۲ ۷
۳ قیام و محاصره مشروطه‌خواهان تبریز ۰ ۴ ۳ ۷
۵ بی‌بی‌خانم استرآبادی ۰ ۳ ۱ ۴
۶ گیلگمش ۳ ۰ ۰ ۳
۷ لارستان کهن و فرهنگ لارستانی ۰ ۲ ۰ ۲
۸ ابن ربن طبری ۱ ۰ ۰ ۱
داور اول: RousouR
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ زیاریان ۵ بزرگترین صورت فلکی در منظومهٔ مقاله‌های برگزیده‌ای که ساخته‌اند. عصاره‌اش را (قابوس‌نامه و مرزبان‌نامه) در گمب دارند. سراغ معماری آن (برج گنبد قابوس) نیز رفته‌اند. به نظرم صرفِ گردآوری منابع در این زمینه، ارزشمند است.
۲ فتح تهران ۴ آخرین مقاله دختر. کاری که با طمانینه انجام گرفته و با صبر به نتیجه رسیده است.
۳ گیلگمش ۳ (کار خود و ...) مقاله از پارسال تغییر چندانی نکرده است اما هر آنچه باید در حماسه گیلگمش آمده است.
۴ خدای جنگ: خیانت ۲ کاری بر مبنای برگزیده انگلیسی و همراه با برگزیده کردن خدای جنگ: روح اسپارت (مدتها پیش).
۵ ابن ربن طبری ۱ کاری شسته‌ورفته در حیطه‌ای با منابع محدود.
داور دوم: جـیپیوتر
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ فتح تهران ۵ موضوع مهم، خصوصاً در سال‌های اخیر. نثر مقاله عالی است و ضمن خلاصه‌نویسی به‌خوبی از مراحل و وقایع مختلف مربوط به موضوع پرداخته است. منبع‌دهی استاندارد و منظمی دارد و از نظر من یک مقالهٔ تاریخی کامل و حرفه‌ای است.
۲ قیام و محاصره مشروطه‌خواهان تبریز ۴ از جملهٔ مقاله‌هایی که در سال‌های اخیر کیفیت و شمول آن‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. ارجاع‌دهی و بخش‌بندی مناسبی دارد، اما اندازهٔ تصاویر بدنهٔ مقاله کمی نامناسب است.
۳ بی‌بی‌خانم استرآبادی ۳ باز هم از جمله مقاله‌هایی است که این روزها برای فارسی‌زبانان اهمیت زیادی پیدا کرده است. برای مخاطبان جذابیت زیادی دارد و یک زندگی‌نامهٔ مفید و کامل است.
۴ لارستان کهن و فرهنگ لارستانی ۲ مقالهٔ خوب و کاملی است، اما اشکالاتی جزئی دارد. برای مثال پیوندهای قرمزش زیاد هستند و به پروژه‌های خواهر پیوندی ندارد.
۵ خدای جنگ: خیانت ۱ از آن گیم‌هایی است که کمتر گیمری هست که در موردش نشنیده باشد و از همین روی موضوعش دارای اهمیت است. متن و اطلاعات موجود در مقاله نیز با وجود اختصار و کوتاهی مقاله، کامل و شامل است.
داور سوم: استارتسلا
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ خدای جنگ: خیانت ۵ این بازی را خودم انجام دادم و بسیار خاطره‌انگیز است. موضوع مقاله صددرصد جذاب است (حداقل برای من و برای خواننده‌ای که گیمر باشد صددرصد جذاب است). قواعد در شیوه‌نامه رعایت شده و نکات مهم در آن ذکر شده‌است. همچنین بخش‌های دیگر نکات اصلی را پوشش داده‌اند.
۲ فتح تهران ۴ موضوعی تاریخی و جذاب؛ لید نثر است و در عین سادگی به خوبی انتظارات از یک لید را برآورده کرده‌است. شماری نه چندان زیاد پیوند قرمز در متون مقاله وجود دارد. در کل مقاله‌ای کامل و برای خواننده (خصوصاً ایرانیان) جذاب است.
۳ قیام و محاصره مشروطه‌خواهان تبریز ۳ موضوع و مقاله‌ای مربوط به فتح تهران که کاملی و جزئیاتش همانند فتح تهران است. بخش «منبع‌شناسی» برایم جذاب بود و به خوبی به آن اهمیت داده شده‌است.
۴ زیاریان ۲ نثر می‌نویسم. مقاله‌ای تاریخی و کامل. «منبع‌شناسی» مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش است. پیوند قرمز وجود دارد
۵ بی‌بی‌خانم استرآبادی ۱ موضوع مقاله تاثیرگذار بود. لید مقاله بلند است و می‌توانست نثر شود. بخش‌های مقاله موضوعات خود را کامل توضیح داده‌اند. بی عیب و نقص

لیگ گندمی[ویرایش]

در این لیگ، ۷ مقاله حاضر بودند که هر ۷ مقاله به جدول رده‌بندی راه پیدا کردند. کرتیر و استبداد صغیر برای مرحله بعدی انتخاب شدند. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۲۵ (UTC)[پاسخ]

جمع‌بندی داوری مقدماتی لیگ گندمی
رتبه نام مقاله امتیاز داور اول امتیاز داور دوم امتیاز داور سوم جمع امتیاز
۱ کرتیر ۲ ۵ ۳ ۱۰
۱ استبداد صغیر ۴ ۱ ۵ ۱۰
۳ عباس میرزا ۵ ۴ ۰ ۹
۴ دین الهی ۳ ۲ ۲ ۷
۵ نرگاو آسمان ۰ ۳ ۱ ۴
۵ گتسبی بزرگ ۰ ۰ ۴ ۴
۷ انقلاب مشروطه ۱ ۰ ۰ ۱


داور اول: Nightdevil
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ عباس میرزا ۵ مقاله سال‌ها در دیگ گمخ و گمب جا افتاده و الان خوشمزه و خوشرنگ و آماده سرو با پیاز و دوغ و سنگک است.
۲ استبداد صغیر ۴ نوشتاری مهم، جذاب و تحقیق‌شده با نثر روان که ساختار مناسبی هم دارد.
۳ دین الهی ۳ نوشتاری جذاب و مستند به منابع معتبر که نثری روان و قابل درک هم دارد.
۴ کرتیر ۲ نوشتاری با اهمیت دانشنامه‌ای بالا که مستندبودن و تحقیق‌شدگی‌اش را می‌توان در حد مقالات مجلات دانشگاهی دانست، ولی شاید بهتر بود حداقل لید آن برای مخاطب عام قابل وصول‌تر باشد.
۵ انقلاب مشروطه ۱ یکی از مهم‌ترین مداخلی است که در دانشنامه باید برایش مقاله برگزیده داشته باشیم. نوشتار نثر خوب و منابع معتبر دارد ولی به نظر هنوز برای جامع‌تر کردن آن جای کار هست.
داور دوم: آرش
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ کرتیر ۵ بازخوانی فراز و فرود کرتیر برای فهم جایگاه مزدیسنا در ایرانشهر ضروری‌است، این از اهمیت موضوع. نثر مقاله نیز روان و فهم‌پذیر است. منابع نیز همه آکادمیک اند.
۲ عباس میرزا ۴ زندگانی عباس میرزا قرین مواجههٔ فکری ایرانیان با تمدن جدید غرب، و پرسش از انحطاط ایران بود. البته موضوع مقاله این مواجهه نیست، لیک در خلال شرح زندگانی عباس میرزا، این مواجهه و به تبع آن، پاسخ‌های نوسازانهٔ ایرانیان که عمدتاً به مرکزیت تبریز پی‌گیری می‌شد، پوشش داده شده‌است.
۳ نرگاو آسمان ۳ موضوعْ منحصربه‌فرد است، به‌ویژه که نمونه‌ای از جایگاه کهن‌الگوها در اساطیر را در روانکاوی و روان‌شناسی نشان می‌دهد.
۴ دین الهی ۲ شخصاً از این مقاله بسیار آموختم. موضوعی مانند «دین الهی» پویایی فکری در جامعهٔ متکثر هندوستان عصر گورکانی را به‌خوبی نشان می‌دهند. نثر مقاله روان است، و پوشش موضوع جامع!
۵ استبداد صغیر ۱ مقاله از نظر زمانی کرانه‌مند است، و به‌خوبی از عهدهٔ پوشش دورهٔ مورد نظر برآمده‌است. در عین تحلیلی بودن، داستان‌وارگی در خط سیر مقاله رعایت شده‌است، و این امر خواندن مقاله را آسان کرده‌است. نثر مقاله روان است، و ارجاعات استاندارد.
داور سوم: RousouR
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ استبداد صغیر ۵ گفتنی‌ها در گمخ و گمب آن گفته شده است. یکی دیگر از مقاله‌های دختر و کاری که با طمانینه و صبر زیاد انجام و به نتیجه رسید.
۲ گتسبی بزرگ ۴ گرچه از سال گذشته تغییری نکرده اما در ارزیابی پارسالم از آن تغییر چندانی ایجاد نشده است.
۳ کرتیر ۳ رویکرد مناسب به منابع و توجه به موضوعی اصلی که در آمیک نیز بازتابش داده‌اند.
۴ دین الهی ۲ رویکرد پژوهشی به موضوع خوبی که کمتر به آن توجه شده است. (پیش از این با جهروکه درشن به نوعی دیگر به موضوع توجه شد.)
۵ نرگاو آسمان ۱ (متاسفانه باز هم کار خود و ...) کارِ در جریانی‌ست تا صرفا به واسطه لوح VI گیلگمش اکدی و یا شعر سومری شناخته نشود و تمامیِ زبان‌های منطقهٔ گسترده‌ای را فرابگیرد.

فهرست برگزیدهٔ سال[ویرایش]

لیگ لیمویی[ویرایش]

در این لیگ، ۱۲ مقاله حاضر بودند که ۷ مقاله به جدول رده‌بندی راه پیدا کردند. اگرچه از هر لیگ دو مقاله بالا می‌رود، در مورد فهرستها چون فقط یک لیگ داریم، برای این که در مرحله نهایی بیش از دو نامزد داشته باشیم، از این لیگ سه مقاله صعود کند بهتر است. بنابراین فهرست دولت‌های صلیبی، گل ملی و جایزه ساخاروف برای مرحله بعدی انتخاب شدند. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۴۲ (UTC)[پاسخ]

جمع‌بندی داوری مقدماتی لیگ لیمویی
رتبه نام مقاله امتیاز داور اول امتیاز داور دوم امتیاز داور سوم جمع امتیاز
۱ فهرست دولت‌های صلیبی ۲ ۵ ۵ ۱۲
۲ گل ملی ۴ ۲ ۳ ۹
۳ جایزه ساخاروف ۵ ۳ ۰ ۸
۴ آثار و جایزه‌های مریلین مونرو ۰ ۴ ۰ ۴
۴ فهرست آثار ابوالحسن صبا ۰ ۰ ۴ ۴
۶ فهرست انواع سوشی ۳ ۰ ۰ ۳
۶ فهرست حافظه جهانی در ایران ۱ ۰ ۲ ۳
۸ فهرست دریافت‌کنندگان نشان صلیب شوالیه با برگ‌های بلوط، شمشیرها و الماس‌ها ۰ ۱ ۱ ۲


داور اول: جـیپیوتر
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ جایزه ساخاروف ۵ موضوع روز (به‌دلیل اعطای جایزهٔ ۲۰۲۳ به مهسا امینی و جنبش زن، زندگی، آزادی)؛ چینش دقیق و مناسب فهرست و استفادهٔ صحیح و به‌جا از تصاویر.
۲ گل ملی ۴ موضوع جذاب، فهرست تمیز و منظم، منبع‌دهی کامل و حرفه‌ای، توضیحات کامل و کافی، و بخش‌بندی صحیح و استاندارد. ضمن این که در ویکی‌پدیای انگلیسی هم صفحهٔ متناظر ندارد و به‌نظر می‌رسد یک مقالهٔ تألیفی باشد. هرچند که اگر هم چنین نباشد، چیزی از بهترین بودن این فهرست کم نمی‌شود.
۳ فهرست انواع سوشی ۳ فهرست کامل و جذاب و استفادهٔ مناسب از تصاویر. فقط محتوای بخش پیوند به بیرونش فارسی است، اما راست‌چین شده.
۴ فهرست دولت‌های صلیبی ۲ موضوع تاریخی و مهم؛ منبع‌دهی مناسب و یادداشت‌ها و توضیحات کافی فهرست.
۵ فهرست حافظه جهانی در ایران ۱ موضوع جذاب برای مخاطب فارسی‌زبان؛ توضیحات کافی و کامل در دیباچه و بخش اهداف؛ تصاویر کافی برای آیتم‌های فهرست (البته به‌جز آن دو مورد که اگر آن‌ها هم تصویر داشتند بهتر می‌شد).
داور دوم: استارتسلا
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ فهرست دولت‌های صلیبی ۵ فهرستی با موضوعی تاریخی که بسیاری را یاد سری بازی‌های جنگ‌های صلیبی می‌اندازد. لید بلند است اما توضیحات به جایی گنجانده شده‌است. توضیحات بخش «فهرست دولت‌های صلیبی» کامل و دقیق است. بخش منابع و پانویس هم بدون مشکل هستند.
۲ آثار و جایزه‌های مریلین مونرو ۴ یکی از محبوب‌ترین بازیگرهایی که به آن علاقه دارم. لید حرفه‌ای است و شخصی که خواه یا ناخواه به این فهرست منتقل می‌شود را مجذوب می‌کند. تصاویر باعث روح دادن به مقاله‌ها می‌شوند و از آن در این فهرست به درستی استفاده شده‌است. پانویس و منابع بدون مشکل هستند.
۳ جایزه ساخاروف ۳ موضوعی جذاب و تأثیرگذار. لید خلاصه و نثر. توضیحاتی در فهرست گنجانده شده‌است که اطلاعات کامل از موضوع را تا جای ممکن پوشش می‌دهد. منابع به خوبی یاد شده‌است و پیوند قرمزی وجود ندارد.
۴ گل ملی ۲ باعث افزایش اطلاعات حداقل دربارهٔ ویژگی‌ها و جزئیات هر کشور می‌شود. بهتر می‌بود لید نثر می‌شد و با ترفندی خواننده را به ادامه فهرست می‌کشاند. در هر صورت فهرست و توضیحات قابل درک و کامل است. بخش کوچکی از پانویس‌ها مشکل داشتند
۵ فهرست دریافت‌کنندگان نشان صلیب شوالیه با برگ‌های بلوط، شمشیرها و الماس‌ها ۱ تاریخی و ارزشمند. لید نثر است و مهم‌ترین بخش هر مقاله لید آن است که بهتر است نثر باشد. فهرست منظم و مرتب است اما پیوندهای قرمز به آن تعداد، برای یک فهرست برگزیده زیاد است.
داور سوم: Nightdevil
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ فهرست دولت‌های صلیبی ۵ فهرست مهم و بی‌نقص با نثر خوب در متون، طراحی عالی جداول، و منابع معتبر
۲ فهرست آثار ابوالحسن صبا ۴ فهرست مفید و کامل با طراحی خوب و ساختار و نثر روان
۳ گل ملی ۳ فهرست مفید و دانشنامه‌ای جامع و مانع که طراحی خوبی هم دارد. برخی منابع به نظر لزوما اعتبار لازم را نداشته باشند.
۴ فهرست حافظه جهانی در ایران ۲ فهرست مفید یا طراحی و ساختار خوب و نثر روان متون
۵ فهرست دریافت‌کنندگان نشان صلیب شوالیه با برگ‌های بلوط، شمشیرها و الماس‌ها ۱ فهرست مفید با طراحی و ساختار خوب و منابع معتبر

گمخ سال[ویرایش]

لیگ بادامی[ویرایش]

در این لیگ، ۱۳ گمخ حاضر بودند که ۸ گمخ به جدول رده‌بندی راه پیدا کردند. اگرچه از هر لیگ دو گمخ بالا می‌رود، در این لیگ، دو گمخ امتیاز برابر داشتند و مشترکاً در جای دوم قرار گرفتند. بنابراین از این لیگ سه گمخ صعود کرد: ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/و کوهستان به طنین آمد ۳، ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/مریلین مونرو و ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/کنستانتین یکم برای مرحله بعدی انتخاب شدند. ٪ مرتضا (بحث) ‏۳ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۵۴ (UTC)[پاسخ]

جمع‌بندی داوری مقدماتی لیگ بادامی
رتبه نام مقاله امتیاز داور اول امتیاز داور دوم امتیاز داور سوم جمع امتیاز
۱ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/و کوهستان به طنین آمد ۳ ۴ ۵ ۵ ۱۴
۲ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/مریلین مونرو ۱ ۴ ۴ ۹
۲ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/کنستانتین یکم ۵ ۲ ۲ ۹
۴ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/سندرم تجرد در ژاپن ۳ ۰ ۱ ۴
۵ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/تپه‌ای که از آن بالا می‌رویم ۰ ۰ ۳ ۳
۵ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/دیوید فینچر ۰ ۳ ۰ ۳
۷ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/اوتنپیشتیم ۲ ۰ ۰ ۲
۸ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/برج ساعت ۳ ۰ ۱ ۰ ۱
داور اول: آرش
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ کنستانتین یکم ۵ بحث درگرفته در این گمخ سنگین می‌نماید، و جنبه‌های گوناگونی از مقاله به پرسش کشیده شده‌است.
۲ و کوهستان به طنین آمد ۴ تخصیص نمرهٔ ۴ بدین گمخْ ارج نهادن به راه درازی‌است که خوبیدن این مقاله در چارچوب سه گمخ طی کرده‌است. پایمردی نامزدکنندگان و ناظران گوناگونی که در این سه گمخ شانه‌به‌شانهٔ هم کار کردند، تعین روح همکاریِ معطوف به خیر جمعی است، امری که به زعم من بسیار ستوده است.
۳ سندرم تجرد در ژاپن ۳ گمخ سنگین و چند وجهی بود، و نویسنده و ناظران تعامل انتقادی خوبی با هم داشتند.
۴ اوتنپیشتیم ۲ چنان‌که نگارش مقالات تخصصی سخت و ملال‌آور است، داوری آن‌ها نیز ایدون است. این گمخ از این روی ستوده است.
۵ مریلین مونرو ۱ گمخ پرکاربری بود، و مقاله را میان پتک ناظران و سندان نویسندگان خوب چکش‌کاری کرد. نمرهٔ ۱ از این روی است که مقاله ترجمه است. به باور من، بخش مهمی از گمخ مقالات ترجمه‌ای در ویکی‌پدیای مبدأ انجام شده‌است.
داور دوم: RousouR
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ و کوهستان به طنین آمد ۵ نامزدکننده مانند اغلب وقتها با سرعت و دقت کار را انجام داده‌اند اما انتخاب این گمخ برای تقدیر از بررسی‌کننده است: تجربهٔ برآمده از گمخ‌های گوناگون در تشخیص ورودِ حداقلی به گمخ سوم (نمونه دیگر: اوتنپیشتی) و پیشنهادِ داده‌شده در گمخ دوم نمایان است.
۲ مریلین مونرو ۴ گمخ پرحضوری که جنبه‌های مختلف موضوع در آن بررسی شده و بهبود یافته (به خصوص جنبه فنی). جمع‌بندی‌کننده نیز هم بررسی کرده‌اند و هم پس از گمخ به کمک ادامه داده‌اند.
۳ دیوید فینچر ۳ یکی از بررسی‌‌کننده‌گان در سایر گمخ‌ها نیز بوده‌اند. به نظرم در اینجا شیوه ایشان خوب انتخاب شده است.
۴ کنستانتین یکم ۲ گمخ پرحضور و بحث.
۵ برج ساعت ۳ ۱ گمخی با پیچیدگی‌های خاص.
داور سوم: جـیپیوتر
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ و کوهستان به طنین آمد ۵ گمخ ۱۲ روزه‌ای که اولین بررسی آن پس از ۳ روز انجام شده و نامزدکننده هم در ۱۰ دقیقه اشکالات مطرح‌شده را برطرف کرده است! بررسی دوم هم پس از ۳ روز انجام شده و نامزدکننده دوباره در کمتر از ۳ ساعت پاسخ داده است. چنین گمخی قطعاً بهترین است.
۲ مریلین مونرو ۴ نامزدکننده برای خوب شدن این مقاله زحمت زیادی کشیده و حتی به‌خاطر دارم بدون این که منتظر بررسی بماند، خودش برای رفع اشکالات دست به کار شده بود و از من و چند کاربر دیگر هم درخواست کمک کرد. مقاله را از نظر کیفیت و موارد دیگری نظیر پیوندهای قرمز تا حد برگزیدگی رسانده و بخش عمدهٔ معیارهای برگزیدگی نیز برآورده می‌شود. بررسی‌کننده نیز به‌قول معروف مو را از ماست کشیده و بررسی‌های دقیق ایشان منجر به بهبود بیش از پیش مقاله شده است.
۳ تپه‌ای که از آن بالا می‌رویم ۳ اشکالات پیش از گمخ برطرف شده‌اند و چند اشکال جزئی مطرح‌شده در گمخ هم خیلی سریع رفع شده‌اند. گمخی که پس از نامزد شدن خیلی سریع بتوان آن را جمع‌بندی کرد از نظر ایدئال است و موجب پویایی پروژه می‌شود.
۴ کنستانتین یکم ۲ خواندن گفتگوهای دوستانه و محترمانهٔ کاربران در این گمخ برایم بسیار لذت‌بخش بود. نمونه‌ای کامل از همکاری کاربران و مشارکت جمعی برای نگارش دانشنامه‌ای باکیفیت. اگر جایزه‌ای برای «مشارکت جمعی برگزیده» یا «کار تیمی برگزیده» داشتیم، این گمخ با اختلاف اول بود.
۵ سندرم تجرد در ژاپن ۱ بررسی‌های دقیق و جزء به جزء متن مقاله و البته عنوان آن.

لیگ پرتقالی[ویرایش]

در این لیگ، ۱۳ گمخ حاضر بودند که ۱۰ گمخ به جدول رده‌بندی راه پیدا کردند. ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/دین و باروری و ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/سکه‌های ساسانی برای مرحله بعدی انتخاب شدند. ٪ مرتضا (بحث) ‏۳ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۶:۵۰ (UTC)[پاسخ]

جمع‌بندی داوری مقدماتی لیگ پرتقالی
رتبه نام مقاله امتیاز داور اول امتیاز داور دوم امتیاز داور سوم جمع امتیاز
۱ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/دین و باروری ۰ ۴ ۵ ۹
۲ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/سکه‌های ساسانی ۵ ۰ ۱ ۶
۳ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/سایپا شاهین ۰ ۳ ۲ ۵
۳ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/نبرد دوگانه ویازما–بریانسک ۰ ۵ ۰ ۵
۵ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/آترا-هاسیس ۰ ۰ ۴ ۴
۵ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/اتومبیل‌دزدی بزرگ ۴ ۴ ۰ ۰ ۴
۷ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/هانتینگ گراند ۱ ۲ ۰ ۳
۷ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/لکس یولیا و پاپیا ۳ ۰ ۰ ۳
۷ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/دین در روم باستان ۰ ۰ ۳ ۳
۷ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/داستان توکیو ۲ ۱ ۰ ۳


داور اول: استارتسلا
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ سکه‌های ساسانی ۵ اگر بحث بر سر فهرست یا مقاله بودن بحث نمی‌شد زودتر گمخ جمع‌بندی می‌شد. اما، گمخی کوتاه و خوبی است. اینکه یک کاربر بدون مشکلات زیاد و زمان‌بر مقاله‌ای را نامزد می‌کند و سریع هم خوب می‌شود نشان از تلاش و پشتکار زیادی دارد
۲ اتومبیل‌دزدی بزرگ ۴ ۴ روحیه همکاری و مشارکتی در این گمخ به خوبی دیده می‌شود. با وجود طولانی شدن آن گمخ ارزشمندی است. (خروجی مناسب)
۳ لکس یولیا و پاپیا ۳ مشارکت پایین در این گمخ می‌تواند جالب باشد که وقت زیادی از کاربر مشارکت‌کننده در این گمخ نگرفته‌است. گمخ بدون دردسر و حاشیه
۴ داستان توکیو ۲ این هم مانند دیگر فهرست انتخاب شده سریع و راحت بوده‌است. بررسی‌ها دقیق و رفع مشکلات دقیق‌تر و سریع‌تر
۵ هانتینگ گراند ۱ گمخی خوب و تقریباً سریع.
داور دوم: Nightdevil
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/نبرد دوگانه ویازما–بریانسک ۵ بررسی‌کننده با انرژی و دقت بسیار مقاله را از جوانب متعدد بازخوانی کرده و باعث بهبود آن شده‌است. امیدوارم به‌شکلی به پروژه بازگردند.
۲ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/دین و باروری ۴ ناظر در دو-سه هفته نوشتار را بررسی کرده و بدون مسامحه بر سر معیارهای گمخ فرآیند را باسرعت پیش برده‌است.
۳ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/سایپا شاهین ۳ مقاله در نتیجه فرآیند گمخ بهبود یافته‌است و این امر گمخ را چندان طویل نکرده.
۴ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/هانتینگ گراند ۲ ناظر در مدت نسبتا کوتاه به نگارنده کمک کرده تا نثر ترجمه و ساختار نوشتار بهبود یابد.
۵ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/داستان توکیو ۱ نثر نوشتار و به‌ویژه انتخاب واژگان صحیح‌تر و دقیق‌تر در پی فرآیند گمخ بهبود چشمگیری داشته‌است.
داور سوم: آرش
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ دین و باروری ۵ تعامل میان ناظر و نویسندهْ سازنده و آموزنده بود، و در تکوین صورت نهایی مقاله پژواک یافت. این امر نیز ناشی از گستردگی و چند-وجهی-بودن موضوع ناشی می‌شود. ناظر از عقل انتقادی خود بهره گرفته، پرسش‌هایی مطرح کرده، و نویسنده در پاسخ به این پرسش‌ها مقاله را بازسامانیده‌است. این تعامل برای من واجد اهمیت است.
۲ آترا-هاسیس ۴ مباحث مطروحه در این گمخ چند وجهی است. از نثر و شیوایی زبان مقاله گرفته، تا یافتن منابع جدید. ملال ذاتی چنین مقالاتی کار نگارش و نظارت را سخت، و البته درخور تقدیر می‌کند.
۳ دین رومی ۳ نگارش و نظارت بر ابرمقالات (به‌قول مرتضا) ذاتاً کار دشواری است. این امر دشوار در گمخ دین رومی وضوحاً به چشم می‌آید.
۴ سایپا شاهین ۲ تعامل میان نویسنده و دیگر کاربران در بهبودی محتوای مقاله درخور تقدیر است.
۵ سکه‌های ساسانی ۱ کلیت گمخ به تمییز ماهیت نوشتار از میان «فهرست» یا «مقاله» بودن مصروف شده‌است. این در حالی‌است که در یک نگاه سرسری من، ضعف‌هایی در مقاله به چشم می‌آید که در روند گمخ به حاشیه رفتند. ممکن است بپرسید که ای آرش! با وجود این انتقادات، چرا گمخ سکه‌های ساسانی را در فهرست قرار دادی؟ چنین پاسخ خواهم گفت که آغاز بحث بر سر ماهیت فهرست و مقاله، اگر منجر به تدوین شیوه‌نامه شود، اتفاق مبارکی خواهد بود که جرقه‌اش در این گمخ خورد.

گمب سال[ویرایش]

لیگ نقره‌ای[ویرایش]

در این لیگ، ۸ گمب حاضر بودند که ۶ گمب به جدول رده‌بندی راه پیدا کردند. ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/زیاریان و ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/فتح تهران برای مرحله بعدی انتخاب شدند. ٪ مرتضا (بحث) ‏۳ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۵۷ (UTC)[پاسخ]

جمع‌بندی داوری مقدماتی لیگ نقره‌ای
رتبه نام مقاله امتیاز داور اول امتیاز داور دوم امتیاز داور سوم جمع امتیاز
۱ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/زیاریان ۵ ۳ ۴ ۱۲
۲ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/فتح تهران ۳ ۵ ۳ ۱۱
۳ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/بی‌بی‌خانم استرآبادی ۲ ۲ ۵ ۹
۴ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/گیلگمش ۴ ۴ ۰ ۸
۵ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/خدای جنگ: خیانت ۰ ۱ ۲ ۳
۶ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/قیام و محاصره مشروطه‌خواهان تبریز ۱ ۰ ۰ ۱


داور اول: RousouR
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ زیاریان ۵ گمب موثر پس از نوشتاری به مرور آماده شده.
۲ گیلگمش ۴ بررسی و همکاری خوب.
۳ فتح تهران ۳ گمب خوب پس از نوشتاری به مرور آماده شده.
۴ بی‌بی‌خانم استرآبادی ۲ گمب (و گمخ) خوب
۵ قیام و محاصره مشروطه‌خواهان تبریز ۱ گمب خوب
داور دوم: جـیپیوتر
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ فتح تهران ۵ فرصت نبود کامل بخوانم اما در یک بررسی کلی، به‌نظرم روند بهبود و اصلاح مقاله در خلال گمب شایان توجه است و شایستهٔ دریافت ۵ امتیاز.
۲ گیلگمش ۴ بررسی‌های دقیقی روی مقاله انجام شده و نامزدکننده هم در بررسی و اصلاح مقاله کم نگذاشته است.
۳ زیاریان ۳ تنوع نظرات و تعدد کاربران مشارکت‌کننده باعث پربار شدن این گمب شده و همین که بدون اختلاف نظری پیش رفته و به نتیجه رسیده، عالی است.
۴ بی‌بی‌خانم استرآبادی ۲ سرعت عمل و دقت بررسی‌کننده و پاسخ‌دهی سریع نامزدکننده قابل توجه است.
۵ خدای جنگ: خیانت ۱ این نامزدی تا مرز جمع‌بندی ناموفق رفته اما با تلاش ناظران به شرایط برگزیدگی رسید و موفق جمع‌بندی شد.
داور سوم: استارتسلا
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ بی‌بی‌خانم استرآبادی ۵ گمبی با بررسی‌های عالی و رسیدگی فراتر از عالی. زمان‌بندی خوب و سریع. تلاش کاربران برای دسترسی به منابع معتبر ارزشمند است
۲ زیاریان ۴ بحث کاملی رخ داده شده و نشان از اهمیت بسیار بالای کاربران به این گمب است. خروجی مناسب و با کیفیتی هم شده‌است
۳ فتح تهران ۳ طبیعتاً هر مقاله‌ای که بدون هیچ نقصی از گمب و گمخ بیرون بیاید آن گمب شایسته‌ای است. بررسی کاربران، نوشتارهای خوانا و سردرگرم نبودن آنها باعث پیشرفت سریع‌تر پروژه برگزیدگی شد.
۴ خدای جنگ: خیانت ۲ با وجود عدم علاقه نامزد کننده و روند ضعیف گمب خروجی آن با کیفیت است
۵ ۱

لیگ سفید[ویرایش]

در این لیگ، ۷ گمب حاضر بودند که هر ۷ گمب به جدول رده‌بندی راه پیدا کردند. ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/نرگاو آسمان و ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/دین الهی برای مرحله بعدی انتخاب شدند. ٪ مرتضا (بحث) ‏۳ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۲۶ (UTC)[پاسخ]

جمع‌بندی داوری مقدماتی لیگ سفید
رتبه نام مقاله امتیاز داور اول امتیاز داور دوم امتیاز داور سوم جمع امتیاز
۱ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/نرگاو آسمان ۴ ۵ ۴ ۱۳
۲ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/دین الهی ۵ ۴ ۲ ۱۱
۳ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/گتسبی بزرگ ۳ ۰ ۵ ۸
۴ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/استبداد صغیر ۰ ۲ ۳ ۵
۵ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/عباس میرزا ۰ ۳ ۰ ۳
۶ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/کرتیر ۰ ۱ ۰ ۱
۶ انقلاب مشروطه ۰ ۰ ۱ ۱
داور اول: Nightdevil
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/دین الهی ۵ فرآیند گمب با همکاری ناظر، کاربر بررسی‌کننده و نگارنده در مدت مناسب و بدون مسامحه طی شده‌است.
۲ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/نرگاو آسمان ۴ فرآیند گمب طولانی شده ولی در نهایت نگارنده سر وقت سراغ بهبود مقاله و منابع رفته و ناظر ذخیره هم کار را به‌خوبی جمع کرده‌است.
۳ ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/گتسبی بزرگ ۳ فرآیند گمب با همکاری ناظر و نگارنده در مدت مناسب و با دقت لازم طی شده‌است.
۴ - ۲
۵ - ۱
داور دوم: آرش
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ نرگاو آسمان ۵ گمبی مثال‌زدنی که طی آن مقاله به‌واقع بهبود یافت. محتوای مقاله در فاصلهٔ میان گمخ و گمب تغییرات شگرفی به خود دید.
۲ دین الهی ۴ تعامل میان ناظران و نگارنده سازنده بود.
۳ عباس میرزا ۳ بر حجم مقاله، در فاصلهٔ گمخ و گمب، افزوده نشده‌است؛ این امر بدان معناست که مقاله در فرایند گمب پالوده شده‌است.
۴ استبداد صغیر ۲ نقد مفاهیم در این گمب به چشم می‌آید که درخور ستایش است.
۵ کرتیر ۱ گمبی شسته‌رفته و سرراست! گمب بیشتر بر بهبود نثر متمرکز بود. این امر خود نشان از آن می‌دارد که یا بار اصلی بهبود مقاله بر عهدهٔ گمخ بوده، یا نگارنده از ابتدا مقاله را جامع نوشته‌است.
داور سوم: RousouR
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ گتسبی بزرگ ۵ گمب خوب پس از کاری برآمده از تجربه
۲ نرگاو آسمان ۴ گمب و تحقیق، همزمان شد با به روز کردن نوشتارهای مرتبط در ویکی انگلیسی (اینجا). در نتیجه منابع محدود تبدیل به وفور منابع شد. ناظر این مساله را درک و همراهی کردند.
۳ استبداد صغیر ۳ گمب خوب
۴ دین الهی ۲ گمب مناسب
۵ انقلاب مشروطه ۱

گفب سال[ویرایش]

لیگ فیروزه‌ای[ویرایش]

در این لیگ، ۱۲ گفب حاضر بودند که ۵ گفب به جدول رده‌بندی راه پیدا کردند. اگرچه از هر لیگ دو مورد بالا می‌رود، در مورد فهرستها چون فقط یک لیگ داریم، برای این که در مرحله نهایی بیش از دو نامزد داشته باشیم، از این لیگ سه گفب صعود کند بهتر است. با توجه به این که در موعد داوری مقدماتی تا اواخر مدت جمع بندی مرحله داوری مقدماتی، تنها دو داور نظراتشان را نوشتند، این لیگ با نظر دو داور جمع بندی می شود. از این لیگ ویکی‌پدیا:گزیدن فهرست‌های برگزیده/گل ملی، ویکی‌پدیا:گزیدن فهرست‌های برگزیده/فهرست انواع سوشی و ویکی‌پدیا:گزیدن فهرست‌های برگزیده/آثار و جایزه‌های مریلین مونرو برای مرحله بعدی انتخاب شدند. ٪ مرتضا (بحث) ‏۳ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۴۱ (UTC)[پاسخ]

جمع‌بندی داوری مقدماتی لیگ فیروزه‌ای
رتبه نام مقاله امتیاز داور اول امتیاز داور دوم امتیاز داور سوم جمع امتیاز
۱ ویکی‌پدیا:گزیدن فهرست‌های برگزیده/گل ملی ۵ ۰ ۵ ۱۰
۲ ویکی‌پدیا:گزیدن فهرست‌های برگزیده/فهرست انواع سوشی ۲ ۰ ۴ ۶
۳ ویکی‌پدیا:گزیدن فهرست‌های برگزیده/آثار و جایزه‌های مریلین مونرو ۴ ۰ ۱ ۵
۴ ویکی‌پدیا:گزیدن فهرست‌های برگزیده/فهرست دولت‌های صلیبی ۱ ۰ ۳ ۴
۵ ویکی‌پدیا:گزیدن فهرست‌های برگزیده/برترین گلزنان جام جهانی فوتبال ۳ ۰ ۰ ۳
۶ ویکی‌پدیا:گزیدن فهرست‌های برگزیده/جایزه ساخاروف ۰ ۰ ۲ ۲
داور اول: جـیپیوتر
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ گل ملی ۵ پربار و پرجزئیات؛ بررسی‌های دقیق و مو به مو، نسبت به سایر نامزدی‌ها خیلی هم طولانی نبود.
۲ آثار و جایزه‌های مریلین مونرو ۴ تلاش چند کاربر برای تولید محتوای خوب و برگزیده پیرامون یک بازیگر و نمونه‌ای خوب از مشارکت جمعی برای ساخت دانشنامه.
۳ برترین گلزنان جام جهانی فوتبال ۳ گفبی طولانی اما بی‌دردسر که با چند اصلاح عادی آمادهٔ جمع‌بندی شد.
۴ فهرست انواع سوشی ۲ جایی که تخصص و نکته‌سنجی کاربران پررنگ می‌شود را دوست دارم. بررسی‌های کاربران بسیار دقیق و مختصر و مفید است.
۵ فهرست دولت‌های صلیبی ۱ به‌نظرم از میان تمام نامزدهای این لیگ، بی‌دردسرترین گفت بود.
داور دوم: استارتسلا
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ ۵
۲ ۴
۳ ۳
۴ ۲
۵ ۱
داور سوم: Nightdevil
رتبه مقاله امتیاز دلیل انتخاب
۱ ویکی‌پدیا:گزیدن فهرست‌های برگزیده/گل ملی ۵ فهرست در نتیجه فرآیند گفب در مدت مناسب بهبود یافته است.
۲ ویکی‌پدیا:گزیدن فهرست‌های برگزیده/فهرست انواع سوشی ۴ فهرست از نظر شکلی با دقت بررسی شده و بهبود یافته‌است.
۳ ویکی‌پدیا:گزیدن فهرست‌های برگزیده/فهرست دولت‌های صلیبی ۳ برگزیده کردن فهرستی که معیارها را دارد بدون دردسر و ایرادتراشی.
۴ ویکی‌پدیا:گزیدن فهرست‌های برگزیده/جایزه ساخاروف (بار دوم) ۲ کاربر فهرستی را پیشتر برای برگزیدگی آماده اما رها شده بود را به گفب آورده و ایرادهای آن را رفع کرده‌است.
۵ ویکی‌پدیا:گزیدن فهرست‌های برگزیده/آثار و جایزه‌های مریلین مونرو ۱ کاربر فهرستی را که پیشتر از نظر محتوایی به سطح قابل قبولی رسیده بود را از نظر شکلی برای فرآیند گمب آماده کرده و ایرادهای آن را رفع کرده‌است.