پرش به محتوا

ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/او-۱۱۱ (کریگس‌مارینه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خوب شد

با تشکر از زحمات جناب Mpnader شرایط خوبیدگی را دارد. — این پیام امضانشده را Roozitaa (بحثمشارکت‌ها) نوشته‌است.

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

او-۱۱۱ (کریگس‌مارینه)[ویرایش]

پیشاخوبیدگی او-۱۱۱ (کریگس‌مارینه)
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۳۷٬۶۷۶
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ خیر
املا و انشای خوب انجام شد انجام شد
دیباچهٔ مناسب انجام شد انجام شد
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد انجام شد
یادکرد صحیح منابع انجام شد انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد انجام شد
بررسی حق نشر (متن و پرونده‌ها) انجام شد انجام شد
جعبهٔ اطلاعات و/یا جعبهٔ گشتن مناسب انجام شد انجام شد
رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد انجام شد
تصویر(های) مناسب انجام شد انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام شد انجام نشد
پیوند پایدار منابع برخط به‌زودی انجام می‌شود
ناظر: DarkSwamp8 ‏۵ سپتامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۷:۴۶ (UTC)[پاسخ]
 او-۱۱۱ (کریگس‌مارینه) (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری


نامزدکننده: Mpnader (بحثمشارکت‌ها)

تاریخ نامزد کردن: ‏۲۱ سپتامبر ۲۰۲۲، ساعت ۱۷:۰۰ (UTC)

  • ۶۳۲ روز پیش نامزد شده‌است.

موضوع محدودی دارد با این حال اطلاعات بیشتری از تعداد منابع بیشتری نسبت به مقاله «خوب» انگلیسی دربردارد. برای این مقاله هفتاد کتاب مربوط به او-بوت‌ها را جست‌وجو کردم.

@Kadamoo سلام این جعبه اطلاعات ترجمه‌شده از ویکی آلمانی مختص او-بوت‌ها ساخته شده است. اگر ناقص است بفرمایید با افزودن چه بخش‌هایی کامل‌تر شود؟ Mpnader (بحث) ‏۱۴ نوامبر ۲۰۲۲، ساعت ۱۷:۱۶ (UTC)[پاسخ]
به نظرم آن یکی که عمومی‌تر است و میان‌ویکی‌های بیشتری دارد، از کار درآمده‌تر است. او-بوت‌ها هم نوعی کشتی هستند دیگر. استفاده از جعبهٔ عمومی به یکدست‌تر شدن مقاله‌های مرتبط کمک می‌کند و مقایسهٔ آن با دیگر مقاله‌ها را ساده‌تر می‌کند. به لحاظ بصری هم زیباتر است. جعبهٔ ترجمه‌شده از آلمانی به جدول‌هایی می‌ماند که قبلا به جای جعبهٔ اطلاعات استفاده می‌شد. کادامو (بحث) ‏۱۴ نوامبر ۲۰۲۲، ساعت ۱۸:۰۴ (UTC)[پاسخ]

@Mpnader: درود. من این جستار را خواندم و نیمی از آن را نیز ویراستم (که می‌توانید بازبینی کنید). به باور من، به‌زودی می‌توان آن را به خوبیدگی رساند. چند مورد:

  1. گویا نام کامل این کشتی Unterseeboot 111 است؛ بهتر است دست‌کم یکبار در آغاز جستار بیاید.
  2. بخش ساخت ناقص است و اطلاعاتی دربارهٔ اجزا داده نشده (جز قلب سیاه‌رنگ حک‌شده). برای این مورد، می‌توانید از ویکی‌انگلیسی کمک بگیرید.
  3. واژهٔ «دشمن» اندکی جانبدارانه است. بهتر است نام کشور یا گروه را بیاورید.
  4. منظور از «کاروان» چیست؟ آیا «ناوگان» در اینجا بهتر نیست؟ یا تفاوت دارد؟

--سیَه مُرداب (گفتگو) ‏۱۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۶:۲۲ (UTC)[پاسخ]

پینوشت: من با کادامو مخالفم. سیَه مُرداب (گفتگو) ‏۱۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۶:۲۴ (UTC)[پاسخ]
@Darknessswamp8
  1. Unterseeboot همان زیردریایی در زبان آلمانی است. کجا دیدی که آن را Unterseeboot 111 نامیده باشد؟ در منابع و مقالات آلمانی و انگلیسی اینگونه ندیدم.
  2. متاسفانه تا حالا پیش نیامده با کسی در این باره صحبت کنم. به نظرم بهتر است توصیف مشخصات فنی شناورها در مقاله مربوط به کلاس و نوع آن‌ها (این‌جا او-بوت نوع ۹) شرح شود. فعلا روی نوع ۹ کار نکرده‌ام ولی چیزی شبیه او-بوت نوع ۷ می‌شود. تمامی او-بوت‌های این نوع شبیه هم هستند به نظرم جالب نیست توضیحات تکراری هر بار تکرار شود.
  3. اصلاح می‌کنم.
  4. ترجمه convoy است به حرکت دسته‌جمعی کشتی‌های تجاری برای محافظت متقابل و آسان‌تر گفته می‌شود.
Mpnader (بحث) ‏۱۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۱۵ (UTC)[پاسخ]
@Mpnader
  1. درسته. من اشتباه کردم.
  2. من نگاهی به چند ناو از این کلاس انداختم و شما درست می‌فرمایید. ولی مشکل اینجاست که اکنون در هیچ‌جای ویکی‌پارسی، طرراحی این کلاس بررسی نشده. بنابراین بهتر است دست‌کم در همان جستار اصلی (که خُرد است) بخشی به نام «طرراحی» (یا هر نام دیگری) بسازید و اطلاعات را وارد کنید. چون مهم است.
  3. متوجه شدم. فعلاً پیوند میان‌زبانی برایش گذاشتم تا برای کسانی که ناآگاه هستند (مانند خودم) ابهام نداشته باشد.
--سیَه مُرداب (گفتگو) ‏۱۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۳۲ (UTC)[پاسخ]
@Darknessswamp8
۳. حتما مقاله آن را گسترش می‌دهم.
۴. چون عادت به ترجمه مقاله انگلیسی ندارم اگر در در منابع مطالبی برای آن یافتم مقاله‌اش را دست کم برای زیر بخش کاروان‌های دو جنگ جهانی می‌سازم و گسترش می‌دهم. Mpnader (بحث) ‏۱۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۴۶ (UTC)[پاسخ]
@Mpnader: برای خوبیدگی نیاز به ساخت همه پیوندها نیست. احتمالاً خودم خُردش را می‌سازم.سیَه مُرداب (گفتگو) ‏۱۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۵:۰۸ (UTC)[پاسخ]
@Mpnader، ادامهٔ بررسی:
  • « تصور می‌شد او-۱۱۱ دومین مأموریت گشتی خود را نیز در آب‌های شمالی به انجام خواهد رساند. با این حال، پیش از عزیمت مقرر گردید منطقه آزور توسط آن گشت زده شود. به صورت این فرمان نیز دو ساعت پیش از حرکت لغو گردید. » --> به‌نظرم بهتر است مشخص کنید چرا تصور می‌شد چنین مأموریتی انجام می‌دهد؟ سپس چه‌کسی مقرر کرد در آزور گشت بزند؟ و سرانجام چه‌کسی فرمان را لغو کرد (یا چرا لغو شد)؟ متاسفانه منبع اشاره‌ای نکرده که این تصور (believe) از کجا نشات می‌گرفت. ولی فرمان‌های بعدی را فرماندهی عالی می‌داده است.
  • « افسر نخست او-بوت در اثر یک حادثه از ناحیه به شدت مجروح شد » --> کدام ناحیه؟ جا افتاده است. از ناحیه «دست»
  • « که او نیز به نوبه خود با ناوبان یکم فریدریش ویلهلم روزینگ، یک افسر ۲۳ ساله کاملاً بی‌تجربه در زمینه او-بوت جایگزین شد » --> چرا جایگزین شد؟ فوکس از پیش افسر دوم همین او-بوت بود که حالا افسر نخست آن شد. جایگاه قبلی او را که خالی شده بود دادند به روزینگ
  • در کل، این بند ابهام دارد. زمانی که افسر دوم جای افسر یکم را گرفت، چه کسی افسر دوم شد؟ همچنین گفته شده که فوخس با روزینگ جایگزین شد، ولی در پایان آمده « روزینگ که از نظر درجه ارشدتر از فوخس بود افسر دوم او-بوت شود »؛ یعنی یکبار روزینگ جای فوخس را گرفت، بعد دیدند تجربه ندارد و دوباره فوخس را به‌جای او گذاشتند؟ در مورد پیش توضیح دادم. روزینگ درجه بالاتری از فوکس داشت اما چون تجربه نداشت به جای این که افسر نخست شود از همان ابتدا افسر دوم شد.
  • « چرخش سختی انجام داد » --> یعنی خودِ چرخش‌کردن دشوار بود؟ یا با زاویهٔ زیادی چرخیدند؟ یعنی به شکل ناگهانی با زاویه زیادی چرخش کرد تا اژدر را رد کند.
  • « هیچگاه مشخص نشد این اژدر را چه کسی به سمت او-۱۱۱ شلیک کرده‌است » --> این جمله پایداری ندارد (یعنی شاید مشخص شود چه‌کسی شلیک کرده)؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم آن را بازنویسید. بنا بر متن منبع اصلاح می‌شود.
  • « این ناحیه خالی از شلوغی یافت شد » --> قاعدتاً اگر حتی شلوغ هم نباشد ولی کشتی‌های متفقین یافت شوند، او-بوت کارش را انجام می‌داد. بنابراین شاید بهتر باشد تصریح کنید که متفقین در آنجا نبودند. اصلاح می‌شود.
  • « مسیر خشکی برای آن‌ها مشخص گردید » --> یعنی برایشان مشخص کردند کجا بروند؟ یا ولشان کردند؟ به آن‌ها گفتند کدام طرفی بروند تا به خشکی برسند سپس ولشان کردند.
  • « این افراد یازده روز بعد توسط یک کشتی تجاری اسپانیایی از آب گرفته شدند » --> در جملهٔ پیشین آمده «مسیر خشکی»، چرا از آب گرفته شدند؟ چون با قایق در میانه اقیانوس با سرعت کمی به طرف خشکی می‌رفتند که یازده روز بعد یک کشتی آن‌ها را از آب گرفت.
  • « با وجود باقی ماندن ۹ اژدر ذخیره، او-۱۱۱ که دیگر سوخت کافی تنها برای بازگشت آن به بیسکی باقی مانده بود، سپس عزم آن نمود » --> پایان جمله، ادبی شده. اصلاح می‌شود.
  • بی‌طرفی گویا اشتباه پیوند شده. اصلاح می‌شود.
  • « اما با شیرجه ناگهانی او-بوت به عمق » --> شیرجهٔ ناگهانی قرار است به چی پیوند شود؟ en:Crash dive شیرجه ناگهانی برای گریز حمله دشمن -- Mpnader (بحث) ‏۱۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۳:۲۵ (UTC)[پاسخ]

تا پایان گشت دوم... مرداب/8 ‏۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۵۲ (UTC)[پاسخ]

@Mpnader، سپاس از شما. ادامهٔ بررسی:
  • « با رفتن به عمق پریسکوپ و انتظار برای رسیدن این کشتی به فاصله مطمئن » --> منظور از عمق پریسکوپ، چشمیِ آن است؟ (از بخش پیشین است، یادم رفته بود بنویسم) بله
  • « با تغییر برنامه و حرکت او-بوت به سمت شمال » --> منظور از «برنامه» همان فرار به‌سمت غرب است؟ نه برنامه دیدار با او-۶۷
  • « این شناور می‌بایست سیلوربِل، کشتی تجاری بریتانیایی می‌بود » --> پیشنهاد می‌کنم تصریح شود «آلمانی‌ها می‌پنداشتند سیلوربل است». نه حدس نویسنده منبع است.
  • « ناحیه را بالا و پایین کرد » --> ؟! منطقه را می‌چرخید تا کشتی را پیدا کند.
  • « گفته می‌شود شاید در هنگام گذشتن او-۱۱۱ از زیر زیردریایی بریتانیایی پریسکوپ آن آسیب‌دیده و در نتیجه تصویر اشتباه در نظر فرمانده او-بوت از این کشتی می‌آمده‌است » --> بهتر است ذکر شود چه‌کسی گفته.
  • « او-۱۱۱ در اثر خسارت وارد آمده از خرج‌های عمقی و گلوله‌های توپ و همچنین باز شدن دریچه‌های درون آن توسط ناوبان یکم گونتر ولف، مهندس او-بوت، حدود ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز ۴ اکتبر سال ۱۹۴۱ غرق شد » --> ناخدای سوم پیش‌تر آن را غرق نکرده بود؟ «ناخدا سوم» درجه آن افسر بود که پس از مرگ کلایشمیت فرمانده او-بوت شد و دستور به غرق کردن آن داد. مهندس او-بوت این فرمان را اجرا کرد.
  • « دلایل مختلفی را می‌توان برای ناموفق بودن دوران او-۱۱۱ ذکر کرد » --> برای مواردی که پس از این جمله آمده، پیشنهاد می‌کنم بنویسید نظر کدام پژوهشگر یا نویسنده است.
  • در پانویس‌های ۳ و ۶ (که یادکرد وب هستند) بهتر است پارامترهای تاریخ، تاریخ بازبینی، زبان و وبگاه نیز آورده شوند.
  • منبع دوم شابک ندارد؟ متاسفانه در خود کتاب و نه سایت‌ها چیزی از این بابت نیافتم. آمازون کتاب را دارد اما اشاره‌ای به شابک نکرده است.


یک مورد هم اینکه بندهای دوم و سوم از بخش «گشت دوم» و بند یکم از بخش «سرنوشت» بسیار طولانی هستند؛ بهتر است به دو یا سه بند کوچکتر جداسازی شوند (به‌ویژه بند یکم «سرنوشت»). البته برای این کار، نیاز است که یادکردها نیز افزوده شوند تا هر بند را پوشش دهند. برای نمونه، بند یکم «سرنوشت» تنها یک ارجاع در پایان دارد؛ بنابراین فعلاً نمی‌توان آن را تقسیم کرد.--مرداب/8 ‏۱۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۷:۳۳ (UTC)[پاسخ]

موارد دیگر را اصلاح می‌کنم. -- Mpnader (بحث) ‏۱۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۲۰ (UTC)[پاسخ]
بندهای طولانی را با ارجاع مناسب تقسیم کردم. در مورد این که گفتید بنویسم «نظر کدام پژوهشگر یا نویسنده است» فکر می‌کنم لازم نباشد. مولف این کتاب کسی به نام Bernard Edwards است که آن چنان شخصیت مطرحی نیست. کتاب را به صورت گردآوری مطلب از منابع دیگر نوشته است. معلوم نیست که این مطالب هم نظر خود اوست یا از دیگران نقل کرده است. -- Mpnader (بحث) ‏۲۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۷:۱۶ (UTC)[پاسخ]
بسیار خب. بنابراین تنها ۲ مورد می‌ماند:
  • اطلاعات اجزای کشتی (می‌توان به‌جای افزودن محتوا در جستار دیگر، در همین جستار با یک جدول اجزا را نشان داد. اگر این جدول در دیگر جستارهای او-بوت‌های این نوع هم به‌کار رود، به نظرم مشکلی نخواهد داشت. اینگونه کار زودتر به پایان می‌رسد).
  • یکی از بندها که دربارهٔ جایگزین‌شدن افسران او-بوت بود و گفتم ابهام دارم؛ به‌نظرم با توجه به توضیحاتی که دادید، بهتر است اندکی بویرایید تا جمله‌ها دقیق‌تر شوند. مرداب/8 ‏۲۳ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۵:۳۳ (UTC)[پاسخ]
منظورتان از اجزا همان مشخصات فنی است یا طرحی از بخش‌های مختلف او-بوت؟
بویرایید؟! Mpnader (بحث) ‏۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۴۷ (UTC)[پاسخ]
  • مانند جدول مشخصات در بخش «مدل» در این جستار.
  • «ویرایش کنید»
مرداب/8 ‏۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۲۴ (UTC)[پاسخ]
در مقاله آلمانی هم اشاره‌ای به جزئیات فنی نشده است. اگر واقعا لازم می‌دانید یک چیز خلاصه شبیه بخش آخز این چطور است؟ Mpnader (بحث) ‏۱۴ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۱۳:۵۶ (UTC)[پاسخ]
@Mpnader: اینگونه هم خوب است. روش‌های گوناگونی وجود دارد. حتی همانگونه که پیشتر گفتم، می‌توان آن را تنها در جستار مادر آورد و در اینجا پیوندش را گذاشت. به هر روی، من اکنون با خوبیدگی مشکلی ندارم، بنابراین اگر مایل هستید کسی را پینگ کنید تا بررسی پایانی و جمع‌بندی را انجام دهد. DarkSwamp8 ‏۱۷ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۱۳ (UTC)[پاسخ]
مشخصات فنی افزوده شد. -- Mpnader (بحث) ‏۲۰ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۱۳:۳۴ (UTC)[پاسخ]
  • @Roozitaa: درود. من این جستار را تا جایی که می‌توانستم بررسیدم و به‌گمانم به‌حد خوبیدگی رسیده (به‌ویژه در مقایسه با نسخهٔ انگلیسی). اگر برایتان مقدور است، خواهشمندم بررسی پایانی و جمع‌بندی را عهده‌دار شوید تا این جستار نیز سرانجام از صف خوبیدگی برون آید و گمخ اندکی رونق گیرد. لازم به ذکر است که حجم آن زیاد نیست و بررسی‌اش به درازا نخواهد کشید. DarkSwamp8 ‏۲۰ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۵۰ (UTC)[پاسخ]

موافق خوبیدگی. اگرچه موضوعش محدود است، جستار بسیار خوب پرورده شده. DarkSwamp8 ‏۱۷ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۲۸ (UTC)[پاسخ]


بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.