درگاه:جنگ جهانی دوم/مقاله منتخب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مقاله منتخب ۱

درگاه:جنگ جهانی دوم/مقاله منتخب/۱

نبرد استالینگراد (تابستان ۱۹۴۲ - ۲ فوریه ۱۹۴۳)، یکی از مهلک‌ترین و سرنوشت‌سازترین نبردهای جنگ جهانی دوم و تمام تاریخ بشر بود. در این نبرد ارتش آلمان نازی و متحدان آن به‌منظور فتح شهر استالینگراد (ولگاگراد کنونی)، به آن یورش بردند که پس از چندین ماه درگیری خونین، در سوم فوریه ۱۹۴۳ آلمانها شکست خورده و این شهر توسط ژنرال روکوسوفسکی آزاد گردید و فیلد مارشال «فون پاولوس» (Von Paulus) به اتفاق ۲۵۰۰ افسر عالی رتبه که ۲۴ نفر از آنها را ژنرال‌ها تشکیل می‌دادند، تسلیم ارتش شوروی شدند. خشونت این درگیری از تمامی منازعات جنگ جهانی اول بیشتر بود و هنگام جنگ، شهر به کشتارگاهی عظیم تبدیل گشت.
ادامه...

مقاله منتخب ۲

درگاه:جنگ جهانی دوم/مقاله منتخب/۲

کنفرانس تهران با شرکت چرچیل، روزولت و استالین از ۶ تا ۹ آذرماه ۱۳۲۲ (۲۸ نوامبر تا اول دسامبر ۱۹۴۳) به صورت سرّی در سفارت شوروی در تهران، پایتخت ایران برگزار شد.

این کنفرانس در پی کنفرانس قاهره و پیش از کنفرانس‌های پتسدام و یالتا برگزار شد. هدف کلّی همهٔ این کنفرانس‌ها توافق در مورد چهرهٔ جهان پس از پایان جنگ جهانی دوم بود.

مسایل اصلی که به نتیجه رسید شامل تاریخ و ابعاد پیاده شدن نیروهای بریتانیایی و آمریکایی در فرانسه و حمله تهاجمی نیروهای روسی در ارتباط با آن، منابع اختصاص یافته به جبهه‌های ایتالیا، بالکان و برمه که چرچیل نمی‌خواست مورد غفلت قرارگیرند، بود.

مهم‌ترین توافقی که در این کنفرانس به‌دست آمد، در مورد گشایش جبهه دوم در غرب اروپا بود. در خلال این کنفرانس در روز ۲۹ نوامبر، چرچیل به جهت شجاعت و دلاوری نیروهای ارتش شوروی در پاسداری از شهر استراتژیک استالینگراد، یک شمشیر را که به شمشیر استالینگراد شهرت یافت به استالین اهدا کرد. این کنفرانس از این جهت سری بود که آلمانها در صدد ترور رهبران سه کشور درگیر در جبهه مقابل متحدین بودند. هیتلر خود به یک افسر آلمانی به نام سرهنگ کنراد زینر ماموریت ترور را واگذار کرد. نام این عملیات را هم آلمان ها عملیات پرش بلند نام نهادند(شرح این عملیات در کتابی با نام عملیات پرش بلند تدوین شده است).
ادامه...

مقاله منتخب ۳

درگاه:جنگ جهانی دوم/مقاله منتخب/۳

شوتس شتافل (به آلمانی: Schutzstaffel) به معنی گردان حفاظتی(staffel: سپاه، گروه، گردان Schutz:حفاظت، پاسداری ) یا به اختصار اس‌اس Runic "ᛋᛋ" یکی از سازمان‌های شبه نظامی تحت نظارت آدولف هیتلر و حزب نازی بود. این سازمان بر اساس ایدئولوژی نازی شکل گرفته و نیروهای اس‌اس تحت فرمان هاینریش هیملر مسئول بسیاری از جرایم در طول جنگ جهانی دوم شناخته شدند. بعد از سال ۱۹۴۵، اس‌اس بهمراه حزب نازی تحت عنوان یک سازمان جنایتکار شناخته شده و فعالیت آنها در آلمان غیر قانونی اعلام شد.

اس‌اس از یک واحد کوچک نگهبانی (حفاظت) دائمی از داوطلبان نشات گرفت که وظیفه تامین امنیت جلسات حزب نازی در مونیخ را برعهده داشت. این گروه در اواخر سال ۱۹۲۰ شکل گرفت و تحت عنوان سال-شوتز شناخته می‌شد. بعدها بین سال‌های ۱۹۲۹ تا ۱۹۴۵ و تحت رهبری هاینریش هیملر اس‌اس به شوتز-استافل تغییر نام پیدا کرد و ضمن رشد و توسعه، از یک تشکل شبه نظامی به یکی از بزرگترین و قدرتمندترین سازمان‌ها در آلمان نازی و ارتش رایش سوم تبدیل گشت.

اس‌اس در سال ۱۹۲۵ به عنوان محافظ شخصی آدولف هیتلر تشکیل شد.
وافن اس‌اس از زیرشاخه‌های اصلی اس‌اس است.
ادامه...

مقاله منتخب ۴

درگاه:جنگ جهانی دوم/مقاله منتخب/۴

برتولد کنراد هرمان آلبرت اشپر (به آلمانی: Berthold Konrad Hermann Albert Speer) تلفظ [ˈʃpeːɐ̯] (دربارهٔ این پرونده شنیدن) مشهور به آلبرت اشپِر (زاده ۱۹ مارس ۱۹۰۵، مانهایم - درگذشته ۱ سپتامبر ۱۹۸۱، لندن) معمار آلمانی و وزیر تسلیحات و تولید نظامی رایش سوم در بخشی از جنگ جهانی دوم بود. او پیش از تصدی وزارت، معمار ارشد آدولف هیتلر بود.

اشپر در سال ۱۹۳۱ به حزب ملی سوسیالیست کارگران آلمان پیوست که به مدت چهارده سال او را درگیر امور سیاسی کرد. مهارت‌هایش در معماری او را به طرزی فزاینده در حزب سرشناس کرد و او یکی از اعضای حلقهٔ مرکزی حکومت نازی شد. آدولف هیتلر به او دستور داد تا بناهایی چون کاخ صدارت عظمای رایش و استادیوم تسپلینفلد در نورنبرگ را طراحی کند و بسازد. استادیوم تسپلینفلد جایی بود که رژه‌های حزب در آن برگزار می‌شد. او طرح‌هایی در مقیاس بزرگ هم برای بازسازی برلین با ساختمان‌های عظیم، بلوارهای پهن، و یک سیستم ترابری درون‌شهری جدید آماده کرد.

وی در سال ۱۹۴۲ به عنوان وزیر تسلیحات آلمان نازی برگزیده شد. او موفق شد تولیدات جنگی آلمان را با وجود بمباران‌های مخرب و عظیم متفقین افزایش دهد. پس از پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم، اشپر اسیر و در دادگاه نورنبرگ محاکمه شد. بنا بر مستند «نازی‌هایی که گفتند متأسفیم»، وی مسئولیت اعمالش در زمان فعالیت در حکومت آلمان را پذیرفت. میزان درگیر بودن او در آزار یهودیان و سطح اطلاعات او از هولوکاست مورد مناقشه است. او پس از جنگ و در دادگاه نورنبرگ، برای نقشش در حکومت رایش و خصوصاً برای استفاده از کار اجباری از مردم کشورهای تحت اشغال، به ۲۰ سال زندان محکوم شد. او بیشتر مدت محکومیت خود را در زندان اشپانداو در برلین غربی گذراند.

اشپر در پی رهایی از اشپانداو، دو خودزندگی‌نامه پرفروش با نام‌های درون رایش سوم و اشپانداو:خاطرات محرمانه منتشر کرد و رابطهٔ اغلب نزدیکش با هیتلر را تشریح کرد و به خوانندگان و مورخان ابعاد جدیدی از حکومت رایش را شناساند. او بعدها کتاب سومش نفوذ را درباره اس‌اس نوشت. او در ۱۹۸۱ در حین بازدید از لندن درگذشت.
ادامه...

مقاله منتخب ۵

درگاه:جنگ جهانی دوم/مقاله منتخب/۵ نجات سرباز رایان (به انگلیسی: Saving Private Ryan) نام فیلمی جنگی محصول سال ۱۹۹۸ می‌باشد که به کارگردانی استیون اسپیلبرگ ساخته شده‌است. داستان این فیلم در طول نبرد نرماندی در جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. ۲۷ دقیقه آغازین فیلم که رسیدن نیروهای متفقین به فرانسه در ۶ ژوئن ۱۹۴۴ را نشان می‌دهد، بسیار مشهور است. تام هنکس در نقش کاپیتان جان میلر به همراه هفت سرباز دیگر مأموریت می‌گیرند تا سرباز جیمز فرانسیس رایان را پیدا کنند و به خانه برگردانند. او سه برادر داشته که همگی در جنگ کشته شده‌اند و به دستور فرمانده کل ارتش، رایان می‌تواند به پیش مادرش بازگردد.

داستان این فیلم در سال ۱۹۹۴ و زمانی در ذهن رودات شکل گرفت که داشت از بنای یادبود چهار برادر کشته شده در جنگ داخلی آمریکا دیدن می‌کرد. رودات تصمیم گرفت تا داستانی شبیه به آن‌ها در جنگ جهانی دوم بنویسد. او فیلم‌نامه را نوشت و در اختیار مارک گوردون قرار داد. نهایتاً استیون اسپیلبرگ به عنوان کارگردان انتخاب شد.

نجات سرباز رایان، با استقبال خوبی از سوی تماشاگران ومنتقدین روبه‌رو شد. این فیلم به صورت جهانی، ۴۸۱٫۸ میلیون دلار در گیشه فروش داشت که آن را به پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۹۹۸ تبدیل کرد. آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک این فیلم را نامزد ۱۱ جایزه اسکار کرد، از جمله اسپیلبرگ که جایزه بهترین کارگردانی را برد. نجات سرباز رایان در سال ۱۹۹۹، وارد شبکه ویدئویی خانگی شد که ۴۴ میلیون دلار فروخت.
ادامه...

مقاله منتخب ۶

مقاله منتخب ۷

مقاله منتخب ۸

مقاله منتخب ۹

مقاله منتخب ۱۰

مقاله منتخب ۱۱

مقاله منتخب ۱۲

مقاله منتخب ۱۳

مقاله منتخب ۱۴

مقاله منتخب ۱۵

مقاله منتخب ۱۶

مقاله منتخب ۱۷

مقاله منتخب ۱۸

مقاله منتخب ۱۹

مقاله منتخب ۲۰

مقاله منتخب ۲۱

مقاله منتخب ۲۲

مقاله منتخب ۲۳

مقاله منتخب ۲۴

مقاله منتخب ۲۵

مقاله منتخب ۲۶

مقاله منتخب ۲۷

مقاله منتخب ۲۸

مقاله منتخب ۲۹

مقاله منتخب ۳۰

مقاله منتخب ۳۱

مقاله منتخب ۳۲

مقاله منتخب ۳۳

مقاله منتخب ۳۴

مقاله منتخب ۳۵

مقاله منتخب ۳۶

مقاله منتخب ۳۷

مقاله منتخب ۳۸

مقاله منتخب ۳۹

مقاله منتخب ۴۰

مقاله منتخب ۴۱

مقاله منتخب ۴۲

مقاله منتخب ۴۳

مقاله منتخب ۴۴

مقاله منتخب ۴۵

مقاله منتخب ۴۶

مقاله منتخب ۴۷

مقاله منتخب ۴۸

مقاله منتخب ۴۹

مقاله منتخب ۵۰

مقاله منتخب ۵۱

مقاله منتخب ۵۲

مقاله منتخب ۵۳

مقاله منتخب ۵۴

مقاله منتخب ۵۵

مقاله منتخب ۵۶

مقاله منتخب ۵۷

مقاله منتخب ۵۸

مقاله منتخب ۵۹

مقاله منتخب ۶۰

مقاله منتخب ۶۱

مقاله منتخب ۶۲

مقاله منتخب ۶۳

مقاله منتخب ۶۴

مقاله منتخب ۶۵

مقاله منتخب ۶۶

مقاله منتخب ۶۷

مقاله منتخب ۶۸

مقاله منتخب ۶۹

مقاله منتخب ۷۰

مقاله منتخب ۷۱

مقاله منتخب ۷۲

مقاله منتخب ۷۳

مقاله منتخب ۷۴

مقاله منتخب ۷۵

مقاله منتخب ۷۶

مقاله منتخب ۷۷

مقاله منتخب ۷۸

مقاله منتخب ۷۹

مقاله منتخب ۸۰

مقاله منتخب ۸۱

مقاله منتخب ۸۲

مقاله منتخب ۸۳

مقاله منتخب ۸۴

مقاله منتخب ۸۵

مقاله منتخب ۸۶

مقاله منتخب ۸۷

مقاله منتخب ۸۸

مقاله منتخب ۸۹

مقاله منتخب ۹۰

مقاله منتخب ۹۱

مقاله منتخب ۹۲

مقاله منتخب ۹۳

مقاله منتخب ۹۴

مقاله منتخب ۹۵

مقاله منتخب ۹۶

مقاله منتخب ۹۷

مقاله منتخب ۹۸

مقاله منتخب ۹۹