تاپاس (ادیان هند)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تاپاس (ادیان هند)

تاپاس (انگلیسی: Tapas)T این واژه، کهن‌ترین کلمه ای است که مفهوم ریاضت را می‌رساند و در ریگ ودا و براهماناها نیز آمده و وجه تسمیه آن حرارت است واژگان پارسی تَف /تب و تبش/ توَش /تابش با واژه تاباس همریشه اند .

ریاضات جسمی و عقلی[ویرایش]

ریاضت در تعالیم و باورهای ادیانی به ارتباط جسم و روح می‌پردازد، اما نقش ریاضات جسمانی و معنوی در بین هندوان و متون مقدس آنان نظیر وداها به نسبت دیگر ادیان و مذاهب، بسیار چشم گیر و از شهرت خاصی برخوردار است.[۱]

ریاضت در وداها و براهماناها[ویرایش]

ریگ ودا به ریاضت اشاره می‌کند و نیروی خلاقه آن را در سطح عالم کبیر و عالم صغیر بررسی می‌کند. برطبق براهماناها، پراجاپاتی (Prajapati) «پرجاپتی» شهریار موجودات، جهان را بر اثر نیروی خلاقهِ ریاضت خویش (Tapas) به وجود آورده‌است و لیکن خود پراجاباتی نیز محصول نیروی تاپاس است، چنان‌که آمده: در آغاز (agre) نیستی به صورت ذهن (manas) ظاهر شد (atapyate) و به نورِ حرارت و آتش ریاضت، به شهریار موجودات (پراجاپاتی) هستی بخشید.

حرارت درون[ویرایش]

برانگیختن حرارت درون در کلمهٔ «تاپاس» مستتر است. در سرودهای جهان‌شناسی آفرینش «پراجاپاتی»، آفرینش را به نیروی حرارت درون به وجود می‌آورده‌است. از طرف دیگر برانگیختن حرارت درون مستلزم آن است که مرتاض به عنصر آتش استیلا و تسلط یافته باشد.

اضداد[ویرایش]

ریاضت (Tapas) تحمل کشمکش اضداد است از قبیل گرسنگی و تشنگی، سردی و گرمی، ایستادن و نشستن و روزهٔ کلام و روزهٔ اطوار و حرکات یعنی خود داری از اشارات چشم و ابرو و غیره، زیرا این اشارات معرف احوال درون است و خود داری از این اطوار منجر به تسلط بر نفسی می‌شود که گاهی نیز از طریق اشارات چهره خود را می‌نمایاند.

نیروی خلاقه[ویرایش]

تاپاس حرارت ناشی از قدرت تمرکز نفسانی و ذهنی و نیروی خلاقه است.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. بررسی باورهای هندویی در مکاتیب عبدالله قطب بن محیی، فیاض قرائی، محمدجواد ناسک جهرمی، دو فصلنامه پژوهش‌های عرفانی، سال سوم شماره 6، پاییز و زمستان 1399
  2. ادیان و مکتبهای فلسفی هند جلد دوم، تألیف داریوش شایگان