ورود (فیلم ۲۰۱۶)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ورود
Poster showing scene from movie with the alien craft and helicopters, along with images of the three main actors from the film
پوستر اکران
کارگرداندنی ویلنوو
تهیه‌کننده
فیلمنامه‌نویساریک هیزرر
بر پایه«داستان زندگی تو»
اثر تد چیانگ
بازیگران
موسیقییوهان یوهانسون
فیلم‌برداربرادفورد یانگ
تدوین‌گرجو واکر
شرکت
تولید
توزیع‌کننده
تاریخ‌های انتشار
  • ۱ سپتامبر ۲۰۱۶ (۲۰۱۶-09-۰۱) (ونیز)
  • ۱۱ نوامبر ۲۰۱۶ (۲۰۱۶-۱۱-۱۱) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۱۶ دقیقه[۲]
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۴۷ میلیون دلار[۳]
فروش گیشه۲۰۳٫۴ میلیون دلار[۴]

ورود[۵] (انگلیسی: Arrival) فیلمی آمریکایی در ژانر درام علمی تخیلی به کارگردانی دنی ویلنوو و اقتباس‌شده توسط اریک هیزرر است که در ۲۰۱۶ به نمایش درآمد. هیزرر این پروژه را به‌عنوان فیلم‌نامه‌ای گمانی بر اساس داستان کوتاه ۱۹۹۸ «داستان زندگی تو» نوشتهٔ تد چیانگ توسعه داد. در آن ایمی آدامز نقش زبان‌شناسی را ایفا می‌کند که توسط ارتش ایالات متحده استخدام شده تا پیش از اینکه تنش‌ها به جنگ منجر شود، با بیگانگان فرازمینی که به زمین آمده‌اند، ارتباط برقرار کند. جرمی رنر، فارست ویتاکر، مایکل استولبارگ و تزی ما در نقش مکمل حضور دارند.

ورود برای اولین‌بار در ۱ سپتامبر ۲۰۱۶ در جشنوارهٔ فیلم ونیز به نمایش درآمد و در ۱۱ نوامبر از طریق پارامونت پیکچرز در سینماهای ایالات متحده اکران شد. این فیلم با بودجهٔ ۴۷ میلیون دلاری ساخته شد و ۲۰۳٫۴ میلیون دلار در سرتاسر جهان فروخت و تحسین منتقدان را به همراه داشت. نقش‌آفرینی آدامز، کارگردانی ویلنوو، و اکتشاف در ارتباط با هوش فرازمینی با ستایش منتقدان همراه بود.[۶] ورود که یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۱۶ محسوب می‌شود، نامش در فهرست‌های آخر سال برترین فیلم‌های بسیاری از منتقدان ظاهر شد و از سوی انستیتوی فیلم آمریکا به عنوان یکی از ده فیلم برتر سال انتخاب شد.[۷][۸]

ورود در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار نامزد دریافت هشت جایزه از قبیل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌برداری و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی شده بود و در نهایت برندهٔ جایزهٔ بهترین تدوین صدا شد. آدامز نیز نامزد دریافت جوایز بفتا و گلدن گلوب در رشتهٔ بهترین بازیگر زن شد. عدم موفقیت آدامز در دریافت نامزدی اسکار از سوی چند روزنامه‌نگار بیان شد.[۹][۱۰]

داستان[ویرایش]

هانا، دختر زبان‌شناس لوئیز بنکس، در دوازده سالگی بر اثر نوعی بیماری درمان‌ناپذیر درگذشت.

دوازده فضاپیمای فرازمینی در آسمان مکان‌های گوناگون سراسر زمین به‌صورت ثابت ایستاده‌اند. در وحشت گسترده‌ای که به موجب آن رخ داد، کشورهای تحت تأثیر کارشناسان علمی و نظامی را برای پایش و مطالعهٔ آن‌ها می‌فرستند. در ایالات متحده، سرهنگ ارتش یعنی وِبر، لوئیز بنکس و فیزیک‌دان اِیان دانلی را برای مطالعهٔ فضاپیمای بالای مونتانا استخدام می‌کند. در فضاپیما، بنکس و دانلی با دو بیگانه سرپایانمانند هفت‌پا، که آنها را «هپتاپود» می‌نامند، تماس برقرار می‌کنند. بنکس و دانلی در مورد زبان نوشتاری پیچیده بیگانگان که از عبارات پالیندرومیک با نمادهای دایره‌ای نوشته شده تحقیق می‌کنند و نتایج را با سایر کشورها به اشتراک می‌گذارند. همان‌طور که بنکس زبان را مطالعه می‌کند، او چشم‌اندازهای شبیه به فلش‌بک از دخترش را می‌بیند.

هنگامی که بنکس قادر به ایجاد واژگان مشترکِ بسنده برای پرسیدن دلیل آمدن است، بیگانگان با عبارتی پاسخ می‌دهند که می‌تواند «پیشکشی سلاح» ترجمه شود. چین این را عبارت «استفاده از سلاح» تعبیر می‌کند که در نهایت ارتباط خود را با بیگانه‌ها قطع می‌کند و سایر کشورها نیز از آن پیروی می‌کنند. بنکس استدلال می‌کند نمادی که «سلاح» تفسیر می‌شود، می‌تواند به‌طور انتزاعی با مفاهیم «وسیله» یا «ابزار» مرتبط باشد.

بمبی توسط سربازان نافرمان در فضاپیمای مونتانا قرار می‌گیرد. بنکس و دانلی بی‌خبر دوباره وارد فضاپیمای بیگانه‌ها می‌شوند و بیگانه‌ها پیام پیچیده‌تری به آن‌ها می‌دهند. درست پیش از انفجار بمب، یکی از بیگانگان دانلی و بنکس را از کشتی بیرون و آن‌ها را بیهوش می‌کند. هنگامی که آن‌ها از خواب بیدار می‌شوند، فضاپیمای بیگانه از دسترس خارج شده است و ارتش ایالات متحده در حال آماده شدن برای تخلیهٔ منطقه در صورت تلافی است. ژنرال چین به کشتی بیگانه محلی خود اولتیماتوم می‌دهد و از آن می‌خواهد که ظرف ۲۴ ساعت چین را ترک کند. روسیه، پاکستان، و سودان از این روش پیروی می‌کنند. با آغاز وحشت در سراسر جهان، ارتباطات میان تیم‌های تحقیقاتی بین‌المللی پایان می‌یابد.

دانلی متوجه می‌شود که نماد زمان در سراسر پیام وجود دارد و نوشته دقیقاً یک دوازدهم فضای سه‌بعدی که پیش‌بینی شده را اشغال می‌کند. بنکس پیشنهاد می‌کند پیام کامل بین دوازده فضاپیما تقسیم می‌شود و اینکه بیگانگان می‌خواهند همه کشورها آنچه را که می‌آموزند به اشتراک بگذارند. فضاپیما یک قطعه نقلیه به پایین می‌فرستد و بنکس به تنهایی وارد می‌شود. یکی از بیگانه‌ها در نتیجهٔ انفجار به شدت زخمی شده است. یکی از بیگانه‌ها توضیح می‌دهد که آن‌ها آمده‌اند به بشریت کمک کنند، زیرا آن‌ها در ۳٬۰۰۰ سال آینده به کمک بشریت نیاز خواهند داشت. بنکس متوجه می‌شود که «سلاح» زبان آن‌هاست. یادگیری این زبان درک انسان از زمان را تغییر می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد خاطرات رویدادهای آینده را تجربه کنند. رویاهای بنکس از دخترش به‌صورت پیش‌آگاهی آشکار می‌شوند. دخترش به دنیا نخواهد آمد تا اینکه زمانی در آینده برسد.

بنکس حین تخلیهٔ کمپ به آن‌جا بازمی‌گردد و به دانلی می‌گوید که زبان بیگانگان همان «ابزاری» است که منظور آن از سوی جهانیان «سلاح» است. بنکس از پیش‌رویدادی در سازمان ملل متحد به‌منظور تجلیل از اتحاد تازه به‌دست‌آمده در ذهن دارد که به‌دنبال ورود بیگانه‌ها رخ داد. در آن‌جا ژنرال چین از او به‌خاطر متقاعد کردنش برای توقف حمله، زمانی که با شمارهٔ خصوصی او تماس گرفت و سخنان در حال مرگ همسرش را برایش زمزمه کرد، تشکر می‌کند. او سپس شمارهٔ خصوصی خود را به بنکس نشان می‌دهد و حرف‌های همسرش را در گوش او زمزمه می‌کند.

در حال حاضر، بنکس تلفن ماهواره‌ای هالپرن، مأمور سیا، را از روی میز برمی‌دارد و با شمارهٔ خصوصی ژنرال چین تماس می‌گیرد تا کلمات را از بر بخواند. چینی‌ها اعلام می‌کنند که دست نگه می‌دارند و یکی از دوازده قسمت پیام خود را منتشر می‌کنند. کشورهای دیگر نیز از این روش پیروی می‌کنند و دوازده فضاپیما حرکت می‌کنند.

بنکس بر اساس آموخته‌هایش کتابی به نام زبان جهانی می‌نویسد که راهنمایی برای زبان هپتاپود بود و در نهایت به بشریت می‌آموزد که زمان را مانند هپتاپودها درک کنند. طی مراحل تخلیه، دانلی به بنکس ابزار علاقه می‌کند. آن‌ها در مورد انتخاب‌های زندگی و اینکه اگر می‌توانست زندگی خود را از آغاز تا پایان ببیند آن را تغییر می‌داد یا خیر صحبت می‌کنند. بنکس می‌داند که فرزندش بر اثر بیماری درمان‌ناپذیر خواهد مرد و دانلی هر دوی آن‌ها را ترک خواهد کرد. او با وجود آگاهی از سرنوشتشان موافقت می‌کند.

بازیگران[ویرایش]

جوایز و نامزدی‌ها[ویرایش]

هفتاد و چهارمین مراسم گلدن گلوب[ویرایش]

هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "ARRIVAL". Stage6. Archived from the original on December 19, 2020. Retrieved December 17, 2020.
  2. "Arrival (12A)". هیئت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا. September 19, 2016. Archived from the original on September 21, 2016. Retrieved September 19, 2016.
  3. Faughnder, Ryan (November 8, 2016). "'Doctor Strange' to hold off 'Arrival' and 'Almost Christmas' at the box office". Los Angeles Times. Archived from the original on May 7, 2019. Retrieved April 17, 2020.
  4. "Arrival (2016)". باکس آفیس موجو. Archived from the original on July 20, 2017. Retrieved July 16, 2017.
  5. ترجمهٔ مریم شاه‌پوری (۲۸ بهمن ۱۳۹۵). «محبوب‌ترین فیلم‌های ۲۰۱۶ به انتخاب بنیان‌گذار و مدیرعامل «IMDb»». ماهنامهٔ سینمایی فیلم. دریافت‌شده در ۲۷ فوریهٔ ۲۰۱۷.
  6. "Arrival (2016)". Rotten Tomatoes. Fandango. Retrieved October 24, 2021.{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  7. "Film Critics' Top 10 Lists – Best Movies of 2016". متاکریتیک. سی‌بی‌اس اینتراکتیو. Archived from the original on July 29, 2017. Retrieved July 31, 2017.
  8. Hipes, Patrick (December 8, 2016). "AFI Awards: Best Of 2016 List Includes 'Silence', 'Hacksaw Ridge' & More". ددلاین هالیوود. Archived from the original on December 22, 2016. Retrieved December 8, 2016.
  9. Heritage, Stuart (January 27, 2017). "Vanity Fair's Hollywood issue: the year Amy Adams missed out on an Oscar". The Guardian. Archived from the original on September 25, 2017. Retrieved September 25, 2017.
  10. Proudfoot, Jenny (January 25, 2017). "The award for the most awkward 2017 Oscars moment goes to Amy Adams". Marie Claire. Retrieved September 20, 2017.{{cite news}}: نگهداری CS1: url-status (link)
    Rich, Katie (January 24, 2017). "Why Amy Adams's Oscar Snub Was So Surprising". Vanity Fair. Retrieved September 20, 2017.{{cite news}}: نگهداری CS1: url-status (link)
    Riley, Janelle (January 24, 2017). "Why Amy Adams Deserved Oscar Attention for 'Arrival'". Variety. Retrieved September 20, 2017.{{cite news}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  11. "Golden Globes 2017: The Complete List of Nominations". The Hollywood Reporter. December 12, 2016. Retrieved December 12, 2016.

پیوند به بیرون[ویرایش]