محسن جعفری راد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محسن جعفری راد
زادهٔ۱ آبان ۱۳۶۵
رودسر، گیلان
درگذشت۱۸ دی ۱۴۰۱ (۳۶ سال)
ملیت ایران
پیشهکارگردان سینمای مستند، خبرنگار، روزنامه‌نگار

محسن جعفری راد (۱ آبان ۱۳۶۵ – ۱۸ دی ۱۴۰۱) اهل رودسر روزنامه‌نگار، نویسنده سینمایی، منتقد و کارگردان سینما و مستندساز بود.[۱]

زندگی‌نامه[ویرایش]

عمده فعالیت‌های جعفری راد در مجله فیلم از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۸ انجام شد.[۲] محسن جعفری راد، فیلمسازی را از سال ۸۷ و از انجمن سینمای جوان لاهیجان آغاز کرد.[۳] او همزمان به عنوان خبرنگار، روزنامه‌نگار و منتقد در رشته‌های جامعه‌شناسی، سینما و ادبیات فعالیت داشت.[۴] همکاری با بیش از بیست نشریه عمومی و تخصصی از جمله همشهری، شرق، اعتماد، جام جم، فرهیختگان، گیلان امروز، همدلی، نوآوران، صبا، سینما؛ و ماهنامه‌ها و هفته‌نامه‌های تخصصی مانند ماهنامه فیلم، تجربه، چلچراغ و … از جمله این فعالیت‌هاست.[۵]

وی از سال ۱۳۸۷ ساخت فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند را آغاز کرد و با انجمن سینمای جوانان ایران دفاتر لاهیجان، رشت، چالوس، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، خانه مستند همکاری داشت.[۶] ساخت مستندهای «رنج زیر پوست»، «سایه‌های سبز» از مجموعه مستند «یکی از ما» و فیلم کوتاه داستانی «فقط مه واقعی است» به تهیه کنندگی رامبد جوان از دیگر فعالیت‌های او به‌شمار می‌رود. محسن جعفری راد همچنین به تدریس سینما در دانشکده‌ها و مؤسسه‌های خصوصی و انجمن سینمای جوانان ایران نیز می‌پرداخت.[۷][۸][۹][۱۰]

بازداشت در خیزش سراسری ۱۴۰۱[ویرایش]

محسن جعفری راد در جریان سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی»، که از ۲۶ شهریور آغاز شد در ۴ آبان در کرج بازداشت و پس از ده روز با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شد.[۱۱] به نقل از همشهری: «در تاریخ ۱۹ آبان برای او به اتهام حضور، فیلمبرداری و دعوت به تجمعات کیفرخواست و دادرسی صادر شده بود.»[۳][۱۲] خود او دلیل فیلمبرداری از اعتراضات را ساخت مستند عنوان کرده بود. او با قرار کفالت در ۱۴ آبان ۱۴۰۱ آزاد شد.[۱۳]

درگذشت[ویرایش]

جعفری راد در ۱۸ دی ۱۴۰۱ در منزل خود درگذشت.[۱۴] او که در ۳۶ سالگی درگذشته است،[۱۵] به گفته هوشنگ گلمکانی، مدیر مجله «فیلم امروز»، به علت «خودکشی» فوت کرده است.[۱۶][۱۷] دادستان البرز نیز این ادعا را تایید کرد که وی با قرص برنج مسموم و در بیمارستان درگذشت.[۱۳]

منابع[ویرایش]

  1. «محسن جعفری‌راد مستندساز درگذشت». خبرگزاری مهر. ۲۰۲۳-۰۱-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۸.
  2. «محسن جعفری راد مستندساز و نویسنده سینمایی درگذشت». dana.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۸.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «محسن جعفری راد، منتقد سینما و فیلمساز، پس از آزادی از بازداشت «خودش را کشت»». www.radiofarda.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۸.
  4. «محسن جعفری راد منتقد سینما و مستندساز ایرانی پس از آزادی از بازداشت خودکشی کرد». ار. اف. ای - RFI. ۲۰۲۳-۰۱-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۹.
  5. «یک کارگردان و منتقد جوان درگذشت». ایسنا. ۲۰۲۳-۰۱-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۸.
  6. «محسن جعفری راد | پایگاه خبری صبا». sabakhabar.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۹.
  7. «محسن جعفری‌راد درگذشت». خبرگزاری ایلنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۸.
  8. «درگذشت یک منتقد جوان». همشهری آنلاین. ۲۰۲۳-۰۱-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۸.
  9. «فوت «محسن جعفری راد» به علت مصرف قرص برنج بوده‌است». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۳-۰۱-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۹.
  10. «محسن جعفری راد، منتقد سینما و فیلمساز، پس از آزادی از بازداشت «خودش را کشت»». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۹.
  11. «محسن جعفری راد، منتقد سینما و فیلمساز، پس از آزادی از بازداشت «خودش را کشت»». www.radiofarda.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۰.
  12. «- درگذشت محسن جعفری راد روزنامه‌نگار گیلانی و منتقد سینمایی». روزنامه گیلان امروز. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۹.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ ایران، عصر (۱۴۰۱/۱۰/۱۹ - ۱۷:۱۵). «دادگستری البرز: فوت محسن جعفری‌راد دوماه بعد از آزادی و با قرص برنج بوده است». fa. دریافت‌شده در 2023-08-19. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  14. ایران، عصر (۱۴۰۱/۱۰/۱۸ - ۱۴:۵۴). «درگذشت محسن جعفری راد، منتقد سینما و مستندساز در سی‌وشش سالگی». fa. دریافت‌شده در 2023-08-19. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  15. «Magiran | روزنامه شرق (1401/10/19): محسن جعفری راد درگذشت». www.magiran.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۱۹.
  16. «محسن جعفری راد، منتقد سینما و فیلمساز، پس از آزادی از بازداشت «خودش را کشت»». www.iran-emrooz.net. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۹.
  17. «محسن جعفری‌راد، منتقد سینما، بعد از رهایی از بازداشت «خودکشی» کرد». ir.voanews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۱.