همشین‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
همشین‌ها
کل جمعیت
۱۵۰ هزار[۱] – ۲۰۰ هزار[۲]
مناطق با جمعیت چشمگیر
 ترکیه
 روسیه (سرزمین کراسنودار)
 آبخاز
 قزاقستان
 قرقیزستان
 ارمنستان
زبان‌ها
زبان ارمنی (گویش همشینی)
زبان ترکی استانبولی
قومیت‌های وابسته
ارمنیان

هَمشین‌ها (ارمنی: [Համշէնցիներ Hamshentsiner] Error: {{Lang}}: متن دارای نشانه‌گذاری ایتالیک است (راهنما)) قومی متشکل از گروه‌های مختلف هستند که در گذشته و حال به منطقه همشین (Hemşin) و چاملی همشین (Çamlıhemşin) واقع در منطقه شرقی ترکیه در کنار دریای سیاه در استان ریزه نسبت داده شده‌اند. اصلیت آن‌ها ارمنی و مسیحی بوده اما به مرور زمان به صورت قوم جداگانه‌ای درآمده‌اند.

جوامع متمایزی با نام قومی یکسان یعنی همشین در اطراف هوپا ترکیه، در همشین ترکیه، و همچنین در قفقاز وجود دارد که تقریباً از وجود یکدیگر بی اطلاع هستند.

دسته‌ها[ویرایش]

  • همشین‌های غربی امروزه مسلمانان سنی مذهب و ترک‌زبانی هستند که در مناطق چاملی‌همشین و همشین استان ریزه ترکیه زندگی می‌کنند.
  • همشین‌های شرقی امروزه مسلمانان سنی مذهبی هستند که بیشتر در مناطق هوپا و بورچکا استان آرتوین ترکیه زندگی می‌کنند. آنها علاوه بر زبان ترکی، به گویشی از ارمنی غربی که در زبان خودشان هومشِتسما و در ترکی همشینجه نامیده می‌شود نیز صحبت می‌کنند.
  • همشین‌های شمالی مسیحیانی هستند که در آبخازیا و سرزمین کراسنودار روسیه زندگی می‌کنند. آنها نیز به گویش همشینی (هومشتسما) صحبت می‌کنند. همچنین همشین‌های مسلمانی نیز در آبخازیا و سرزمین کراسنودار زندگی می‌کنند و نیز نشانه‌هایی از همشین‌ها بین ترک‌های مِسخِتی دیده می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Simonian, Hovann (2007). The Hemshin: History, Society and Identity in the Highlands of Northeast Turkey. Routledge. ISBN 978-1-135-79829-1.
  2. "Sergey Vardanyan'la söyleşi" (به ترکی استانبولی). Biryaşam. Archived from the original on 27 September 2013.

پیوند به بیرون[ویرایش]