نواب اوده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از نوابان اوده)
نواب اوده
۱۷۲۲–۱۸۵۸
پرچم نواب اوده
پرچم
موقعیت نواب اوده
نقشه دولت اوده ۱۷۹۵ میلادی
پایتختفیض‌آباد
لکهنو
زبان(های) رسمیاردو
دین(ها)
اسلام شیعه
• ۱۷۲۲
سعادت‌علی‌خان (اولین)
• ۱۸۵۸
برجیس قدر (آخرین)
تاریخ 
• بنیان‌گذاری
۱۷۲۲
• فروپاشی
۱۸۵۸
واحد پولروپیه
پیشین
پسین
امپراتوری گورکانی
کمپانی هند شرقی
دولت اوده

نواب اَوَدْهْ (به اردو: اودھ) عنوان حاکمانی بود که طی سال‌های ۱۷۲۲ تا ۱۸۵۸ میلادی بر منطقه اوده در شمال هند حکومت می‌کردند. این خاندان شیعه مذهب بود و به دودمانی ایرانی الاصل از نیشابور تعلق داشتند.[۱] بنیانگذار این سلسله سعادت‌علی‌خان نیشابوری بود.

تاریخچه[ویرایش]

نواب اوده حاکمان نیمه مستقل در حکومت‌های جدا شده امپراتوری گورکانی هند پس از مرگ در اورنگ‌زیب بودند. آن‌ها با پیشوا، در نبرد بوپال در برابر امپراتوری مراتا، و نبرد کرنال به عنوان درباریان امپراتوری گورکانی جنگیدند.[۲]

نواب اوده، همراه با بسیاری دیگر از نواب، به عنوان اعضای اشراف امپراتوری گورکانی در نظر گرفته می‌شدند. آن‌ها در نبرد سوم پانی‌پت به احمدشاه درانی پیوستند و شاه عالم دوم را مجدد به تاج و تخت امپراتوری نشاندند. نواب اوده همچنین در نبرد بکسر و در پی حوادث پس از نبرد پلاسی برای حفظ منافع گورکانیان جنگیدند، دولت اوده در نهایت استقلال خود را از حکومت مغول گورکانی در سال ۱۸۱۸ اعلام کرد.[۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Foundation، Encyclopaedia Iranica. «Welcome to Encyclopaedia Iranica». iranicaonline.org (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۱۸.
  2. Azhar, Mirza Ali. King Wajid Ali Shah of Awadh. Pakistan: Royal Book Company, 1982.
  3. May 30, Shailvee Sharda / TNN /; 2016; Ist, 01:36. "'As children, we wanted revenge on the British' | Lucknow News - Times of India". The Times of India (به انگلیسی). Retrieved 2022-05-18.{{cite web}}: CS1 maint: numeric names: فهرست نویسندگان (link)