کورک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از فرونکولوز)
کورک
کورک
تخصصپوست‌شناسی ویرایش این در ویکی‌داده
طبقه‌بندی و منابع بیرونی
آی‌سی‌دی-۱۰L02
آی‌سی‌دی-۹-سی‌ام680.9
آی‌سی‌دی-اُ:M20.t/{{{2}}}
مدلاین پلاس001474 000825
سمپD005667

کورَک (به انگلیسی: Boil) نوعی جوش بزرگ بر روی پوست بدن است که در اثر عفونت فولیکول‌های مو پدید می‌آید. در مواردی که باکتری استافیلوکوک فولیکول مو را در سطح عمقی‌تری دچار عفونت کند، باعث ایجاد کورک می‌شود که اگر این عفونت‌ها بیشتر و بزرگ‌تر باشد کفگیرک گفته می‌شود.[۱] کورک جوش بزرگ و بسیار سفتی است که بیشتر در گردن، صورت، سینه‌ها و سرین پدید می‌آید و می‌تواند چرک‌زا شود.

درمان[ویرایش]

موارد شدید نیاز به آنتی‌بیوتیکهای سیستمیک مانند سفالکسین و تخلیه عفونت دارند. موارد خفیف به درمان موضعی مانند پماد و صابون آنتی باکتریال پاسخ میدهند.

در گذشته و در طب ایران باستان برای درمان کورک از پماد سیاه که همان روغن سیاه یا اکتیول، که برای درمان دمل چرکی هم به کار می‌رود، استفاده می‌شد.[۲] جوش‌های برجسته که به صورت برآمدگی‌های کوچک صورتی رنگ در پوست پدیدار می‌شوند، به عنوان کورک شناخته می‌شوند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

فرونکولوز

منابع[ویرایش]

Wikipedia-bijdragers, "Steenpuist," Wikipedia, de vrije encyclopedie, http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Steenpuist&oldid=13664829 (accessed oktober 24, 2008).

  1. «دانشنامهٔ رشد». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ اكتبر ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۸ مه ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  2. محمد احمدی جوزانی، طب و داروهای طبیعی ایران باستان، تهران: نشر سرخس، چاپ چهارم، 1384، ص 514