فرودگاه بین‌المللی شهدای شهرکرد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرودگاه بین‌المللی شهدای شهرکرد
خلاصه
مالکشرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران
گردانندهشرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور
شهر بکار رفتهشهرکرد
مکانشهرکرد، ایران
فرمانده/مدیرسيد اسماعيل نژاد حسيني
ارتفاع از سطح دریا۶۷۲۳ فوت / ۲۰۴۹ متر
مختصات۳۲°۱۷′۵۰″ شمالی ۰۵۰°۵۰′۳۲″ شرقی / ۳۲٫۲۹۷۲۲°شمالی ۵۰٫۸۴۲۲۲°شرقی / 32.29722; 50.84222
دسترسی به ترابری عمومیtaxi standpublic transportation
نقشه‌ها
CQD در ایران واقع شده
CQD
CQD
موقعیت فرودگاه در ایران
Map
باندهای فرود
جهت درازا سطح
فوت متر
۱۴/۳۲ ۱۰۸۱۹ ۳۲۹۸ آسفالت
منبع: World Aero Data [۱]

فرودگاه بین‌المللی شهدای شهرکرد،[۱] فرودگاهی در شهرکرد است. این فرودگاه به عنوان مرتفع‌ترین فرودگاه ایران[۲][۳] در ۵ کیلومتری جنوب شهرکرد و در ارتفاع ۲۰۵۰ متر از سطح دریا به مساحت ۳۵۰ هکتار واقع شده‌است[۴].

مشخصات[ویرایش]

فرودگاه بین‌المللی شهرکرد مجهز به تجهیزات ناوبری NDB,DVOR/DME و یک سیستم روشنایی و دارای یک باند به طول ۳۰۰۵ متر و عرض ۴۵ متر با دو شانه ۷/۵ متری آسفالته و یک تاکسی‌رو به ابعاد ۲۸۵*۲۳ می‌باشد.

نشست و برخاست‌ها[ویرایش]

در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۳۶۶ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و ۳۰٬۱۷۹ نفر مسافر و ۱۶۵٬۱۵۲ کیلوگرم بار از طریق آن جابجا شدند. در سال ۱۳۹۵ تعداد ۲۸۵۶ نشست و برخاست از این فرودگاه صورت گرفته‌است. سهم نشست و برخاست از این فرودگاه در آذرماه ۱۳۹۶ یک دهم درصد (۰٫۱٪) فرودگاه‌های کشور بوده‌است.[۵][۶][۷]

فرو نشست[ویرایش]

طی سال‌های اخیر به دلیل رطوبت بالای زمین فرودگاه و همچنین مرغزار بودن زمین فرودگاه و سایر زمین‌های فرودگاه ، و عدم زیر ساخت مناسب باند ، زمین این فرودگاه با فرو نشست های متوالی روبرو بوده است . و بارها سطح باند فرودگاه بهسازی و مرمت شده است .

تاریخچه[ویرایش]

طرح مطالعاتی احداث فرودگاه بین‌المللی شهدای شهرکرد در سال ۱۳۷۲ آغاز و در سال ۱۳۷۳ پس از تملک اراضی و تکمیل مطالعات در سال ۱۳۷۴ عملیات اجرایی شروع و در در نهایت در سال ۱۳۷۸ با تکمیل عملیات اجرایی، فرودگاه عملیاتی و آغاز بکار گردید. اولین پرواز در تاریخ اول تیرماه سال ۱۳۷۸ توسط شرکت ایران ایرتور به مقصد تهران و اولین پرواز بین‌المللی در تاریخ سوم مهرماه سال ۱۳۸۱ به کشور کویت انجام شد.[۸]

شرکت‌های هواپیمایی و مقصدهای پروازی[ویرایش]

شرکت‌های هواپیماییمقصدهای پروازی
هواپیمایی ماهانتهران
هواپیمایی زاگرسمشهد
هواپیمایی کاروناهواز
هواپیمایی پارستهران

جستارهای وابسته[ویرایش]

فهرست فرودگاه‌های ایران

منابع[ویرایش]

  1. «نام‌گذاری ۳۹ فرودگاه کشور به اسم شهدا». عصر ایران. ۲۰ مرداد ۱۳۹۹.
  2. «مرتفع‌ترین فرودگاه کشور در حسرت پرواز/ نماینده شهرکرد: اهمال کاری شده‌است». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۳-۰۶-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۲.
  3. «فرودگاه بین‌المللی شهرکرد و فقط هفته‌ای 2پرواز به مشهد». همشهری آنلاین. ۲۰۱۳-۰۶-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۲.
  4. «افزایش پروازهای فرودگاه شهرکرد در دستور کار است». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۳-۱۰-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۰.
  5. «آمار عملکرد فرودگاه‌های کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی و مقایسهٔ آن با سال۲۰۱۵ میلادی». شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران. ۳۰ بهمن ۱۳۹۵. دریافت‌شده در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶.[پیوند مرده]
  6. سالنامه آماری سال 1395. سازمان هواپیمایی کشوری. ۱۳۹۵.
  7. شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی https://web.archive.org/web/20170428183412/http://statistics.airport.ir/. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ آوریل ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۷ مه ۲۰۱۷. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  8. «خبرگزاری فارس - چهارمحال و بختیاری از توسعه پروازهای فرودگاه شهرکرد حمایت می‌کند». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۳-۱۰-۳۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۰.