سیروس آموزگار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سیروس آموزگار
وزیر اطلاعات و جهانگردی
(سرپرست)
دوره مسئولیت
۱۷ دی ۱۳۵۷ – ۲۲ بهمن ۱۳۵۷
پادشاهمحمدرضا پهلوی
نخست‌وزیرشاپور بختیار
پس ازسپهبد ابوالحسن سعادتمند
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۱۳
۱۰ آپریل ۱۹۳۴
بابل
درگذشته۱۱ آبان ۱۴۰۰ (۸۷ سال)
۲ نوامبر ۲۰۲۱
پاریس
ملیتایران
محل تحصیلدکترای اقتصاد
پیشهروزنامه‌نگار، نویسنده، سیاستمدار، و تحلیل‌گر

سیروس آموزگار (زاده ۱۳۱۳ بابل[۱] – درگذشته ۱۱ آبان ۱۴۰۰ پاریس) روزنامه‌نگار، نویسنده و تحلیل‌گر ایرانی بود. وی در مجله خواندنیها و همچنین مجله روشنفکر فعالیت داشت.

زندگی[ویرایش]

سیروس آموزگار کودکی خود را در شهر خوی، استان آذربایجان غربی و دوران ابتدایی و متوسطه را در همان شهر گذراند و از دبیرستان رازی این شهر دیپلم گرفت.

سیروس آموزگار اوایل دهه ۱۳۴۰ (خورشیدی) در رشته حقوق بین‌الملل از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و همزمان در موسسه اطلاعات و مجلاتی مانند روشنفکر و خواندنیها کار می‌کرد. او دارای دکترای اقتصاد و حقوق از انگلستان و پیش از انقلاب ۱۳۵۷ استاد دانشگاه‌های ایران بود.[۱]

او در کنار نگارش مقالات فراوان سیاسی و اقتصادی در روزنامه‌ها و نشریات گوناگون، در زمینه ادبیات نیز نویسنده پرکاری بود و ۲۶ داستان بلند، ۲ اپرا، شش نمایشنامه و نزدیک به صد داستان کوتاه، و بیش از هزار نمایشنامه رادیویی نوشته‌است. یکی از داستان‌هایی که نوشت تکیه‌گاه خورشید نام داشت.

سیروس آموزگار سرپرست وزارت اطلاعات و جهانگردی در کابینه شاپور بختیار بود. وی پس از انقلاب مدتی را در زندان گذراند. در آن مدت، بسیاری از روزنامه‌نگاران و روشنفکران از او دفاع کردند. سیروس آموزگار پس از آزادی از زندان به فرانسه رفت. آموزگار در ۱۱ آبان ۱۴۰۰ پس از یک عمل جراحی در پاریس درگذشت.[۱]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ مسعود بهنود (۱۲ آبان ۱۴۰۰). «سیروس آموزگار؛ روایتی شخصی از وزیر 'روزهای پایان'». بی‌بی‌سی فارسی.

منابع[ویرایش]