سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

هدف اصلی از تشکیل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی عبارتست از تمرکز کلیه امور مربوط به جمع‌آوری، نگهداری، اداره و فروش اموالی که به موجب قانون به تملک، تصرف، تحت توقیف یا مدیریت دولت در می‌آید. در حقیقت با تشکیل سازمان دو واحد اداری موازی (مرکز کالای متروکه و دفتر اجرایی تبصره ۲۸ قانون بودجه) در هم ادغام و وظایف آن در سازمان جدیدالتأسیس تمرکز یافت و از سویی امور مشابهی که توسط دستگاه‌ها و سازمانهای اجرایی یا دادگستری انجام می‌شد، به سازمان منتقل گردید.

ماموریت‌ها[ویرایش]

سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی براساس قانون تشکیل آن[۱] وظیفه تعیین تکلیف کلیه اموال تملیکی دولت با رعایت توامان حقوق مردم و صرفه صلاح دولت را بعهده دارد بعبارت بهتر برطبق قانون سازمان اموال تملیکی امین اموال دولت و حافظ حقوق مردم است.

بر طبق قانون تشکیل این سازمان، هر گونه اموال و دارائی که طبق شرایط خاصی به مالکیت دولت در می‌آید باید در اختیار این سازمان قرار گرفته و تا تعیین تکلیف آن (فروش، واگذاری، استرداد و غیره) اداره و نگهداری این اموال بعهده سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی خواهد بود.

این شرایط عبارتند از:

- هرگونه اموال متروکه دولتی و غیردولتی

- کالاهای قاچاق که طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توقیف می‌شوند.

- اموال، کالاها و حقوق مادی که طبق احکام قطعیت یافته قضایی بنفع دولت ضبط می‌گردند.

- اموال، کالاها و حقوق مادی که به دولت اهدا می‌شوند.

- اموالی که در اجرای اصل چهل و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین تملک و یا تصرف دولت درمی‌آید.

تاریخچه[ویرایش]

جمع‌آوری و فروش کالاهای متروکه و قاچاق که پیش از انقلاب اسلامی از وظایف گمرک بود پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با تصویب لایحه قانونی شماره ۸۴۳۱۰ مورخ ۱۳۵۸/۱۲/۱۸ شورای انقلاب و آئین‌نامه اجرایی آن به کمیته‌ای متشکل از نمایندگان بنیاد مستضعفان، جهاد سازندگی، بنیاد مسکن و دادستانی کل کشور واگذار شد. با تصویب قانون جمع‌آوری و فروش کالای متروکه، قاچاق و ضبطی قطعیت یافته و کالای قاچاق بلاصاحب و صاحب متواری مصوب ۱۳۶۱/۱۱/۱۱ و آئین‌نامه اجرایی آن مصوب ۱۳۶۲/۲/۲۵ هیئت وزیران، این امور به مرکز جمع‌آوری و فروش کالاهای مذکور مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی منتقل شد و عملاً در تاریخ ۱۳۶۲/۷/۶ مرکز ذکر شده تشکیل گردید. به دلیل ضرورت ساماندهی هرچه بیشتر امور و ادغام تشکیلات موازی مرکز جمع‌آوری و فروش کالاهای متروکه از یک سو و دفتر اجرایی تبصره ۸۲ قانون بودجه سال ۱۳۶۲ و تبصره ۳۵ قانون بودجه سال ۱۳۶۸ و تبصره ۲۸ قوانین بودجه سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ از سوی دیگر منجر به تقدیم لایحه قانون تأسیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به مجلس شورای اسلامی شد. قانون مذکور در ۱۳۷۰/۱۰/۲۴ به تصویب مجلس و در تاریخ ۱۳۷۰/۱۱/۷ به تأیید شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رسید و از اواخر سال ۱۳۷۱ سازمان تشکیل گردید.

لغو مصوبه انحلال سازمان[ویرایش]

در مرداد ماه ۱۳۹۲ طبق مصوبه شورای عالی اداری این سازمان منحل و بجای آن سازمان اموال دولتی تشکیل شد. با روی کار آمدن دولت یازدهم حسن روحانی این مصوبه لغو گردید.[۲][۳]

مدیران عامل سازمان[ویرایش]

نام دوران ریاست
محمدعلی افتخاری اسفند ۱۳۹۹ تاکنون
جمشید قسوریان جهرمی ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ اسفند ۱۳۹۹
امین دلیری ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ ۳۱ شهریور ۱۳۹۶
اردشیر محمدی ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
یادکرد [۴]

منابع[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. قانون تشکیل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی, archived from the original on 8 اكتبر 2016, retrieved 1 June 2016 {{citation}}: Check date values in: |archive-date= (help)
  2. تشکیل سازمان اموال دولتی و حذف سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی (مصوبه شماره 6329/92/206 مورخ 5/4/1392 شورای عالی اداری)
  3. مناقشه بر سر اولین بخشنامه دولت یازدهم, archived from the original on 12 August 2016, retrieved 9 June 2016
  4. «سایت سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی».