درگاه:پهلوی/زندگی‌نامه برگزیده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

زندگی‌نامه برگزیده ۱

درگاه:پهلوی/زندگی‌نامه برگزیده/۱

رضاشاه پهلوی با لباس نظامی

رضا پهلوی (زادهٔ ۲۴ اسفند ۱۲۵۶ در سوادکوه، مازندران – درگذشتهٔ ۴ مرداد ۱۳۲۳ در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی) بنیانگذار سلسله پهلوی و پادشاه ایران بود.

وی زمانی که نوزاد بود پدرش عباسعلی داداش‌بیگ و در کودکی مادرش نوش‌آفرین آیرملو را از دست داد و دوران خردسالی را در فقر و سختی گذراند. از نوجوانی به نظامی‌گری روی آورد و پله‌های ترقی را پیمود. وی پیش از رسیدن به قدرت سال‌ها جزء قوای قزاق بود و پس از آن از ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۲ وزیر جنگ و از ۱۳۰۲ تا ۱۳۰۴ خورشیدی نیز به عنوان نخست‌وزیر ایران در دوره حکومت قاجار بود. وی پس از انقراض سلسله قاجار قدرت را در ایران بدست گرفت و در سال ۱۳۰۴ خورشیدی دودمان پهلوی را بنیان نهاد. وی ابتدا در مقام وزیر جنگ و پس از آن با بدست گرفتن تمام قدرت اقدامات بسیاری در جهت بازسازی ایران و پیشرفت به سوی سازندگی و آبادانی نمود و بسیاری از ناآرامی‌ها و راهزنی‌ها را از بین برد.

سرانجام در سال ۱۳۲۰، پس از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم، با اولتیماتوم بریتانیا مجبور به ترک ایران شد و سلطنت را به پسر بزرگترش که مقام ولیعهدی را داشت واگذار کرد. رضاشاه سه سال بعد در شهر ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی درگذشت.

بیشتر...

زندگی‌نامه برگزیده ۲

درگاه:پهلوی/زندگی‌نامه برگزیده/۲

پرتره رسمی شاه جوان در لباس نظامی کامل

محمدرضا پهلوی (زادهٔ ۴ آبان ۱۲۹۸ در تهران – درگذشتهٔ ۵ مرداد ۱۳۵۹ در قاهره، مصر) دومین و آخرین شاه ایران از سلسله پهلوی بود.

وی پس از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم و تبعید پدرش رضاشاه توسط نیروهای متفقین به سطنت ایران رسید. وی همچنین توانست بار دیگر در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ حکومت از دست‌رفته خود را بازیابد و سرانجام با انقلاب ۱۳۵۷ ایران از قدرت برکنار شد و سلسله پهلوی منقرض گردید.

محمدرضا پهلوی پس از خروج از کشور در ۲۶ دی ۱۳۵۷ مدتی را در کشورهای مصر، مراکش، باهاما، مکزیک، ایالات متحده آمریکا و پاناما گذرانید و سرانجام در ۵ مرداد ۱۳۵۹ و در ۶۱ سالگی بر اثر بیماری سرطان در قاهره درگذشت و در مسجد رفاعی دفن شد.

بیشتر…

زندگی‌نامه برگزیده ۳

درگاه:پهلوی/زندگی‌نامه برگزیده/۳

پرتره فرح پهلوی شهبانوی سابق ایران

فرح پهلوی (زادهٔ ۲۲ مهر ۱۳۱۷ - تهران) با نام اصلی «فرح دیبا»، همسر محمدرضا شاه پهلوی و مادر رضا پهلوی ولیعهد پیشین ایران است که از ۲۹ آذر ۱۳۳۸ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ ملکه ایران بود.

وی پس از تاج‌گذاری ۴ آبان ۱۳۴۶، نایب‌السلطنه و شهبانوی ایران شد.

فرح پهلوی چند روز پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، ایران را به همراه همسرش ترک کرد و پس از اقامت در چندین کشور، تا درگذشت همسرش در مصر، در کنار او بود.

فرح و محمدرضا پهلوی دارای ۴ فرزند به نام‌های رضا، فرحناز، علیرضا و لیلا شدند که لیلا و علیرضا را در سال‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۹ از دست داد. وی اکنون در آمریکا و فرانسه زندگی می‌کند.

بیشتر…

زندگی‌نامه برگزیده ۴

زندگی‌نامه برگزیده ۵

زندگی‌نامه برگزیده ۶

زندگی‌نامه برگزیده ۷

زندگی‌نامه برگزیده ۸

زندگی‌نامه برگزیده ۹

زندگی‌نامه برگزیده ۱۰