دئوس اکس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دئوس اکس
توسعه‌دهنده(ها)یون استورم
ناشر(ها)آیداس اینتراکتیو
اسکوئر انیکس
کارگردان(ـان)وارن اسپکتور
تهیه‌کننده(ها)وارن اسپکتور
طراح(ـان)هاروی اسمیت
آهنگساز(ان)الکساندر برندن
دن گاردوپی
مایکل ون دن باس
سریدئوس اکس
موتورآنریل انجین ۱
سکو(ها)رایانش ابری
مک اواس
مایکروسافت ویندوز
پلی‌استیشن ۲
تاریخ(های) انتشارمایکروسافت ویندوز
۱۷ ژوئن ۲۰۰۰
مک‌اواس
۷ ژوئیه ۲۰۰۰
پلی‌استیشن ۲
۲۶ مارس ۲۰۰۲
شبکهٔ پلی‌استیشن
۱۶ مه ۲۰۱۲
ژانر(ها)اکشن نقش آفرینی
حالت(ها)تک‌نفره، چندنفره
رسانهلوح فشرده
رایانش ابری
توزیع دیجیتال
دی‌وی‌دی
نسخه۱٫۱۱۲ اف ام

دئوس[۱] اکس (به انگلیسی: Deus Ex) یک بازی ویدئویی سایبرپانک، اکشن نقش آفرینی با ترکیبی از عناصر تیراندازی اول شخص، مخفی‌کاری است که در سال ۲۰۰۰ توسط یون استورم ساخته و توسط آیداس اینتراکتیو منتشر شده‌است. این بازی در ابتدا برای سیستم عامل مایکروسافت ویندوز ساخته شد اما بعد برای سیستم مکنتاش و کنسول بازی پلی‌استیشن ۲ نیز سازگار شد.

داستان[ویرایش]

داستان بازی در سال ۲۰۵۲ و در یک ویران‌شهر اتفاق می‌افتد و شخصیت اصلی بازی، جی‌سی دنتون، مامور تازه وارد یک گروه ضد تروریستی آمریکایی است. جی‌سی آغاز به مبارزه با نیروهای تروریستی می‌کند که در جهان زیاد شده‌اند و آشفتگی ایجاد کرده‌اند. او در سفر ماجراجویانه‌اش و با آشکار شدن داستان، در یک دسیسهٔ قدیمی و پیچیده گرفتار می‌شود و با سازمان‌هایی مثل مجستیک ۱۲، ایلومیناتی و سازمان زیرزمینی سه‌گانهٔ هنگ کنگ برخورد می‌کند.

بازتاب‌ها[ویرایش]

دئوس اکس با نقدهای جهانی مثبت و فروش موفقیت آمیزی مواجه شد و از بین ۱۰۰ بازی برجستهٔ مجلهٔ پی‌سی گیمر و در رای گیری مجلهٔ پی‌سی زون «بهترین بازی کامپیوتری همهٔ زمان‌ها» نام گرفت. دئوس اکس بارها نامزد جوایز گوناگون و برندهٔ جایزهٔ بهترین بازی سال شد و برای پیشگام بودن در طراحی انتخاب بازیکن و مسیرهای چندگانهٔ روایت داستان مورد ستایش قرار گرفت. این بازی تا ۲۳ آوریل ۲۰۰۹، بیش از یک میلیون نسخه فروش کرد. برای دئوس اکس دنباله‌هایی به نام‌های دئوس اکس: جنگ نامرئی و دئوس اکس: تحول انسان ساخته شده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. این واژه از زبان لاتین است و تلفظ انگلیسی آن "دوس" است ولی در خاورمیانه به دلیل رواج شیوه تلفظ سایر زبان‌های اروپایی آنرا بیش‌تر "دئوس" می‌گویند، همانند زئوس (zeus)

پیوند به بیرون[ویرایش]