حزب اجماع روشنگران ملی افغانستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حزب اجماع روشنگران ملی افغانستان

حزب اجماع روشنگران ملی افغانستان
رهبرمحمد صبور فرملی
بنیان‌گذارمحمد صبور فرملی
بنیان‌گذاری1387
مرام سیاسیاسلام‌گرایی
نظام ریاست
دیناسلام
ولسی جرگه
۳ از ۲۴۹
مشرانو جرگه
۲ از ۱۰۲
وبگاه
ijmaimilli.com

حزب اجماع روشنگران ملی افغانستان یک نهاد سیاسی مستقل و غیر وابسته که دارای ایدئولوژی پلورالیسم (کثرت‌گرایی) ملی، سیاسی و اتحاد ملی است. این حزب مبارزاتش را در راستای تحقق عدالت اجتماعی وتحکیم وحدت و هم‌بستگی ملی، همچنین استقرار صلح و ثبات پایدار و حراست از هویت ملی، حاکمیت قانون و تصمین اجرای آن در جهت برقراری عدالت، حفظ وگسترش فرهنگ و ارزش های سنن ملی در پرتو دین اسلام، تحت حمایت قانون اساسی در سطح ملی و بین‌المللی را دنبال می‌‌کند.

احترام به مقام والای انسانیت و رعایت دموکراسی که در تضاد با منافع ملی و فرهنگی کشور نباشد، حمایت از حقوق مردم در سطح کشور و ایجاد فرصت های تحصیلی و شغلی برای جوانان، بدون هرگونه تبعیض جنسیتی در کلیه امور کشوری از مهترین اهداف حزب اجماع ملی روشنگران افغانستان می‌باشد.

تاریخچه[ویرایش]

آنگونه که ادعا می‌شود اجماع ملی افغانستان یک نهاد سیاسی متشکل از عناصر از همه قشرها، ملیت‌ها، مذهب‌ها و زبان‌ها، اعم از مردان و زنان بوده که دارای اندیشه‌هایی چون عدالت اجتماعی و ملی، تأمین و تحکیم وحدت ملی، صلح و ثبات سر تا سری و دائمی در وجب وجب خاک افغانستان و اعاده حقوق به مستحقین در سطوح ملی و بین‌المللی به تاریخ پنجم حمل ۱۳۸۸ به وسیله الحاج محمد صبور «فرملی» و تیم ایشان و به منظور تحقق اهداف و آرمان‌های فوق‌الذکر و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی تاسیس شد. طبق گفته اعضای این اجماع "در طول تاریخ پر از فراز و نشیب افغانستان هرگاه کشور ما دچار مشکلات سیاسی، داخلی یا خارجی می‌شد به اجماع رو می‌آورد و با جمع‌بندی نظریات نمایندگان ملت نتیجه خوبی گرفته می‌شد. اکنون که کشور و ملت م ابا چالش‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مواجه است، فقط راه مقابله با چالش‌های مذکور را در وجود اجماع ملی می‌توان سراغ نمود".این اجماع که در مرحله اول از شوراهای قومی، شوراهای محلی، بزرگان، متنفذین، علما، روحانیون و جوانان، بشکل علنی و رسمی تشکیل گردیده، از بدو تشکیلش راهکار سیاسی و اجتماعی خویش را به حیث یک سمبول وحدت و همبستگی ملی تعین نموده‌است که ادعا می‌کند که در شرایط و مقتضیات عینی و ذهنی کشور افغانستان به مبارزاتش در راه حاکمیت قانون، تأمین عدالت اجتماعی و پلورلیزم ملی سیاسی، تأمین و تحکیم وحدت ملی، صلح و ثبات دائمی و امنیت سرتاسری، استقلال سیاسی، تمامیت ارضی، حفظ و حراست از حریم‌های سیاسی و جغرافیایی کشور، استرداد، حل و فصل قضایای خط دیورند با همسایه شرقی کشور ادامه میدهد و همچنان احترام به قانون استفاده از حق آبه‌های بین‌المللی در مورد دریاهای(رودهای) آمو و هلمند با همسایه‌های شمالی و غربی افغانستان که در باب سیاست بین‌المللی ح.ا.م.ا. تشریح گردیده از اهداف خود به شمار می‌آورد. همچنان مدعی است که، ترویج فرهنگ شایسته سالاری، تأمین و حراست از هویت‌های اسلامی و افغانی از جمله راهکارهای سیاسی اجماع ملی می‌باشد. به ادعای این حزب وجیبه هر عضو اجماع ملی این است که جهت تحقق اهداف و مرام‌های این حزب در چوکات قانون اساسی و سایر قوانین نافذه کشور کار و مبارزه نماید، همچنان بایست متذکر شد که مبارزه دوامدار علیه ترور، اختناق، رشوه زرع، تولید، استعمال و ترافیک مواد مخدر، قاچاق آثار تاریخی کشور، بی‌سوادی و بیکاری، همچنان مبارزه علیه قانون شکنی‌ها، فساد اخلاقی و مظالم اجتماعی را در صدر راهکارها و اهداف خویش قرار دهد. اجماع ملی افغانستان مدعی است که بدون در نظر داشتن ملیت، لسان، مذهب، اقلیت یا اکثریت دروازه‌اش برای فرد فرد این ملت که از پدر و مادر افغان چه در داخل و چه در خارج کشور به دنیا آمده باشد، باز بوده و از اشتراک همه را در این مقطع به گرمی استقبال می‌نماید. اجماع ملی افغانستان روز سه شنبه مورج ۱۳۸۷/۱۰/۱۰ مصادف به ۲۰۰۸/۱۲/۳۰ بحضور داشت بیش از ۱۰۰۰۰ تن از اعضا و حدود ۹۰۰ تن از مهمانان داخلی و خارجی، بعضی اراکین دولتی، رهبران، نماینده گان اکثر احزاب سیاسی و نهادهای اجتماعی، علما، روحانیون، روشن فکران و بعضی از نماینده گان کور دیپلوماتیک اعم از ذکور و اناث، اولین کنگره خویش را در مقر هوتل کابل دوبی تدویر نمود که در طی این کنگره، الحاج محمد صبور «فرملی» به عنوان رهبر اجماع ملی افغانستان با اکثریت انتخاب شد.

اساس‌نامه حزب[ویرایش]

اساس‌نامه حزب حاوی ۷ فصل و ۴۷ ماده هست که در وزارت عدلیه افغانستان به ثبت رسیده‌ است. [۱][پیوند مرده]

تشکیلات حزب[ویرایش]

تشکیلات مرکزی[۱][ویرایش]

تشکیلات مرکزی حزب اجماع روشنگران ملی افغانستان
معاونت مالی رهبری حزب معاونت سیاسی
کمیته‌های حزب
کمیته سیاسی کمیته تنظیم و تشکیلات کمیته مالی و اقتصاد کمیته سازمان‌های اجتماعی و جوانان
کمیته تنظیم امور زنان کمیته آموزش و پرورش کمیته ورزش و جوانان کمیته دفاع و عدل
کمیته فرهنگی و تبلیغات دارالانشاً
شورایی اجراییه حزب اجماع روشنگران ملی افغانستان
شورایی رهبری حزب اجماع روشنگران ملی افغانستان

تشکیلات ولایات[۲][ویرایش]

تشکیلات ولایات حزب اجماع روشنگران ملی افغانستان
حوزه مرکز
حوزه شمال و شمال شرق
حوزه غرب و جنوب غرب
حوزه شرق و جنوب شرق

اشخاص شناخته شده حزب[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «تشکیلات مرکزی». وبگاه حزب اجماع روشنگران ملی افغانستان.[پیوند مرده]
  2. «تشکیلات ولایات». حزب اجماع روشنگران ملی افغانستان.[پیوند مرده]

http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/5661/تشکل-سیاسی-اجماع-ملی-افغانستان-تاسwml

https://www.facebook.com/ijmaimilli/?ref=br_rs

پیوند به بیرون[ویرایش]

https://www.facebook.com/ijmaimilli/?ref=br_rs