جشن نامزدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نمونه ای از جشن نامزدی

جشن نامزدی جشنی است که پس از نامزد شدن برای اعلام نامزدی و آشنا شدن با بستگان یکدیگر برگزار می‌شود. معمولاً دو یا سه ماه یا ۵ یا ۶ ماه بعد از بله برون یا همان عقد خصوصی اقدام به برگزاری جشن نامزدی می‌کنند[۱] امروزه بعضی از خانواده‌ها مایل هستند که پیوند دختر و پسرشان را با برگزاری جشن نامزدی به شکل رسمی‌تری اعلام کنند. جشن نامزدی می‌تواند از یک مهمانی خانوادگی خصوصی و کوچک تا یک مراسم باشکوه و مجلل و با حضور تعداد زیادی مهمان برگزار شود.[۲]
این جشن در ایران در سالهای اخیر رایج شده و می‌توان به جشن نامزدی دو ملی‌پوش ایران در المپیک سال ۱۳۹۱ اشاره کرد.[۳] حتی برای این مراسم کارت دعوت نیز چاپ می‌شود.

در یونان باستان، جشن نامزدی مانند یک معامله تجاری بود. بدین صورت که یک قرارداد شفاهی بین داماد و پدر عروس صورت می گرفت و حتی در این مراسم عروس خانم حضور نداشت.

در حالت مدرن، برگزاری مجالس نامزدی[۴] به صورت یک مهمانی و برای صحبت درباره آینده ازدواج زوجین است. در یک جشن نامزدی امروزی می بایست به عواملی نظیر: تعیین بودجه مراسم، مکان برگزاری مراسم، تهیه لیست مهمانان، تهیه لیست تشریفات و بسیاری مراسم های دیگر پرداخت. معولاً در مراسم های نامزدی هدیه برای عروس خانم توسط خانواده داماد تهیه می شود و مهمترین هدیه که نشانه پایداری و تعهد زوجین است، حلقه نامزدی است.

منابع[ویرایش]

  1. «چه جوری یک جشن نامزدی درجه یک رو برنامه ریزی کنیم».
  2. «میز نامزدی بچینید». بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۵ اوت ۲۰۱۵.
  3. «جشن نامزدی دو ملی‌پوش ایران در المپیک».
  4. «برگزاری جشن نامزدی در ایران». دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۲۱.[پیوند مرده]