بزرگراه شهید بابایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از اتوبان بابایی)
بزرگراه بابایی
بزرگراه ۲۲
اطلاعات مسیر
طول۱۵ کیلومتر (۹٫۳ مایل)
تقاطع‌های بزرگ
انتهای شرقی سه راه آبعلی
جاده دماوند
بزرگراه یاسینی
جاده تهران-پارچین
انتهای غربی بزرگراه صدر
پل صدر
بزرگراه امام علی
موقعیت
شهرهای بزرگتهران بزرگ
سامانه بزرگراهی
بزرگ‌راه‌های ایران
آزادراه‌ها

بزرگراه بابایی با نام پیشین بزرگراه مدائن و با شماره گذاری بزرگراهی بزرگراه ۲۲ تهران بزرگراهی در شرق و شمال شرق شهر تهران است که به‌صورت شرقی ـ غربی امتداد دارد. این بزرگراه دارای طول تقریبیِ ۱۵ کیلومتر است. این بزرگراه در شرق از سه راه آبعلی آغاز می‌شود و در انتها به تقاطع بزرگراه‌های امام علی و صدر ختم می‌شود.

زمان شروع ساخت و عملیات اجرایی آن به سال ۱۳۶۸ برمی گردد و در اواخر اسفند سال ۱۳۷۳ به صورت مستقیم و بدون داشتن دسترسی‌های فعلی به بهره‌برداری رسیده‌است و به مرور زمان در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ تکمیل و به صورت اساسی از سال ۱۳۸۵ به بعد بازسازی و اصلاح گردیده‌است. این بزرگراه حدفاصل پل پاسداران تا تقاطع غیر همسطح خیابان استخر مرز میان مناطق یک و چهار شهرداری محسوب و پس از پل استخر بسمت شرق تا انتها به‌طور کامل در محدوده شهرداری منطقه چهار قرار می‌گیرد.

محلاتی و اماکن مهمی که در مجاور این بزرگراه قرار دارند عبارتند از: شهرک چمران، اراج، شهرک رجایی (نور)، لویزان، شهرک فلاحی، ازگل، شهرک لویزان یک، شهرک سید الشهداء، شهرک رسولی، جنگل لویزان، باغ پرندگان، ده نارمک، قاسم‌آباد، بوستان یاس فاطمی (شمالی، جنوبی)، شهرک پارس، قنات كوثر، مجید آباد، استخر، شهرک کاج، شهرک کوثر، شهرک البرز، شهرک بهشتی، شهرک دانشگاه امام حسین (ع)، حکیمیه، شهرک امام خمینی، اراضی تلو.

خطوط حمل و نقل عمومی[ویرایش]

یکی از شاخص‌های توسعه و فرهنگ بالا در شهرهای امروزی استفاده بیشتر شهروندان هر محله از حمل و نقل عمومی (مترو، اتوبوس) و عدم استفاده از خودروی شخصی می‌باشد. اگر در محله‌ای اتوبوس‌ها خالی باشند و به اصطلاح استقبال از آن بالا نباشد و استفاده از خودروهای شخصی به هر عذر و دلیل متصور در آن بالا باشد، آن محله مدرن نیست و فرهنگ پایینی در آنجا حاکم است.

این بزرگراه در ابتدا با ایستگاه متروی میدان نوبنیاد و پایانه شهید دستواره در ابتدای بلوار شهید دستواره (معصومی) ارتباط دارد و خط اتوبوس ۲۱۴ حکیمیه (پایانه افق) به پایانه شهید دستواره (معصومی) از اصلی‌ترین و طولانی‌ترین خطوط دایر در این بزرگراه می‌باشد. در ادامه خط ۳۸۷ (میدان قدس به میدان رسالت) در مسیر برگشت از بزرگراه صدر وارد این مسیر شده و تا بزرگراه امام علی (ع) تردد دارد. در محدوده لویزان خط ۲۱۶ (شهرک شهید محلاتی به پایانه علم و صنعت) حدفاصل بلوار نیروی زمینی تا بلوار هنگام دایر و در بخش شرقی این بزرگراه خط ۴۰۱ (دانشگاه امام حسین (ع) به پایانه علم و صنعت) فعال می‌باشد. در ضمن خط اتوبوس برون‌شهری پایانه شهید دستواره (معصومی) به شهر جدید پردیس در مسیر متروی نوبنیاد ، بزرگراه شهید بابایی ، تقاطع پل بلوار نیروی زمینی ارتش یا لویزان، ادامه بزرگراه بابایی، آزادراه تهران - پردیس ، شهر جدید پردیس ( میدان امام خمینی- میدان عدالت - فاز ۳ و ۴ ) تردد دارد .

تقاطع‌ها[ویرایش]

شرق به غرب
جاده هراز
بزرگراه یاسینی
جاده تهران-پارچین
آزادراه پردیس-تهران
بطرف پردیس-ساری-گرگان
جاده تلو
خیابان چمن آرا
بلوار استخر
بزرگراه باقری
خیابان هنگام
خیابان نیروی زمینی
خیابان نوبهار
بزرگراه صدر
پل صدر
بزرگراه امام علی
غرب به شرق

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • نقشه تهران چاپ سال ۱۳۸۹
  • گوگل مپ
  • ویکی‌پدیای انگلیسی