آسیاب دومن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آسیاب دومن
نامآسیاب دومن
کشورایران
استانهرمزگان
شهرستانشهرستان بستک
بخشبخش کوخردهرنگ
اطلاعات اثر
کاربریآسیاب
کاربری کنونیگردشگری
دیرینگیصفویه،پهلوی
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۵۳۷۶
تاریخ ثبت ملی۲۴ اسفند ۱۳۸۴
آسیاب دومن بر ایران واقع شده‌است
آسیاب دومن
روی نقشه ایران
۲۷°۰۹′۲۱″شمالی ۵۴°۱۳′۵۷″شرقی / ۲۷٫۱۵۵۹°شمالی ۵۴٫۲۳۲۴°شرقی / 27.1559; 54.2324

آسیاب آبی دومن مربوط به دوران صفویه-پهلوی است و در شمال شرق روستای فاریاب، بخش کوخردهرنگ، شهرستان بستک، استان هرمزگان واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۵۳۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱][۲]

آسیاب یا آش (آس) همان‌طور که به گویش محلی آن را می‌نامند، ابتکاری جالب و بسیار شگفت انگیر از دوران پیشین در منطقه بستک هرمزگان رواج داشته بوده‌است. آسیاب دوسنگ گرد و مسطح روی هم نهاده و سنگ پائینی در میان میلی آهنین یا چوبین از سوراخ میان سنگ پائینی در گذشته و سنگ زبَرین به نیروی آب می‌چرخد و دانه‌ها را خرد می‌کند وآرد می‌سازد. آسیاب‌ها در پائین پل بند جای دارند و چاه‌های مخزن انباشت انرژی آب و شبکه آبرسانی به آسیاب‌ها در دل صخره طبیعی یا جدول در دو سمت محور رودخانه کنده و جا سازی شده‌اند. جند آسیاب در منطقه من جمله آسیاب دومن، جو و گندم شهروندان بستکی و بخش‌های توابع و روستاهای دور و نزدیک پیرامون آن را با بهره‌گیری از انرژی آب، آرد می‌کرده‌اند.[۳][۴]

از چندی پیش، با متروک شدن آسیاب‌های قدیمی، گردش آب در این مجموعه صنعتی از کنترل خارج شده و اینک در اغلب مجاری فرسوده این شبکه صنعت به هرز می‌رود. پس آب آسیاب‌ها از کار افتاده به صورت آبشارهای زیبائی از جای جای صخره بیرون می‌ریزد که جذابیت چشمگیری دارد، مانند آبشار آسیاب دومن که جذابیت خاصی دارد. این آسیاب هم اکنون جزو محدوده جغرافیایی روستای فاریاب است که در کیلومتر 3جاده فاریاب ازطریق یک جاده خاکی قابل دسترسی است.[۳][۵]

پانویس[ویرایش]

  1. «آثار ثبت شده». اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی استان هرمزگان. ۲۰ دی ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۱.
  2. «دانشنامه‌ی تاریخ معماری و شهرسازی ایران». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام ReferenceA وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. درگاه فهرست آثار ملی ایران بایگانی‌شده در ۱۱ مه ۲۰۲۰ توسط Wayback Machine.
  5. فهرست آثار فرهنگی تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی شهرستان بستک[پیوند مرده].

نگاره[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

فهرست منابع و مآخذ[ویرایش]

  • «آثار ثبت شده». اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی استان هرمزگان. ۲۰ دی ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۱.
  • «دانشنامه‌ی تاریخ معماری و شهرسازی ایران». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱.
  • محمدیان، کوخردی، محمد، (شهرستان بستک و بخش کوخرد) ، ج۱. چاپ اول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۵ میلادی.