ویکی‌پدیا:الگوهای کاربر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
این صفحه اطلاعاتی دربارهٔ طراحی، ساخت و استفاده از «الگوی کاربر» به دست می‌دهد؛ الگویی که تنها به منظور استفاده در «صفحهٔ کاربر» طراحی شده‌است. با توجه به اینکه ویکی‌پدیا دارای جامعهٔ بسیار بزرگی از کاربران است، الگوی کاربر به منظور ارتباط برقرار کردن بین اعضای این جامعه آنلاین طراحی شده تا برحسب توانایی‌هایشان و سلایق و گرایش‌هایشان بتوانند مشارکت مؤثرتری در نوشتن مقالات داشته باشد.
الگوی کاربر چهارچوب رنگی کوچکی مثل این است.
این چهارچوب رنگی اشکال و رنگهای متنوعی دارد.
الگوی کاربر می‌تواند دو قاب عکس داشته باشد.

الگوی کاربر جعبهٔ رنگین کوچکی است که برای نمایش در «صفحه کاربر» (و نه صفحه مقالات) طراحی شده. این الگو به‌طور معمول تشکیل شده از یک یا دو قاب عکس، یک سطر کوتاه متن و یک نشانوند رده که به کمک آن کاربر در ردهٔ مرتبط با الگو قرار می‌گیرد.

الگوی کاربر عموماً در سلسله‌مرتبه یا همان فضای نام «الگو:» ساخته می‌شود و با روش «تراگنجانش» در ویکی‌پدیا (Wikipedia:Transclusion) به صفحهٔ کاربر چسبانده می‌شود (می‌توان با دستور «subst:» این تغییرپذیری و زنده بودن را از آن گرفت).

اولین الگوهای کاربر برای نشان دادن مهارت کاربر در زبانهای دیگر و برای کمک به پروژهٔ زبان درونی بابل طراحی شد. این الگو کاربرانی که در زبانهایی غیر از زبان مادری خود نیز تخصص داشتند را گرد هم آورد و کمک کرد تا بتوانند در ترجمهٔ متون آن زبان خاص با هم هم‌فکری کنند.

  • الگوی کاربر نباید در مقالات استفاده شود.

استفاده از الگوهای کاربر موجود[ویرایش]

تذکر: الگوی کاربر برای استفاده کاربران در صفحات شخصی‌شان است. قرار دادن الگوی کاربر روی صفحات شخصی دیگر کاربران بدون اجازه آنها از عرف و نزاکت خارج است اگر می‌خواهید برای نشان دادن نظرتان دربارهٔ کاربر از این الگوها استفاده کنید، ضمن رعایت نزاکت از صفحه بحث کاربر استفاده کنید (ببینید: ویکی‌پدیا:صفحه بحث).

دستورالعمل[ویرایش]

برای افزودن یک الگوی کاربر به صفحه شخصیتان از دستور زیر استفاده کنید:

{{کاربر نام الگو}}

برای مثال: {{کاربر فروردین}}. این شیوه را «تراگنجانش» در ویکی‌پدیا می‌نامند؛ بدین معنی که با تغییر و ویرایش در الگوی مادر تغییرات در الگوی موجود در صفحه شما نیز ظاهر می‌شود. شما می‌توانید این تغییرپذیری را با دستور زیر متوقف کنید:

{{جا:کاربر نام الگو}}

این دستور به نام جانشینی الگو شناخته می‌شود و توانایی تغییرپذیری (زنده بودن) را از الگو می‌گیرد و استفاده از آن کاربر را مطمئن خواهد کرد که الگو همیشه در شکل اولیه خود «در زمان افزوده شدن به صفحه» نمایش داده می‌شود و تغییرات بعدی برروی الگوی مادر تأثیری بر آن نخواهد گذاشت. البته این روش باعث خواهد شد که موجودی کد نوشتهٔ ارائه شده در صفحه شما افزایش زیادی یابد و نیز تغییرات جدید در الگوی مادر بر الگوی کاربر صفحه شما بی‌تاثیر باشد.

فهرست الگوهای کاربر موجود[ویرایش]

  • در فهرست زیر الگوهای کاربر موجود به صورت موضوعی طبقه‌بندی شده‌اند.

ایجاد الگوی کاربر جدید[ویرایش]

  • گام اول: نامگذاری و قرار دادن در سلسله مرتبهٔ مناسب

نام الگوی کاربر حتماً باید با واژه «کاربر» آغاز شود، مثال (الگو:کاربر لینوکس). اگر برای نحوهٔ نامگذاری ایده‌ای دارید، آن را در صفحه ایده‌ها ارائه دهید (همچنین ببینید:قواعد نام‌گذاری در ویکی‌پدیا).

سلسله‌مراتب: الگوی کاربر تنها باید در سلسله‌مراتب «الگو:» یا «ویکی‌پدیا:» یا «کاربر:» ایجاد شود؛ البته بر طبق سیاست «داشتن دیدگاه بی‌طرفانه» یا «محدوده‌ها در ویکی‌پدیا» انتظار می‌رود بتوان در سلسله‌مراتب «الگو:» و «ویکی‌پدیا:» توافق بیشتری داشت تا در «کاربر:». متعاقباً، با توجه به اینکه به محتوا در فضای «کاربر:» قدرت مانور بیشتری داده شده، قرار گرفتن الگوی کاربر در فضای «کاربر:» ممکن است به اندازهٔ دو مورد دیگر دانشنامه‌ای نباشد.

در ضمن می‌توانید الگو را به عنوان زیرصفحه در صفحهٔ کاربری خود ایجاد کنید و به‌واسطهٔ «[[رده:الگوهای کاربر ابتکاری ویکی‌پدیانویسان]]» آن را در دسترس دیگران قرار دهید، با استفاده از برچسب زیر:

<noinclude>
[[رده:الگوهای کاربر ابتکاری ویکی‌پدیانویسان]]
</noinclude>

اگر الگویی طراحی کرده‌اید که مایلید خیلی سریع در دید عموم قرار بگیرد، شاید بهتر باشد در گام اول آن را در صفحه بحث الگوهای کاربر جدید نمایش دهید تا نظر دیگران را نیز بجویید.

طراحی یک الگوی کاربر[ویرایش]

راهنمای طراحی و ایجاد الگوی کاربر که در پایین ارائه شده به طور یکسان برای همهٔ الگوهای کاربر (شامل هر الگوی کاربر یا نشانوندی شبیه الگوی کاربر) اجرا می‌شود و الگوی کاربری که از این رهنمودها تخطی کند ممکن است برای حذف شدن نامزد شود.

محتوا[ویرایش]

مثالهایی برای محتوا:

  • ساختمان محتوا: این کاربر <عبارت اسمی><عبارت فعلی>.
    • این کاربر <عبارت اسمی> است.
    • این کاربر عضو <عبارت اسمی> است.
    • این کاربر طرفدار <عبارت اسمی> است.
    • این کاربر از <عبارت اسمی> حمایت می‌کند.
    • این کاربر با <عبارت اسمی> همکاری می‌کند.
    • این کاربر به <عبارت اسمی> علاقه‌مند است.
    • این کاربر بوسیله <عبارت اسمی> افسون شده.
    • ...

و ترکیب‌هایی از این دست که بسیارند.

افعال مورد استفاده در محتوا:

راندن، خوردن، ویرایش کردن، لذت بردن، ترجیح دادن، دوست داشتن، عشق ورزیدن، بازی کردن، خواندن، صحبت کردن، فهمیدن، استفاده کردن، تماشا کردن و از این قبیل.

از افعال دو پهلو اجتناب کنید، برای مثال: به نظر رسیدن، کشف کردن، دانستن، فکرکردن و از این قبیل. همچنین از جملات مرکب نیز که دو روی مثبت و منفی دارند اجتناب کنید، برای مثال:

  • این کاربر <عبارت اسمی> را دوست دارد ولی <عبارت اسمی دیگر> را دوست ندارد.

محدوده‌های محتوا[ویرایش]

  • تمام آیتم‌ها در الگو و نیز فضای کاربر طبق اصل حفظ نزاکت کنترل می‌شود.
    • الگوی کاربر نباید شامل حملات شخصی و بی نزاکتی نمایان باشد.
    • الگوی کاربر نباید (دانسته) حاشیه ساز یا تفرقه‌انداز باشد.
    • ویکی‌پدیا جای مناسبی برای مجادلات سیاسی نیست.
    • ویکی‌پدیا محلی برای جارزنی، پیش بردن دیدگاهی یا عضو گیری به هر شکلی از جمله تجاری، سیاسی، مذهبی یا محلی برای بیان نظر در مورد موضوعات جاری یا سیاسی یا تبلیغ برای خود و تبلیغ برای دیگران نیست.

به طور ساده: هر محتوایی که برای صفحه کاربر مناسب نیست، برای الگوی کاربر آن نیز مناسب نیست.

احتیاط در استفاده از عکس[ویرایش]

  • ویکی‌انبار دامنهٔ وسیعی از شمایل‌های کوچک (آیکون‌ها) را برای استفاده در الگوها دارد. با این حال، اگر شما مایلید شمایلی متفاوت برای قاب عکس موجود در الگوی کاربر انتخاب کنید ، ابتدا باید مشخص کنید که لیسانس عکس آزاد است یا خیر. سیاست ویکی‌پدیا اجازه نمی‌دهد الگوها (از جمله الگوی کاربر) یا صفحه کاربر محتوای کپی‌رایت شده‌ای که تحت لیسانس آزاد نباشد داشته باشد؛ بنابراین، برای مثال، عکسهای «استفاده منصفانه» به طور واضح ممنوع هستند. به دلایل قانونی رعایت این شرط اکیداً لازم‌الاجرا است. برای جزئیات بیشتر بینید: رهنمودهای سیاست استفاده منصفانه ویکی‌پدیا.

گنجاندن در رده[ویرایش]

  • هر الگوی کاربر شامل یک «برچسب رده» می‌شود که صفحه کاربری (و در حقیقت کاربر) را درون یک ردهٔ مشخص رده‌بندی می‌کند، خود این الگو باید تنها درون زیررده‌های ردهٔ ویکی‌پدیانویسان رده‌بندی شود.
  • قبل از افزودن رده به الگوی کاربر این رادرنظر بگیرید که این رده برای ویرایشگران دیگر چقدر می‌تواند مفید باشد.

قرارداد نام‌گذاری زیررده‌ها[ویرایش]

  • نام و توضیح هر زیررده تحت تأثیر همان نقشها و محدوده‌‌های «محتوای الگوی کاربر» است.
  • این نام باید نشانه‌ای داشته باشد که مشخص کند مربوط به رده ویکی‌پدیانویسان است. «نشانه‌ها» شامل :«ویکی‌پدیانویسان»، «ویکی‌پروژه»، یا یک نام از سازمان‌دهی یا گروه‌بندی خاص ویکی‌پدیا می‌شوند، اما محدود به اینها نیستند. برای مثال، رده:ویکی‌پدیانویسان موسیقیدان، نه رده:موسیقیدانان.رده‌های کاربر مخصوص بابل یک استثنا برای این قرارداد است، و می‌بایست با همان اسم الگوی کاربر بیاید.
  • رده‌هایی ایجاد نکنید که به صورت بالقوه همه کاربران را در بر بگیرد. برای مثال، الگوی کاربر «این کاربر یک ویکی‌پدیانویس است.» یا «این کاربر آدمیزاد است.» ویا «این کاربر از اینترنت استفاده می‌کند.» نباید شامل رده‌بندی شوند.
  • اگر فعل به کار رفته در محتوای الگوی کاربر، (نگاه کنید به بالا) شامل یکی از این موارد بود: لذت بردن، دوست داشتن، عاشق بودن، و مانند اینها، در هنگام نامگذاری رده ، این فعل را با یک فعل یا کلمهٔ مشخص‌تر (در حد امکان «...علاقمند به...») جایگزین کنید. برای مثال، «این کاربر از نوشته‌های تولکین لذت می‌برد» می‌تواند به این صورت رده‌بندی شود، «رده: ویکی‌پدیانویسانی که تولکین می‌خوانند». و«این کاربر جنگ ستارگان را دوست دارد» می‌تواند به صورت «رده:ویکی‌پدیانویسان علاقه‌مند به جنگ ستارگان» رده‌بندی شود.
  • از رده‌بندی الگوهای با محتوای منفی اجتناب کنید. برای مثال: «این کاربر<عبارت اسمی> را دوست ندارد.»

دستورالعمل برای گنجاندن در رده[ویرایش]

{|cellspacing="0" style="border:solid #C03 1px;width:240px;background:#FCF;margin:1px"
|style="width:45px;height:45px;background:#fff;text-align:center;font-size:14pt"|
[[پرونده:Aries.svg|25px]]

|style="font-size:8pt;padding:4pt;line-height:1.25em" |
این کاربر متولد '''[[برج حمل]]''' ('''فروردین''') است

|}<includeonly>

</includeonly><noinclude>
[[رده:الگوهای کاربر|فروردین]]
</noinclude>
  • رده‌‌ای که در تگ <includeonly> قرار می‌گیرد، صفحاتی را که «الگوی کاربر» روی آنها قرار گرفته (صفحه کاربر) را رده‌بندی خواهد کرد (کاربری که الگوی بالا را در صفحه خود قرار دهد خود به خود در فهرست ویکی‌پدیا نویسان متولد فروردین قرار می‌گیرد). الگوی «PAGENAME» قرار گرفته در نشانوند رده نام صفحه کاربر را به فهرست مذکور می‌افزاید.
  • رده‌ای که در تگ <noinclude> قرار می‌گیرد، خود الگو را رده‌بندی خواهد کرد.(نمونه الگوی بالا در فهرست الگوهای کاربر و نیز در فهرست الگوهای صور فلکی قرار می‌گیرد)
  • در هنگام نوشتن نشانوند رده به این نکته توجه کنید که نشانهٔ {| به دلایل قالب‌بندی می‌بایست یک خط جدید را شروع کند (همانطور که در بالا می‌بینید) ، و <includeonly> (یا‌ <noinclude> اگر صفحه‌های کاربر را رده‌بندی نمی‌کند) برای جلوگیری از گرفتن فضای زیاد، می‌بایست روی یک سطر باشند.

ساختن یک الگوی کاربر[ویرایش]

چگونه الگو را بسازیم[ویرایش]

برای ساختن یک الگوی کاربر در گام نخست مشخص می‌کنیم این الگو از چه چهارچوبی تبعیت می‌کند، چهار نوع چهارچوب برای الگوی کاربر وجود دارد: ۱.الگوی استاندارد، ۲.الگوی معکوس، ۳.الگوی دوتایی و ۴.مینی‌الگو.

رایجترین چهارچوب مورد استفاده «الگوی استاندارد» یا «Standard box» است که یک قاب عکس در سمت راست به نام «id» و یک ناحیهٔ مستطیلی در سمت چپ به نام «info» دارد.

در هنگام ساختن الگوی کاربر برای آسانی کار، «پارامترهای الگوسازی» به کمک کاربر می‌آید. کاربر می‌تواند به راحتی و به کمک این پارامترها الگوی مورد نظر خود را بسازد؛ این پارامترها در هنگام ذخیره به صورت خودکار به کد HTML تبدیل می‌شوند. جدول زیر پارامترهای الگوسازی و مفهوم هریک از آنها را نشان می‌دهد.

پارامترها مفهوم نوع داده و مقدار ورودی
border-c   رنگ کادر جعبه   نام رنگ یا مبنای شانزده‌تایی آن (#hex)
border-s   اندازهٔ کادر جعبه   ضخامت برحسب px
id-c رنگ پس‌زمینهٔ قاب عکس (id). نام رنگ یا مبنای شانزده‌تایی آن (#hex)
id-s اندازهٔ فونت قاب عکس (id) اندازه برحسب درجات پست اسکریپت
id-fc رنگ فونت متن قاب عکس (id) نام رنگ یا مبنای شانزده‌تایی آن (#hex)
id-p فاصله بین کادر و محتوای قاب عکس (id) یک فاصله طبق ضخامت در CSS padding و برحسب pt و px
id-lh فاصله بین خطوط متن قاب عکس (id) یک فاصله طبق ارتفاع و درازای نسبی خط در CSS برحسب em
info-c رنگ پس‌زمینهٔ مستطیل اطلاعات (info). نام رنگ یا مبنای شانزده‌تایی آن (#hex)
info-s اندازهٔ فونت مستطیل اطلاعات (info) اندازه برحسب درجات پست اسکریپت
info-fc رنگ فونت متن مستطیل اطلاعات (info) نام رنگ یا مبنای شانزده‌تایی آن (#hex)
info-p فاصله بین کادر و محتوای مستطیل اطلاعات (info) یک فاصله طبق ضخامت در CSS padding و برحسب pt و px
info-lh فاصله بین خطوط متن مستطیل اطلاعات (info) یک فاصله طبق ارتفاع و درازای نسبی خط در CSS برحسب em
id محتوای موجود در قاب عکس (id) متن
info محتوای موجود در مستطیل اطلاعات (info) متن

انواع چهارچوب برای الگوی کاربر[ویرایش]

کدها نتایج
الگوی استاندارد
{{Userbox |border-c=#000 |border-s=1 |id-c=#fff |id-s=10 |id-fc=#000 |info-c=#039 |info-s=8 |info-fc=#fff |id=قاب عکس |info=محتوا }}

و یا {{Userbox |رنگ قاب عکس |رنگ مستطیل اطلاعات |محتویات قاب عکس |محتویات مستطیل اطلاعات}}

قاب عکس محتوا
الگوی معکوس
{{Userbox-r |border-c=#000 |border-s=1 |id-c=#fff |id-s=10 |id-fc=#000 |info-c=#039 |info-s=8 |info-fc=#fff |id=قاب عکس |info=محتوا}}

ویا {{Userbox-r |رنگ قاب عکس |رنگ مستطیل اطلاعات |محتویات قاب عکس|محتویات مستطیل اطلاعات}}

محتوا قاب عکس
الگوی دوتایی
{{Userbox-2 |border-c=#000 |border-s=1 |id1-c=#fff |id1-s=10 |id1-fc=#000 |id2-c=#000 |id2-s=10 |id2-fc=#fff |info-c=#039 |info-s=8 |info-fc=#fff |id1=قاب ۱ |id2=قاب ۲ |info=محتوا}}

ویا {{Userbox-2 |رنگ قاب عکس اول |رنگ مستطیل اطلاعات |محتویات قاب عکس اول |محتویات مستطیل اطلاعات |محتویات قاب عکس دوم |رنگ کادر |رنگ قاب عکس دوم |رنگ فونت مستطیل اطلاعات |ضخامت کادر جعبه}}
نکته: اگر رنگ کادر و رنگ قاب دوم از نظر دور ماند، رنگ قاب اول ملاک قرار می‌گیرد. رنگ فونت به طور پیش‌فرض سیاه است. ضخامت کادر به طور پیش‌فرض «۱» است.

قاب ۱ محتوا قاب ۲
مینی‌الگو
{{Userbox-m |border-c=#000 |border-s=1 |id-c=#fff |id-s=10 |id-fc=#000 |id=قاب عکس}}

ویا {{Userbox-m |رنگ قاب عکس |محتوای قاب عکس}}

قاب عکس

الگوسازها[ویرایش]

الگوسازها به منظور آسان کردن کار کاربران در طراحی و ساخت الگوهای کاربر ایجاد شده‌اند.

الگوساز گام به گام[ویرایش]

این الگوساز در سه گام کاربر را به مقصودش می‌رساند:

اول نام الگو را در جعبهٔ زیر و در مقابل «الگو:» وارد می‌کنید. مثال: الگو:کاربر تهران

دوم صفحه‌ای طبق نام ورودی ایجاد می‌شود و از شما می‌خواهد مشخصات الگوی کاربر را وارد کنید.

سوم الگوی شما ایجاد شده و از شما می‌خواهد آن را در یک رده‌بندی مناسب قرار دهید.

  • تنها با ورود به سیستم (از طریق نام کاربری) می‌توانید از این امکان استفاده کنید.
  • درصورتی‌که قصد آزمودن دارید از ذخیره کردن صفحهٔ پایانی جداً خودداری کنید.

نمونه‌ساز[ویرایش]

برای اینکه به راحتی بتوانید الگوی مورد نظر خود را طراحی کنید، الگویی به نام {{نمونه‌ساز فشرده الگوی کاربر}} طراحی شده؛ شما تنها لازم است ویژگی‌های کلی الگوی کاربر مورد نظرتان شامل محتوای قاب عکس (id=)، رنگ قاب عکس (id-c=)، محتوای مستطیل اطلاعات (info =) و سرانجام رنگ مستطیل اطلاعات (info-c=) را وارد کنید؛ چیزی شبیه مثال زیر: (در آغاز الگو حتماً از دستور جا: استفاده کنید.)

{{subst:نمونه‌ساز فشرده الگوی کاربر|id=الگوی کاربر|id-c=#F90|info=این یک الگوی کاربر است.|info-c=#EEE}}

و آنچه به عنوان نتیجهٔ کار خواهید دید جدول زیر است که در سمت چپ الگوی مورد نظر شما و در سمت راست ویکی‌کد، این الگو را می‌بینید؛ حال به راحتی می‌توانید با دستکاری در این ویکی‌کد، الگوی کاربر خود را ویرایش کنید.


{{Userbox | border-c = #999 | border-s = 1 | id-c = #F90 | id-s = 10 | id-fc = black | info-c = #EEE | info-s = 8 | info-fc = black | id = الگوی کاربر | info = این یک الگوی کاربر است. | float = right }}
الگوی کاربر این یک الگوی کاربر است.

هنوز هیچ الگوهای مشابهی برای جعبه کاربر ایجاد شده بوسیله الگوهای Userbox-r، Userbox-2 و Userbox-m در دسترس نیست.

گروه‌بندی الگوهای کاربر:[ویرایش]

همانند جعبهٔ بابل، جعبه‌ای نیز برای گروه‌بندی الگوهای کاربر در کنار هم وجود دارد به نام جعبه کاربر. تنها لازم است لیستی از الگوهایتان بسازید سپس در بالای این لیست{{بالای جعبه کاربر|نام جعبه}} و در پایین آن {{پایین جعبه کاربر}} را وارد کنید. برای مثال، جعبه سمت چپ با استفاده از دستور پایین ایجاد شده:

{{بالای جعبه کاربر |نمونهٔ اول}}
{{ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه الگوهای کاربر/الگوی کاربر}}
{{کاربر زباله}}
{{کاربر تیر}}
{{پایین جعبه کاربر}}

اگر می‌خواهید لیست الگوهایتان را در یک جعبه بازشو قرار دهید (مثل نمونهٔ دوم) باید به شکل زیر عمل نمایید (دستور زیر تنها در مرورگر IE به‌درستی خوانده می‌شود و بهتر است در استفاده از آن عجله نکنید و ادامه این بخش را مطالعه کنید):

{{بالای جعبه کاربر|نمونهٔ دوم}}

<div class="NavFrame" style="padding:0;border-style:none;">
<div class="NavFrame" style="border-style:none;padding:0;">
<div class="NavHead" style="background:#EDF1F1;text-align:right;text-style:normal">
عنوان گروه</div>
<div class="NavContent" style="display:none;">

لیست الگوهای کاربرتان را در اینجا وارد کنید...

</div></div></div>

{{پایین جعبه کاربر}}


دستور بالا را می‌توانید در درون یک جعبه کاربر بارها تکرار کنید ، نمونهٔ دوم را در سمت چپ ببینید.


می‌توانید با استفاده از «right» یا «left» به عنوان پارامتر دوم یا مستقیماً از طریق دستور align جعبه را به راست یا چپ طراز کنید، برای این کار تنها لازم است خط اول دستور یعنی {{بالای جعبه کاربر|نمونهٔ اول}} را به {{بالای جعبه کاربر|نمونهٔ اول|left}} تغییر دهید.

روش سوم برای گروه‌بندی استفاده از نظام قدیمی‌تر گروه‌بندی بابل است، مثلاً : {{Babel-3|fa|iran|tehran}}. هرچند، این روش تنها برای الگوی کاربر با پیشوند User مثل «User Iran» و نه «کاربر ایران» کار می‌کند و واضح است برای الگوهایی با نشانوندهای درونی مثل {{کاربر:UBX/Achaemenid}} کاربرد ندارد. دو دستور زیر طرز استفاده از الگوی بابل را نشان داده، تنها لازم است به جای X بعد از خط‌ فاصله تعداد الگوهایتان را بنویسید.

{{Babel-X |header=نمونهٔ اول |footer= |align=left |الگوی ۲|الگوی ۱|...}}
{{UBX-X |header=الگوی ۳|الگوی ۲|الگوی ۱|نمونهٔ اول}}

روش چهارم برای گروه‌بندی الگوها، جدول‌بندی کردن الگوهای کاربر است . برای مثال:

{| style="margin: 1em auto 1em auto"
| {{کاربر خرداد}} {{کاربر ویکی‌سازی}}
|-
| {{کاربر اچ‌تی‌ام‌ال}} {{کاربر کباب}}
|}

که نتیجهٔ زیر را می‌دهد:

این کاربر زادهٔ برج جوزا (خرداد) است.
این کاربر به ویکی‌سازی علاقه دارد.
HTML این کاربر می‌تواند اچ‌تی‌ام‌ال بنویسد.
این کاربر خدمتگزار کباب است!

روش پنجم برای گروه‌بندی الگوها از ترکیب روش دوم (نمونهٔ دوم) و روش چهارم حاصل می‌شود. روش دو انسجام درونی DHTML را می‌شکند و این ویژگی تنها برای اینترنت اکسپلورر به طور صحیح کار می‌کند و قسمت پیدا/پنهان آن در فایرفاکس و مجموعهٔ Opera درست اجرا نمی‌شود. راه حل جدید در هر سه مرورگر و مرورگرهای مشابه درست کار می‌کند، به خصوص در زمانیکه بخواهید الگوهایتان را در گروه‌های متعدد قرار بدهید. حتی می‌توانید بیشتر از یک ستون برای الگوهایتان در جدول داشته‌باشید (با تنظیم درصد در مشخصهٔ width="100%"، یا افزودن یک عرض پیکسلی به آن). همچنین می‌توانید با تغییر دادن مشخصه align="left" در خط اول دستور، جعبه را به "right" یا "center" طراز کنید.

{|align="left" width="160px"
|-
|<div>
{{بالای جعبه کاربر| }}
<div class="NavFrame" style="padding:0;border-style:none;">
<div class="NavFrame" style="border-style:none;padding:0;">
<div class="NavHead" style="background:#EDF1F1;text-align:right;text-style:normal">عنوان گروه</div>
<div class="NavContent" style="display:none;">
لیست الگوهای کاربرتان را در اینجا وارد کنید...
</div></div></div>
{{پایین جعبه کاربر}}
جعبهٔ بعدی شامل گروه جدید را در اینجا وارد کنید...
</div>
|}


فهرست کردن الگوهای کاربر در صفحه[ویرایش]

برای نشان دادن الگوهای کاربر، کد الگوهای کاربر و سایر ویژگی های الگوهای کاربر در یک صفحه از الگوی زیر استفاده کنید:

{{الکابالا}}

{{الکا|نام کامل الگوی کاربر|متغیرهای الگوی کاربر}}

{{الکاپایین}}

مثال:

{{الکابالا}}

{{الکا|کاربر زاپاس|مثال}}
{{الکا|جدایی دین از سیاست}}
{{الکا|کاربر ویرایش|۱۰۰}}

{{الکاپایین}}

که نتیجه میدهد:

کد نتیجه استفاده کننده‌ها
{{کاربر:جعبه کاربر/کاربر زاپاس}}
این حساب جایگزین مثال است.
پیوندها به این الگو
{{الگو:کاربر جدایی دین از سیاست}}
دین
این کاربر خواستار جدایی دین از سیاست است.
سیاست
پیوندها به این الگو
{{کاربر:جعبه کاربر/کاربر ویرایش}}
این کاربر بیش از ۱۰۰ ویرایش در ویکی‌پدیا دارد.
پیوندها به این الگو

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]