نیروگاه طبس

مختصات: ۳۳°۱۴′۳۱″شمالی ۵۶°۱۳′۳۳″شرقی / ۳۳٫۲۴۱۹°شمالی ۵۶٫۲۲۵۸°شرقی / 33.2419; 56.2258
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نیروگاه طبس
Map
کشورایران
مختصات۳۳°۱۴′۳۱″شمالی ۵۶°۱۳′۳۳″شرقی / ۳۳٫۲۴۱۹°شمالی ۵۶٫۲۲۵۸°شرقی / 33.2419; 56.2258
وضعیتدر حال احداث
آغاز ساخت۱۳۸۸
تاریخ راه‌اندازی؟
هزینه ساخت۵۰۰ میلیون دلار[۱]
توان تولیدی
ظرفیت نامی۶۵۰ مگاوات
پیوندهای بیرونی
ویکی‌انبار

نیروگاه حرارتی طبس (استان خراسان جنوبی، در منطقه مزینو شهرستان طبس، در حال احداث)، یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع حرارتی با ظرفیت تولید ۶۵۰ مگاوات است که شامل ۲ واحد بخار ۳۲۵ مگاواتی است.

سوخت این نیروگاه زغال سنگ است و نخستین نیروگاه حرارتی کشور است که سوخت آن با زغال سنگ تأمین می‌شود. مصرف سالانه نیروگاه، ۴ میلیون تن زغال سنگ پیش‌بینی می‌شود.

تفاوت سوخت زغال‌سنگ با گاز طبیعی در این است که به راحتی می‌توان گاز طبیعی را به دورترین نقاط از طریق خط لوله انتقال داد و آن را صادر کرد اما این امر در مورد زغال‌سنگ بسیار مشکل و هزینه‌بر است.[۲][۳][۴]

نیروگاه طبس ساخت شرکت تکنوپروم اکسپورت روسیه و با مشارکت چین (شانگهای الکتریک) و همکاری شرکت مپنا است که هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌است.[۵][۶]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. هزینه ساخت نیروگاه طبس
  2. «مصرف سالانه 4 میلیون تن زغال سنگ نیروگاه طبس». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ اكتبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۷ اكتبر ۲۰۱۳. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  3. «بهره‌برداری از نیروگاه برق طبس با سوخت زغال سنگ». بایگانی‌شده از اصلی در ۵ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۷ اكتبر ۲۰۱۳. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  4. «ظرفیت تولید نیروگاه برق طبس». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ اوت ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۷ اکتبر ۲۰۱۳.
  5. «نیروگاه طبس با همکاری روسیه احداث می‌شود». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۷ اكتبر ۲۰۱۳. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  6. قرارداد شرکت چینی 'شانگهای الکتریک' جهت همکاری با مپنا جهت احداث نیروگاه طبس [پیوند مرده]