نیروگاه بیستون

مختصات: ۳۴°۲۱′۰۵″شمالی ۴۷°۲۱′۲۶″شرقی / ۳۴٫۳۵۱۴۲°شمالی ۴۷٫۳۵۷۱°شرقی / 34.35142; 47.3571
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نیروگاه بیستون کرمانشاه
Map
کشورایران
مختصات۳۴°۲۱′۰۵″شمالی ۴۷°۲۱′۲۶″شرقی / ۳۴٫۳۵۱۴۲°شمالی ۴۷٫۳۵۷۱°شرقی / 34.35142; 47.3571
وضعیتبهره‌برداری
تاریخ راه‌اندازی۱۳۷۳
گرداننده(ها)مهندس مسعود میرزاعسگری[۱]
توان تولیدی
ظرفیت نامی۶۴۰ مگاوات
پیوندهای بیرونی
ویکی‌انبار

نیروگاه بیستون کرمانشاه، یکی از نیروگاه‌های ایران با ظرفیت تولید ۶۴۰ مگاوات است که شامل ۲ واحد بخار ۳۲۰ مگاواتی در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار است. نیروگاه بیستون در کیلومتر ۲۵ جادۀ کرمانشاه - بیستون قرار دارد و در سال ۱۳۷۳ ساخته شده‌است. پروژۀ توسعۀ این نیروگاه توسط صنایع آذرآب به انجام رسیده‌است.[۲] [۳] [۴]

در ۹ آذر ۱۳۸۷، کلنگ عملیات احداث ۲ واحد بخاری با ظرفیت هر کدام ۳۲۰ مگاوات به زمین زده شد. سوخت اصلی بویلر هریک از واحدها گاز طبیعی است و از مازوت نیز بعنوان سوخت دوم استفاده می‌شود. آب موردنیاز نیروگاه نیز از طریق ۳ حلقه چاه فلمن که در ۶ کیلومتری نیروگاه و در مجاورت رودخانه گاماسیاب واقع شده، با ظرفیت آب‌دهی جمعاً ۲۰۰۰ متر مکعب در ساعت پمپاژ و به‌وسیلۀ لوله به مخازن نگهداری آب در نیروگاه منتقل می‌شود. این نیروگاه برای اولین بار در سال ۱۳۷۳ بصورت موازی به شبکه سراسری متصل شده‌است.

همچنین طرح توسعۀ نیروگاه بیستون کرمانشاه به میزان ۸۸۰ مگاوات به صورت B.O.O (ساخت، تملک و بهره‌برداری) با سرمایه‌گذاری مستقیم صنایع آذرآب در حال اجرا می‌باشد.[۵]

در ۴ ماه اول سال ۱۴۰۱ بیش از ۱/۳ میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در نیروگاه بیستون تولید شده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشدی ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.[۶]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «مدیرعامل نیروگاه بیستون کرمانشاه». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ آوریل ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۷ ژانویه ۲۰۱۶.
  2. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شرکت صنایع آذرآب اراک برندۀ مناقصۀ بین‌المللی ساخت نيروگاه ۶۵۰ مگاواتی بیستون کرمانشاه شد، نوشته‌شده در ۱۶ مهر ۱۳۸۶؛ بازدید در ۸ مرداد ۱۴۰۱.
  3. طرح توسعۀ نیروگاه‌ حرارتی بیستون به شرکت آذرآب اراک واگذار شد، در روزنامۀ‌ دنیای اقتصاد، شمارۀ ۱۴۷۵، ۱۵ اسفند ۱۳۸۶، شمارۀ خبر: ۵۵۳۴۵۵؛ بازدید در ۸ مرداد ۱۴۰۱.
  4. طرح توسعۀ نیروگاه‌ حرارتی بیستون به شرکت آذرآب اراک واگذار شد، در روزنامۀ‌ دنیای اقتصاد، شمارۀ ۱۴۷۵، ۱۵ اسفند ۱۳۸۶، شمارۀ خبر: ۵۵۳۴۵۵؛ بازدید در ۸ مرداد ۱۴۰۱.
  5. «گزارش تفسیری مدیریت». شرکت گسترش صنایع انرژی آذرآب. ۱۳۹۵.
  6. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): تولید برق نیروگاه بیستون از مرز ۱/۳ میلیارد کیلو وات ساعت گذشت، نوشته‌شده در ۸ مرداد ۱۴۰۱؛ بازدید در ۸ مرداد ۱۴۰۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]