نیروگاه زغال سنگ سوز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نیروگاه بلشاتوف در لهستان
نیروگاه فریمرسدورف در گرونبوریچ، آلمان
پویانمایی از یک نیروگاه زغال سنگی
سهم تولید برق جهان از زغال سنگ

نیروگاه زغال سنگ سوز یا نیروگاه زغال سنگی یک نیروگاه حرارتی است که زغال سنگ را برای تولید برق می‌سوزاند. در سراسر جهان بیش از ۲۴۰۰ نیروگاه زغال سنگی وجود دارد که در مجموع بیش از ۲۰۰۰ گیگاوات ظرفیت دارند.[۱] این نیروگاه‌ها حدود یک سوم مصرف انرژی جهان را تولید می‌کنند،[۲] اما در عین حال باعث بسیاری از بیماری‌ها و بیشترین مرگ و میرهای اولیه،[۳] عمدتاً از آلودگی هوا می‌شوند.[۴][۵]

نیروگاه زغال سنگ نوعی نیروگاه سوخت فسیلی است. زغال سنگ معمولاً به پودر تبدیل شده و سپس در دیگ بخار زغال سنگ سوزانده می‌شود. گرمای کوره، آب دیگ بخار را به بخار تبدیل می‌کند و سپس برای چرخاندن توربین‌هایی که مولدهای الکتریکی (ژنراتورها) را می‌چرخانند، استفاده می‌شود؛ بنابراین انرژی شیمیایی ذخیره شده در زغال سنگ به‌طور متوالی به انرژی حرارتی، انرژی مکانیکی و در نهایت به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود.

نیروگاه‌های زغال‌سنگ، سالانه بیش از ۱۰ میلیارد تن دی‌اکسید کربن منتشر می‌کنند،[۶] که سهمی حدود یک پنجم از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان را در اختیار دارد، بنابراین بزرگ‌ترین عامل تغییرات آب و هوایی است.[۷] بیش از نیمی از کل برق زغال سنگ جهان، در کشور چین تولید می‌شود.[۸] در سال ۲۰۲۰، تعداد کل نیروگاه‌ها شروع به کاهش کرد[۹][۱۰] زیرا در اروپا[۱۱] و آمریکا[۱۲] روند از مدار خارج کردن آن در جریان است، اگرچه در آسیا و اغلب آن‌ها در چین، هنوز ساخته می‌شوند.[۱۳] برخی از آنها سودآور باقی می‌مانند، زیرا هزینه اثرات جانبی به دلیل تبعات بهداشتی و زیست‌محیطی صنعت زغال سنگ به آن‌ها تحمیل نشده و در هزینه تولید محاسبه نمی‌شود.[۱۴][۱۵] اما این خطر وجود دارد که کارخانه‌های جدیدتر به دارایی‌های سرگردان تبدیل شوند.[۱۶] دبیرکل سازمان ملل متحد گفته‌است که کشورهای عضور سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) باید تا سال ۲۰۳۰ و بقیه جهان تا سال ۲۰۴۰، تولید برق از زغال سنگ را متوقف کنند.[۱۷] ویتنام یکی از معدود کشورهای در حال توسعه سریع و وابسته به زغال سنگ است که به‌طور کامل متعهد شده‌است که تا دهه ۲۰۴۰ یا در اسرع وقت پس از آن، انرژی زغال سنگ را به تدریج حذف کند.[۱۸]

نیروگاه هولبورن ویاداکت در لندن، اولین نیروگاه برق زغال سنگ بخار عمومی در جهان، در سال ۱۸۸۲ افتتاح شد.

اولین نیروگاه‌های زغال سنگ سوز در اواخر قرن نوزدهم ساخته شدند و از موتورهای رفت و برگشتی برای تولید برق جریان مستقیم (DC) استفاده کردند. در اوایل قرن بیستم، توربین‌های بخار امکان ساخت نیروگاه‌های بسیار بزرگ‌تری را فراهم کردند و برق جریان متناوب (AC) نیز برای خدمات رسانی به مناطق دورتر مورد استفاده قرار گرفت.

حمل و نقل و تحویل زغال سنگ[ویرایش]

کارخانه کسل گیت در نزدیکی هلپر، یوتا.

زغال سنگ به وسیله کامیون، ریل راه‌آهن، بارج، کشتی یا لوله‌های دوغاب زغال سنگ تحویل می‌شود. گاهی اوقات نیروگاه‌ها در کنار یک معدن، به ویژه یک معدن زغال سنگ مانند لیگنیت ساخته می‌شوند که هزینه حمل و نقل طولانی برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد؛ بنابراین ممکن است مواد مصرفی خود را با تسمه نقاله یا کامیون‌ها بزرگ دیزل الکتریکی دریافت کند.

یک قطار بزرگ زغال سنگ به نام «قطار واحد» که می‌تواند دو کیلومتر طول داشته باشد، می‌تواند حاوی ۱۳۰ تا ۱۴۰ واگن باری با حدود ۱۰۰ تن زغال سنگ در هر یک از آن‌ها، معادل بیش از ۱۰٬۰۰۰ تن باشد. یک نیروگاه بزرگ تحت بار کامل، حداقل یک بار در هر روز به این اندازه زغال سنگ نیاز دارد. برخی نیروگاه‌ها ممکن است هر روز به سه تا پنج قطار داشته باشند که به خصوص در فصل‌های اوج مصرف (گرمترین روزهای تابستان یا سردترین روزهای زمستان) که مصرف برق بالا است، اتفاق می‌افتد.

تخلیه‌کننده‌های مدرن از دستگاه‌های گردان تخلیه استفاده می‌کنند که مشکلات چسبیدن زغال‌سنگ را در ماشین‌های حامل برطرف می‌کند. تخلیه کننده شامل یک بازو است که کل قطار را به گونه ای در موقعیت مناسب قرار می‌دهد تا هر واگن را روی یک قیف تخلیه زغال سنگ قرار دهد. دامپر هر یک از حامل‌ها را به سکویی نگه می‌دارد تا وارونه شده و زغال‌سنگ را تخلیه کند. کوپلرهای گردان کل عملیات را در زمانی که حامل‌ها هنوز به یکدیگر متصلند، انجام می‌دهند. تخلیه یک «قطار واحد»، حدود سه ساعت طول می‌کشد.

قطارهای کوتاه‌تر ممکن است از حامل‌های ریلی با یک تخلیه کننده هوایی استفاده کنند که به هوای فشرده به‌علاوه یک «کفشک داغ» روی هر حامل متکی است. این "کفشک داغ" در پایه تخلیه بار و در تماس با "ریل داغ، بار الکتریکی را از طریق دستگاه تخلیه کننده هوایی گسیل کرده و باعث می‌شود درهای پایینی حامل باز شوند و زغال سنگ را از طریق بازشو به داخل می‌ریزد. پایه تخلیه یکی از این قطارها از یک ساعت تا یک ساعت و نیم طول می‌کشد. تخلیه‌کننده‌های قدیمی‌تر ممکن است همچنان از حامل‌های ریلی که به صورت دستی کار می‌کنند، استفاده کنند که مجهز به یک لرزاننده است تا تخلیه زغال سنگ را تسهیل کند.

یک کولیر (کشتی باری حامل زغال سنگ) ممکن است ۴۱٬۰۰۰ تن (۴۰٬۰۰۰ تن بزرگ) زغال سنگ را در خود جای دهد که تخلیه آن چند روز طول می‌کشد. برخی از کشتی‌ها تجهیزات انتقال خود را برای تخلیه مخازن انبار خود حمل می‌کنند و برخی دیگر نیز به تجهیزات نیروگاه وابسته هستند. برای حمل زغال سنگ در آب‌های آرام‌تر، مانند رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، اغلب از بارج‌های با کف مسطح استفاده می‌شود. بارج‌ها معمولاً بدون نیرو محرکه هستند و باید با یدک‌کش جابجا شوند.

ممکن است که نیروگاه برای راه اندازی یا مصارف جانبی خود از نفت کوره نیز استفاده کند. نفت کوره را می‌توان با خط لوله، تانکر یا کامیون به نیروگاه‌ها تحویل داد. نفت کوره در مخازن فولادی استوانه ای عمودی، با ظرفیت ۱۴٬۰۰۰ متر مکعب (۹۰٬۰۰۰ بشکه) ذخیره می‌شود. سوخت نف کوره با گرانروی ۵ و ۶، معمولاً قبل از پمپاژ در آب و هوای سرد، با بخار گرم می‌شوند.

بهره‌برداری[ویرایش]

یک نیروگاه زغال سنگی به عنوان یک نوع نیروگاه حرارتی، انرژی شیمیایی ذخیره شده در زغال سنگ را به‌طور متوالی به انرژی حرارتی، انرژی مکانیکی و در نهایت انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

زغال سنگ معمولاً با سامانه پودرساز به پودر تبدیل شده و سپس در دیگ بخار زغال سنگ سوزانده می‌شود. گرمای حاصل از سوزاندن ذغال سنگ پودر شده، آب دیگ بخار را به بخار تبدیل می‌کند و سپس برای چرخاندن توربین‌هایی که ژنراتورها را می‌چرخانند، استفاده می‌شود. در مقایسه با یک نیروگاه حرارتی که سایر انواع سوخت را می‌سوزاند، نیاز به مراحل دیگری مانند پردازش سوخت و دفع خاکستر مورد نیاز است.

برای واحدهای با ظرفیت بیش از ۲۰۰ مگاوات، افزونگی اجزای کلیدی با نصب فن‌های مکشی و دمشی، پیش‌گرم‌کن‌های هوا و جمع‌کننده‌های خاکستر فراهم می‌شود. در برخی از واحدهای حدود ۶۰ مگاواتی، به منظور ارائه افزونگی ممکن است دو دیگ بخار در هر واحد وجود داشته باشد. صد نیروگاه بزرگ زغال سنگی ظرفیتی از ۳۰۰۰ مگاوات تا ۶۷۰۰ مگاوات دارند.

اجزای یک نیروگاه زغال سنگی

پردازش سوخت[ویرایش]

آماده‌سازی و پردازش زغال سنگ با خرد کردن آن به قطعات کمتر از ۵ سانتی‌متری صورت می‌گیرد. سپس زغال‌سنگ با تسمه نقاله‌هایی با نرخ جابجایی تا ۴۰۰۰ تن در ساعت، از محل ذخیره‌سازی به سیلوهای ذخیره‌سازی در داخل واحد نیروگاهی منتقل می‌شود.

در کارخانه‌هایی که زغال‌سنگ پودر شده می‌سوزانند، سیلوها زغال‌سنگ را به پودرکننده‌ها (آسیاب‌های زغال‌سنگ) رسانده و قطعات تا ۵ سانتی‌متر در پودر کننده‌ها در حد همنواختی پودر تالک آسیاب شده و با هوای احتراق اولیه مخلوط می‌شود تا به کوره دیگ بخار منتقل می‌شود. زغال سنگ قبل از احتراق گرم می‌شود تا رطوبت اضافی آن از بین برود. یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی ممکن است دارای شش پودر کننده باشد که پنج تای آنها می‌توانند زغال سنگ را با ۲۵۰ تن در ساعت، تحت بار کامل به کوره برسانند.

در نیروگاه‌هایی که زغال سنگ پودر شده را نمی‌سوزانند، ممکن است قطعات بزرگتر از ۵ سانتی‌متر به‌طور مستقیم به سیلوها وارد شوند که سپس یا توزیع‌کننده‌های مکانیکی روی یک توری متحرک یا مشعل‌های سیکلونی ریخته می‌شوند. کوره‌های سیکلونی نوع خاصی از محفظه احتراق است که می‌تواند به‌طور مؤثری قطعات بزرگ‌تر سوخت زغال سنگی را بسوزاند.

دیگ بخار[ویرایش]

نیروگاه‌های طراحی شده برای سوزاندن زغال سنگ قهوه ای (لیگنیت)، در مکان‌هایی مانند آلمان، ویکتوریا، استرالیا و داکوتای شمالی استفاده می‌شوند. لیگنیت زغال سنگی بسیار جوان‌تر از زغال سنگ سیاه است. چگالی انرژی کمتری نسبت به زغال سنگ سیاه دارد و برای تولید حرارت معادل به کوره بسیار بزرگتری نیاز دارد. چنین زغال‌هایی ممکن است تا ۷۰ درصد آب و خاکستر داشته باشند که در نتیجه دمای کوره کمتری تولید می‌کنند و به فن‌های مکشی (ID Fan) بزرگ‌تری نیاز دارند.

سیستم‌های مشعل آن نیز با زغال سنگ سیاه متفاوت است و به‌طور معمول بخشی از گاز داغ را از سطح خروجی کوره مکش کرده و آن را با زغال سنگ ورودی در آسیاب‌های فن دار مخلوط می‌کنند و زغال سنگ پودر شده و مخلوط گاز داغ را به دیگ تزریق می‌کنند.

دفع خاکستر[ویرایش]

خاکستر نیروگاه‌های زغال سنگی بیشتر در حوضچه‌های خاکستر ذخیره می‌شود. اگرچه استفاده از حوضچه‌های خاکستر در کنار کنترل‌های آلودگی هوا (مانند اسکرابرهای مرطوب)، میزان آلاینده‌های موجود در هوا را کاهش می‌دهد، اما این مکان‌ها خطرات جدی برای سلامت محیط اطراف آن ایجاد می‌کنند.[۱۹] شرکت‌های برق، به ویژه در ایالات متحده، اغلب حوضچه‌ها را بدون لایه آستر ساخته‌اند و بنابراین مواد شیمیایی موجود در خاکستر می‌توانند به آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی نفوذ کنند.[۲۰]

از دهه ۱۹۹۰، شرکت‌های برق در ایالات متحده، بسیاری از نیروگاه‌های جدید خود را با سیستم‌های انتقال خاکستر خشک طراحی کرده‌اند. خاکستر خشک در محل‌های دفن زباله دفع می‌شود که معمولاً شامل آستر و سیستم‌های نظارت بر آب‌های زیرزمینی است.[۲۱] همچنین خاکستر خشک برای ساخت و ساز جاده، ممکن است به محصولاتی مانند بتن، دوغاب و پرکننده‌های ساختمانی بازیافت شود.[۲۲]

جمع‌آوری خاکستر بادی[ویرایش]

خاکستر بادی توسط رسوب‌دهنده‌های الکترواستاتیکی یا فیلترهای کیسه‌ای پارچه‌ای (یا گاهی اوقات هر دو) که در خروجی کوره و قبل از فن‌های مکشی قرار دارند، از گاز خروجی از دودکش گرفته شده و خارج می‌شود. خاکستر بادی به صورت دوره‌ای از قیف‌های جمع‌آوری زیر فیلترها یا فیلترهای کیسه‌ای خارج می‌شود. به‌طور کلی، خاکستر بادی با ابزار هوایی (پنوماتیکی) به سیلوهای ذخیره‌سازی منتقل می‌شود و در محل حوضچه‌های خاکستر انبار می‌شود یا توسط کامیون‌ها یا واگن‌های ریلی به محل‌های دفن زباله منتقل می‌شود.

جمع‌آوری و دفع خاکستر پایین کوره[ویرایش]

تولید جهانی سال 2021 بر حسب منبع (تولید کل 28 پتاوات-ساعت بوده است)[۲۳]

  زغال سنگ (36٪)
  گاز طبیعی (23٪)
  برق آبی (15٪)
  هسته ای (10٪)
  بادی (7٪)
  خورشیدی (4٪)
  دیگر (۵٪)

در پایین کوره، یک قیف برای جمع‌آوری خاکستر زیرین وجود دارد. این قیف را پر از آب نگه می‌دارند تا خاکستر و پوسته‌هایی که از کوره به پایین می‌ریزند را خاموش کند. ترتیباتی برای خرد کردن این ضایعات و انتقال آن‌ها همراه با خاکسترهای پایین کوره به حوضچه‌های خاکستر در محل یا به مکان‌های دفن زباله در نظر گرفته شده‌است. از دستگاه‌های استخراج خاکستر برای تخلیه خاکستر از بویلرهای زباله سوز شهری نیز استفاده می‌شود.

انعطاف‌پذیری[ویرایش]

برای تحقق انعطاف‌پذیری، طراحی یک سیاست خوب انرژی، قانون حقوقی انرژی و بازار برق حیاتی هستند.[۲۴] اگرچه از نظر فنی، انعطاف‌پذیری برخی از نیروگاه‌های زغال‌سنگی را می‌توان بهبود بخشید، اما نسبت به بسیاری از نیروگاه‌های گازسوز، کمتر قادر به ارائه تولید قابل برنامه‌ریزی و کنترل هستند. مهم‌ترین قابلیت انعطاف‌پذیری، کمترین باردهی به صورت پیوسته‌است،[۲۵] با این حال ممکن است برخی از گزینه‌های بهبود انعطاف‌پذیری، گران‌تر از انرژی‌های تجدید پذیر با باتری باشد.[۲۶]

تولید برق زغال سنگ[ویرایش]

ظرفیت از مدار خارج شده نیروگاه‌های زغال سنگی در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰.[۲۷] روند خروج آن‌ها کند شده‌است[۲۷] و مطابق توافق پاریس نیست. Paris Climate Agreement.[۲۸]
به موازات خروج برخی از نیروگاه‌های زغال سنگی، هنوز نیروگاه‌های جدیدی به‌طور سالانه اضافه می‌شود اگرچه روند آن از سال ۲۰۱۰ کندتر شده‌است.[۲۹]

تا سال ۲۰۲۰ دو سوم از زغال سنگ استخراجی برای تولید برق استفاده می‌شد[۱۰] و در همان سال زغال سنگ با سهم ۳۴٪، بزرگ‌ترین منبع تولید برق بوده‌است[۳۰] و نیمی از تولید برق زغال سنگی نیز در چین بوده‌است.[۳۰]

نزدیک به ۶۰٪ تولید برق کشورهای چین، هند و اندونزی از زغال سنگ انجام می‌شود.[۲]

در سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان، ۲۰۵۹ گیگاوات نیروگاه زغال سنگی در دست بهره‌برداری بود، ۵۰ گیگاوات جدید هم راه اندازی شد و ۲۵ گیگاوات نیز در دست ساخت و ساز (بیشتر در چین) بود و ۳۸ گیگاوات نیز (بیشتر در ایالات متحده و اتحادیه اروپا) از مدار خارج شد.[۳۱]

بهره‌وری[ویرایش]

چهار نوع اصلی نیروگاه زغال سنگی به ترتیب افزایش بهره‌وری وجود دارد:

زیربحرانی، فوق بحرانی، مافوق بحرانی و تولید همزمان (که گرمای و قدرت ترکیبی یا CHP نیز نامیده می‌شود).[۳۲]

نوع زیربحرانی کمترین کارایی را دارد، اما نوآوری‌های اخیر به نیروگاه‌های قدیمی زیربحرانی امکان داده‌است تا به کارایی نیروگاه‌های فوق بحرانی برسند یا حتی از آن فراتر روند.[۳۳]

سیکل ترکیبی گازی سازی یکپارچه[ویرایش]

سیکل ترکیبی گازی سازی یکپارچه (IGCC)، یک فناوری تولید برق از زغال سنگ است که از یک گازساز فشار بالا برای تبدیل زغال سنگ (یا سایر سوخت‌های مبتنی بر کربن) به گاز سنتز فشار بالا (syngas) استفاده می‌کند. تبدیل زغال سنگ به گاز امکان استفاده از آن در نیروگاه سیکل ترکیبی را فراهم می‌کند که معمولاً بازده بالاتری از نیروگاه زغال سنگی را به دست می‌آورد. فرایند IGCC همچنین می‌تواند برخی از آلاینده‌ها را از گاز سنتز، قبل از چرخه تولید برق حذف کند. با این حال، این فناوری در مقایسه با نیروگاه‌های معمولی با سوخت زغال سنگ پرهزینه است.

انتشار دی‌اکسید کربن[ویرایش]

تولید گازهای گلخانه ای بر اساس منبع. زغال سنگ بیشترین تولید گازهای گلخانه ای را دربردارد.

از آنجایی بخش عمده زغال سنگ از کربن است، نیروگاه‌های زغال سنگی دارای ضریب نشر کربن بالایی هستند. نیروگاه‌های زغال‌سنگ به‌طور متوسط در مقایسه با سایر منابع انرژی، گازهای گلخانه‌ای بیشتری را به ازای واحد برق تولیدی برابر، منتشر می‌کنند. در سال ۲۰۱۸، زغال سنگ سوزانده شده برای تولید برق، بیش از ۱۰ گیگاتن دی‌اکسید کربن (CO2 )[۳۴] از مجموع ۳۴ گیگاتن از احتراق سوخت[۳۵] را منتشر کرده‌است (کل انتشار گازهای گلخانه ای برای سال ۲۰۱۸ حدود ۵۵ گیگاتن بود[۳۶]).

کاهش[ویرایش]

حذف تدریجی[ویرایش]

از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، اگرچه تولید زغال سنگ به معنای واقعی به سختی کاهش یافت، اما بخشی از سهم بازار آن توسط بادی و خورشیدی گرفته شد.[۳۷] در سال ۲۰۲۰ تنها چین تولید برق زغال سنگ را افزایش داد و در سطح جهانی ۴ درصد کاهش یافت.[۳۷] با این حال، در سال ۲۰۲۱، چین اعلام کرد که تولید زغال سنگ را تا سال ۲۰۲۵ محدود کرده و به مرور زمان آن را متوقف می‌کند.[۳۸]

دبیرکل سازمان ملل متحد گفته‌است که کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی باید تا سال ۲۰۳۰ و بقیه کشورهای جهان تا سال ۲۰۴۰، تولید برق از زغال سنگ را متوقف کنند، در غیر این صورت محدود شدن گرمایش جهانی به اندازه ۱٫۵ درجه سانتیگراد، که هدف توافق پاریس است، بسیار دشوار خواهد بود.[۱۷] حذف تدریجی این نیروگاه‌ها در آسیا می‌تواند یک چالش مالی باشد زیرا این نیروگاه‌ها در آنجا به نسبت نو هستند.[۲] در چین سرجمع مزایای بستن یک نیروگاه به موقعیت آن بستگی دارد و بسیار متفاوت است.[۳۹]

سوزاندن همزمان آمونیاک[ویرایش]

آمونیاک چگالی هیدروژن بالایی دارد و به راحتی قابل کنترل است. می‌توان از آن به عنوان ذخیره سوخت بدون کربن در تولید برق توربین گاز استفاده کرد و به کاهش قابل توجه انتشار دی‌اکسید کربن کمک کرد.[۴۰] در ژوئن ۲۰۲۱ در ژاپن، اولین پروژه آزمایشی بزرگ چهار ساله برای توسعه فناوری برای سوخت همزمان مقدار قابل توجهی آمونیاک با زغال سنگ در یک نیروگاه تجاری بزرگ آغاز شد.[۴۱][۴۲] با این حال، هیدروژن و آمونیاک کم کربن، برای حمل و نقل پایدار مورد تقاضا است، که برخلاف تولید برق، گزینه‌های پاک دیگر کمی دارد.[۴۳]

تبدیل[ویرایش]

برخی از نیروگاه‌ها در حال تبدیل گازسوز، زیست توده یا زباله سوز هستند،[۴۴] و تبدیل آزمایشی آن‌ها به ذخیره‌ساز حرارتی در سال ۲۰۲۳ انجام خواهد شد.[۴۵]

جذب کربن[ویرایش]

در سال ۲۰۲۰ در چین، بازطراحی برخی از نیروگاه‌های زغال سنگی موجود با سامانه‌های جذب و ذخیره کربن در نظر گرفته شد، اما اجرای آن بسیار گران است،[۱۰] و تولید انرژی را کاهش می‌دهد. ضمن این که از نظر فنی برای برخی از نیروگاه‌ها امکان‌پذیر نیست.[۴۶]

آلایندگی[ویرایش]

پساب‌های نیروگاه زغال سنگ

نیروگاه‌های زغال‌سوز هر ساله هزاران نفر را با انتشار ذرات، آلاینده‌های میکروسکوپی هوا که وارد ریه‌ها و سایر اندام‌های انسان شده و با ایجاد انواع بیماری‌های نامطلوب از جمله آسم، بیماری قلبی، وزن کم هنگام تولد و سرطان می‌شوند، باعث مرگ می‌شوند. تنها در ایالات متحده، چنین ذرات موسوم به PM2.5 (ذراتی با قطر ۲٫۵ میکرومتر یا کمتر)، باعث افزایش حداقل ۴۶۰۰۰۰ مرگ و میر اضافی در طول دو دهه شده‌است.[۴۷]

در برخی از کشورها، آلودگی تا حدودی با بهترین تکنیک‌های موجود کنترل می‌شود. به عنوان مثال در اتحادیه اروپا[۴۸] دستورالعمل انتشار گازهای گلخانه ای صنعتی تدوین شده‌است. در ایالات متحده، نیروگاه‌های زغال سنگی در سطح ملی توسط چندین مقررات آلودگی هوا، از جمله مقررات استانداردهای سموم جیوه و هوا (MATS),[۴۹] دستورالعمل‌های پساب برای جلوگیری از آلودگی آب،[۵۰] و پسماندهای جامد تحت مقررات قانون حفاظت و بازیابی منابع (RCRA) مدیریت می‌شوند.[۵۱]

نیروگاه‌های زغال‌سنگ همچنان در کشورهایی مانند بالکان غربی،[۵۲] هند، روسیه و آفریقای جنوبی که دارای قوانین ضعیف هستند، آلودگی دارند[۵۳] و باعث بیش از صد هزار مرگ زودرس در هر سال می‌شود.[۴][۵۴][۵۵]

آلودگی هوای محلی[ویرایش]

بیشتر موارد آسیب به سلامتی ناشی از ذرات معلق، دی‌اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن در آسیا رخ می‌دهد و اغلب به دلیل سوزاندن زغال سنگ با کیفیت پایین، مانند زغال سنگ قهوه ای در نیروگاه‌های فاقد تصفیه مدرن گازهای دودکش است.[۵۳]

مرگ و میر زودهنگام ناشی از آلودگی هوا در هر گیگاوات در سال، برابر ۲۰۰ نفر تخمین زده شده‌است، اما ممکن است در اطراف نیروگاه‌هایی که از اسکرابر استفاده نمی‌شود، بیشتر هم باشد یا اگر دور از شهرها باشند، کمتر باشد.[۵۶] شواهد نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض گوگرد، سولفات‌ها یا ذرات PM2.5 ناشی از انتشار زغال سنگ، ممکن است با عوارض نسبی یا خطر مرگ و میر بالاتری نسبت به ذرات PM2.5 از سایر ترکیبات و منابع مشابه باشد.[۵۷]

آلودگی آب[ویرایش]

آلاینده‌هایی مانند فلزات سنگین که از محل ذخیره‌سازی خاکستر زغال‌سنگ بدون پوشش یا محل‌های دفن زباله وارد آب‌های زیرزمینی می‌شوند، احتمالاً برای دهه‌ها یا قرن‌ها آب را آلوده می‌کنند.[۵۸] تخلیه آلاینده از حوضچه‌های خاکستر به رودخانه‌ها (یا سایر آب‌های سطحی)، معمولاً شامل آرسنیک، سرب، جیوه، سلنیوم، کروم و کادمیوم است.[۵۰]

انتشار جیوه از نیروگاه‌های زغال سنگ می‌تواند به کمک باران به زمین و آب بازگردد و سپس توسط باکتری‌ها به متیل جیوه تبدیل شود.[۵۹] از طریق زیست انباشتگی افزایشی، این جیوه می‌تواند به سطوح خطرناکی در بدن ماهی‌ها برسد.[۶۰] بیش از نیمی از جیوه اتمسفر از نیروگاه‌های زغال سنگ تأمین می‌شود.[۶۱]

نیروگاه‌های زغال سنگی، دی‌اکسید گوگرد و نیتروژن نیز تولید می‌کنند.[۳۰] این انتشار منجر به باران اسیدی می‌شود که می‌تواند شبکه‌های غذایی را تحت تأثیر قرار داده و منجر به فروپاشی جمعیت ماهی‌ها و بی مهرگان شود.[۳۰][۶۲]

کاهش آلودگی‌های محلی[ویرایش]

پیش‌بینی می‌شود آلودگی محلی در چین تا سال ۲۰۱۸، که بیشتر نیروگاه‌های زغال سنگی را در اختیار دارد، تا سال ۲۰۳۰ با خارج شدن از مدار نیروگاه‌های کوچک و کم کاراتر، کاهش یابد.[۶۳]

اقتصاد[ویرایش]

یارانه‌ها[ویرایش]

نیروگاه‌های زغال‌سنگی، معمولاً به عنوان فناوری تولید بار پایه در کشورها بهره‌برداری می‌شوند، زیرا قابلیت اطمینان بالایی دارند و از طرفی در آن‌ها تغییرات زیاد باردهی، دشوار و گران است. به این ترتیب، آنها در بازارهای انرژی برخط، عملکرد ضعیفی دارند و قادر به پاسخگویی به تغییرات سریع تولید و قیمت فروش نیستند. در ایالات متحده، این امر به ویژه با توجه به ظهور گاز طبیعی ارزان به عنوان سوخت در نیروگاه‌های قابل کنترل که در شبکه نقش بار پایه را دارند، صادق است.[۶۴]

روسیه به دلیل اهمیت درآمدهای صادراتی، جوامع معدنی و الیگارشی‌های صاحب شرکت‌های زغال‌سنگ، یارانه‌های گسترده‌ای را به صنعت زغال‌سنگ خود اختصاص می‌دهد.[۶۵]

در سال ۲۰۲۰، صنعت زغال سنگ ۱۸ میلیارد دلار یارانه دریافت کرده‌است.[۲]

تأمین مالی[ویرایش]

منظور از تأمین مالی زغال سنگ، حمایت مالی ارائه شده برای پروژه‌های مرتبط با زغال سنگ است که شامل استخراج زغال سنگ و احداث نیروگاه‌های زغال سنگی می‌شود.[۶۶] نقش آن در شکل‌دادن به چشم‌انداز انرژی جهانی و اثرات زیست‌محیطی و آب و هوایی، آن را به موضوعی نگران کننده تبدیل کرده‌است. ناهماهنگی تأمین مالی زغال سنگ با اهداف بین‌المللی آب و هوایی، به ویژه توافقنامه پاریس، توجه‌ها را به خود جلب کرده‌است.[۶۷]

هدف توافق پاریس محدود کردن گرمایش زمین به زیر ۲ درجه سانتیگراد و در حالت ایده‌آل آن را به ۱٫۵ درجه سانتیگراد است. دستیابی به این اهداف مستلزم کاهش قابل توجه فعالیت‌های مرتبط با زغال سنگ است.[۶۸]

مطالعات صورت گرفته، از جمله با احتساب تأثیرات مالی انتشار زغال سنگ، ناهماهنگی تأمین مالی زغال سنگ را با اهداف آب و هوایی آشکار کرده‌است.[۶۷] کشورهای بزرگی مانند چین، ژاپن و ایالات متحده، حمایت مالی خود را از زیرساخت‌های انرژی زغال سنگ در خارج از کشور گسترش داده‌اند.[۶۹][۷۰] بزرگ‌ترین حامیان بانک‌های چینی تحت ابتکار کمربند و جاده (BRI) هستند.[۶۶][۶۹] این حمایت منجر به مخاطرات اقلیمی و مالی بلندمدت قابل توجهی شده و به اهداف کاهش انتشار CO2 تعیین شده توسط توافقنامه پاریس، که چین، ایالات متحده و ژاپن امضاکنندگان آن هستند، آسیب می‌رساند. پیش‌بینی می‌شود که بخش قابل توجهی از انتشار دی اکسیر کربن پس از سال ۲۰۱۹ رخ دهد.[۶۷]

تأمین مالی زغال سنگ، چالش‌هایی را برای کربن زدایی در بخش تولید برق جهانی ایجاد می‌کند.[۷۰] با رقابتی شدن فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، توان اقتصادی پروژه‌های زغال‌سنگی کاهش می‌یابد و جذابیت سرمایه‌گذاری‌های قبلی در سوخت‌های فسیلی را کمتر می‌کند.[۶۶] برای پرداختن به این نگرانی‌ها و همسویی با اهداف آب و هوایی، تقاضای فزاینده‌ای برای سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر در مورد تأمین مالی زغال سنگ وجود دارد.[۶۷][۶۹] برخی کشورها، از جمله ژاپن و ایالات متحده، به دلیل اجازه تأمین مالی برخی پروژه‌های زغال سنگ با انتقاد مواجه شده‌اند. تقویت سیاست‌ها، به‌طور بالقوه با ممنوعیت کامل تأمین مالی عمومی پروژه‌های زغال‌سنگ، تلاش‌ها و اعتبار آن‌ها را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، افزایش شفافیت در افشای جزئیات تأمین مالی برای ارزیابی اثرات زیست‌محیطی آن‌ها بسیار مهم است.[۶۷]

ضریب ظرفیت[ویرایش]

در هند ضریب ظرفیت زیر ۶۰ درصد است.[۷۱] در سال ۲۰۲۰ نیروگاه‌های زغال سنگ در ایالات متحده دارای ضریب ظرفیت کلی ۴۰٪ بودند؛ یعنی با کمی کمتر از نیمی از ظرفیت پلاک نامی تجمعی خود کار می‌کردند.

دارایی‌های سرگردان[ویرایش]

اگر گرمایش زمین همان‌طور که در توافقنامه پاریس مشخص شده‌است به زیر ۲ درجه سانتی گراد محدود شود، دارایی‌های سرگردان نیروگاه‌های زغال سنگی تا سال ۲۰۵۰، بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود که بیشتر آن در چین است.[۷۲] در سال ۲۰۲۰، اندیشکده ردیاب کربن تخمین زد که ۳۹٪ از نیروگاه‌های زغال سنگ در حال حاضر گران‌تر از انرژی‌های تجدید پذیر و ذخیره‌سازی جدید هستند و نسبت تا سال ۲۰۲۵، ۷۳٪ خواهد بود. از سال ۲۰۲۰ حدود نیمی از شرکت‌های برق زغال سنگ چین، در حال ضرردهی هستند و نیروگاه‌های قدیمی و کوچک «امیدی به سود ندارند».[۷۳] از سال ۲۰۲۱، هند دارایی‌های بالقوه سرگردان را با یارانه دادن به آنها حفظ می‌کند.[۷۴][۷۵][۷۶]

سیاست[ویرایش]

اعتراض صلح سبز به زغال سنگ در مقابل ساختمان صدراعظم آلمان

در ماه مه ۲۰۲۱، گروه کشورهای G7 متعهد شد که در طول همان سال، به حمایت از نیروگاه‌های زغال سنگ پایان دهد.[۷۷]

سیاست انرژی چین در مورد زغال سنگ مهم‌ترین عامل در مورد آینده نیروگاه‌های زغال سنگ است زیرا این کشور تعداد زیادی از این نیروگاه دارد.[۷۸] بر اساس یک تحلیل، مقامات محلی در اواسط دهه ۲۰۱۰ بیش از حد بر روی انرژی زغال سنگ سرمایه‌گذاری کردند، زیرا دولت مرکزی ساعات کار را تضمین می‌کرد و قیمت عمده فروشی برق را بالا می‌برد.[۷۹]

در کشورهای دارای دموکراسی‌ها، سرمایه‌گذاری انرژی زغال سنگ از منحنی کوزنتس زیست‌محیطی پیروی می‌کند.[۸۰] سیاست انرژی هند در مورد زغال سنگ یک موضوع اصلی در سیاست هند است.[۸۱][۸۲]

اعتراضات[ویرایش]

در قرن بیست و یکم، مردم به استخراج معادن روباز اعتراض کرده‌اند، به عنوان مثال در جنگل هامباخ، جنگل آکبلن و افوس-ی-فران[۸۳][۸۴] و در ساختگاه نیروگاه‌های جدید پیشنهادی مانند کنیا[۸۵] و چین.[۸۶]

منابع[ویرایش]

  1. "Too many new coal-fired plants planned for 1.5C climate goal, report concludes". the Guardian (به انگلیسی). 2022-04-26. Retrieved 2022-12-26.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ Birol, Fatih; Malpass, David. "It's critical to tackle coal emissions – Analysis" (به انگلیسی). International Energy Agency. Retrieved 9 October 2021.
  3. "How safe is nuclear energy?". The Economist. ISSN 0013-0613. Retrieved 2022-12-26.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Cropper, Maureen; Cui, Ryna; Guttikunda, Sarath; Hultman, Nate; Jawahar, Puja; Park, Yongjoon; Yao, Xinlu; Song, Xiao-Peng (2 February 2021). "The mortality impacts of current and planned coal-fired power plants in India". Proceedings of the National Academy of Sciences (به انگلیسی). 118 (5). Bibcode:2021PNAS..11817936C. doi:10.1073/pnas.2017936118. ISSN 0027-8424. PMC 7865184. PMID 33495332.
  5. "Killed by coal: Air pollution deaths in Jakarta 'may double' by 2030". The Jakarta Post (به انگلیسی). Retrieved 8 April 2022.
  6. "CO2 emissions – Global Energy Review 2021 – Analysis". IEA (به انگلیسی). Retrieved 7 July 2021.
  7. "It's critical to tackle coal emissions – Analysis". IEA (به انگلیسی). Retrieved 9 October 2021.
  8. "China generated over half world's coal-fired power in 2020: study". Reuters. 28 March 2021. Retrieved 14 September 2021. China generated 53% of the world's total coal-fired power in 2020, nine percentage points more that five years earlier
  9. Morton, Adam (3 August 2020). "More coal power generation closed than opened around the world this year, research finds". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved 4 August 2020.
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ ۱۰٫۲ "The dirtiest fossil fuel is on the back foot". The Economist. 3 December 2020. ISSN 0013-0613. Retrieved 12 December 2020.
  11. Piven, Ben. "EU power sector emissions drop as coal collapses across Europe". Al Jazeera. Retrieved 21 March 2020.
  12. Roberts, David (14 March 2020). "4 astonishing signs of coal's declining economic viability". Vox. Retrieved 21 March 2020.
  13. "China pledges to stop building new coal energy plants abroad". BBC News (به انگلیسی). 22 September 2021. Retrieved 22 September 2021.
  14. Borenstein, Severin; Bushnell, James B. (1 November 2022). "Do Two Electricity Pricing Wrongs Make a Right? Cost Recovery, Externalities, and Efficiency" (PDF). American Economic Journal: Economic Policy. 14 (4): 80–110. doi:10.1257/pol.20190758. Retrieved 11 November 2022.
  15. Davis, Lucas (21 September 2020). "Time to Vote Out Coal". Energy Institute Blog. Retrieved 27 September 2020.
  16. Harrabin, Roger (12 March 2020). "Coal power developers 'risk wasting billions'". BBC News.
  17. ۱۷٫۰ ۱۷٫۱ "The dirtiest fossil fuel is on the back foot". The Economist. 3 December 2020. ISSN 0013-0613.
  18. Do, Thang; Burke, Paul J (2023). "Phasing out coal power in a developing country context: Insights from Vietnam". Energy Policy. 176 (May 2023 113512): 113512. doi:10.1016/j.enpol.2023.113512.
  19. Erickson, Camille (7 October 2019). "Mixing water, Powder River Basin coal ash dangerous to human health, new research finds". Casper Star-Tribune. Casper, WY.
  20. Brooke, Nelson (5 June 2019). "New Interactive Maps of Groundwater Pollution Reveal Threats Posed by Alabama Power Coal Ash Pits". Black Warrior Riverkeeper. Birmingham, AL.
  21. U.S. Environmental Protection Agency (EPA), Washington, D.C. (21 June 2010)."Hazardous and Solid Waste Management System; Identification and Listing of Special Wastes; Disposal of Coal Combustion Residuals From Electric Utilities; Proposed rule." Federal Register, 75 FR 35151
  22. Scott, Allan N.; Thomas, Michael D. A. (January–February 2007). "Evaluation of Fly Ash From Co-Combustion of Coal and Petroleum Coke for Use in Concrete". ACI Materials Journal. Farmington Hills, MI: American Concrete Institute. 104 (1): 62–70. doi:10.14359/18496.
  23. "Yearly electricity data". ember-climate.org. 6 Dec 2023. Retrieved 23 Dec 2023.
  24. "Status of Power System Transformation 2018: Summary for Policy Makers". IEA Webstore. Archived from the original on 10 May 2020. Retrieved 3 July 2019.
  25. "Flexibility Toolbox". vgb.org. Retrieved 3 July 2019.
  26. "Battery Power's Latest Plunge in Costs Threatens Coal, Gas". BloombergNEF. 26 March 2019. Retrieved 3 July 2019.
  27. ۲۷٫۰ ۲۷٫۱ "Retired Coal-fired Power Capacity by Country / Global Coal Plant Tracker". Global Energy Monitor. 2023. Archived from the original on 9 April 2023. — Global Energy Monitor's Summary of Tables (archive)
  28. Shared attribution: Global Energy Monitor, CREA, E3G, Reclaim Finance, Sierra Club, SFOC, Kiko Network, CAN Europe, Bangladesh Groups, ACJCE, Chile Sustentable (5 April 2023). "Boom and Bust Coal / Tracking the Global Coal Plant Pipeline" (PDF). Global Energy Monitor. p. 3. Archived (PDF) from the original on 7 April 2023.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)
  29. "New Coal-fired Power Capacity by Country / Global Coal Plant Tracker". Global Energy Monitor. 2023. Archived from the original on 19 March 2023. — Global Energy Monitor's Summary of Tables (archive)
  30. ۳۰٫۰ ۳۰٫۱ ۳۰٫۲ ۳۰٫۳ Kurita، Junko؛ Sugawara، Tamie؛ Ohkusa، Yasushi (۲۰۲۱-۰۴-۱۷). «Estimating SARS-CoV-2 variant strain infectiousness in Japan as of March 28, 2021». dx.doi.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۶.
  31. "Boom and Bust 2021: TRACKING THE GLOBAL COAL PLANT PIPELINE" (PDF). Global Energy Monitor. Archived from the original (PDF) on 6 April 2021.
  32. "Coal". iea.org. Retrieved 5 July 2019.
  33. Patel, Sonal (3 August 2020). "Xuzhou 3 Shows the Future of Subcritical Coal Power Is Sublime". POWER Magazine (به انگلیسی). Retrieved 4 August 2020.
  34. "Emissions". iea.org. Archived from the original on 12 August 2019. Retrieved 4 July 2019.
  35. "BP Statistical Review of World Energy 2019" (PDF).
  36. Environment, U. N. (19 November 2019). "Emissions Gap Report 2019". UNEP - UN Environment Programme (به انگلیسی). Retrieved 22 January 2020.
  37. ۳۷٫۰ ۳۷٫۱ "Global Electricity Review 2021 - Global Trends". Ember (به انگلیسی). 28 March 2021. Archived from the original on 28 March 2021. Retrieved 7 July 2021.
  38. Overland, Indra; Loginova, Julia (2023-08-01). "The Russian coal industry in an uncertain world: Finally pivoting to Asia?". Energy Research & Social Science. 102: 103150. doi:10.1016/j.erss.2023.103150. ISSN 2214-6296.
  39. Wang, Pu; Lin, Cheng-Kuan; Wang, Yi; Liu, Dachuan; Song, Dunjiang; Wu, Tong (29 November 2021). "Location-specific co-benefits of carbon emissions reduction from coal-fired power plants in China". Nature Communications (به انگلیسی). 12 (1): 6948. Bibcode:2021NatCo..12.6948W. doi:10.1038/s41467-021-27252-1. ISSN 2041-1723. PMC 8629986. PMID 34845194.
  40. NAGATANI Genichiro; ISHII Hiroki; ITO Takamasa; OHNO Emi; OKUMA Yoshitomo (January 2021). "Development of Co-Firing Method of Pulverized Coal and Ammonia to Reduce Greenhouse Gas Emissions" (PDF). IHI Corporation. Archived from the original (PDF) on 21 October 2021. Retrieved 8 November 2021.
  41. Darrell Proctor (24 May 2020). "Project Will Burn Ammonia with Coal to Cut Emissions". Power Magazine. Retrieved 8 November 2021.
  42. "JERA and IHI to Start a Demonstration Project Related to Ammonia Co-firing at a Large-Scale Commercial Coal-Fired Power Plant". JERA. 24 May 2020. Retrieved 13 November 2021.
  43. "Japan Inc. ups its game in offshore wind power". IHS Markit. 28 September 2021. Retrieved 7 December 2021.
  44. "Uskmouth Power Station Conversion Project Update and EPP Contract Award". SIMEC Atlantis Energy (به انگلیسی). 5 November 2018. Archived from the original on 7 May 2020. Retrieved 4 July 2019.
  45. "Thermal blocks could convert coal-fired power stations to run fossil-fuel free". Australian Broadcasting Corporation. 7 September 2020.
  46. "Post-Combustion Capture Retrofit: Evolving Current Infrastructure for Cleaner Energy | UKCCS Research Centre". ukccsrc.ac.uk. Archived from the original on 4 July 2019. Retrieved 4 July 2019.
  47. The Guardian, 23 Nov. 2023 US Coal Power Plants Killed at Least 460,000 People in Past 20 Years--Report]
  48. Commission Implementing Decision (EU) 2017/1442 of 31 July 2017 establishing best available techniques (BAT) conclusions, under Directive 2010/75/EU of the European Parliament and of the Council, for large combustion plants (notified under document C(2017) 5225) (Text with EEA relevance.), 17 August 2017, retrieved 5 July 2019
  49. "Mercury and Air Toxics Standards". Washington, D.C.: United States Environmental Protection Agency (EPA). 19 June 2019.
  50. ۵۰٫۰ ۵۰٫۱ "Steam Electric Power Generating Effluent Guidelines—2015 Final Rule". EPA. 6 November 2019.
  51. "Special Wastes". Hazardous Waste. EPA. 29 November 2018.
  52. "Chronic coal pollution". Bankwatch (به انگلیسی). Prague: CEE Bankwatch Network. Retrieved 5 July 2019.
  53. ۵۳٫۰ ۵۳٫۱ Schipper, Ori (18 February 2019). "The global impact of coal power". ETH Zurich.
  54. "Death rates from energy production per TWh". Our World in Data. Retrieved 26 November 2021.
  55. Vohra, Karn; Vodonos, Alina; Schwartz, Joel; Marais, Eloise A.; Sulprizio, Melissa P.; Mickley, Loretta J. (1 April 2021). "Global mortality from outdoor fine particle pollution generated by fossil fuel combustion: Results from GEOS-Chem". Environmental Research (به انگلیسی). 195: 110754. Bibcode:2021ER....195k0754V. doi:10.1016/j.envres.2021.110754. ISSN 0013-9351. PMID 33577774.
  56. Hausfather, Zeke (18 November 2016). "Coal in China: Estimating Deaths per GW-year". Berkeley Earth. Berkeley, CA. Retrieved 1 February 2020.
  57. Henneman, Lucas; Choirat, Christine; Dedoussi, Irene; Dominici, Francesca; Roberts, Jessica; Zigler, Corwin (2023-11-24). "Mortality risk from United States coal electricity generation". Science (به انگلیسی). 382 (6673): 941–946. doi:10.1126/science.adf4915. ISSN 0036-8075.
  58. Milman, Oliver (4 March 2019). "Most US coal plants are contaminating groundwater with toxins, analysis finds". The Guardian. ISSN 0261-3077.
  59. "Mercury Experiment to Assess Atmospheric Loading in Canada and the United States (METAALICUS)". IISD Experimental Lakes Area. 15 May 2015. Retrieved 7 July 2020.
  60. "Researching Atmospheric Mercury and Freshwater Fish". IISD Experimental Lakes Area. 2 April 2016. Archived from the original on 8 July 2020. Retrieved 7 July 2020.
  61. "When a lake is better than a lab". Canadian Geographic (به انگلیسی). 8 August 2018. Retrieved 7 July 2020.
  62. "IISD Experimental Lakes Area: The world's living freshwater laboratory". BioLab Business Magazine (به انگلیسی). 12 February 2020. Retrieved 7 July 2020.
  63. Tong, Dan; Zhang, Qiang; Liu, Fei; Geng, Guannan; Zheng, Yixuan; Xue, Tao; Hong, Chaopeng; Wu, Ruili; Qin, Yu (6 November 2018). "Current Emissions and Future Mitigation Pathways of Coal-Fired Power Plants in China from 2010 to 2030". Environmental Science & Technology. 52 (21): 12905–12914. Bibcode:2018EnST...5212905T. doi:10.1021/acs.est.8b02919. ISSN 0013-936X. PMID 30249091.
  64. EIA. "More than 100 coal-fired plants have been replaced or converted to natural gas since 2011". Energy Information Administration. US Department of Energy. Retrieved 26 May 2021.
  65. Overland, Indra; Loginova, Julia (2023-08-01). "The Russian coal industry in an uncertain world: Finally pivoting to Asia?". Energy Research & Social Science. 102: 103150. doi:10.1016/j.erss.2023.103150. ISSN 2214-6296.
  66. ۶۶٫۰ ۶۶٫۱ ۶۶٫۲ Creutzig, Felix; Agoston, Peter; Goldschmidt, Jan Christoph; Luderer, Gunnar; Nemet, Gregory; Pietzcker, Robert C. (2017-08-25). "The underestimated potential of solar energy to mitigate climate change". Nature Energy (به انگلیسی). 2 (9). doi:10.1038/nenergy.2017.140. ISSN 2058-7546.
  67. ۶۷٫۰ ۶۷٫۱ ۶۷٫۲ ۶۷٫۳ ۶۷٫۴ Chen, Xu; Li, Zhongshu; Gallagher, Kevin P.; Mauzerall, Denise L. (2021-10-15). "Financing carbon lock-in in developing countries: Bilateral financing for power generation technologies from China, Japan, and the United States". Applied Energy. 300: 117318. doi:10.1016/j.apenergy.2021.117318. ISSN 0306-2619.
  68. "UN Chief: Phase Out of Coal Is Key Climate Priority". unfccc.int. 18 January 2022. Retrieved 2023-11-03.
  69. ۶۹٫۰ ۶۹٫۱ ۶۹٫۲ Manych, Niccolò; Steckel, Jan Christoph; Jakob, Michael (2021). "Finance-based accounting of coal emissions". Environmental Research Letters. 16 (4): 044028. Bibcode:2021ERL....16d4028M. doi:10.1088/1748-9326/abd972.
  70. ۷۰٫۰ ۷۰٫۱ Trencher, Gregory; Healy, Noel; Hasegawa, Koichi; Asuka, Jusen (2019-09-01). "Discursive resistance to phasing out coal-fired electricity: Narratives in Japan's coal regime". Energy Policy. 132: 782–796. doi:10.1016/j.enpol.2019.06.020. ISSN 0301-4215.
  71. "Boom and Bust 2021" (PDF). Archived from the original (PDF) on 6 April 2021.
  72. Saygin, Deger; Rigter, Jasper; Caldecott, Ben; Wagner, Nicholas; Gielen, Dolf (31 May 2019). "Power sector asset stranding effects of climate policies". Energy Sources, Part B: Economics, Planning, and Policy. 14 (4): 99–124. doi:10.1080/15567249.2019.1618421.
  73. "The Path Ahead for China's Coal Power Industry". hellenicshippingnews.com. Retrieved 23 January 2020.
  74. "There's no way out for India's stranded thermal power assets". Institute for Energy Economics & Financial Analysis (به انگلیسی). 29 March 2021. Retrieved 7 December 2021.
  75. "Mapping India's Energy Subsidies 2021: Time for renewed support to clean energy". International Institute for Sustainable Development (به انگلیسی). Retrieved 7 December 2021.
  76. "Power freebies show pitfalls of electoral politics". The Times of India. Retrieved 7 December 2021.
  77. "G7 commits to end support for coal-fired power stations this year". euronews (به انگلیسی). 21 May 2021. Retrieved 23 July 2021.
  78. David Culver, Lily Lee and Ben Westcott (29 September 2019). "China struggling to kick its coal habit despite Beijing's big climate pledges". CNN. Retrieved 20 October 2019.
  79. Ren, Mengjia; Branstetter, Lee; Kovak, Brian; Armanios, Daniel; Yuan, Jiahai (16 March 2019). "China overinvested in coal power: Here's why". VoxEU.org. Retrieved 6 July 2019.
  80. Urpelainen, Johannes; Zucker, Noah; Clark, Richard (11 April 2019). "Political Institutions and Pollution: Evidence from Coal-Fired Power Generation" (به انگلیسی). Rochester, NY. SSRN 3370276. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)
  81. "Indigenous residents protest huge coal mine plan in India". Eco-Business. 9 October 2020. Retrieved 11 October 2020.
  82. "Unleashing coal: inside India's plans to open up commercial coal mining". mining-technology.com. September 2020. Retrieved 11 October 2020.
  83. Ch, Aruna; rasekar (26 September 2017). "Successful Protests Against India's Coal Industry". Climate Tracker (به انگلیسی). Archived from the original on 15 May 2020. Retrieved 6 July 2019.
  84. Matthew Robinson (23 June 2019). "Hundreds of climate protesters stage blockade in German coal mine". CNN. Retrieved 6 July 2019.
  85. Leithead, Alastair (5 June 2019). "Row over Kenya World Heritage site coal plant" (به انگلیسی). Retrieved 6 July 2019.
  86. "Chinese protesters clash with police over power plant". The Guardian (به انگلیسی). 2012-10-22. ISSN 0261-3077. Retrieved 2023-09-10.

پیوند به بیرون[ویرایش]

خطای لوآ در پودمان:World_topic در خط 262: assign to undeclared variable 'noredlinks'.

[[رده:انتشار گازهای گلخانه‌ای]] [[رده:صفحه‌های با ترجمه بازبینی‌نشده]] [[رده:نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان]] [[رده:نیروگاه‌های زغال‌سنگ]] [[رده:یارانه‌ها]]