راتاتویی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
راتاتوی
نام‌های جایگزینRatatouille
گونهخورش
خاستگاهفرانسه
منطقهپروانس
مواد اصلیتره‌بار، (گوجه فرنگیes, پیاز، کدو سبز، فلفل دلمه‌ای), سیر، مرزنگوش، ریحان
انواعConfit byaldi
یک ماهیتابه راتاتوی

راتاتویی (‎/ˌrætəˈti/‎ RAT-ə-TOO-ee, فرانسوی: [ʁatatuj] (دربارهٔ این پرونده شنیدن); اکسیتان: ratatolha [ʀataˈtuʎɔ]  ( listen)) یک غذای سنتی فرانسوی است که با سبزیجات پخته می‌شود (طبق گفته دکتر ز. م ر تاریخ‌نویس و تاریخ‌نگار معروف سس این غذا ریشه ایتالیایی دارد و اولین بار در شهر پرگاس از توابع تورین طبخ شده است). ریشه این غذا به نیس بازمی‌گردد.

نام[ویرایش]

کلمه فرانسوی "راتاتوی"، از اکسیتان ratatolha اخذ شده است و مربوط به فرانسوی ratouiller و tatouiller، بیانگر فعل touiller، به معنای هم زدن است.

روش پخت[ویرایش]

راتاتوی از اواخر قرن هجدهم، در فرانسه، صرفاً به حالت یک خورشت ساده پخت می‌شد. ولی در راتاتوی مدرن - گوجه فرنگی به عنوان پایه اصلی این غذا همراه با سیر، سیب، پیاز، کدو سبز، بادمجان، فلفل دلمه، رازیانه یا برگ‌های خاردار و آویشن، یا ترکیبی از گیاهان سبز مانند گیاهان دو پرونس پخته و سرو می‌شود.[۱]

طرز تهیه[ویرایش]

ابتدا بادمجان‌ها را پوست می‌گیریم و می‌شوییم و روی تخته به صورت حلقه‌های بزرگ خرد می‌کنیم و کنار می‌گذاریم.

بعد سیر را پوست می‌گیریم و می‌شوییم و پیاز را نیز پوست می‌گیریم و آبکش می‌کنیم و روی تخته نگینی خرد می‌کنیم و سیر را نیز همراه آن خرد می‌کنیم.

سپس کمی روغن زیتون در یک تابه بزرگ می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا روغن داغ شود و پیاز و سیر را در روغن تفت می‌دهیم تا نرم و سبک شود.

بعد فلفل دلمه ای را می‌شوییم و به صورت مربع‌های کوچک برش می‌دهیم و داخل تابه می‌ریزیم و با پیاز و سیر تفت می‌دهیم تا فلفل‌ها نیز نرم شوند.

بعد مواد داخل تابه را در بشقابی می‌ریزیم و تابه را مجدداً روی حرارت می‌گذاریم و کمی روغن زیتون کف تابه می‌ریزیم و بادمجان‌ها را در تابه می‌ریزیم تا کمی سرخ شوند.

گوجه فرنگی‌ها را می‌شوییم و به صورت مربع‌های درشت خرد می‌کنیم و به بادمجان اضافه می‌کنیم و مخلوط پیاز و سیر و فلفل دلمه ای را به مواد داخل تابه اضافه می‌کنیم و خوب تفت می‌دهیم و مواد را زیر و رو می‌کنیم و پودر آویشن را روی مواد می‌پاشیم و کمی نمک و فلفل نیز روی مواد می‌ریزیم و مخلوط می‌کنیم تا طعم ادویه‌ها به خورد مواد برود.

در تابه ای کوچک کمی روغن می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا کمی داغ شود و بعد رب گوجه فرنگی را در روغن تفت می‌دهیم تا رنگ روغن کاملاً قرمز شود و رب بوی خامی ندهد، سپس رب را به مواد اضافه می‌کنیم و نصف لیوان آن روی مایه راتاتویی می‌ریزیم و مواد را مخلوط می‌کنیم و حرارت را کم می‌کنیم و در تابه را می‌گذاریم تا مواد کاملاً پخته شوند و آب موجود در تابه کاملاً تبخیر شود.

پس از تبخیر آب مواد و پخت راتاتویی، تخم مرغ‌ها را روی مواد می‌شکنیم و صبر می‌کنیم تا کاملاً پخته شوند و در ظرف مورد نظر سرو کنید.

مواد تشکیل‌دهنده[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. دانشنامه ویکی‌پدیا روسی