درگاه:جهرم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

درگاه جهرم

جهرم

جهرم از شهرهای استان فارس و یکی از بزرگترین شهرهای جنوب ایران است. بانی و سازندهٔ شهر جهرم اردشیر یکم پسر خشایارشا پنجمین پادشاه هخامنشی عنوان شده‌است. فردوسی در شاهنامه، در موارد متعددی به خصوص در داستان‌های مربوط به اردشیر بابکان، از جهرم نام برده‌است. آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری فراوانی در جهرم وجود دارند. آتشکده جهرم، بازار جهرم، مسجد جامع، مدرسه خان و غار سنگ‌تراشان از شناخته‌شده‌ترین آثار تاریخی جهرم هستند. جهرم از قطب‌های دانشگاهی، پزشکی و کشاورزی کشور است و با تولید بیش از یک میلیون تن محصولات باغی در سال، ۲/۱ درصد از خرما و ۶ درصد از مرکبات جهان را تولید می‌کند.

نوشتار برگزیده

غار سنگ‌تراشان یک غار دست‌ساز در جهرم می‌باشد که به بزرگ‌ترین غار دست‌ساز جهان معروف است. این غار مجموعه‌ای از دهانه‌ها و ستون‌هایی است که به صورت دالان‌های متقاطع دیده می‌شود. این دالان‌ها بر اثر برداشت و استخراج سنگ‌های سفید آهکی و دولومیتی به وجود آمده‌اند. سنگ‌های استخراج شده از این غار در خانه‌های قدیمی جهرم، مسجد جامع عتیق شیراز، مسجد نو شیراز، حرم شاهچراغ، باغ ارم، مسجد و مدرسه خان جهرم، بیمارستان نمازی شیراز، ژاندارمری لارستان و… به کار رفته‌است.

زندگی‌نامه برگزیده

محمدرضا رضایی کوچی سیاست‌مدار ایرانی، نمایندهٔ دوره‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه جهرم و خفر، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان فارس است. وی پیش از ورود به مجلس به عنوان شهردار جهرم و مدیر پشتیبانی و خدمات دانشگاه علوم پزشکی شیراز فعالیت داشته‌است.

آیا می‌دانید

آیا می‌دانید...

  • ... جهرم با ۱۴۱٬۶۳۴ نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین شهر نیمهٔ جنوبی استان فارس و پنجمین شهر بزرگ جنوب ایران است.
  • ... جهرم بزرگترین مرکز تولید لیمو شیرین در جهان و بزرگ‌ترین باغ شهر ایران است.
  • ... شهرداری جهرم دومین شهرداری استان فارس از نظر تاریخ تأسیس و درجه شهرداری می‌باشد.
  • ... «چتر سبز» یکی از لقب‌های جهرم است که به خاطر شباهت توده‌های انبوده درختان نخل اطراف جهرم به چتری سبزرنگ است.
  • ... جهرم یکی از ۹ شهر غیر مرکز استان در کشور است که دارای دانشگاه‌های جامع وزارت علوم و علوم پزشکی مستقل است.
  • ... جهرم به دلیل دارا بودن بالاترین شاخص‌های جمعیتی و توسعه‌یافتگی، مهم‌ترین گزینه برای مرکزیت سیاسی جنوب استان فارس در صورت تقسیم به‌شمار می‌رود.
  • ... اولین شهید زن در دوران انقلاب اسلامی ایران و کوچکترین شهید دوران انقلاب از اهالی جهرم هستند.
  • ... حدود ۳۵ درصد کل لیمو ترش کشور جهرم در تولید می‌شود و صادرات لیمو ترش جهرم در سال ۱۳۹۴، ۱۶۵ میلیون دلار ارزآوری داشته‌است.
  • ... جاده ادویه یکی از جاده‌های تاریخی دوران صفویه ادویه و پارچه را از هندوستان با گذر از جهرم به مرکز ایران می‌رسانده‌است.
  • ... جهرم در گذشته یکی از مراکز عمدهٔ تولید تنباکو در کشور بوده‌است و مردم جهرم در نهضت تنباکو نقش مهمی را با ممانعت از فروش تنباکو ایفا نمودنده‌اند.

رده‌ها

نگاره برگزیده

گفتاورد

صبح وراء، عصر نمی و شب بونیزمطرب تو نی بزن، ساقی تو می بریز

گوناگون

به روایت مورخان و محققان تاریخ جهرم به سده چهارم قبل از میلاد می‌رسد. روایت شاهنامه فردوسی از آبادانی جهرم در دوره هخامنشی و ساسانی حکایت می‌کند. بانی و سازندهٔ شهر جهرم اردشیر یکم پسر خشایارشا پنجمین پادشاه هخامنشی عنوان شده‌است. جهرم در زمان ساسانیان نیز شهری مهم و مرکز اقامت شاهزادگان بوده است.

ویکی‌پروژه‌ها

آن‌چه می‌توانید انجام دهید

سراسرنما

سراسرنمایی از بازار جهرم

موضوعات

موقعیت

درگاه‌های وابسته

در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا