ادبیات سومری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کتیبه سومری بر روی پلاک سنگی سرامیکی.

ادبیات سومری نخستین پوسته شناخته شده ادبیات ضبط شده ، از جمله نوشتارهای مذهبی و دیگر داستانهای سنتی است که توسط تمدن سومری نگهداری می‌شود و تا حد زیادی توسط امپراطوری‌های بعدی اکدیان و بابل حفظ می‌شود. این پیشینه‌ها به زبان سومری در دوره برنز میانه نوشته شده‌است.

سومری‌ها یکی از نخستین سیستم‌های نوشتن را اختراع کردند و خط میخی سومری را که از سیستم‌های اولیه نوشتن نسختین در حدود قرن ۳۰ قبل از میلاد ساخته شده بود ، گسترش دادند. زبان سومری حتی در امپراتوری‌های اکدیان و بابل در استفاده رسمی و ادبی باقی مانده‌است ، حتی پس از ناپدید شدن زبان گفتاری از جمعیت. سواد خواندن و نوشتن به سومری گسترده بود ، و متون سومری که دانش آموزان آنها را کپی می‌کردند ، تأثیر زیادی بر ادبیات بابل می‌گذارد.

شعر[ویرایش]

بیشتر ادبیات سومری از چپ به راست نوشته شده‌است ، [۱] و می‌تواند شامل سازمانی مبتنی بر خط مانند کوپل یا تنگه باشد ، [۲] اما تعریف سومری از شعر ناشناخته است. قافیه وجود ندارد، [۳] [۴] اگرچه "اثرات مقایسه گاهی مورد سوء استفاده قرار می‌گرفت." [۵] این برنامه از طرح بندی هجومی استفاده نمی‌کند ، [۶] و سیستم نوشتاری مانع از شناسایی ریتم ، متر ، قافیه ، [۷] [۸] یا واج‌آرایی می‌شود . [۹] به نظر می‌رسد تحلیل کمی از دیگر ویژگیهای شاعرانه ممکن نیست یا به طرز مخفی توسط کاتبان که این نگارش را ثبت کرده‌اند پنهان شده‌است.

آثار ادبی[ویرایش]

کارهای مهم شامل موارد زیر است:

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Black et al., Introduction
  2. Michalowski p. 144
  3. Jacobsen p. xiv
  4. Black et al., Introduction
  5. Black p. 8
  6. Michalowski p. 146
  7. Jacobsen p. xiv
  8. Black et al., Introduction
  9. Black et al., Introduction

خواندن بیشتر[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]