کریستینا آگیلرا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کریستینا اگیلرا
آگیلرا در سال ۲۰۲۲
نام هنگام تولدکریستینا ماریا اگیلرا
زادهٔ۱۸ دسامبر ۱۹۸۰ ‏(۴۳ سال)
استیتن آیلند، ایالت نیویورک، آمریکا
دیگر نام‌هااکستینا (Xtina)
پیشه
  • خواننده
  • ترانه‌سرا
  • بازیگر
سال‌های فعالیت۱۹۹۳–اکنون
همسر(ها)جردن برتمن
(ا. ۲۰۰۵–ج. ۲۰۱۱)
شریک(های)
زندگی
متیو راتلر (۲۰۱۰–اکنون؛ نامزد)
فرزندان۲
وبگاه
پیشه موسیقی
ژانر
ساز(ها)آواز
ناشر(ان)RCA
امضاء

کریستینا ماریا اگیلرا (به اسپانیایی: Christina María Aguilera) (زاده ۱۸ دسامبر ۱۹۸۰) خواننده، ترانه‌سرا، رقصنده، بازیگر و تهیه‌کننده موسیقی آمریکایی است. او خوانندگی را از کودکی آغاز کرد و با انتشار آلبوم نخستش که همنام خودش بود به موفقیت رسید و تاکنون بیست بار نامزد جایزه گرمی و شش بار برنده شده‌است. اگیلرا به عنوان یک پاپ آیکون شناخته می‌شود و در ابتدای فعالیت هنریش لقب «پرنسس پاپ» و بعد از آن «صدای یک نسل» را دریافت کرد. به دلیل تن صدای منحصر به فرد، گستره صوتی پنج اکتاو و قدرت صدایش از وی به عنوان یکی از بهترین آواز خوانان تاریخ موسیقی یاد می‌شود.[۱]

زندگی[ویرایش]

کریستینا در نیویورک به دنیا آمد و پدرش هاوییِر اگیلرا (کشیش ارتش اکوادور) و مادرش شلی فیلدر (پیانیست و ویالونیست متبحر ایرلندی) بودند. او به همراه خواهران و برادرانش در وکس فورد پنسیلوانیا بزرگ شد. از همان کودکی آرزو داشت که روزی خواننده شود و از همان دوران به کارهای هنرمندانی مانند اتا جیمز، ویتنی هوستون، ماریا کری و مدونا علاقه داشت.

دوران کار او به عنوان یک خواننده با اجرا در شوهای مدرسه‌ای که در آن درس می‌خواند، آغاز شد. او از صدای زیبایش همواره به عنوان یک عامل مؤثر و قوی استفاده می‌کرد.

در سن ۱۲ سالگی، کریستینا در شوی باشگاه میکی موس حضوری موفق داشت که در آن در کنار بریتنی اسپیرز، رایان گاسلینگ و جاستین تیمبرلیک ظاهر شدند.

پس از حضور ۲ ساله‌اش در یک کلوپ، کریستینا در سال ۱۹۹۸ به ژاپن سفر کرد، جایی که ترانه‌ای همراه با کیزو ناکانیشی اجرا کرد و سپس به بازدید و گردش در ژاپن پرداخت.

به این ترتیب کریستینا تبدیل به یک ستاره شد. اینها همه وقتی آغاز شدند که او ترانه‌ای را برای انیمیشن مولان به شرکت دیسنی فرستاد و برای کار دعوت شد. تمام استودیوها تقاضای شنیدن آن را داشتند. او به همراه ویتنی هوستون ترانه Run to you را خوانده بودند و به این ترتیب مسئولان اجرایی استودیوی مذکور دریافتند که بهترین و وسیعترین صدایی را که به دنبالش بودند، یافته‌اند. ۲ روز بعد کریستینا مسئول ضبط ترانه Reflection برای این فیلم شد و همان هفته یک قرار داد کار با RCA امضا کرد. این ترانه محبوب جوانان آن دوره شده و نامزد جایزه گلدن گلوب برای بهترین ترانه فیلم شد.

اولین آلبوم به نام خودش بود و در ۲۴ اوت سال ۱۹۹۹ تولید شد و بیش ۹۹۰ هزار کپی در عرض یک هفته از آغاز پخش آن فروش کرد.

در سال ۲۰۰۵ با جردن برتمن ازدواج کرد.

آلبوم کریستینا اگیلرا جایزه‌هایی هم از طرف منتقدان و هم از طرف طرفداران دریافت کرد.

در سال ۲۰۲۰ سالار بیل هنرمند‌چندرشته‌ای ایران برای او لباس طراحی کرده.[۲]

آلبوم‌ها[ویرایش]

آلبوم‌های استودیویی[ویرایش]

تورها و کنسرت ها[ویرایش]

اتورهای نفرادی[ویرایش]

تورهای مشترک[ویرایش]

کنسرت های غیر سیاز[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. http://www.rollingstone.com/music/lists/100-greatest-singers-of-all-time-19691231/christina-aguilera-20101202
  2. Missionmag (۲۰۲۲-۰۴-۲۷). «IRANIAN FASHION DESIGNER SALAR BIL ON LIVING UNDER A "SEXUAL APARTHEID"». Mission (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۰۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]