کانون دانشگاهیان ایران اسلامی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کانون دانشگاهیان ایران اسلامی
دبیرکلسید محمد حسینی[۱]
سخنگوقاسم جعفری[۲]
بنیان‌گذاری۱۳۸۱ (اعلام موجودیت)
قانونی‌شده۱۷ مرداد ۱۳۸۴ (رسمی)[۳]
ستادتهران، ایران
روزنامهتراز (۱۳۹۲)[۴]
اعضای ثبت‌نام کرده  (۱۳۹۰)۱۰۰۰[۵]
مرام سیاسیولایت فقیه[۵][۶]
عدالت اجتماعی[۶]
دولت رفاه[۷]
طیف سیاسیراست‌گرا
دیناسلام (شیعه)
وابستگی ملیجبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (اکنون–۱۳۹۵)
رنگ رسمی  آبی دریایی
شعاردانشگاهیان در خدمت ایران اسلامی[۸]
دولت
۲ از ۳۲
وبگاه

کانون دانشگاهیان ایران اسلامی یک تشکل دانشگاهی از اساتید ولایی در دانشگاه‌های سراسر کشور می‌باشند که مجوز رسمی خود را در سال ۱۳۸۴ از وزارت کشور گرفت و در سال ۱۳۹۷ شورای مرکزی ششم آن در ششمین کنگره سراسری کانون توسط اساتید عضو انتخاب شده و مجدداً سید محمد حسینی نیز با رای اجماعی اعضای شورای مرکزی برای دبیر کلی کانون انتخاب شد. کانون دانشگاهیان یکی از سه تشکل مهم اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها[۹] و بزرگ‌ترین آن‌ها است.[۱۰]

حضور در انتخابات‌ها[ویرایش]

انتخابات مجلس شورای اسلامی[ویرایش]

کانون دانشگاهیان ایران اسلامی یک فهرست انتخاباتی ۳۰ نفره برای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات ارائه داد[۱۱] که ۲۴ نفر از آن در فهرست نهایی جبهه دانشگاهیان ایران اسلامی و ۱۵ نفر از آن در فهرست نهایی جبهه بصیرت و بیداری اسلامی قرار گرفت. ۱۲ نفر از این فهرست، با فهرست جبهه پایداری انقلاب اسلامی و ۱۰ نفر با فهرست جبهه متحد اصولگرایان مشترک بودند.[۱۲]

انتخابات ریاست جمهوری[ویرایش]

این تشکل در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از سعید جلیلی[۱۳] و در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از سید ابراهیم رئیسی حمایت کرده‌است.[۱۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «ابقای محمد حسینی در سمت دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران». ایسنا. ۱۵ فروردین ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶.
  2. «کاندیداهای دولتی به مظلوم‌نمایی روی آوردند». خبرگزاری فارس. ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶.
  3. «لیست جامع احزاب و تشکل‌های سیاسی دارای پروانه». وزارت کشور. آبان ۱۳۸۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶.
  4. ««تراز» منتشر شد». ایسنا. ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «ورود جدی کانون دانشگاهیان ایران به عرصه انتخابات مجلس». خبرگزاری مهر. ۲۴ مهر ۱۳۹۰.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «رئیس ستاد انتخابات کانون دانشگاهیان ایران اسلامی: هدف این کانون برگزاری انتخاباتی دشمن‌شکن است». ایسنا. ۱۴ بهمن ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶.
  7. «بیانیه تحلیلی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی دربارهٔ هدفمندکردن یارانه‌ها». ایسنا. ۲۴ آبان ۱۳۸۹. دریافت‌شده در ۲ خرداد ۱۳۹۶.
  8. «وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد: سازوکار جبهه مردمی را قبول داریم/ دولت کارنامه قابل قبولی ندارد». آنا. ۱ اسفند ۱۳۹۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ فوریه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲ خرداد ۱۳۹۶.
  9. «نحوه فعالیت سیاسی دانشگاهیان». پایگاه خبری تحلیلی فردا. ۱۴ آذر ۱۳۸۹. دریافت‌شده در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶.
  10. «جبهه دانشگاهیان ایران اسلامی لیست انتخاباتی ارائه می‌کند». خبرگزاری خانه ملت. ۷ دی ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶.
  11. «لیست کاندیداهای مورد حمایت کانون دانشگاهیان در تهران». ایسنا. ۵ بهمن ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۲ خرداد ۱۳۹۶.
  12. «اسامی کاندیداها و جبهه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب انتخاباتی در تهران». خبرگزاری فارس. ۱۰ اسفند ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۲ خرداد ۱۳۹۶.
  13. «بیانیه‌های کانون دانشگاهیان در حمایت از کاندیداتوری جلیلی و قدردانی از شورای نگهبان». ایسنا. ۴ خرداد ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶.
  14. «استقبال کانون دانشگاهیان ایران اسلامی از ورود رئیسی به انتخابات». خبرگزاری مهر. ۱۸ فروردین ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶.