پلور

مختصات: ۳۵°۴۹′۰″ شمالی ۵۲°۱۰′۰″ شرقی / ۳۵٫۸۱۶۶۷°شمالی ۵۲٫۱۶۶۶۷°شرقی / 35.81667; 52.16667
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پلور
تصویری از پلور
تصویری از پلور
تصویری از پلور
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانالبرز
شهرستانکرج
بخشکرج
دهستانآسارا
مردم
جمعیت۳۰۲ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۱۴۸۴۹

پلور روستایی از بخش بالا لاریجان در استان مازندران است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در بالای لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۱۶ نفر (۸۶خانوار) بوده‌است.[۱] مردم پلور از قومیت طبری هستند که ریشه آن به قوم آمل جعفری خار و قوم تپوری می‌رسد.[۲] مردم پلور به زبان طبری (مازندرانی) و گویش کرجی سخن میگویند.[۳]

پلاک خانه‌ها[ویرایش]

تا سال ۱۳۹۷ خانه‌های موجود در پلور پلاک نداشتند. اما در این سال دهیاری پلور اقدام به نصب پلاک برای خانه‌ها کرد.[۴]

پل سنگی پلور

آب و هوا[ویرایش]

پلور منطقه‌ای کوهستانی است که به تابستان‌های بهاری‌اش شهرت دارد. از آنجا که روستای پلور در بالای ارتفاع ۲۲۸۰ متر قرار دارد، آب و هوایش خنک و ییلاقی است. و قله‌های دماوند، بزمچال و پروانه به خوبی از این روستا معلوم هستند، به همین دلیل، زمستان‌ها و آذرماه‌ها همیشه برفی است.

جاذبه‌ها[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. درگاه ملی آمار ایران
  2. نصری اشرفی، جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار. دانشنامهٔ تبرستان و مازندران جلد سوم. نشرنی = ۴۰.
  3. نصری اشرافی، جهانگیر (١٣٧٧). واژه‌نامه بزرگ تبری. به کوشش حسین صمدی و سید کاظم مداح و کریم الله قائمی و علی اصغر یوسفی نیا و محمود داوودی درزی و محمد حسن شکوری و عسکری آقاجانیان میری و ابوالحسن واعظی و ناصر یداللهی و جمشید قائمی و فرهاد صابر و ناعمه پازوکی. تهران: اندیشه پرداز و خانه سبز. ص. صفحه ۳۱ جلد اول. شابک ۰-۵-۹۱۱۳۱-۹۶۴ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک).
  4. نصری اشرافی، جهانگیر (۱۳۷۷). واژه‌نامه بزرگ تبری. به کوشش حسین صمدی و سید کاظم مداح و کریم الله قائمی و علی اصغر یوسفی نیا و محمود داوودی درزی و محمد حسن شکوری و عسکری آقاجانیان میری و ابوالحسن واعظی و ناصر یداللهی و جمشید قائمی و فرهاد صابر و ناعمه پازوکی. تهران: اندیشه پرداز و خانه سبز. ص. صفحات ۳۰ و ۳۱ جلد اول. شابک ۹۶۴۹۱۱۳۱۵۰.
  5. Pinorest؛ شیرازی، محمدرضا قاسم. «دره زمان؛ برنامه تفریح و آبتنی اطراف تهران». مجله پینورست. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۲۲.