ویکی‌پدیا:از ویکی‌پدیانویس بودن لذت ببرید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
چنین برخوردی می‌تواند تنش‌زا باشد اما اینجا، به‌درستی تصمیم گرفتند تا با هم بخندند. (۱۹۹۵ میلادی).

لذّت بردن از دانشنامه‌نویسی کاری ساده است. ویکی‌پدیانویسی، تمرینِ نویسندگی و فکر کردن است. بسیاری از مردم برای این جلبِ نوشتن در دانشنامه می‌شوند که از ساختن و ویرایش مقالات و تعمق در موضوعات مختلف آن لذّت می‌برند. همه می‌توانند در دانشنامه عضو شوند و -با گذاشتن مطالبی که بر پایهٔ منابع معتبر هستند- به ساخت این درخت دانش یاری برسانند.

برخوردِ مهربانانه با کاربران[ویرایش]

گاهی ممکنست به هنگام نوشتن و ویرایش مقالات، با کاربر دیگری دچار اختلاف نظر شویم. در چنین مواقعی باید با حفظ ادب و خونسردی، به گفتگو با کاربران دیگر بپردازیم و با گذر از مراحل حلّ اختلاف و ترجیحاً بدون شکایت کردن، موضوع را فیصله دهیم. برخورد مهربانانه بر پایهٔ ادب و پرهیز از حمله‌های شخصی است که در دانشنامه رعایت آن، تأکید شده است. همیشه رفتار درست و مؤدبانه با دیگران، نتایج بهتری نسبت به اخلالگری و ویرایش مغرضانه دارد و زودتر به نتیجه‌ای بیانبینی و مورد قبول طرفین می‌رسد.

روحیهٔ کارِ داوطلبانه[ویرایش]

داوطلبان، درحال جارو کردن پس از توفند سندی

مشارکت در دانشنامه، اجباری نیست و البته کسی هم مجبور به انجام کارهایی که دلخواهش نباشد، نیست. مهم این است که کاربران در بخش‌های مورد علاقهٔ خود، مشارکت سودمندی داشته باشند و با روحیهٔ انجام کار داوطلبانه، به بزرگتر شدن و بالندگی دانشنامه کمک نمایند. شرکت در کارهای داوطلبانه، «بی چشمداشت» است و با هدف بهتر کردن محیط زندگی افراد انجام می‌شود. این نوع کار، هیچگونه منفعت مالی ندارد و در عوض، احساس ارزشمند بودن و احترام را به وجود می‌آورد. کار داوطلبانه به عنوان کاری شناخته می‌شود که می‌تواند سبب پیشرفت در توانمندی‌های شخص و رشد در روابط انسانی گردد.

روحیهٔ مثبت[ویرایش]

بیشتر کسانی که در دانشنامه فعال هستند به انسان‌دوستی، ایثار، بخشندگی، دانش و مهربانی باور دارند.

همکاری در ویکی‌پروژه‌ها[ویرایش]

شرکت در ویکی‌پروژه‌ها و عضویت در آن‌ها می‌تواند ویرایش‌های کاربران را هدفمندتر از پیش کند و به ویرایش‌ها نظم و ترتیب بیشتری بدهد. گاهی نیز، مشارکت در یک ویکی‌پروژه، ضروری می‌شود و نیاز است تا با کمک فوری در آن پروژه، به دوام و بهتر شدن دانشنامه کمک کنیم.

جستارهای وابسته[ویرایش]