ویندوز سرور ۲۰۱۲

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویندوز سرور ۲۰۱۲
ویندوز سرور ۲۰۱۲ صفحهٔ استارت، شامل اینترنت اکسپلورر ۱۰
خانوادهمایکروسافت ویندوز
وضعیت توسعهارائه شده
مدل منبعکد مشترک/کد بسته(کلوز سورس)
انتشار پایدار۶،۲
گونه هستههسته هیبرید
وبگاه رسمی
وضعیت پشتیبانی
پشتیبانی کامل

ویندوز سرور ۲۰۱۲ (به انگلیسی: Windows Server 2012) یک سیستم‌عامل از خانواده مایکروسافت ویندوز و از گروه ویندوز سرور تولید شده از شرکت مایکروسافت و برای سرور است. مهمترین ویژگی این نسخه نسبت به نسخه‌های قبلی رابط کاربری جدید مترو است.

تاریخچه انتشار[ویرایش]

اولین نسخه از این سیستم عامل در تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۱۱ برای کاربران عرضه شد و پس از آن در ۱ مارس ۲۰۱۲ مایکروسافت نسخه آزمایشی (ساخت ۸۲۵۰) آن را منتشر کرد. در ۱ آگوست ۲۰۱۲ (ساخت ۹۲۰۰) نسخه نهایی سیستم عامل عرضه شد.

ویژگی‌های جدید[ویرایش]

  • محیط جدیدی برای کنترل سرور:

یکی از تغییرات عمده‌ای که در ساختار ویندوز سرور ۲۰۱۲ داده شده‌است و در اولین دید قابل مشاهده‌است، بخش مدیریتی ویندوز یعنی Server Manager می‌باشد.

به همراه ویندوز ۸ نسخه ۳ از ویندوز پاورشل نیز ارائه می‌شود، در این نسخه از ویندوز فرمان‌های ویندوز پاورشل به بیش از ۲۳۰۰ فرمان افزایش پیدا کرده‌اند.

  • استفاده از Hyper-V نسخه ۳:

نسخه سوم از Hyper-V نیز به همراه ویندوز سرور ۲۰۱۲ ارائه می‌شود. در این نسخه از Hyper-V پشتیبانی بسیار بهتری از مدیریت حافظه‌های ذخیره‌سازی شده‌است. در ضمن کارایی Hyper-V نیز بالاتر رفته‌است.

  • مدیریت آدرس IPAM) IP):

در این نسخه موارد جدیدی برای مدیریت آدرس IP وجود دارد، که هر دو نسخه پروتکل اینترنت نسخه ۴ (IPv4) و پروتکل اینترنت نسخه ۶ (IPv6) را به‌طور کامل پشتیبانی می‌کند.

سیستم پرونده انعطاف‌پذیر (به انگلیسی: Resilient File System) سیستم فایل جدیدی است که کار فایل سرورها را بهبود می‌بخشد.

  • Task Manager جدید و پیشرفته تر.

منابع[ویرایش]

  • ترجمه از ویکی‌پدیا انگلیسی