نیار (اردبیل)

مختصات: ۳۳°۵۲′۴۹″شمالی ۵۹°۴۸′۵۷″شرقی / ۳۳٫۸۸۰۳۳۰۵°شمالی ۵۹٫۸۱۵۸۱۳۴°شرقی / 33.8803305; 59.8158134
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نیار
اطلاعات کلی
کشور ایران
استاناردبیل
شهرستاناردبیل
بخشمرکزی
دهستانشرقی
نام محلینیار
مردم
جمعیت۲۱۵۷۲ نفر

نیار یکی از محله‌های شهر اردبیل است که محل تولد مقدس اردبیلی است. نیار در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان شرقی قرار دارد.

نیار تا قبل از به قدرت رسیدن صفویان یکی از محلات قدیمی شهر اردبیل به حساب می آمد،[نیازمند منبع] با ظهور صفویان پیشرفت شهر اردبیل به سمت شمال و شرق اردبیل بود از این رو نیار که در جنوب شهر اردبیل قرار داشت در انزوا ماند و کم کم از بافت شهری جدا شد، در زمان قاجاریان نیار به عنوان یکی از روستاهای دهستان شرقی شهرستان اردبیل آمارگیری شد.[نیازمند منبع]

با سرکار آمدن رژیم پهلوی و به دنبال آن در سال ۱۳۴۲ اهالی نیار به عنوان اولین روستا در ایران به سیاست های روستا ستیزانه آن زمان اعتراض کردند و پیشگام شروع انقلاب سفید شدند، به صورتی که محمدرضا شاه پهلوی شخصا برای تقسیم اراضی به روستای نیار رفتند.

با شروع انقلاب اسلامی نیار همچنان روستایی در شرق شهر اردبیل شناخته میشد تا اینکه در سال ۱۳۸۰ به شهر اردبیل پیوست و به عنوان یکی از محلات اردبیل شناخته شد.

جمعیّت[ویرایش]

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۱۵۷۲ نفر میباشد.

خاندان های اصلی بنیانگذار نیار طایفه ی قره بیگلو هستند. که ساکنان اصلی نیار را تشکیل میدهند.


طایفه قره بیگلو از خانواده عبدالحسینی، منتظرنظام ،ادیب ، دانش مقدم ، وهابی، بهامین، نهامین، زارع پور و امامی تشکیل شده است. با توجه به وجود ساکنین در محله نیار از قبل از اسلام و با توجه به اسلامی بودن نام سایر طوایف فرض بر آن است که اولین طایفه ساکن در نیار طایفه قره بیگلو هست. همچنین با توجه به شواهد بعد از اسلام اولین طایفه ای که در نیار سکنی گزیدند طایفه نادر محمدلو هست.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.