نخستین جنگ صلیبی سوئدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از نخستین جنگ صلیبی سوئد)
اریک نهم سوئد و اسقف هنری در مسیر فنلاند. تصویر اواخر قرون وسطی از اوپلند.

اولین جنگ صلیبی سوئد (به انگلیسی: First Swedish Crusade)یک لشکرکشی نظامی در سال ۱۱۵۰ توسط اریک نهم پادشاه سوئد و اسقف اعظم فنلاند به شهر اوپسالا بود.[۱] اولین منابع مکتوب جنگ‌های صلیبی مربوط به اواخر قرن سیزدهم است. در منابع اصلی جنگ‌های صلیبی، در مورد افسانه سنت اریک و افسانه سنت هنری، توضیح می‌دهد که دلیل جنگ‌های صلیبی آن حملات متعددی بود که فنلاندی‌های بت‌پرست به سوئد انجام می‌داند.[۲] به‌طور کلی این جنگ‌های صلیبی به عنوان اولین تلاش کلیسای کاتولیک و سوئد برای تبدیل فنلاندی‌های بت‌پرست به مسیحیت تلقی می‌شد. با این حال، مسیحی شدن قسمت جنوب غربی فنلاند قبلاً در قرن دهم آغاز شده‌است و در قرن دوادزهم، این منطقه احتمالاً کاملاً مسیحی بود است. طبق افسانه‌ها، اسقف هنری پس از جنگ صلیبی در دریاچه کیلیانجاروی (به انگلیسی: Köyliönjärvi) توسط لالی (لالی شخصیتی آخرالزمانی از تاریخ فنلاند است) کشته شد. وی بعداً به شخصیت اصلی کلیسای کاتولیک در فنلاند تبدیل شد.[۳]

راستی‌آزمایی این جنگ[ویرایش]

محققین و دانشگاهیان بحث می‌کنند که آیا این جنگ صلیبی واقعاً اتفاق افتاده‌است؟ هیچ گونه اطلاعات باستان‌شناسی که پشتیبانی از آن را ارائه کند وجود ندارد و منابع مکتوب اولیه متعلق به تاریخ بسیار بعدتر از این حادثه است. هیچ منبع کتبی برجای مانده نفوذ سوئد در فنلاند را قبل از پایان قرن سیزدهم توصیف نمی‌کند. علاوه بر این، اسقف فنلاند قبل از دهه ۱۲۵۰ در میان همتایان سوئدی خود ذکر نشده‌اند. همچنین، مسیحی شدن قسمت جنوب غربی فنلاند قبلاً در قرن دهم آغاز شده‌است و در قرن دوازدهم، این منطقه احتمالاً تقریباً مسیحی بوده‌است.[۴] گفته شده‌است که اسقف سوئدی که به‌طور معمول درگیر مبارزات شرقی بود، اسقف شهر لینشوپینگ بود، نه اسقف اوپسالا.[۵]

زمان جنگ صلیبی[ویرایش]

تقریباً اتفاق نظر وجود دارد در زمینه سال ۱۱۵۰ به عنوان سالی که احتمالاً جنگ صلیبی رخ داده همچنین بیشترین سالهای حمایت شده سالهای ۱۱۵۰، ۱۱۵۵، ۱۱۵۷ و ۱۱۵۸ بوده‌است. سایر نامزدها سالهای ۱۱۵۳، ۱۱۵۴ و ۱۱۵۶ بوده‌اند.

نظریه ای وجود دارد مبنی بر اینکه اریک لشکرکشی را قبل از سلطنت و دریافت تاج و تخت انجام داده‌است. آنچه در مورد پادشاه اریک و اسقف هنری شناخته شده‌است این است که آنها احتمالاً مدتی در اواسط قرن دوازدهم در سوئد سمتهای مهمی داشته‌اند.

جستارها[ویرایش]

جنگ‌های صلیبی

منابع[ویرایش]

  1. «Hakutulos/Sökresultat». web.archive.org. ۲۰۰۷-۰۹-۲۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۰۱.
  2. Heikkilä, Tuomas (2006). Pyhän Henrikin Legenda. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seuran toimituksia 1039. pp. 138–139.
  3. "Eric's crusade to Finland". Archived from the original on 2007-09-27.. Original medieval legend in Latin.
  4. Georg Haggren, Petri Halinen, Mika Lavento, Sami Raninen ja Anna Wessman (2015). Muinaisuutemme jäljet. Gaudeamus. p. 343.{{cite book}}: نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)
  5. "First Novgorod Chronicle entry on the attack in 1142". Archived from the original on 2007-09-27.. In Swedish.