درگاه:جنگ‌های صلیبی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
درگاه جنگ‌های صلیبی

دیبـاچه

محاصره انطاکیه (۱۰۹۸) به‌دست صلیبیون در نخستین جنگ صلیبی
(مینیاتوری مربوط به قرن پانزدهم)

جنگ‌های صلیبی به سلسله‌ای از جنگ‌های مذهبی گفته می‌شود که به دعوت پاپ توسط شاهان و نجبای اروپایی داوطلب برای بازپس‌گیری سرزمین‌های مقدسی که در دست مسلمانان بود به‌پا شد. صلیبیان از تمام نقاط اروپای غربی در جنگ‌هایی مجزا بین سال‌های ۱۰۹۵ تا ۱۲۹۱ (۴۸۸ تا ۶۹۰ ه‍.ق - ۴۷۳ تا ۶۷۰ ه‍.ش) شرکت داشتند. جنگ‌های مشابهی نیز در شبه‌جزیرهٔ ایبری و شرق اروپا تا سده ۱۵ (۱۰۹۵ تا ۱۵۰۰، حدود ۴۰۰ سال) برپا بود. مبارزان صلیبی یا به اختصار صلیبیون، مسیحیان کاتولیکی بودند که علیه مسلمانان و مسیحیان ارتدوکس در قلمرو روم شرقی و در ابعاد کوچک‌تر با اسلاوها و بالت‌های پگان، مغولها، و خوارج مسیحی می‌جنگیدند؛ گرچه بعضی از اوقات مسیحیان ارتدوکس با صلیبیون متحد می‌شدند و علیه مسلمانان می‌جنگیدند. صلیبیان، توسط پاپ مورد تکریم قرار گرفته و آمرزیده می‌شدند.

صلیبیان در ابتدا با هدف بازپس‌گیری اورشلیم و سرزمین‌های مقدس از مسلمانان شروع به جنگ کردند و مبارزات آن‌ها در حقیقت پاسخی بود به درخواست رهبران امپراتوری روم شرقی برای جلوگیری از پیشروی ترکان سلجوقی در آناتولی. همچنین، عبارت جنگ‌های صلیبی برای توصیف مبارزاتی هم‌زمان و پس از آن در قرن ۱۶ به‌کار می‌رود که در خارج از شام به دلایل مختلف مذهبی، اقتصادی و سیاسی معمولاً علیه پاگان‌ها و خوارج مسیحی و افراد تکفیرشده انجام شد. رقابت‌ها بین مراکز قدرت مسیحی و مسلمان گهگاه منجر به اتحاد بین جناح‌های مذهبی در برابر مخالفان خود شد؛ مانند اتحاد مسیحیان با سلجوقیان روم در نخستین جنگ صلیبی.

صلیبیان در ابتدا موفقیت‌های موقتی داشتند؛ اما سرانجام از داشتن سرزمین‌های مقدس بازماندند. با این حال، جنگ‌های صلیبی تأثیرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مهمی بر اروپا گذاشت. به‌علت درگیری‌های درونی بین پادشاهان و مراکز قدرت مسیحی برخی از جنگ‌های صلیبی از هدف اولیه‌شان منحرف شدند، مانند جنگ صلیبی چهارم که به غارت قسطنطنیه مسیحی و تقسیم امپراتوری بیزانس بین جمهوری ونیز و صلیبیان انجامید. جنگ صلیبی ششم نخستین جنگی بود که بدون دعا و اجازهٔ رسمی پاپ آغاز شد. جنگ‌های هفتم، هشتم و نهم به پیروزی مملوک‌ها و حفصیان انجامید و جنگ صلیبی نهم پایان‌بخش جنگ‌های صلیبی در خاورمیانه بود. (Full article...)

نوشتار برگـزیده

لحظه ورود گی لوزینیان به چادر صلاح‌الدین پس از پایان جنگ

نبرد حطین، نبردی است که در ۲۵ ربیع‌الثانی ۵۸۳ / ۴ ژوئیه ۱۱۸۷ میلادی بین نیروهای صلیبی به رهبری گی لوزینیان و ایوبیان به رهبری صلاح‌الدین ایوبی در منطقه حطین رخ داد و مسلمانان توانستند طی نبردی سخت، به پیروزی برسند و بخش عظیمی از نیروهای صلیبی را به قتل برسانند و تعدادی از فرماندهان ارتش صلیبی از جمله گی لوزینیان را اسیر کنند. پس از این شکست سنگین، پایگاه‌های صلیبی قدرت خود را از دست دادند و صلاح‌الدین ایوبی توانست از این موقعیت به نفع جهان اسلام بهره ببرد و فتوحاتی را به دست آورد که مهم‌ترین آن بازپس‌گیری اورشلیم بود، که پس از نخستین جنگ صلیبی توسط صلیبیون تسخیر شده بود.

طی این جنگ که از شب ۲۴ ربیع‌الثانی ۵۸۳ / ۳ ژوئیه ۱۱۸۷ آغاز شده بود، سپاهیان صلاح‌الدین توانستند صلیبیون را در منطقه حطین محاصره کنند و طی نبرد اصلی که در ۴ ژوئیه رخ داد، ایوبیان توانستند از موقعیت ضعف صلیبیون از لحاظ خستگی و تشنگی بهره ببرند و صفوف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌آن‌ها را در هم بشکنند. در پایان، گی لوزینیان به همراه تعدادی از همراهان خود اسیر شد و رینالد شاتیون نیز توسط صلاح‌الدین کشته شد.

بیشتر...

نوشتار برگزیده...

نگارهٔ برگـزیده

محاصره طرابلس در سال ۱۲۸۹

سقوط طرابلس، به جریان تسخیر و نابودی کنت‌نشین طرابلس به وسیله ممالیک مصر اشاره دارد. این اتفاق در مارس ۱۲۸۹ آغاز شد و تا آوریل همان سال ادامه یافت؛ و حادثه‌ای مهم در جریان جنگ‌های صلیبی بود چرا که یکی از ۴ مرکز مهم صلیبیون در اراضی مقدس به شمار می‌رفت. از نبرد نگاره مشهوری باقی مانده است که با عنوان کوچارلی کودکس در دهه ۱۳۳۰ در جنوا به تصویر کشیده شده است.

بیشتر...

اثر برگـزیده

قلعه: جنگ‌های صلیبی (به انگلیسی: Stronghold: Crusader) یکی از بازی‌های سری بازی ویدئویی استراتژی قلعه، ساخت استودیو فایرفلای بود که در سال ۲۰۰۲ توسط تیک-تو اینتراکتیو و گاد گیمز منتشر شد. این بازی دارای گرافیک بالایی نبود اما طرفداران زیادی پیدا کرد و با استقبال زیادی روبرو شد. این بازی اولین بار در ایران توسط گروه نرم‌افزاری دارینوس به فارسی دوبله شد. جنگ‌های صلیبی ۲ نیز در ادامه این سری بازی ها در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ انتشار یافت. این بازی دنباله‌رو عنوان قلعه: جنگ‌های صلیبی می‌باشد که طبق گفته طراح ارشد استودیو فایر فلای، سایمن برادبری: «بازی محبوب ما، هواداران ما و بازی‌ای است که سال‌ها منتظر به تولید رساندن آن بوده‌ایم.»

گفتاورد

«اگر اسلام را به خاطر داعش و دیگر جنبش‌های مسلحانه محاکمه می‌کنی، اجازه بده من نیز مسیحیت را به خاطر جنگ‌های صلیبی و تمام آن کشتار و استعماری که دویست سال بر ما گذشت، محاکمه کنم. با این حال، ما مسیحیت را به این جنایات محکوم نمی‌کنیم و هیچ نویسنده مسلمانی را نمی‌توانی بیابی که یک سخن علیه مسیحیت به عنوان دین یا خود مسیح به عنوان پیامبر این دین در انتقاد از جنگ‌های صلیبی گفته باشد. …»

احمد الطیب (۴۸مین امام اکبر مسجد الازهر قاهره)

بیشتر...

زندگی‌نامهٔ برگـزیده

صلاح الدین، طراحی شده توسط کریستوفان دل آلتیسیمو در ۱۵۶۸ میلادی

صلاح‌الدین یوسف اَیّوبی (کردی: سه‌لاحه‌دینی ئه‌یووبی) با لقب‌های (ابوالمُظَفَّر و المَلِکُ الناصر) (۱۱۳۷، تکریت - ۱۱۹۳، دمشق) از فرمانروایان بزرگ اسلامی در نیمهٔ دوم سدهٔ ششم هجری بود که صلیبیون را در نبرد حِطّین شکست داد و اورشلیم را در سال ۱۱۸۷ از آنان بازپس گرفت. او برای پیروزی در جنگ‌های صلیبی، جهان اسلام را متحد کرد.

وی از کردهای مسلمان بود که قدرت او سرزمین‌های مصر و شام و شمال عراق و یمن و حجاز را احاطه کرد. او توانست اغلب سرزمین‌های پادشاهی اورشلیم و بیت‌المقدس را آزاد سازد و این باعث آغاز جنگ سوم صلیبی به فرماندهی پادشاه فرانسه و انگلستان و آلمان گردید.

صلاح‌الدین در جنگ صلیبی سوم با ریچارد یکم شیردل صلح کرد و شش سال بعد در دمشق درگذشت و در مسجد اموی دفن شد.

بیشتر...

زندگی‌نامه برگزیده...

آیا می‌دانیـد...

آیا می‌دانید…

  • که در جریان جنگ صلیبی هفتم که به رهبری لوئی نهم پادشاه فرانسه آغاز گردید و از سال ۱۲۴۸ تا ۱۲۵۴ به طول انجامید، پادشاه لویی در نهایت اسیر مسلمین و سلطان ایوبیان توران شاه گردید و حدود ۸۰۰ هزار بیزانت (واحد پول امپراتوری روم شرقی) فدیه در جهت آزادی وی به مسلمانان پرداخت گردید، وی در این نبرد هزاران نفر از لشکریان خود را نیز از دست داد. لوئی نهم مجدداً در سال ۱۲۷۰ با هدف جبران شکست خود، جنگ صلیبی هشتم را آغاز کرد و سرانجام در محاصرهٔ شهر تونس به بیماری طاعون درگذشت.

رده‌ها

ویکی‌پروژه‌ها

موضوعات

زمینه: زیارتسرزمین مقدسکلیسای مقبره مقدسزیارت بزرگ آلمانی‌هانظریه جنگ مشروعنبرد ملازگردشورای پیاکنزاشورای کلرمونتجهاد

قلمروها و سلسله‌ها: امپراتوری سلجوقیخلافت فاطمیانپادشاهی اورشلیمشاهزاده‌نشین انطاکیهکنت‌نشین طرابلسکنت‌نشین ادساپادشاهی قبرسپادشاهی ارمنی کیلیکیهتوابع پادشاهی اورشلیمفرماندهان پادشاهی اورشلیمپادشاهی قبرسایوبیانموحدونامپراتوری لاتینشوالیه‌های تتونیکمملوکامپراتوری مغولدودمان لوزینیاندوک‌نشین آتندوک‌نشین آرگیپلاشیوامپراتوری عثمانیپاتریک لاتین (اورشلیم)اسقف‌نشین صوراسقف‌نشین ناصرهپاتریک لاتین قسطنطنیه

شهرها و قلعه‌ها: اورشلیمقلعه صلاح‌الدین ایوبیقسطنطنیهعکادژ شهسوارانفاماگوستا

پایگاه‌ها و جنگ‌ها: نخستین جنگ صلیبیمحاصره اورشلیم (۱۰۹۹)جنگ صلیبیون و سلجوقیانبازپس‌گیری اندلسجنگ صلیبی دوممحاصره دمشق (۱۱۴۸)جنگ‌های صلیبی شمالینبرد حطینجنگ صلیبی سومنبرد آرسوفجنگ صلیبی لیونیجنگ صلیبی ۱۱۹۷جنگ صلیبی در ایتالیاجنگ صلیبی چهارمجنگ صلیبی کاتارینبرد ناواس دتلوساجنگ‌های صلیبی کودکانجنگ صلیبی پنجممحاصره دمیاطجنگ صلیبی پروسیجنگ صلیبی ششمجنگ صلیبی هفتمنبرد المنصورهجنگ صلیبی چوپانانجنگ صلیبی هشتمجنگ صلیبی نهمجنگ صلیبی آراگونیجنگ صلیبی الکساندرینبرد نیکوپولیسجنگ‌های هوسیجنگ صلیبی وارناسقوط قسطنطنیههجوم عثمانی به اورانتومحاصره رودس (۱۵۲۲)جنگ‌های عثمانی و ونیزجنگ‌های عثمانی و هابسبورگنبرد موهاچجنگ لپانتوناوگان اسپانیایی آرمادانبرد وین

افراد: صلاح‌الدین ایوبیریچارد یکملوئی نهماوربان دومآلکسیوس یکمگادفری بوینبرنارد کلرووگی لوزینیانخامس اول آراگونکلمنت ششمبالدوین اکسترماریانو سانوتوجان هونداییتوماس استاکلیتیمور لنگحاکم بأمراللهمحمد هفتم گرانادافضل بن صلاح‌الدین

فرقه‌های نظامی: شوالیه‌های معبدتاریخ شوالیه‌های معبدشوالیه‌های هوسپیتالربازپس‌گیری اندلسشوالیه‌های تتونیک

میراث: تاریخ یهودیان و صلیبیونشوالیه‌های مالت

نوشتارهای برگزیده:
نبرد حطینجنگ صلیبی چهارم

نوشتارهای خوب:
نخستین جنگ صلیبیجنگ صلیبی دومجنگ صلیبی سومجنگ صلیبی پنجمجنگ صلیبی هشتمجنگ صلیبی عوام‌الناسمحاصره انطاکیه (۱۰۹۸)نبرد آرسوف

ویکی‌پروژهٔ جنگ‌های صلیبی

ویکی‌پروژهٔ جنگ‌های صلیبی
ویکی‌پروژهٔ جنگ‌های صلیبی

ویکی‌پروژهٔ جنگ‌های صلیبی جایی‌است برای سازمان‌دهی و بهبود کمّی و کیفی محتواهای مرتبط با جنگ‌های صلیبی در ویکی‌پدیا فارسی.

اگر مایل به مشارکت هستید نام خود را به فهرست مشارکت‌کنندگان بیفزایید.

آنچه می‌توانید انجام دهید

درگاه‌های مرتبط

در پروژه‌های ویکی‌مدیا