شوالیه ماه (مجموعه تلویزیونی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شوالیه ماه
ژانر
سازندهجرمی اسلیتر
بر پایهٔ
بازیگران
سازنده موسیقی متنهشام نزیه
کشور سازندهایالات متحده
زبان اصلیانگلیسی
شمار قسمت‌ها۶
تولید
تهیه‌کننده‌های اجرایی
مکان‌های تولید
فیلم‌برداری
مدت۴۰–۵۰ دقیقه
تولیدکنندهمارول استودیوز
توزیع‌کنندهدیزنی پلت‌فرم دیستربیوشن
پخش
شبکهٔ اصلیدیزنی پلاس
انتشار اولیه۳۰ مارس ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۳-۳۰) –
۴ مه ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-05-۰۴)
انتشار
نمایش‌های مشابهمجموعه‌های تلویزیونی دنیای سینمایی مارول
پیوندهای بیرونی
وبگاه تولید

شوالیهٔ ماه یا مون نایت (انگلیسی: Moon Knight) یک مینی‌سریال تلویزیونیِ آمریکایی است که توسط جرمی اسلیتر برای سرویس پخش اینترنتی دیزنی پلاس ساخته شده‌است. این مینی‌سریال بر پایهٔ شخصیت به همین نام از مارول کامیکس ساخته شده‌است. این ششمین مجموعهٔ تلویزیونی در دنیای سینمایی مارول به‌شمار می‌رود و از لحاظ داستانی با فیلم‌های این فرنچایز ارتباط دارد. تولید این مجموعه بر عهدهٔ مارول استودیوز بوده‌است. جرمی اسلیتر سرپرست نویسندگان است و محمد دیاب تیم کارگردانی را رهبری می‌کند.

اسکار ایزاک نقش مزدوری به‌نام مارک اسپکتور / شوالیه ماه را ایفا می‌کند که از بیماری اختلال تجزیه هویت رنج می‌برد. می قلماوی، کریم الحکیم، اف. موری آبراهام و ایثن هاک از دیگر بازیگران این مجموعه هستند. خبر این مجموعه در اوت ۲۰۱۹ اعلام شد و اسلیتر در نوامبر همان سال برای ساخت آن استخدام شد. دیاب برای کارگردانی چهار قسمت از این مجموعه در اکتبر ۲۰۲۰ استخدام شد و تیم کارگردانی جاستین بنسون و آرون مورهد در ژانویهٔ ۲۰۲۱ برای کارگردانی دو قسمت دیگر به سریال پیوستند. حضور آیزاک در آن زمان تأیید شد؛ او برای متمایز کردن هویت‌های مختلف نقش مارک اسپکتور از لهجه‌های مختلف استفاده کرده‌است. مراحل فیلم‌برداری از آوریل تا اکتبر ۲۰۲۱، عمدتاً در بوداپست و همچنین در اردن، اسلوونی و آتلانتا، جورجیا به طول انجامید.

شوالیهٔ ماه در ۳۰ مارس ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و تا ۴ مه متشکل از شش قسمت پخش شد.[۱][۲] این مجموعه بخشی از فاز چهارم دنیای سینمایی مارول است.[۳] این مجموعه نظرات عموماً مثبتی را از طرف منتقدان دریافت کرده‌است و در زمینهٔ نقش‌آفرینی آیزاک و هاک و همچنین لحن تاریک‌تر نسبت به آثار قبلی دنیای سینمایی مارول تحسین شده‌است.[۴]

داستان[ویرایش]

مارک اسپکتور / شوالیه ماه مزدوری است که به بیماری اختلال تجزیه هویت مبتلا است. او در یک معمای مرگبار که توسط خدایان مصر باستان احاطه شده و با هویت‌های چندگانه‌اش مانند استیون گرانت همراه است، سوق داده می‌شود.[۵]

بازیگران و شخصیت‌ها[ویرایش]

قسمت‌ها[ویرایش]

شم.عنوانکارگردان [۶]نویسنده [۷]تاریخ پخش اصلی [۸]
۱«مشکل ماهی قرمز»محمد دیابجرمی اسلیتر۳۰ مارس ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۳-۳۰)
کارمند موزه استیون گرانت گهگاه از نخوابیدن رنج می‌برد. پس از اینکه یک شب به خواب می‌رود، او در کشور دیگری از خواب بیدار می‌شود و شاهد یک جلسه فرقه‌ای به رهبری آرتور هارو است که از گرانت ناخودآگاه اسکرابی را می‌خواهد که در اختیار دارد. او فرار می‌کند و تقریباً کشته می‌شود، اما ناخودآگاه با صدای مرموز در سرش نجات می‌یابد. گرانت پس از بیدار شدن در خانه و مشاهده چندین مورد عجیب و غریب، متوجه می‌شود که دو روز از خوابش می‌گذرد. پس از بازگشت به خانه از یک تاریخ برنامه‌ریزی شده اشتباه، گرانت یک تلفن مخفی و کارت کلید در آپارتمان خود پیدا می‌کند. او از پرتکرارترین شماره در گزارش تماس تلفن تماس می‌گیرد و زنی به نام لیلا پاسخ می‌دهد و او را مارک خطاب می‌کند. روز بعد در محل کار، گرانت با هارو روبرو می‌شود که نشان می‌دهد که او خدمتکار الهه آموت است. بعداً همان شب، هارو یک هیولای شغال مرتبط با آنوبیس را احضار می‌کند که به گرانت در موزه حمله می‌کند. درست زمانی که گرانت در گوشه دستشویی قرار دارد، انعکاس گرانت در آینه به گرانت می‌گوید که اجازه دهد کنترل را به دست بگیرد. گرانت موافقت می‌کند و او به شوالیه ماه تبدیل می‌شود و در نهایت هیولای شغال را می‌کشد.
۲«لباس را احضار کن»جاستین بنسون و آرون مورهدمایکل کاستلین۶ آوریل ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۴-۰۶)
گرانت صبح روز بعد در خانه از خواب بیدار می‌شود: وقتی به موزه بازمی‌گردد، متوجه می‌شود که هیولای شغال برای دوربین‌های امنیتی موزه نامرئی بوده‌است و در نتیجه گرانت پس از سرزنش شدن برای آسیبی که هیولا ایجاد کرده‌است، اخراج می‌شود. گرانت با استفاده از کارت کلیدی که پیدا کرد، یک انبار حاوی اسلحه، پول و اسکراب پیدا می‌کند. «بازتاب» گرانت نشان می‌دهد که او مارک اسپکتور، هویت دیگری است که در بدن گرانت زندگی می‌کند، که یک مزدور آمریکایی و آواتار فعلی خونس است. اسپکتور سعی می‌کند گرانت را متقاعد کند که به او اجازه دهد کنترل بدن آن‌ها را از سر بگیرد، اما گرانت قبول نمی‌کند و فرار می‌کند. گرانت با لیلا روبرو می‌شود که مشخص می‌شود همسر اسپکتور است و از وجود گرانت بی‌خبر بوده‌است. لیلا توضیح می‌دهد که او و اسپکتور با هم به دنبال اسکاراب بودند تا اینکه او ناپدید شد. گرانت توسط دو افسر پلیس دستگیر می‌شود که مشخص می‌شود برای هارو کار می‌کنند، او توضیح می‌دهد که آواتار قبلی خونس بوده تا زمانی که ایده‌آل‌های خونس را رد کرده و به جای آن از آموت پیروی کند. هارو فاش می‌کند که اسکاراب راه را به سمت مقبره آموت نشان می‌دهد، و او قصد دارد او را زنده کند تا او بتواند با از بین بردن هر کسی که مرتکب اعمال شیطانی شده یا خواهد شد، همه شر را از بشریت پاک کند. لیلا گرانت را نجات می‌دهد، اما هارو هیولای شغال دیگری را احضار می‌کند تا آن‌ها را تعقیب کند. گرانت موفق می‌شود کت و شلوار جادویی شبیه لباس اسپکتور را احضار کند و با شغال مبارزه کند، اما بر او چیره شده و در نهایت به اسپکتور اجازه می‌دهد کنترل را در دست بگیرد. اسپکتور شغال را می‌کشد، اما اسکراب را از دست می‌دهد که توسط هارو بازیابی می‌شود. خونس با عصبانیت با اسپکتور روبرو می‌شود که قول می‌دهد قبل از هارو مقبره آموت را پیدا کند. خونس سپس اسپکتور را به مصر می‌فرستد.
۳«نوع دوستانه»محمد دیاببو دمیو و پیتر کامرون و صابر پیرزاده۱۳ آوریل ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۴-۱۳)
هارو و پیروانش محل مقبره آموت را پیدا می‌کنند. در قاهره، اسپکتور و گرانت هر دو چندین فراموشی غیرمعمول را تجربه می‌کنند و محل هارو را ردیابی می‌کنند. پس از اینکه موفق نشدند اطلاعاتی از پیروان هارو به دست آورند، خونس باعث خورشید گرفتگی می‌شود تا شورای خدایان مصر و آواتارهای آن‌ها را فراخواند که اسپکتور را به اتاقی در داخل هرم بزرگ جیزه فرا می‌خواند. خونس و اسپکتور تلاش دارند تا خدایان را از نقشه هارو برای آزادی آموت آگاه کنند، اما هارو با احضار شدن با موفقیت این اتهام را رد می‌کند. آواتار الهه مصری حاثور، یاتزیل، به اسپکتور می‌گوید تا تابوت یک مدجای را پیدا کند که از محل مقبره آموت اطلاع داشت. او بعداً با لیلا روبرو می‌شود و لیلا او را به ملاقات با آنتون موگارت، یکی از آشنایان لیلا که صاحب تابوت مدجی است می‌برد. با این حال، وقتی هارو وارد می‌شود و تابوت را نابود می‌کند، جلسه خراب می‌شود و اسپکتور، گرانت و لیلا مجبور می‌شوند تا با افراد موگارت مبارزه کنند و به صحرا فرار کنند. گرانت قادر است مجموعه‌ای از قطعات تابوت را در یک نقشه ستاره‌ای باستانی جمع کند، اما این نقشه دو هزار سال قدمت دارد. خونس از قدرت خود استفاده می‌کند تا برای مدت کوتاهی آسمان شب را به عقب برگرداند تا شبیه نقشه شود و به گرانت و لیلا اجازه می‌دهد تا مکان مقبره آموت را پیدا کنند. با این حال، خونس به دلیل این کار توسط خدایان دیگر زندانی و بدن گرانت و اسپکتور بیهوش و بی قدرت شده و باعث خوشحالی هارو می‌شود.
۴«آرامگاه»جاستین بنسون و آرون مورهدالکس مینهان و پیتر کامرون و صابر پیرزاده۲۰ آوریل ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۴-۲۰)
آواتار ازیریس، سلیم، یواشبتی خونس را با چندین خدای زندانی دیگر در یک طاق قرار می‌دهد. لیلا و گرانت توسط چندین مرد که برای هارو کار می‌کنند مورد حمله قرار می‌گیرند، اما لیلا آن‌ها را می‌کشد. پس از یافتن اردوگاه خالی از سکنه هارو در محل مقبره آموت، آن‌ها وارد مقبره می‌شوند و متوجه می‌شوند که این یک هزارتو به شکل چشم حورس است. در حین گشت و گذار در پیچ و خم، آن‌ها متوجه می‌شوند که برخی از مردان هارو توسط کشیشان مرده مصری کشته شده‌اند. گرانت و لیلا نیز توسط کشیش‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند و در این روند از هم جدا می‌شوند. گرانت مقبره را پیدا می‌کند و متوجه می‌شود که آخرین آواتار آموت اسکندر مقدونی بوده‌است. لیلا با هارو روبرو می‌شود که ادعا می‌کند اسپکتور یکی از مزدورانی بود که پدر باستان‌شناس او عبدالله الفولی را به قتل رساند. گرانت و اسپکتور قبل از اینکه لیلا با عصبانیت با اسپکتور روبرو شود و خواستار دانستن حقیقت شود، اوشاباتی آموت را در بدن اسکندر کشف می‌کنند. اسپکتور فاش می‌کند که شریک زندگی‌اش پدر لیلا و همه افراد دیگر را در محل حفاری، از جمله خود اسپکتور، قبل از اینکه خونس اسپکتور را به عنوان آواتار خود زنده کند، کشته‌است. هارو و افراد باقی مانده‌اش وارد می‌شوند و اسپکتور آن‌ها را نگه می‌دارد تا برای لیلا وقت بخرد که بتواند با اوشابتی فرار کند، اما هارو به طرز مرگباری به او شلیک می‌کند. اسپکتور ناگهان خود را در یک بیمارستان روانی می‌بیند که پر از افراد زندگی‌اش است. اسپکتور پس از فرار از نسخه درمانگر هارو، گرانت را در بدنی جداگانه پیدا می‌کند که در یک تابوت به دام افتاده‌است. آن‌ها همچنین تابوت دوم را می‌بینند که شخص دیگری در داخل آن به دام افتاده‌است و در نهایت الههٔ مصری تاورت به آن‌ها سلام می‌کند.
۵«تیمارستان»محمد دیابربکا کرش و متیو اورتون۲۷ آوریل ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۴-۲۷)
زن سر اسب آبی که گرانت او را الهه مصری تاورت معرفی می‌کند، به اسپکتور و گرانت توضیح می‌دهد که آنها مرده‌اند و «بیمارستان» در واقع در داخل یک قایق است که در تاورت در حال حرکت است. او قلب آنها را روی ترازوی عدالت می‌سنجد تا مشخص کند که آیا آنها اجازه ورود به میدان نی را خواهند داشت و به آنها توصیه می‌کند که به یکدیگر کمک کنند تا خاطرات پنهانی را که باعث عدم تعادل آنها می‌شود کشف کنند. . گرانت خاطره ای از برادر کوچکتر اسپکتور راندال را می‌بیند که در حال غرق شدن است و مادر اسپکتور او را به خاطر آن سرزنش می‌کند، در حالی که اسپکتور به گرانت فاش می‌کند که چگونه او در مأموریتی با شریک خود بوشمن به آواتار خونشو تبدیل شد. اسپکتور و گرانت تاورت را متقاعد می‌کنند که اجازه دهد برای متوقف کردن هارو به دنیای زنده بازگردند و او قایق را به سمت دروازه‌های ازیریس هدایت می‌کند. «دکتر هارو» اسپکتور را متقاعد می‌کند که باید کاملاً با گرانت باز شود و اسپکتور با اکراه توضیح می‌دهد که او ناخودآگاه گرنت را در نتیجه سوء استفاده مادرشان ایجاد کرده‌است. گرانت و اسپکتور با یکدیگر آشتی می‌کنند، اما ترازوهای آنها تعادل نمی‌یابد و باعث می‌شود ارواح متخاصم به آنها حمله کنند. در حالی که آنها را دفع می‌کند، گرانت توسط دوات مصرف می‌شود. ترازو متعادل است و اسپکتور خود را در میدان نی می‌یابد.
۶«خدایان و هیولاها»محمد دیابپخش از راه دور توسط: جرمی اسلیتر و پیتر کامرون و صابر پیرزاده داستان از: دانیل ایمان و جرمی اسلیتر۴ مه ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۵-۰۴)
لیلا پیامی از تاورت دریافت می‌کند که به او می‌گوید خونشو را پیدا کند و آزاد کند تا بتواند اسپکتور را زنده کند. هارو از قدرت آمیت برای سلاخی آواتارهای دیگر خدایان مصری استفاده می‌کند قبل از اینکه آمیت را آزاد کند، که او را به عنوان آواتار جدید خود انتخاب می‌کند، در حالی که لیلا یواشبتی خونشو را پیدا می‌کند و او را آزاد می‌کند. لیلا از تبدیل شدن به آواتار جدید خونس امتناع می‌ورزد، بنابراین او به تنهایی با آمیت مقابله می‌کند و بر او چیره می‌شود. در همین حال، اسپکتور از ماندن در میدان نی به تنهایی امتناع می‌ورزد و به جای آن تصمیم می‌گیرد به دوات بازگردد و گرانت را نجات دهد. با کمک تاورت، آنها از دروازه‌های اوزیریس فرار می‌کنند و دوباره در بدن خود بیدار می‌شوند. خونشو بازگشت آنها را احساس می‌کند و دوباره با آنها پیوند می‌زند و بدن آنها را التیام می‌بخشد و قدرت آنها را بازیابی می‌کند. لیلا متوجه می‌شود که اگر چند آواتار خدایان، آمیت را از یک آواتار در حال مرگ به بدن فانی متصل کنند، می‌توان آمیت را شکست داد، بنابراین او به‌طور موقت با تاورت پیوند می‌زند. هارو، آمیت و پیروانشان شروع به قضاوت همه افراد در قاهره می‌کنند تا اینکه اسپکتور، گرانت، لیلا و خونشو وارد نبرد شوند. هارو بر اسپکتور و گرانت غلبه می‌کند و تقریباً آنها را می‌کشد تا زمانی که هر دو سیاه‌پوست شده و دوباره بیدار می‌شوند و متوجه می‌شوند که به نحوی وحشیانه او را شکست داده‌اند. اسپکتور و لیلا می‌توانند آمیت را به بدن هارو ببندند و دوباره او را زندانی کنند. خونشو از اسپکتور می‌خواهد که هارو و آمیت را اعدام کند، اما اسپکتور امتناع می‌کند و به خونشو دستور می‌دهد که او و گرانت را از خدمتشان رها کند. اسپکتور و گرانت دوباره خود را در «پناهگاه» خیالی می‌یابند، اما آن را رد می‌کنند و تصمیم می‌گیرند به زندگی مشترک جدید خود ادامه دهند. در یک صحنه متوسط، یک هارو فلج شده از بیمارستان روانی ربوده می‌شود و توسط جیک لاکلی، جایگزین سوم اسپکتور و گرانت، که هنوز با خونشو در ارتباط است، اعدام می‌شود.

آینده[ویرایش]

کوین فایگی در نوامبر ۲۰۱۹ گفت که پس از معرفی مون نایت در این مجموعه، این شخصیت به فیلم‌های دنیای سینمایی مارول وارد خواهد شد.[۹] محمد دیاب در مارس ۲۰۲۲ گفت که احساس می‌کند این شخصیت تا ۱۰ سال آینده بخشی از دنیای سینمایی مارول خواهد بود و ابراز امیدواری کرد که مون نایت در نهایت فیلم بلندی برای خود داشته باشد.[۱۰] مطابق قرارداد، آیزاک در پروژه‌های آینده موظف به بازگشت در نقش این شخصیت نخواهد بود.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. Vary, Adam B. (December 23, 2020). "How Marvel Studios Is Reassembling for 2021 and Beyond". Variety. Archived from the original on January 11, 2021. Retrieved January 11, 2021.
  2. Goldberg, Matt (January 11, 2021). "How Long Are Marvel's Disney+ Shows? Kevin Feige Talks 'Loki', 'Falcon and the Winter Soldier', and 'She-Hulk'". Collider. Archived from the original on January 11, 2021. Retrieved January 11, 2021.
  3. Brown, Tracy (August 23, 2019). "Here are all the Marvel shows coming to Disney+, from 'Ms. Marvel' to 'Moon Knight'". Los Angeles Times. Archived from the original on August 24, 2019. Retrieved August 24, 2019.
  4. "Moon Knight: Season 1". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved March 29, 2022.
  5. Tapp, Tom (January 17, 2022). "Full-Length 'Moon Knight' Trailer Reveals Superhero Transformation & Marvel Series' Disney+ Debut Date". Deadline Hollywood. Retrieved January 17, 2022.{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ Vary, Adam B. (March 30, 2022). "How 'Moon Knight' Sends Marvel Studios Into the Unknown: 'We're Creating a Whole New Thing'". Variety. Archived from the original on March 31, 2022. Retrieved March 31, 2022.
  7. "Moon Knight WGA Directory". Writers Guild of America West. February 23, 2022. Archived from the original on February 23, 2022. Retrieved February 23, 2022.
  8. "Shows A-Z - moon knight on disney plus". The Futon Critic. Retrieved March 2, 2022.
  9. Couch, Aaron (November 10, 2019). "Marvel's Kevin Feige Breaks Silence on Scorsese Attack: "It's Unfortunate" (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Archived from the original on November 10, 2019. Retrieved March 13, 2022.
  10. Hickson, Colin (March 25, 2022). "Why Ethan Hawke Accepted His Moon Knight Gig Without Bothering to Read the Script". Comic Book Resources. Archived from the original on March 26, 2022. Retrieved March 26, 2022.

پیوند به بیرون[ویرایش]