مرگ و تشییع ماه‌سلطان ربانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ماه‌سلطان ربانی، همسر آیت‌الله منتظری بود. وی در تاریخ ۶ فروردین ۱۳۸۹ در قم درگذشت.

وی در نیمه اول دهه ۱۳۲۰ با آیت‌الله منتظری ازدواج کرد. از آنجا که مراسم تشیع پیکر آیت منتظری در قم علیرغم تهدیدها و بازداشت‌های گسترده توسط نهادهای مرتبط با علی خامنه‌ای با حضور هزاران نفر از مردم و هوادارن جنبش سبز برگزار شد؛ نیروهای حکومتی ضمن ربودن پیکر همسر وی مانع از برگزاری مراسم تشیع از منزل تا گلزار شهدای قم شدند.[۱] با این وجود صدها تن از هواداران جنبش سبز و مقلدان منتظری در مراسم تدفین وی که ۸ فروردین برگزار شد شرکت کردند.[۲]

مسئولان اداره اطلاعات و دادگاه ویژه روحانیت[۳] به خانواه وی دستور داده بودند که تنها از فاصله ۱۵۰ متری گلزار شهدا تشیع صورت گیرد.[۱]

سعید منتظری دراین باره گفت:

«عمر مجاهدت‌های مادر، بیش از عمر بسیاری از مسئولان است. ایشان از زمانی که با آیت‌الله منتظری ازدواج کردند تا سن ۸۳ سالگی که دار فانی را وداع کردند، همواره در همه سنگرها درکنار پدر بودند و لحظه‌ای از آرمان‌هایی که داشتند عقب نشینی نکردند»

نیروهای امنیتی ضمن ایجاد جو امنیتی عده‌ای از شرکت کنندگان را بازداشت کردند.[۴]

نماز میت توسط آیت‌الله شبیری زنجانی اقامه گردید و برخی مراجع همچون آیت‌الله بیات زنجانی نیز پیام تسلیتی صادر کردند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز به مناسبت درگذشت وی پیام تسلیتی صادر کردند.

دستگیری و شکنجه تشیع‌کنندگان[ویرایش]

عده‌ای از شرکت کنندگان در مراسم ارتحال وی در قم توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده و پس از انتقال به مرکز نیروی انتظامی تحت شکنجه‌های وحشیانه قرار گرفتند. نیروهای امنیتی تهدید کرده بودند که آنان را به دریاچه نمک قم خواهند انداخت.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "آمادگی مخالفان دولت ایران برای تشیع جنازه اعتراض آمیز". Archived from the original on 31 March 2010. Retrieved 2010-03-28.
  2. "مخالفت با نحوه تشییع جنازه همسر آیت‌الله منتظری". Retrieved 2010-03-28.
  3. «انضباط و مجازات، نظارت سیاسی بر حوزه علمیه در ایران». بی‌بی‌سی فارسی. این دادگاه، بیرون از نظارت دستگاه قضایی بود و تشکیل آن، آشکارا، بر خلاف نص قانون اساسی جمهوری اسلامی به شمار می‌رفت؛ زیرا در این قانون هیچ دادگاهی نمی‌تواند بیرون از نظارت قوه قضاییه تشکیل شود.
  4. "گفت و گوی جرس با سعید منتظری در مورد محدودیتهای حکومت برای برگزاری مراسم تشییع". Archived from the original on 30 March 2010. Retrieved 2010-03-28.
  5. "آنچه بر سوگوارانِ مراسم چهلم آیت‌الله منتظری و تشییع جنازه همسر ایشان گذشت". Archived from the original on 10 April 2010. Retrieved 2010-04-07.